Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Kost påvirker mage-tarm-hormoner i irritabel tarm

Tarek Ramzi Elia Mazzawi disputerer fredag 28. august 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "The Role of Diet in Irritable Bowel Syndrome with special reference to Gut Neuroendocrine System".

Irritabel tarm rammer 8-28 prosent av befolkningen i Norge. Irritabel tarm er en kronisk tarmforstyrrelse karakterisert av en kombinasjon av magesmerter, oppblåsthet samt omvekslende diare og forstoppelse. Disse symptomene innvirker vesentlig på pasientens livskvalitet. Årsaken til irritabel tarm er ikke kjent enda, men mer enn 60 prosent av pasientene tror at deres symptomer er relatert til kosthold. Hyppigste trigger er karbohydrater som kalles FODMAP (gjærbare korte sukkerkjeder) som fins bl.a. i melk og melkeprodukter, hveteprodukter, sterke krydder, kål, løk, hvitløk, erter, bønner og visse frukter. Lav FODMAP-diett er påvist å bedre symptomer på irritabel tarm og øke livskvaliteten, men ikke alle pasientene er like flink til å følge dietten. Mage-tarm-hormoner regulerer de forskjellige funksjonene til mage-tarm-systemet. Studier har vist at mage-tarm-hormonene er unormale hos disse pasientene.

Kostveiledning er et viktig middel for at mage-tarm-pasienter skal kunne håndtere sine symptomer. Denne studien ble foretatt med de samme personene som ble fulgt opp før og tre til ni måneder etter å ha mottatt individuell kostveiledning. Pasientene fylte ut et spørreskjema for vurdering av symptomer og livskvalitet, og de gjennomgikk endoskopier med vevsprøver tatt fra magesekken og tykktarmen for å studere mage-tarm-hormoner, før og etter kostveiledning. Resultatene viser at individuell kostveiledning med lav FODMAP-diett fører til reduksjon av irritabel tarm-symptomene og økning av livskvaliteten. I tillegg normaliserte mage-tarm-hormonene seg, noe som kan muligens være årsaken til bedring av pasientenes symptomer. Avhandlingen belyser betydning og virkning av kostendring på symptomer hos mage-tarm-pasienter.

Personalia:

Tarek Ramzi Elia Mazzawi (f. 1982) er oppvokst i Amman-Jordan og avla medisinsk embetseksamen ved Universitetet i Debrecen, Debrecen-Ungarn i 2006. Han er lege under spesialisering i indremedisin, med grenspesialisering i gastroentrologi, som begynte på Stord sykehus i 2009. Foreløpig jobber han ved Gastroseksjonen, Medisinsk avdeling, Haukeland Universitetssykehus. Doktorgradsarbeidet utgår fra Klinisk Institutt 1 ved Universitetet i Bergen. Avhandlingen er gjennomført med stipend fra Helse Fonna.