Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Skorpebevegelser og deres påvirkning på turbidittstrømmer

Zhiyuan Ge disputerer fredag 18. september 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Late Jurassic tectono-stratigraphic development of the Norwegian Central Graben and the influence of normal faulting on turbidite sedimentation”.

I Jura tid ble jordskorpen under Nordsjøen strukket og det ble dannet flere riftbassenger. Etter millioner av år med geologisk utvikling inneholder disse bassengene i dag noen av Norges viktigste naturressurser. Av disse riftbassengene er Sentralgrabenen spesielt interessant og viktig på grunn av saltavsetninger. Salt har, i motsetning til de fleste harde bergarter, svært lav tetthet, og flyter som en væske over geologisk tid, og endrer måten riftbassenger dannes og deformeres på. I tillegg inneholder disse riftbassengene turbidittavsetninger, som er avsetninger av gravitasjonsdrevne undersjøiske turbulente strømmer (turbidittstrømmer).  Slike undersjøiske strømmer kan forenklet sett sees på som undersjøiske elver.

Avhandlingen undersøker riftsystemer i den norske delen av Sentralgraben med fokus på strukturer og bassengets utvikling. Ved tilstedeværelse av salt under deformasjonen i disse riftbassengene, blir den strukturelle stilen annerledes. På grunn av saltets spesielle egenskaper er strukturene som dannes over saltet generelt større enn strukturer dannet under saltet. Deformasjonen av saltet før riftingen starter gjør riftens strukturelle stil mer kompleks ved å legge til rette for dannelsen av en rekke forskjellige strukturer.

En annen stor del av avhandlingen drøfter hvordan topografien som dannes under skorpebevegelser styrer turbidittstrømmenes atferd og avsetning. Skorpebevegelsene, som er vanlig i rifter og resulterer i forkastninger, danner ulike topografi-profiler langs forkastningene. Slik topografi fører til at de undersjøiske turbidittstrømmene fordeles ujevnt langs forkastningen. Når det er to eller flere forkastninger som påvirker hverandre, er den topografiske utviklingen enda mer kompleks, slik at strømningsoppførsel og avsetning endres tilsvarende.

Personalia:

Zhiyuan Ge ble født i 1986 i en liten by i den sørlige delen av Kina. Han fikk sin bachelorgrad ved Zhejiang Universitetet (Kina) i 2009. Fra 2009 til 2010 studerte han strukturgeologi ved Royal Holloway, University of London for sin mastergrad. Han flyttet til Norge for å gjøre sin ph.d.-forskning fra 2011 til 2015.