Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Å studere et domene med metodikk fra terminologivitenskap

Kari Øvsthus disputerer fredag 22. januar 2016 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Conceptual versus Terminological Clarification: A Study of Corporate Governance”.

Doktorgradsarbeidet er knyttet til prosjektet KnowledgeBank of Norway ved Norges Handelshøyskole, et prosjekt som hadde som målsetting å etablere en kunnskapsbase for økonomisk-administrative domener.

Avhandlingen tar for seg fenomenet corporate governance, ofte kalt eierstyring og selskapsledelse, eller virksomhetsstyring, på norsk, og studerer det fra to ulike perspektiver med tilhørende metodikk innenfor terminologivitenskap. Terminologi som vitenskap befinner seg i grenselandet mellom det faglige domenet og språket som anvendes for å formidle kunnskapen om det.

Det ene perspektivet er begrepsbasert, det vil si at utgangspunktet for studien er begrepene fra det faglige domenet. Studien omfatter en analyse av begrepet corporate governance og relasjonene til andre begreper, med en begrepsmodell som resultat. Det andre perspektivet tar utgangspunkt i termer som er ekstrahert fra tekster fra fagområdet. Resultatene fra de to prosessene blir deretter sammenliknet og analysert.

Avhandlingen viser hvordan metodikk fra terminologivitenskap kan brukes for å undersøke og avgrense et faglig domene og gir økt innsikt i fenomenet corporate governance. Fordeler og utfordringer ved ulike sider av metodikken blir diskutert. Studien viser at de to perspektivene med tilhørende metodikk kan spille ulike roller i ulike prosjekt, men at de også kan utfylle hverandre.

Personalia:

Kari Øvsthus er født i 1959 og er siviløkonom samt har høyere avdelings eksamen fra NHH. Hun jobber i Sparebanken Vest. Disputasen finner sted kl. 09.30 på Sydneshaugen skole.