Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Vekstfaktorer for kar og rollen i rotspissbetennelse

Anca Virtej disputerer fredag 12.02.16 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Vascular endothelial growth factors and receptors – from normal dental pulp to apical pathology”.

Anca Virtej har undersøkt uttrykk av vekstfaktorer for blod og lymfekar i tenner og rotspissområdet og har studert hvilke rolle to reseptorer (VEGFR-2 og 3) har for utvikling av en betennelsesprosess i rotspissområdet. Studien viser at både immunceller og karstrukturer uttrykker disse reseptorene og deres vekstfaktorer i normalt frisk vev og at uttrykket øker ved utvikling av en betennelsesprosess.

Reseptorene ble også påvist på celler som nedbryter bein (osteoclaster). Overraskende ble det ikke påvist lymfekar hverken i tannpulpa eller i rotspissområdet. Likevel viser studien at det oppstår inflammatoriske endringer i lymfeknutene ved utvikling av rotspissbetennelse, og dette påvises i studien som økt lymfekarareal i lymfeknutene.

Arbeidet viser at VEGFR-2 signalering beskytter mot utvikling av en betennelsesprosess med beinnedbryting i rotspissområdet, mens samtidig signalering via VEGFR-2 og 3 har motsatt effekt. I studien har Virtej anvendt dyremodeller og humant vev fra tenner og rotspissområdet og undersøkt både gen og proteinutrykk.

Personalia

Anca Virtej er født i 1977 i Romania og utdannet tannlege ved Universitetet i Bucuresti (2002). Fra 2011 er hun opptatt i et dobbelkompetanseløp; det vil si at hun samtidig tar både ph.d.- og spesialistutdanning i endodonti ved Universitetet i Bergen.