Organisasjonsutviklingsprosjektet

Målrettet profilering av universitetets faglige virksomhet

Bakgrunn

En målrettet profilering av universitetets faglige virksomhet har stor betydning for at vi skal hevde oss i konkurransen om de beste studentene og forskerne og om eksterne ressurser. Profileringen av universitetets virksomhet foregår gjennom mange kanaler og i nye former og de administrative tjenestene må bidra til god kvalitet i dette arbeidet.

I kartleggingen utrykker fakultetene klare ambisjoner om en mer strategisk og profesjonell profilering av virksomheten. Det etterspørres sterkere støtte fra Kommunikasjonsavdelingen, samtidig som det utrykkes ønsker om å bygge opp mer kompetanse lokalt. Ett av fakultetene har en dedikert ressurs på kommunikasjon og flere fakulteter signaliserer ønsker om å utvikle slike tjenester.

Studieadministrativ avdeling har et særlig ansvar for profilering av utdanningstilbudet ved UiB, og Forskningsadministrativ avdeling har ansvaret for profileringen av forskerutdanningen og forskningssatsinger og for koordineringen av store søknader om ekstern finansiering. Flere av de sentraladministrative avdelingene ønsker sterkere støtte og rådgiving for å synliggjøre større prosjekter. Kommunikasjonsavdelingen ønsker å styrke den strategiske profileringen av forsknings-, utdanningsvirksomheten og vil bidra til å løfte fram enkeltpersoner og miljøer. For en videre utvikling av tjenester og kompetanse er det viktig med en avklart arbeidsdeling mellom avdelingene i sentraladministrasjonen og mellom sentraladministrasjonen og fakultetene. Organiseringen av tjenestene må sikre en best mulig utnyttelse av våre felles ressurser og kompetanse.

Mål for delprosjektet

Universitetet i Bergen framstår som en attraktiv akademisk institusjon. Vår forskning og våre utdanningstilbud er tydelig profilert overfor viktige målgrupper. Administrative tjenester støtter opp om en tydelig og målrettet profilering i utvalgte kanaler.

Mandat

På bakgrunn av fakultetenes og kommunikasjonsavdelingens innspill i kartleggingen skal arbeidsgruppen:

• Gjennomgå og beskrive tjenestene sentraladministrasjonen gir til støtte for profilering av fakultetenes forskning, forskerutdanning og utdanningsaktivitet, og anbefale hvordan tjenester og kompetanse i sentraladministrasjonen kan innrettes og organiseres for å støtte opp om fakultetenes behov.
  • Gi anbefalinger til arbeidsdelingen innen sentraladministrasjonen for å utvikle arbeidet med profilering av institusjonens forsknings- og utdanningsaktivitet.
  • Vurdere hvorvidt samarbeidsløsninger på tvers av enheter eller nivåer i organisasjonen vil kunne bidra til å utvikle de samlede tjenestene.
  • Sikre at tjenestene støtter opp om et godt samspill mellom faglige ledere og de administrative støttefunksjonene på ulike nivå.

Medlemmer i arbeidsgruppen

Leder: Instituttleder Anne Marit Blokus, sekretær er rådgiver Sverre Ole Drønen.

Arbeidsgruppe: Rådgiver Marion Solheim, seniorkonsulent Per Arne Larsen, instituttleder Åse Johnsen, administrasjonssjef Wenche Førre, seniorkonsulent Ingrid Endal, rådgiver Hans Egil Offerdal