Hjem
  • E-postAnders.Fagerjord@uib.no
  • Telefon+47 55 58 36 53+47 980 41 073
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
    Rom 
    428
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Lærebok
  • 2009. Sammensatte tekster. Arbeid med digital kompetanse i skolen. Cappelen Damm Akademisk.
Vitenskapelig artikkel
  • 2019. Mapping the core actors and flows in streaming video services: What Netflix can tell us about these new media networks. Journal of Media Business Studies. 166-181.
  • 2015. Humanist evaluation methods in locative media design. The Journal of Media Innovations. 107-122.
  • 2012. Design som medievitenskapelig metode. Norsk Medietidsskrift. 198-215.
  • 2011. Mellom sted og grensesnitt: Utforming av lokatilv lyd for iPhone. Computers and Composition. 255-263.
  • 2010. High risk, strong belief : images of the future in the media industry. Nordicom Review. 3-16.
  • 2005. Vennlige visjoner for digital-tv: NTVs framtidsbeskrivelse som retorikk. Norsk Medietidsskrift. 94-115.
  • 2005. Prescripts: Authoring With Templates. Kairos.
  • 2003. Four Axes of Rhetorical Convergence. Dichtung-Digital.
  • 1999. Nordic Interactive. Nordisk samarbeid i forskning om interaktive multimedier. Nordicom Information. 6 sider.
Rapport
  • 1999. Norge i Nordic Interactive. Norsk satsing i nordisk ramme: framtidsrettet forskning om interaktive multimedier. .
Populærvitenskapelig foredrag
  • 2017. Introduksjon til Stream.
  • 2017. Idémyldringsteknikker for interaksjonsdesignere.
  • 2007. Web 2.0 bakom hypen.
  • 2000. Klikk i krystallkula: hva er myter og realiteter om fremtidens mediebruk?
Vitenskapelig foredrag
  • 2019. Spotify and Netflix as innovations: Streaming media history in the light of innovation theory.
  • 2018. The innovations of challenger streaming services in film, music, and publishing.
  • 2018. Mapping the core actors and flows in streaming video services.
  • 2017. A platform-flow model for streaming video services.
  • 2013. Towards location literacy: Documenting preliminary guidelines for designing location-based audio.
  • 2013. Evaluating genre innovation: How can we test a situated sound experiment?
  • 2012. Toward App studies.
  • 2011. MUCH: Presenting Roman church music in hand-held, locative hyper-audio.
  • 2011. Is the Web dead yet? Native app versus open HTML in locative media.
  • 2011. Expanding the genre of online encyclopedia.
  • 2008. High Risk, Strong Belief: Images of the Future in the Media Industry.
  • 2007. Playing With the Academic Format: Hypertext Research Publishing in the Age of Online Journals.
  • 2006. Personalised and Participatory Media: Studying Fortune-telling in the Media Industry.
  • 2005. Etter konvergensen? Om konvergensbegrepets funksjon og forklaringskraft.
  • 2005. Editing Stretchfilm.
  • 2004. Prescripts: Creating With Templates.
  • 2001. Rhetorical Convergence: Studying Web Media.
  • 2001. Linearity and Multicursality in World Wide Web Documentaries.
  • 2001. Issues of Sequence in Converging Media: Studying World Wide Web documentaries.
  • 2001. If Aristotle had a Web Page: Rhetoric and Converging Media.
  • 2000. Reading-View(s)ing the Ûber-box: a Critical View on a Popular Prediction.
  • 1999. The Convergence of Digital Media Rhetoric.
  • 1998. Internettkringkasting: arkiv og direkte sending.
Leserinnlegg
  • 2002. Skikkelig om skjermtekster. Norsk Medietidsskrift. 161-165.
Anmeldelse
  • 2019. Algoritmer og mennesker, makt og filosofi. Norsk Medietidsskrift. 3 sider.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • 2005. Editing Stretchfilm Hypertext '05; 07.09.2005 - 09.09.2005. Publisert i: Hypertext '05 Proceedings; 2005 Dette resultatet er også registrert som foredrag. Usikker på hva det skal registreres som, men andre med tilsvarende produksjon har registrert skriftlig publikasjon i bok. Association for Computing Machinery (ACM).
Vitenskapelig monografi
  • 2017. Digital Humanities: Knowledge and Critique in a Digital Age.
  • 2008. Web-medier: Introduksjon til uttrykksmåter og sjangre på nettet. 2. utgave.
  • 2006. Web-medier: Introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet.
Kronikk
  • 2007. En ny verdensvev? Ny tid.
  • 2007. Den vanskelige oppmerksomheten. Ny tid.
  • 2007. Bloggerene logger ikke av. Ny tid. 1 sider.
Magisteravhandling
  • 2003. Rhetorical Convergence: Earlier Media Influence on Web Media Form.
Intervju
  • 2015. - Er det mindre ok å være tjukk kvinne, enn tjukk mann?
  • 2013. Tøff på Facebook, sjenert på fest.
Programdeltagelse
  • 2017. Kulturnytt: Medieforsker Anders Fagerjord om YouTube.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • 2017. Toward a rhetoric of the place: Creating locative experiences. 16 sider.
  • 2011. MUCH: Presenting Roman church music in hand-held, locative hyper-audio. 6 sider.
  • 2010. Multimodal Polyphony: Analysis of a Flash Documentary. 28 sider.
  • 2010. After Convergence: YouTube and Remix Culture.
  • 2007. Å skape fra en mal: Preskripter i personlige medier. 22 sider.
  • 2007. Questioning Convergence. 13 sider.
  • 2005. Retorikk: Læren om overbevisende tale. 4 sider.
  • 2004. Interaktiv Grafik: et studie af fremtiden i dag. 20 sider.
  • 2003. Rhetorical Convergence: Studying Web Media.
  • 2002. Reading-View(s)ing the Über-box. 12 sider.
  • 2002. Frihet: TV2 på nett. 21 sider.
  • 1997. The phonogram industry in Zimbabwe. 25 sider.
Leksikonartikkel
  • 2008. Digitization and Media Convergence. 1319-1323. I:
    • 2008. The International Encyclopedia of Communication.
Annet
  • 2010. Reiseguiden som sammensatt tekst. 56-78.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • 2012. Tid, minne, oppdatering. Oppdatert eller utdatert. 78-87.
Faglig kapittel
  • 2015. The cloud, the store, and the millions of apps: SaaS on the little screen. 91-102. I:
    • 2015. There is no software, there are just services. Meson Press.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.