- E-postAnne.Homme@uib.no
- Telefon+47 55 58 97 46
- BesøksadresseChristies gate 125015 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
- (2011). Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Fagbokforlaget.
- (2020). Implementing a Targeted, Nationwide Intervention to Promote Upper Secondary School Completion: Does it Have the Potential to Strengthen Students’ Achievement? Scandinavian Journal of Educational Research. 17 sider.
- (2019). Lost in transition – policies to reduce early school leaving and encourage further studying in Europe . Comparative Education. 297-307.
- (2019). Combating low completion rates in Nordic welfare states: policy design in Norway and Sweden. Comparative Education. 308-325.
- (2019). 'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet. Nordiske organisasjonsstudier. 58-80.
- (2017). Omsorgssektoren som integreringsarena: En hurtig og enkel vei til varig arbeid for flyktninger og innvandrere? [The social care sector as arena for integration : a fast and easy way to stable employment for refugees and immigrants?]. Tidsskrift for velferdsforskning. 332-348.
- (2017). Innovative government initiatives to prevent upper secondary school dropout: organisational learning and institutional change at the local level. International Journal of Innovation in Education. 51-65.
- (2017). Increasing parental participation at school level: a ‘citizen to serve’ or a ‘customer to steer’? Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 1-11.
- (2016). Educational reforms and marketization in Norway – A challenge to the tradition of the social democratic, inclusive school? Research in Comparative and International Education. 52-68.
- (2015). Path-dependent Implementation of the European Qualifications Framework in Education. A Comparison of Norway, Germany and England. Journal of Comparative Policy Analysis. 124-139.
- (2011). Individual or collective responses to accountability policies. A comparative study of teacher professionalism in Norway and Sweden. Revue Éducation Comparée. 107-127.
- (2010). Mot nye arbeidsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen? Tidsskrift for velferdsforskning. 43-57.
- (2007). Towards a new professionalism in school? A comparative study on teacher autonomy in Norway and Sweden. European Educational Research Journal. 232-249.
- (2007). Local Autonomy or state control. Introduction. European Educational Research Journal. 198-202.
- (2006). Policy Tools and Institutional Change. Comparing education policies i Norway, Sweden and England. Journal of Public Policy. 141-165.
- (2003). Nettverksdannelser og styringsfragmentering i den lokale skolen. Nordisk Administrativt Tidsskrift. 34-53.
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
- (2019). "Jo flere vi er sammen..." En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger. .
- (2016). Integrering i praksis: Helse- og omsorgssektoren som opplærings- og kvalifiseringsarena for flyktninger og innvandrere. .
- (2015). Hjem-skole-samarbeid for et godt læringsmiljø. Evaluering av lokale hjem-skole-prosjekter og gjennomføring av forsterket hjem-skole-samarbeid. .
- (2015). Frafall i videregående opplæring. En systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2015). Arena, kunst og sted. Resultater fra undersøkelsen "Kunst Kultur Arena". , Bergen.
- (2015). Arena, kunst og sted. Norske kulturarenaer i møte med kunstens nye krav. , Bergen.
- (2014). Økt innsats for læringsmiljøet. Evaluering av den nasjonale satsingen Bedre læringsmiljø. Delrapport 5. .
- (2013). Ny GIV Overgangsprosjektet - konsekvenser for skolen. Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. .
- (2013). Har satsningen Bedre læringsmiljø hatt betydning for elevenes oppfatning av læringsmiljøet? Evaluering av den nasjonale satsningen Bedre læringsmiljø. .
- (2013). Ansvar, innsats og praksis i arbeidet for bedre læringsmiljø. Evaluering av den nasjonale satsningen Bedre læringsmiljø. Delrapport 3. .
- (2012). Sammen for en bedre skole? Evaluering av lokale prosjekter om hjem–skole-samarbeid.Delrapport. .
- (2012). Ny GIV i skolen: Heftig begeistring - organisatorisk begrensning. Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. .
- (2012). Evaluering av ny organisasjonsmodell ved Høgskulen i Volda. .
- (2012). "Hvis kommunen ikke fantes": Konsekvenser ved økt statliggjøring av kommunens velferdstjenester. .
- (2011). Systematisk analyse av skolenes prosjektbeskrivelser: mål, virkemidler og kriterier for måloppnåelse. Evaluering av satsingen "Bedre læringsmiljø". Delrapport A. .
- (2011). Statliggjøringsprosesser i velferdstjenestene: Reformer å lære av. Erfaringer fra sykehusreformen, rusreformen og NAV-reformen. .
- (2010). Skoleeieres og skolelederes oppfatninger om nytte ogrelevans av nasjonalt veiledningsmateriell. 7. 7. .
- (2010). Kartlegging av forsøk med arbeidslivsfag 2009-2010. Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av forsøk med praktisk fag på ungdomstrinnet - Arbeidslivsfag. 05. 05. .
- (2010). Hvordan bruker skoleeiere og skoleledere satsingensveiledningsmateriale og oppfattes dette som nyttig og relevant? Evaluering av satsingen "Bedre læringsmiljø". Delrapport C. .
- (2008). Hvem pleier de gamle i Oslo? Om hjelpepleiernes og helsefagarbeidernes posisjon i pleie- og omsorgstjenestene i hovedstaden. .
- (2004). Governance in Primary and Lower Secondary Education. Comparing Norway, Sweden and England. 16. 16. .
- (2003). Synteserapport: Skolen som styringsarena? Betingelser for gjennomføring av Reform 97 i en ny lokalstyrekontekst. Evaluering av Reform 97. .
- (2003). Skolen som styringsarena. Lokalt handlingsrom og gjennomføringen av Reform 97. 6. 6. .
- (2000). Evaluering av tilskuddsordning til abortforebyggende tiltak. 5-2000. 5-2000. .
- (1998). Systemorientert eller brukerorientert? En undersøkelse av rehabiliteringens andrelinjetjeneste. 159. 159. .
- (1998). Systemorientert eller brukerorientert? En undersøkelse av rehabiliteringens andrelinjetjeneste. 159. 159. .
- (1998). Høgskolereformen og lærerutdanningen. 12. 12. .
- (1996). Hverdagsliv etter ansvarsreformen. .
- (1995). Fra terapeut til formidler. Sluttrapport fra prosjektet Kompetanse innenfor attføringsapparatet. 118. 118. .
- (1995). Fra terapeut til formidler. Sluttrapport fra prosjektet "Kompetanse innenfor attføringsapparatet.". 118. 118. .
- (1994). Yrkesmessig attføring og sosialt arbeid - statlig profesjonsutvikling? 105. 105. .
- (1994). Kompetanse innenfor attføringsapparatet - om personalia og arbeidsmiljø for rettledere innen attføringsfeltet. 99. 99. .
- (1994). Kompetanse innenfor attføringsapparatet - om personalia og arbeidsmiljø for rettledere innen attføringsfeltet. 99. 99. .
- (1993). "Vi vil løfte skolen og løfte standen" En studie av feminiserings- og profesjonaliseringsprosessen i læreryrket i Norge, 1890-1912. Hovedoppgave. 21 (1993). 21 (1993). .
- (2022). EVALUERING AV IMPLEMENTERINGEN AV RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN: Metodisk gjennomføring og hovedfunn så langt.
- (2021). Webinar: Evalueringen av implementeringen av rammeplanen for barnehage .
- (2018). Endring av arbeidsdeling, ledelse og organisering med økt pedagogressurs: "Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager?
- (2009). Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse i barnehagesektoren. De første funnene fra et pågående prosjekt i barnehager og kommuner.
- (2004). Lærerinne - et nytt yrke på slutten av 1800-tallet.
- (2004). Lærerinne - et nytt yrke på slutten av 1800-tallet.
- (2023). Private and non-governmental actors addressing social inclusion in Norwegian secondary education.
- (2023). Evaluering av implementeringen av Rammeplan for barnehagen: Fra "bør" til "skal".
- (2023). Early Childhood Education and Care Policy Making in Norway: Managerialist Dialogue or Pluralism? .
- (2022). The meaning of context in research on educational reforms -Insights from an evaluation of the implementation of the Norwegian national framework plan for early education and care .
- (2022). Managerialist Dialogue in ECEC Policymaking: The Role of Play and Learning .
- (2022). EVALUERING AV IMPLEMENTERINGEN AV RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN: Hvordan gi et forskningsbasert bidrag til videre politikkutforming?
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen.
- (2021). Governing School Choice in Norway – Why local educational government capacity matters.
- (2021). Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen Funn fra underveisrapport .
- (2020). Profesjonalisering i barnehagen? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger.
- (2020). Evaluering av implementering av rammeplanen i barnehagen 2018-2023. Prosjektpresentasjon.
- (2019). På rett vei? Organisering og arbeidsdeling i åtte bergensbarnehager med økt andel pedagoger.
- (2019). Jo flere vi er sammen – Organisering av økt andel pedagoger i barnehagen.
- (2019). Hvordan teoretiske perspektiv og empirisk materiale kan knyttes sammen i et forskningsarbeid.
- (2019). Erfaringer med implementering av økt andel barnehagelærere. Foreløpige funn fra forskningsprosjekt i bergensbarnehager.
- (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of Early Childhood teachers in Norwegian Early Childhood Centres.
- (2019). Diverging leadership strategies in implementation of an increased resource of EC teachers in Norwegian ECEC.
- (2018). Hvordan øke gjennomføringen i videregående opplæring?
- (2018). Erfaring med implementering av økt pedagogtetthet: Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere.
- (2018). "Jo flere vi er sammen": Organiseringens betydning for profesjonalitet og faglighet i barnehager med økt pedagogtetthet.
- (2017). Prevention of early school leaving. How local policy enactment plays out in four Norwegian county municipalities.
- (2017). Changing professional roles in Norwegian Early Childhood Education and Care.
- (2016). Ulike veier til økt gjennomføring av videregående opplæring - Bruk av forskning som legitimering av tiltak.
- (2016). Governance capacity for reducing dropout from upper secondary education.
- (2016). Dropout prevention policies in the transition between lower and upper secondary school.
- (2016). Dropout policies in the transition between lower and upper secondary school in Norway.
- (2015). Politiske tiltak for å øke gjennomføring i videregående opplæring.
- (2015). Lost in Transition: Styring, ledelse og organisering av tiltak for å bedre gjennomføringen i videregående opplæring.
- (2015). Innovation and government initiatives: Organisational learning at the local level?
- (2015). Implementering av nasjonale satsinger: Opplæringsloven § 9A.
- (2015). Empowered or Accountable? Policy-making at school-level in order to increase parental participation in school.
- (2014). Lost in Transition: Governance, Management and Organization of Policy Programs to Improve Completion of Upper Secondary Education. Prosjektpresentasjon.
- (2014). Evaluering av Ny GIV Overgangsprosjektet. Konsekvenser for skolen som organisasjon.
- (2013). One size fits all? Street –Level Implementation of the National Program “New Possibilities” in Different School Contexts.
- (2013). Forskning på DKS 2010-2013.
- (2013). Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati.
- (2013). Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati.
- (2012). Preventing dropouts from Norwegian secondary education. Teachers’ role in implementing the national programme New Possibilities at school level.
- (2012). Evaluering av satsningen Bedre læringsmiljø 2010-2015.
- (2011). The implementation of the European Qualifications Framework in education. Comparing Norway, Germany, and England.
- (2011). Governing by Dialogue: redefining the central – local government relations?
- (2010). ”Vi vil løfte skolen og løfte standen” – om lærerinnenes strategier for definering av skolens innhold og egen profesjonell status rundt forrige århundreskifte.
- (2010). Yrkesmessig arbeidsdeling i en barnehagesektor i endring.
- (2010). Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Kartlegging av forsøkets første år. Foreløpige hovedfunn.
- (2010). Erfaringer og funn fra forsøk med arbeidslivsfaget så langt.
- (2009). Policy ideas, framing and institutional change i education. Comparing Norway and Scotland.
- (2009). Mot nye arbeidsmønstre og autoritetsrelasjoner i barnehagen?
- (2009). Kommunenes rolle i omforming av barnehagen til læringsinstitusjon Barnehagepolitikk i et flernivåsystem.
- (2008). Statlig styring og lokal handlefrihet i grunnopplæringen.
- (2008). Perspektiver på utforming av lokal skolepolitikk.En sammenligning av begrepene sektor og felt.
- (2008). Nasjonal styring og lokal autonomi i skolen.
- (2006). Transparency and accountability – A threat or an opportunity to professional autonomy?
- (2006). Implementation of transparency policies at the school level. An empirical study of Norwegian an Swedish teachers responses to transparency in education.
- (2005). Implementing educational reforms at school level: assimilation, transformation or rejection?
- (2004). The Relation between Policy Reforms and Governing Tools in Education. Comparing Teacher Professionalization in Norway, Sweden and England.
- (2004). Governance in Primary and Lower Secondary Education. Comparing Norway, Sweden and Britain.
- (2003). Det lokale skolefeltet og gjennomføringen av Reform 97.
- (2002). Styringsfragmentering i skolefeltet: Betydning for lokal innflytelse.
- (2002). Lokal skoleutvikling i et nettverksperspektiv.
- (2002). Får kommunene det til?
- (2002). Fra lukket institusjon til åpent felt? Endringsprosesser i den norske grunnskolen.
- (2002). Det lokale skolefeltet etter Reform 97.
- (2002). Betingelser for gjennomføring av Reform 97 i et lokalstyreperspektiv.
- (2001). Aktørperspektiv på gjennomføring av grunnskolereformer i norske kommuner.
- (2001). "Skolen som styringsarena? Gjennomføring av Reform 97 i en ny lokalstyrekontekst".
- (2019). Styring og organisering for økt gjennomføring i videregående skole. Nordiske organisasjonsstudier. 3-7.
- (2010). Anders Molander og Lars Inge Terum (red.): Profesjonsstudier. Omtale. Tidsskrift for kjønnsforskning. 67-72.
- (2023). Fra «bør» til «skal» Rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv. Fagbokforlaget.
- (2015). The Cultural Rucksack: A National Programme for Arts and Culture in Norwegian Schools.
- (1999). Lærerutdanningen under Høgskolereformen. Norges Forskningsråd.
- (2004). Testtyranni i skolen? Dagbladet. 52.
- (2008). Den kommunale skolen. Det lokale skolefeltet i historisk perspektiv.
- (2018). I denne barnehagen er det tettpakka med pedagoger.
- (2004). Peppermøene som ble skolepionerer.
- (2004). Om lærerinneyrket på slutten av 1800-tallet.
- (2023). Ny styringsstruktur og styrket eierrolle. 36 sider.
- (2023). Introduksjon. 37 sider.
- (2023). En bredt forankret rammeplan. 16 sider.
- (2022). Governing School Choice in Norway: Why Local Educational Government Capacity Matters. 19 sider.
- (2013). Skolesekkforvaltning – krysspress og handlingsrom. 28 sider.
- (2013). Heftig og begeistret: Den kulturelle skolesekkens heiagjeng. 21 sider.
- (2008). Statlig og kommunal styringskapasitet i skolen - en sammenligning av England og Norge. 26 sider.
- (2004). Nye styringsformer - nye aktører? Kommunale endringsprosesser og lokal innflytelse i skolen. 25 sider.
- (2000). Kunde, sak eller klient? 16 sider.
- (2021). Appendiks til Implementeringen av rammeplan for barnehagen. 109 sider.
- (2005). Rektorrolle i endring. En undersøkelse av rektorer i norske småkommuner.
- (2004). Education Reforms and Implications for Educational Justice. Comparing England, Sweden and Norway.
- (2021). Innledning.
- (2010). Økt vekt på læring gir styrket autoritet. Første steg. 44-46.
- (2022). The road towards a new Norwegian Kindergarten. 128-141. I:
- (2022). Quality and Curricula in Early Childhood Education and Care: CIDREE YEARBOOK 2022. Utdanningsdirektoratet.
- (2021). Utformingen av rammeplanens mål og virkemidler. . I:
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
- (2021). Diskusjon og avslutning. . I:
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
- (2021). Barnehagestyrernes erfaring og arbeid med implementering av rammeplanen. . I:
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
- (2021). Barnehageeigarane og rammeplanen. 104-140. I:
- (2021). Implementeringen av rammeplan for barnehagen. Underveisrapport fra prosjektet Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen. .
- (2023). Rammeplanen har fått en viktig plass i barnehagen. Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage.
Evaluering av implementering av rammeplan for barnehagen (2018-2023)
Prosjektet utforsker sentrale aktørers tilpasninger til rammeplanen for barnehagen som ble innført høsten 2017 gjennom to hovedtilnærminger: 1) på barnehagenivå og 2) utenfor barnehagen: på nasjonalt nivå, regionalt nivå, blant barnehageeiere og i kommunene. Overordnede spørsmål for prosjektet er:
- Hvordan fortolker sentrale aktører målsetningene med den reviderte rammeplanen og hvordan erfarer de iverksettingsprosessen?
- Hvordan arbeider aktører på ulike nivå for å implementere rammeplanen?
- Hvordan ivaretar barnehagene samiske rettigheter som er formulert i rammeplanen?
- Hvordan legger barnehagen til rette for at barna kan få en trygg og god overgang til, innad i og fra barnehagen?
Ved å se utformingen av barnehagen som en prosess preget av flernivåstyring, vil dette prosjektet analysere hvordan rammeplanen forstås og tas i bruk av ulike aktører: barnehageassistenter, fagarbeidere, barnehagelærere, styrere/daglige ledere og eiere, samt kommunale, og statlige myndigheter. Den teoretiske tilnærmingen er basert på en forståelse av at barnehagen formes gjennom ulike arenaer, både vertikalt og horisontalt, gjennom hierarkiske styringsstrukturer og gjennom innflytelse fra sentrale aktører/interessenter i samfunnet. Prosjektet benytter ulike kvalitative og kvantitative metoder for datainnsamling. Ambisjonen med de kvantitative dataene og analysene er å kunne bidra med statistiske generaliseringer og sammenlikne enheter, for eksempel langs dimensjonene geografi, barnehagestørrelse, barnehageeier, andel samiske barn, andel barn med norsk som andrespråk, og pedagogtetthet. Formålet med prosjektets kvalitative undersøkelser er i hovedsak å gi helhetlige beskrivelser av implementeringen av rammeplanen i barnehager.
Prosjektet ledes fra NORCE Norwegian Research Centre og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet, Universitetet i Agder og NORCE. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.
«Betingelser for god implementering av 50 % andel barnehagelærere» (2017-2019)
Hvordan virker økt andel barnehagelærere på praksis og kvalitet i barnehager? Prosjektet undersøker hvordan arbeidsdeling, ledelse og organisering endres og tilpasses i barnehager med økt pedagogressurs. Basert på ansattes erfaringer, identifiserer studien betingelser for god implementering av økt formell kompetanse i barnehagen når det gjelder organisatoriske endringer og integrering av barnehagelærer-faglighet i praksis og samvær med barn. I tillegg undersøker prosjektet foreldres erfaringer med at halvparten av de barnehageansatte har barnehagelærerutdanning.
Prosjektet gjennomføres ved Institutt for pedagogikk og NORCE Samfunn med finansiell støtte fra Stiftelsen Kanvas og Bergen kommune.