Hjem
Arve Egil Asbjørnsens bilde

Arve Egil Asbjørnsen

Professor, logopedi
  • E-postArve.Asbjornsen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 90 84+47 922 09 567
  • Besøksadresse
    Jonas Lies vei 91
    5009 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 Bergen

Utforskning av statistisk læring som en mekanisme i språktilegnelse og også som en del av språkbaserte lærevansker utgjør en økende del av forskningsfokuset. Hovedinteressene er knyttet til mekanismer i statistisk språklæring, og hvordan distribusjon av fonotaktisk informasjon og ulike læringsbetingelser påvirker språktilegenelse, både for førstespråket og ved læring av andrespråk.

I tillegg har jeg stor interesse av nevropsykologiske og nevrokognitive sider ved spesifikke lærevansker, dysleksi, også hos voksne med lese- og skrivevansker, og hvordan vanskene har innvirkning på utdanningsønsker og utdanningsvalg med særlig fokus på opplæring for voksne innsatte.

  • Fagansvarlig for logopedutdanningen ved UiB
  • Profesjonsdannelse og arbeidsmetoder i logopedi
  • Evidensbasert praksis
  • Emenansvarlig for LOGO345: Masteroppgave i logopedi
  • Vis forfatter(e) (2024). Evaluating Education in Norwegian Prisons: Research Based Approaches. 28 sider.
  • Vis forfatter(e) (2023). Kommunikasjonsferdigheter blant norske innsatte. .
  • Vis forfatter(e) (2023). An update on research from the Bergen Cognition and Learning Group.
  • Vis forfatter(e) (2022). Norske innsette: Utdanning før og under soning, ønske og planar. .
  • Vis forfatter(e) (2022). Korleis kan ein bygge bry mellom forsking/kliniske studier og klinisk praksis? Klinisk praksis i praksis .
  • Vis forfatter(e) (2022). Hvordan lærer vi språk? Perspektiver fra statistisk læring.
  • Vis forfatter(e) (2022). Communications skills among the incarerated adults -- La Trobe Communication Questionnaire.
  • Vis forfatter(e) (2022). Communication Skills among Adults in Custody.
  • Vis forfatter(e) (2022). CATALISE Norge: Terminologi for vansker med språk hos barn og unge -- en konsensusstudie.
  • Vis forfatter(e) (2021). Terminologi for vansker med språk hos barn og unge – en konsensusstudie. Norsk tidsskrift for logopedi. 6-23.
  • Vis forfatter(e) (2021). Can a Questionnaire Be Useful for Assessing Reading Skills in Adults? Experiences with the Adult Reading Questionnaire among Incarcerated and Young Adults in Norway. Education Sciences. 154.
  • Vis forfatter(e) (2021). A Cross-Sectional Study of Educational Aspects and Self-reported Learning Difficulties among Female Prisoners in Norway. Education Sciences. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Prisoners' academic motivation, viewed from the perspective of self-determination theory: Evidence from a population of Norwegian prisoners. International Review of Education. 551-574.
  • Vis forfatter(e) (2020). MAIN: Kartleggingsverktøy for narrative ferdigheter hos flerspråklige. / Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Bohnacker, U. & Walters, J. (2019). MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives - Revised. Materials for use. ZAS Papers in Linguistics, 63. Norwegian version. Translated and adapted by Asbjørnsen, A. and Rodina, Y. . ZAS Papers in Linguistics.
  • Vis forfatter(e) (2019). Utdanning i fengsel. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) (2019). How can prisoners be motivated to start and complete an education?
  • Vis forfatter(e) (2018). Why do not prisoners participate in adult education? An analysis of Barriers to education in Norwegian prisons. International Review of Education. 1-23.
  • Vis forfatter(e) (2018). Selvrapporterte leseferdigheter blant unge voksne i Norge. Psyke & Logos. 114-132.
  • Vis forfatter(e) (2017). The Beliefs about Voices Questionnaire - Revised: A factor structure from 450 participants. Psychiatry Research. 95-103.
  • Vis forfatter(e) (2017). Participation of foreign national prisoners in prison activities: Research insights from Belgium and Norway.
  • Vis forfatter(e) (2017). Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og oppmerksomhetsvansker 2015. Kan vi kartlegge slike vansker på en kostnadseffektiv måte?
  • Vis forfatter(e) (2017). Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og oppmerksomhetsvansker 2015. .
  • Vis forfatter(e) (2017). Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD. Bedre Skole. 32-39.
  • Vis forfatter(e) (2017). Innsatte fra Albania, Litauen og Polen: Utdanning, arbeid, ønske og planer. .
  • Vis forfatter(e) (2017). An fMRI study of implicit language learning in developmental language impairment. NeuroImage: Clinical. 277-285.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

  • Implisitt, statistisk læring
  • Språktilegnelse
  • Leseferdigheter og psykisk helse blant innsatte
  • Utdanning og utdanningsvalg blant innsatte
  • Kognitiv fungering og dysleksi
  • Kognitive forstyrrelser ved posttraumatisk stressforstyrrelse
  • Auditiv oppmerksomhet