Hjem
  • E-postArve.Asbjornsen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 90 84
  • Besøksadresse
    Jonas Lies vei 91
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 BERGEN

Utforskning av statistisk læring som en mekanisme i språktilegnelse og også som en del av språkbaserte lærevansker utgjør en økende del av forskningsfokuset. Hovedinteressene er knyttet til mekanismer i statistisk språklæring, og hvordan distribusjon av fonotaktisk informasjon og ulike læringsbetingelser påvirker språktilegenelse, både for førstespråket og ved læring av andrespråk.

I tillegg har jeg stor interesse av nevropsykologiske og nevrokognitive sider ved spesifikke lærevansker, dysleksi, også hos voksne med lese- og skrivevansker, og hvordan vanskene har innvirkning på utdanningsønsker og utdanningsvalg med særlig fokus på opplæring for voksne innsatte.

  • Fagansvarlig for logopedutdanningen ved UiB
  • Profesjonsdannelse og arbeidsmetoder i logopedi
  • Evidensbasert praksis
  • Emenansvarlig for LOGO345: Masteroppgave i logopedi
  • Vis forfatter(e) 2021. Terminologi for vansker med språk hos barn og unge – en konsensusstudie. Norsk tidsskrift for logopedi. 6-23.
  • Vis forfatter(e) 2021. Can a Questionnaire Be Useful for Assessing Reading Skills in Adults? Experiences with the Adult Reading Questionnaire among Incarcerated and Young Adults in Norway. Education Sciences. 154.
  • Vis forfatter(e) 2021. A Cross-Sectional Study of Educational Aspects and Self-reported Learning Difficulties among Female Prisoners in Norway. Education Sciences.
  • Vis forfatter(e) 2020. Prisoners' academic motivation, viewed from the perspective of self-determination theory: Evidence from a population of Norwegian prisoners. International Review of Education. 551-574.
  • Vis forfatter(e) 2020. MAIN: Kartleggingsverktøy for narrative ferdigheter hos flerspråklige. / Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Bohnacker, U. & Walters, J. (2019). MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives - Revised. Materials for use. ZAS Papers in Linguistics, 63. Norwegian version. Translated and adapted by Asbjørnsen, A. and Rodina, Y. . ZAS Papers in Linguistics.
  • Vis forfatter(e) 2019. Utdanning i fengsel. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) 2019. How can prisoners be motivated to start and complete an education?
  • Vis forfatter(e) 2018. Why do not prisoners participate in adult education? An analysis of Barriers to education in Norwegian prisons. International Review of Education. 1-23.
  • Vis forfatter(e) 2018. Selvrapporterte leseferdigheter blant unge voksne i Norge. Psyke & Logos. 114-132.
  • Vis forfatter(e) 2017. The Beliefs about Voices Questionnaire - Revised: A factor structure from 450 participants. Psychiatry Research. 95-103.
  • Vis forfatter(e) 2017. Participation of foreign national prisoners in prison activities: Research insights from Belgium and Norway.
  • Vis forfatter(e) 2017. Norske innsette: Mangelfull utdanning og risiko for utanforskap. Spesialpedagogikk. 49-60.
  • Vis forfatter(e) 2017. Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og oppmerksomhetsvansker 2015. Kan vi kartlegge slike vansker på en kostnadseffektiv måte?
  • Vis forfatter(e) 2017. Norske innsatte: Kartlegging av lesevansker og oppmerksomhetsvansker 2015. .
  • Vis forfatter(e) 2017. Innsette i fengsel under 25 år: Tek utdanning, men har vanskar med lesing, skriving, rekning og ADHD. Bedre Skole. 32-39.
  • Vis forfatter(e) 2017. Innsatte fra Albania, Litauen og Polen: Utdanning, arbeid, ønske og planer. .
  • Vis forfatter(e) 2017. Barriers that hinder prisoners from taking part in education: Research insights from Belgium and Norway.
  • Vis forfatter(e) 2017. An fMRI study of implicit language learning in developmental language impairment. NeuroImage: Clinical. 277-285.
  • Vis forfatter(e) 2016. The relationship between prisoners' academic self-efficacy and participation in education, previous convictions, sentence length, and portion of sentence served. Journal of Prison Education and Reentry (JPER). 106-120.
  • Vis forfatter(e) 2016. Spørreskjema om voksnes lesing (SLV) som screeninginstrument for leseferdigheter : erfaringer fra bruk i en surveyundersøkelse blant norske innsatte. Norsk tidsskrift for logopedi. 14-25.
  • Vis forfatter(e) 2016. Psychophysiological responses to an executive task in refugees with chronic PTSD and comorbid depression. Nordic Psychology. 177-194.
  • Vis forfatter(e) 2016. Norske innsette: Utdanningsmotivasjon og hinder for utdanning i fengsel. .
  • Vis forfatter(e) 2016. Norske innsette: Utdanning, arbeid, ønske og planar. .
  • Vis forfatter(e) 2016. En undersøkelse av lese- og skriveferdigheter blant unge voksne : skiller innsatte seg fra andre med sammenlignbart utdanningsnivå? Spesialpedagogikk. 53-67.
  • Vis forfatter(e) 2016. Cross-linguistic patterns in the acquisition of quantifiers. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 9244-9249.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

  • Implisitt, statistisk læring
  • Språktilegnelse
  • Leseferdigheter og psykisk helse blant innsatte
  • Utdanning og utdanningsvalg blant innsatte
  • Kognitiv fungering og dysleksi
  • Kognitive forstyrrelser ved posttraumatisk stressforstyrrelse
  • Auditiv oppmerksomhet