Hjem
  • E-postAslak.Hjeltnes@uib.no
  • Telefon+47 55 58 29 54
  • Besøksadresse
    Christiesgt. 12
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 BERGEN

Psykoterapiforskning

Endringsprosesser i psykoterapi

Psykodynamisk, humanistisk og eksistensiell psykologi

Kvalitativ metode

Mixed Methods

 

Utvalgte publikasjoner
  • McCullough, Leigh; Hjeltnes, Aslak; Ulvenes, Pål Gunnar; Langkaas, Tomas Formo; Hoffart, Asle. 2009. Å forene motsetninger er psykologiens styrke. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 46: 496-499.

EXFAC-PS Psykologien si faghistorie og vitskapsteori

PROPSY301A Profesjonsforberedelse 1 Psykopatologi, psykologisk behandling og fagetikk 

PROPSY301C Profesjonsforberedelse 3 - Kommunikasjon og profesjonsutøvelse

PROPSYMET Metode II - Kvantitativ og kvalitativ metode og innføring i intervjumetodikk

PROPSY312 Anvendelse av modeller for psykologisk behandling

PROPSY311B Relasjon, prosess og allianse (2019)

PROPSY312B Psykoterapi Integrasjon (2019)

Vitenskapelig artikkel
  • 2020. Participant experiences of change in mindfulness-based stress reduction for anxiety disorders. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being.
  • 2020. Finding focus in a difficult landscape: Therapists’ experiences with challenging video guidance processes for parent–infant dyads. Infant Mental Health Journal. 1-14.
  • 2019. “You Feel They Have a Heart and Are Not Afraid to Show It”: Exploring How Clients Experience the Therapeutic Relationship in Emotion-Focused Therapy. Frontiers in Psychology. 1-11.
  • 2019. “Nothing is just smooth or perfect”: What can students learn from intensively reviewing psychotherapy conducted by experienced therapists whilst being focused on emotional processes? Counselling and Psychotherapy Research.
  • 2019. Kva typar mellommenneskelege situasjonar opplever norske psykologar o�ftast og som mest krevjande? Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
  • 2019. Becoming Aware of Inner Self-Critique and Kinder Toward Self: A Qualitative Study of Experiences of Outcome After a Brief Self-Compassion Intervention for University Level Students. Frontiers in Psychology. 1-12.
  • 2018. “It’s heavy, intense, horrendous and nice”: Clients’ experiences of processing emotions in a two-chair dialogue. Person-Centered and Experiential Psychotherapies. 139-159.
  • 2018. Facing social fears: How do improved participants experience change in mindfulness-based stress reduction for social anxiety disorder? Counselling and Psychotherapy Research. 35-44.
  • 2016. Why do we need qualitative research on psychological treatments? The case for discovery, reflexivity, critique, receptivity, and evocation. Scandinavian Psychologist.
  • 2016. What brings you here? Exploring why young adults seek help for social anxiety. Qualitative Health Research. 1705-1720.
  • 2016. Mindfulness based stress reduction for academic evaluation anxiety: a naturalistic longitudinal study. Journal of College Student Psychotherapy. 114-131.
  • 2016. Both sides of the story: Exploring how improved and less-improved participants experience mindfulness-based stress reduction for social anxiety disorder. Psychotherapy Research. 106-122.
  • 2016. An open trial of mindfulness-based stress reduction for young adults with social anxiety disorder. Scandinavian Journal of Psychology. 80-90.
  • 2015. Facing the fear of failure: An explorative qualitative study of client experiences in a mindfulness-based stress reduction program for university students with academic evaluation anxiety. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being.
  • 2013. Å kjenne mønstrene innenfra: Forskjeller og møtepunkter mellom relasjonell og emosjonsfokusert psykoterapi. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 765-771.
  • 2013. Tilstede i glede og smerte - mindfulness og arbeid med emosjoner i psykoterapi. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 814-821.
  • 2013. Med følelsene i sentrum - utviklingstrekk innenfor dynamiske og humanistiske terapiformer. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 790-794.
  • 2013. Fornuft og følelser i psykoterapiens historie. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 823-828.
  • 2013. Affektfobi-terapi: Prinsipper for å nærme seg følelser gjennom gradvis eksponering i psykoterapi. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 781-789.
  • 2007. Natur og narrativer: To akser i psykoanalytisk teori og psykoterapi. Matrix. 252-268.
  • 2006. Mening og materie: En drøfting av psykoanalysens teoretiske grunnlagsproblematikk. Matrix. 183-201.
Faglig foredrag
  • 2014. Fornuft og følelser i psykoterapiens historie.
  • 2013. Tuning out, tuning out: Når bør vi være kritiske til mindfulness?
Populærvitenskapelig foredrag
  • 2017. Stress!
  • 2016. Yngre Forskere i Akademia.
  • 2016. Kravet om Lykke.
  • 2016. Forskernatt i Akademiet.
  • 2015. Litteratur og psykologi - Hvorfor lese skjønnlitteratur?
Vitenskapelig foredrag
  • 2019. “You Feel They Have a Heart and Are Not Afraid to Show It”: Exploring How Clients Experience the Therapeutic Relationship in Emotion-Focused Therapy.
  • 2019. “Nothing is just smooth or perfect”: What can students learn from intensively reviewing psychotherapy conducted by experienced therapists whilst being focused on emotional processes?
  • 2019. On becoming an Emotion-Focused Therapist.
Leder
  • 2013. Emosjonene inntar psykoterapifeltet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 738-739.
Leserinnlegg
  • 2009. Å forene motsetninger er psykologiens styrke. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 288-290.
Short communication
  • 2015. Vår tids tap av praktisk visdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 265-265.
Anmeldelse
  • 2015. Terapeuten som menneske. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 622-623.
Hovedfagsoppgave
  • 2015. Morality, Meditation, and Wisdom: An Exploration of the Buddhist Foundation of Mindfulness-Based Stress Reduction.
  • 2015. Fra selvkritikk til selvaksept: En hermeneutisk-fenomenologisk kasusstudie av selvopplevelse og endringserfaringer i mindfulness-basert stressreduksjon for sosial angstlidelse.
  • 2013. Å forstå mennesket bak diagnosen: Borderline sett fra et feministisk perspektiv.
  • 2008. Mening og materie - En teoretisk studie av grunnlagsproblemer i psykoanalytisk tenkning og psykoterapi.
Populærvitenskapelig artikkel
  • 2013. Fornuften i våre følelser. Klassekampen. 12-13.
Doktorgradsavhandling
  • 2016. Facing social fears. An investigation of mindfulness-based stress reduction for young adults with social anxiety disorder.
Intervju
  • 2019. Mange jobber i dag er rene oppskriften på utbrenthet.
  • 2019. Diagnose: Utbrent.
  • 2017. Konkurransen i Akademia har en menneskelig bakside.
  • 2016. Når selvrealisering blir samfunnsmoral.
  • 2016. Jakten på det perfekte liv.
  • 2016. En kaffeprat om følelser.
  • 2015. Unge forskere vil spre kunnskap og kritisk sans.
  • 2015. UiB sine yngre utvalde.
  • 2015. Stipendiat valgt ut til presisjefylt verv.
  • 2013. Meditasjon mot sosial angst og depresjon.
Poster
  • 2013. More than just an exam: An explorative-reflexive qualitative study of experiences of acceptance and change among students with exam anxiety participating in Mindfulness Based Stress Reduction groups.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • 2019. Antipsychotic treatment – a systematic literature review and meta-analysis of qualitative studies. 513-523.
Nettsider (opplysningsmateriale)
  • 2017. Unge forskere sliter psykisk.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Emosjonsfokusert terapi for klienter med depresjon og destruktiv selvkritikk

Mindfulness-basert stress reduksjon for unge voksne med sosial angstlidelse

Mindfulness-basert kognitiv terapi for tilbakevendende depresjon 

Mindfulness-basert selvmedfølelsestrening

Pasienten sitt perspektiv på emosjonelle opplevingar i psykoterapi

Ferdighetstrening for psykologer og psykologstudenter

Ferdighetstrening og terapeutviking i emosjonsfokusert terapi

Empati i psykoterapi