- E-postastrid.tolo@uib.no
- Telefon+47 55 58 48 81
- BesøksadresseChristiesgate 135020 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Jeg forsker på styring og utvikling av utdanningssystemet og har konsentrert arbeidet spesielt om hvordan ansvar blir forvaltet og hvordan en sikrer kvaliteten på utdanningstilbudet som blir gitt til elevene. I forbindelse med dette har jeg studert læreres kompetanseutvikling både i lærerutdanning og yrket, vurdering på alle nivå og hvordan skolesystemet møter elever med ulike behov. I en pågående komparativ studie mellom Norge og Italia, ser vi på samspillet mellom private aktører og offentlige skoler. Teoretisk bygger arbeidene på pedagogikk, utdanningssosiologi, organisasjonsteori og profesjonsteori.
master og ba i pedagogikk
lærerutdanning
skolelederutdanning
Utvalgte artikler
Tolo, A (2023): The formation and development of a Norwegian accountability system. In: Mattei, P, Dumay, X, Mangez, E. & Behrend, J. (Eds.) OUP Handbook of Education and Globalization. Oxford University Press.
Tolo, A (2022): Performance standards in Assessment and Possible Alternatives. In: Riese, H., Hilt, L & Søreide, G.: Increased Standardisation in a Diverse world. The Encounter Between Standards and Diversity in Educational Policy and Practice. Emerald Publishing.
Tolo, A (in print): The Norwegian Trust-Based Approach to Assessment and Social Justice. In: Assael Hevia and Florez Petour: Social justice in assessment. Mexico. CIESAS (Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Mexico). The book will also be published in English.
Tolo, A., Lillejord, S., Petour, M. T. F., & Hopfenbeck, T. N. (2019). Intelligent accountability in schools: A study of how school leaders work with the implementation of assessment for learning. Journal of Educational Change, 1-24.
Utvalgte rapporter
Tolo, A., Hagatun, K. & Hesjedal, E. (2022): Kartlegging av samhandling mellom skular, rettleiingsteneste, lærebedrift og anna støtteapparat i Vestland fylkeskommune. Rapport. UiB, Vestland Fylke URL: https://www.uib.no/fg/kos/157220/samhandling-mellom-skular-og-rettleiing...
Lillejord, S., Børte, K., Ruud, E., Hauge, T.E., Hopfenbeck, T.N., Tolo, A., Fisher-Griffiths, P. , Smedby, J. C. (2014) Former for lærervurdering som kan ha positive innvirkning på skolens kvalitet. En systematisk kunnskapsoversikt. Oslo. Kunnskapssenter for utdanning. URL: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/ressurser/former-for...
Hopfenbeck, T. N, Tolo, A., Florez, T. & El Masri, Y. (2013) Balancing Trust and Accountability? The Assessment for Learning Programme in Norway. A Governing Complex Education Stystems Case Study. Paris. OECD. URL: http://www.oecd.org/edu/ceri/Norwegian%20GCES%20case%20study%20OECD.pdf
A comparative study of the interplay between private stakeholders and public schools in Italy and Norway
Pilot
Astrid Tolo, Anne Homme, Sara Bornati (University of Bergen) & Paola Mattei (University of Milan)
Italy and Norway are two countries that have a relatively low level of private schools and strong state regulations over the education system. Despite this, the influence of different kinds of none state actors in schools is growing. The non-state actors would include private for profit (commercial) but also foundations (these are also not-for-profit). We will explore this field and are in the process of designing a comparative study, beginning with a pilot study to get an overview of the field.
Styreleder CABUTE (2021- 2022), Styremedlem CABUTE (2022- ) https://www.uib.no/en/cabute
Instituttleder, Institutt for pedagogikk, UiB (2017-2021)
Stedfortreder for instituttleder, Institutt for pedagogikk, UiB (2013-2016)
Nestleder ved SLATE, UiB (2016-2017)
Assosiert forsker, OUCEA, Universitetet i Oxford (2014-2018)
Faglig ansvarlig, Rektorskolen, UiB (2013-2015)