- E-postAstrid.Tolo@uib.no
- Telefon+47 55 58 48 81+47 994 29 049
- BesøksadresseChristiesgate 135020 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Jeg forsker på styring og utvikling av utdanningssystemet og har konsentrert arbeidet spesielt om hvordan ansvar blir forvaltet og hvordan en sikrer kvaliteten på tilbudet som blir gitt til elevene. I forbindelse med dette har jeg studert læreres kompetanseutvikling både i lærerutdanning og yrket, vurdering på alle nivå og hvordan skolesystemet møter elever med ulike behov. Teoretisk bygger mesteparten av arbeidet på pedagogikk, utdanningssosiologi og profesjonsteori.
master og ba i pedagogikk
lærerutdanning
skolelederutdanning
- (2019). Intelligent accountability in schools: A study of how school leaders work with the implementation of assessment for learning. Journal of educational change. 1-24.
- (2016). Akademisk skriving og utvikling av skolelederkompetanse. Acta Didactica Norge. 124-144.
- (2015). Balancing tensions in educational policy reforms: Large-scale implementation of Assessment for Learning in Norway. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. 44-60.
- (2006). Ledelse i en multikulturell skole. Norsk pedagogisk tidsskrift. 120-130.
- (2014). Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet. En systematisk kunnskapsoversikt. .
- (2013). Hopfenbeck, T. N, Tolo, A., Florez, T. & El Masri, Y. (2013): Balancing Trust and Accountability? The Assessment for Learning Programme in Norway. A Governing Complex Education Stystems Case Study. Paris. OECD. .
- (2004). Digitale mapper og responspraksis i eit tradisjonelt universitetsfag. Rapport frå Historisk institutt ved Universitetet i Bergen. .
- (2022). Intelligente kvalitetsvurderingssystem og tillit i barnehage og skole.
- (2018). Å forske på egen praksis. Med blikk på rektor som leder av kollektive prosesser. .
- (2018). Desentralisert kompetanseutvikling. UiB sin tilnærming og fokus på aksjonsforskning. Et samarbeid med Bergen kommune.
- (2018). Desentralisert kompetanseutvikling.
- (2016). Planlegging, gjennomføring og ledelse av konferanse for skoleeier, skoleledere, tilsatte i UH-sektoren og hovedtillitsvalgte på kommunalt nivå i Hordaland fylke.
- (2014). Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget.
- (2017). Kompetanse og lærerprofesjonalitet.
- (2006). Minoritetselever utfordrer historiefaget. Fortid. 49-53.
- (2014). Utforming av utdanningspolitikk på det flerkulturelle området. 96-118. I:
- (2014). Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget.
- (2011). Lærerne må lære å bite fra seg. På Høyden ( UiBs nettavis).
Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.
Tolo, A (accepted, in process): The formation and development of a Norwegian accountability system. In: Mattei, P, Dumay, X, Mangez, E. & Behrend, J. (Eds.) OUP Handbook of Education and Globalization. Oxford University Press.
Tolo, A (accepted, in print): Performance standards in Assessment and Possible Alternatives. In: Riese, H., Hilt, L & Søreide, G.: Increased Standardisation in a Diverse world. The Encounter Between Standards and Diversity in Educational Policy and Practice. Emerald Publishing.
Tolo, A (accepted, in process): The Norwegian Trust-Based Approach to Assessment and Social Justice. In: Assael Hevia and Florez Petour: Social justice in assessment. Mexico. CIESAS (Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Mexico). The book will also be published in English.
Tolo, A., Lillejord, S., Petour, M. T. F., & Hopfenbeck, T. N. (2019). Intelligent accountability in schools: A study of how school leaders work with the implementation of assessment for learning. Journal of Educational Change, 1-24.
Styreleder CABUTE (2021- ) https://www.uib.no/en/cabute
Instituttleder, Institutt for pedagogikk, UiB (2017-2021)
Stedfortreder for instituttleder, Institutt for pedagogikk, UiB (2013-2016)
Nestleder ved SLATE, UiB (2016-2017)
Assosiert forsker, OUCEA, Universitetet i Oxford (2014-2018)
Faglig ansvarlig,Rektorskolen, UiB (2013-2015)