Hjem
Bente Knold Kiilerichs bilde

Bente Knold Kiilerich

Professor, kunsthistorie
  • E-postBente.Kiilerich@uib.no
  • Telefon+47 55 58 32 05
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

Antikkresepsjon
Bysantinsk kunst
Gresk skulptur
Marmor
Mosaikker
Polykromi
Portretter
Senantikk kunst og arkeologi
Spolier

 

 

Græsk, romersk, tidlig kristen og byzantinsk kunst
Antikken og den klassiske tradition
Mediterran kunst

Bøker
  • Torp, Hjalmar; Kiilerich, Bente. 2018. La Rotonde palatine à Thessalonique : architecture et mosaïques. Ekdoseis Kapon, Athen. 568 sider. ISBN: 978-618-5209-37-7.
  • Eastmond, Antony; Hatzaki, Myrto; Kiilerich, Bente. 2017. The Mosaics of Thessaloniki Revisited. Papers from the 2014 Symposium at the Courtauld Institute of Art. Ekdoseis Kapon, Athen. 160 sider. ISBN: 978-618-5209-22-3.
  • Kiilerich, Bente; Torp, Hjalmar. 2016. Η Ροτοντα της Θεσσαλονικης και τα Ψηφιδωτα της. Ekdoseis Kapon, Athen. 64 sider. ISBN: 978-618-5209-10-0.
  • Kiilerich, Bente; Torp, Hjalmar. 2016. The Rotunda in Thessaloniki and its Mosaics. Ekdoseis Kapon, Athen. 64 sider. ISBN: 978-618-5209-11-7.
  • Kiilerich, Bente. 2007. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. Gyldendal Akademisk. ISBN: 978-87-00-47774-2.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. Gyldendalske bokhandel, Nordisk forlag A/S. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2002. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1998. The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology. 194 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold; torp, hjalmar. 1998. Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie. ISBN: 82-02-16406-0.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1997. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1995. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1993. Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts. Studies in the so-called Theodosian Renaissance. 385 sider. ISBN: 87-7492-929-1.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1991. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1989. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk. 368 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
Tidsskriftartikler
  • Kiilerich, Bente. 2018. Barletta kolossen - en statue af en senantik kejser. Klassisk Forum. 2018: 27-39.
  • Kiilerich, Bente. 2017. The Head Posture of Alexander the Great. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XXIX, 2016. 22 sider.
  • Kiilerich, Bente. 2017. På sporet af det græske portræt. Klassisk Forum. 1. 73-83.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Review of A Companion of Roman Art, ed. B.E. Borg (2015). CLARA Classical Art and Archaeology. 1. 7 sider.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Towards a 'polychrome history' of Greek and Roman Art. Journal of Art Historiography. 15. 18 sider.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Riace-bronzerne i rampelyset. Klassisk Forum. 2. 24-34.
  • Kiilerich, Bente. 2016. The Barletta Colossus Revisited: The Methodological Challenges of an Enigmatic Statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XXVIII: 55-72.
  • Kiilerich, Bente. 2015. Michelangelo Pistolettos Venere degli stracci. Kunst og kultur. årg. 98: 84-93.
  • Kiilerich, Bente. 2015. Den store kirke i Konstantinopel - et forunderligt syn. Klassisk Forum. 1: 60-71.
  • Kiilerich, Bente. 2015. The State of Early Christian Iconography in the Twenty-First Century. Studies in Iconography. 36: 99-134.
  • Kiilerich, Bente. 2015. Antikk skulptur i Nasjonalmuseet. Katalog av S. Sande og S. Ahrens. Kunst og kultur. 98: 248-249.
  • Kiilerich, Bente. 2015. The Barletta colossus revisited: The methodological challenges of an enigmatic statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 28: 55-72.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Glimt af Thessalonikis guldmosaikker. Klassisk Forum. 2. 38-52.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Optical Colour Blending in the Rotunda Mosaics at Thessaloniki. Musiva et sectilia. International Journal for the Study of Ancient Pavements and Wall Revetments. 8, 2011: 63-92.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Arkæologisk sommermode 2014. Klassisk Forum. 1. 32-42.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Trompe-l'oeil i antik kunst. Klassisk Forum. 2.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Mosaik og mode. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 3-4. 70-75.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Realisme og fiktion i senantikke portrætter. Klassisk Forum. 1. 41-57.
  • Kiilerich, Bente. 2013. The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention. Arte medievale. IV. serie, II,: 9-28.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Vénus de Milo - brug, misbrug og genbrug. Klassisk Forum. 2. 42-52.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Symmachus, Boethius and the Consecratio ivory diptych. Antiquité tardive. 20: 205-215. doi: 10.1484/J.AT.1.103104
  • Kiilerich, Bente. 2012. Bokanmeldelse: M. Prusac, From Face to Face. Recarving of Sculpture and Late Antique Portrait Art, leiden 2011. Klassisk Forum. 1. 77-80.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Jeans - Made in Italy. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 5. årgang: 174-179.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Private portraits in late antiquity: observing the subject. Journal of Roman Archaeology. 359-370.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Centcelles - et gådefuldt senantikt monument ved Tarragona. Klassisk Forum. 2. 64-78.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Visual and functional aspects of inscriptions in early church floors. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 24: 45-63.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Alexander den Store som moderne ikon. Klassisk Forum. 1. 35-44.
  • Kiilerich, Bente. 2011. Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale. Arte medievale. VII, 2: 9-24.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Romerske spolier i San Giusto, Trieste. Klassisk Forum. 2. 99-106.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Fra kejser til McQueen. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 4. 62-67.
  • Kiilerich, Bente. 2010. The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin, Syria. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 22: 87-107.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Teatret i Carthago Nova - en restaureringshistorie. Klassisk Forum. 1. 30-42.
  • Kiilerich, Bente. 2010. Billedets væsen. Reflektioner over den byzantinske billedstrid. DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift. 3-4. 85-99.
  • Kiilerich, Bente. 2009. What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity. Arte medievale. VI:2007: 9-20.
  • Kiilerich, Bente. 2009. Antik mode i langobardisk regi. Klassisk Forum. 1. 38-51.
  • Kiilerich, Bente. 2009. Platon og billedernes bedrag. Klassisk Forum. 2. 41-52.
  • Kiilerich, Bente. 2008. Picturing Ideal Beauty: the Saints in the Rotunda at Thessaloniki. Antiquité tardive. 15: 2007: 321-336. doi: 10.1484/J.AT.2.303126
  • Kiilerich, Bente. 2008. Parthenon tempel, kirke, moske, monument. Klassisk Forum. 1. 38-49.
  • Kiilerich, Bente. 2007. From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 20: 241-265.
  • Kiilerich, Bente. 2007. Det klassiske og reklamen. Klassisk Forum. 1. 37-44.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Making Sense of the Spolia in the Little Metropolis in Athens. Arte medievale. 05: 95-114.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Ara Pacis - genfødt i et nyt årtusind. Klassisk Forum. 2. 34-51.
  • Kiilerich, Bente. 2006. From Greek Original to Modern Pastiche: The Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. 20: 243-267.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Chiragan - en problematisk samling af antik skulptur fra en villa nær Toulouse. Klassisk Forum. 1. 37-51.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Rezension von: L.M. Stirling, The Learned Collector. Mythological Statuettes and Classical Taste in Late Antique Gaul, Ann Arbor 2005. Sehepunkte. 5. 3 sider. doi: www.sehepunkte.historicum.net/
  • Kiilerich, Bente. 2005. Review of R. Leader-Newby, Silver and Society in Late Antiquity, London 2004. Speculum. 80: 1318-1320.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Likeness and Icon: The Imperial Couples in Hagia Sophia. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XVIII: 175-203.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Mitorajs moderne myter - nyt liv til gamle former. Klassisk Forum. 2. 46-57.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Bayeux-tæppet: en billedreportage fra middelalderen. Kunsthistorie som fjernundervisning – 200-nivå.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl. Kunst og kultur. Årg. 87, nr 1. 26-42 : ill..
  • Kiilerich, Bente. 2004. Aesthetic Aspects of Palaiologan Art in Constantinople: Some Problems. Transactions. 13: 11-26.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Visioner af et hovedværk i romansk skulptur: Umberto Eco og Moissac portalen. Kunsthistorie som fjernundervisning – 200-nivå.
  • Kiilerich, Bente. 2004. Praxiteles' Hermes i Olympia fra rekonstruktion til dekonstruktion. Klassisk Forum. Nr 1. 77-86 : ill..
  • Kiilerich, Bente Knold. 2004. N.Keith Rutter and Brian A. Sparkes, eds., Word and Image in Ancient Greece, Edinburgh 2000. The Classical bulletin. 79 - 2003: 290-295.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2004. Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl. Kunst og kultur. 87: 26-42.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. Byzantinsk kunst til salg - Kypern og Nikaea. Kirke og kultur. 108: 329-337.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. Duften af Antinoos. Nutid og fortid - møde eller konfrontation. Klassisk Forum. 2. 83-87.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. De hellige tre konger i Petra. Kirke og kultur. 108: 299-314.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. Word and image in ancient Greece (N. Keith Rutter and Brian A. Sparkes, eds.). The Classical bulletin. 79: 290-295.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. Falconets og Collots rytterstatue i St. Petersborg. Kunst og kultur. 84: 203-214.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. Ducks, Dolphins, and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega (Palencia). Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. XV: 245-267.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. Savedoff, Frames, and Parergonality. Journal of Aesthetics and Art Criticism. 59: 320-323.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2001. The Image of Anicia Juliana in the Vienna Dioscurides: Flattery or Appropriation of Imperial Imagery? Symbolae Osloenses. 76: 169-190.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et Billede? Bulletin - Bysantinska Sällskapet. 18: 5-15.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Konstantinopel: Nye Roma, fra storhet til fall - og forfall. Kirke og kultur. 105: 99-100.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. "Salomon, jeg har overgået dig!" Anicia Julianas kirkebyggeri i Konstantinopel. Kirke og kultur. 105: 117-127.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et Billede? Bysantinska Sälskapet. Bulletin. 18: 5-15.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Konstantinopel: Nye Roma, fra storhet til fall - og forfall. Kirke og kultur. 105: 99-100.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. "Salomon, jeg har overgået dig!" Anicia Julianas kirkebyggeri i Konstantinopel. Kirke og kultur. 105: 117-127.
  • Kiilerich, Bente. 1999. Junius Bassus sarkofagen: et kristent manifest for en romersk senator. Kirke og kultur. 104: 33-44.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1999. The Word-Image Controversy: Are Pictures to be Taken Seriously? Symbolae Osloenses. 74: 92-96.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1997. The Visor of Agilulf: Longobard Ambition in Romano-Byzantine Guise. Acta Archaeologica. 68: 139-151.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1994. Heidegger, Schapiro, Derrida og van Goghs udtrådte støvler. Kunst og kultur. 77: 228-233.
  • Kiilerich, Bente; Torp, Hjalmar. 1994. Mythological Sculpture in the Fourth Century A.D.: The Esquiline Group and the Silahtaraga Statues. Istanbuler Mitteilungen. 44: 307-316.
  • Kiilerich, Bente. 1993. Alexander den Store i senantikken. Klassisk Forum. 1. 57-61.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1993. Sculpture in the Round in the Early Byzantine Period: Constantinople and the East. Aspects of Late Antiquity and Early Byzantium (Swedish Research Institute in Istanbul, Transactions, Vol. 4). 4: 85-97.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1993. The Public Image of Alexander the Great. Alexander the Great. reality and Myth (Analecta Romana Instituti Danici, suppl. XX). Suppl. XX: 85-92.
  • Kiilerich, Bente. 1992. Aphrodisias og den senantikke Idealplastik. Klassisk Forum. 1. 78-84.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1992. "Individualized Types" and "Typified Individuals" in Theodosian Portraiture. Acta Hyperborea. 4: 237-248.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1991. A Different Interpretation of the Nicomachorum-Symmachorum Diptych. Jahrbuch für Antike und Christentum. 34: 116-128.
  • Kiilerich, Bente. 1990. Den sensationelle senantikke 'Sevso' sølvskat. Klassisk Forum. 1. 37-41.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1990. A Head of a Boy in Oslo: Theodosius' Grandson? Istanbuler Mitteilungen. 40: 201-206.
  • Kiilerich, Bente Knold; Torp, Hjalmar. 1990. A Christ and the Apostles Relief in Search of a Date. Arte medievale. II Serie, Anno I: 99-115.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1989. The Olive-Tree Pediment and the Daughters of Kekrops. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia. ser.alt. 7: 1-21.
  • Kiilerich, Bente Knold; Torp, Hjalmar. 1989. Hic est: hic Stilicho. The Date and Interpretation of a Notable Diptych. Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts. 104: 319-371.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. The Athenian Acropolis: The Position of Lions and Leopards. Acta Archaeologica. 59: 229-234.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. Graeco-Roman Influence on Gandhãra Sculpture. Acta Hyperborea. 1: 140-150.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. Physiognomics and the Iconography of Alexander the Great. Symbolae Osloenses. 63: 51-66.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1988. Bluebeard - a Snake-tailed Geryon? Opuscula Atheniensia : Annual of the Swedish Institute at Athens. 17: 123-136.
Rapporter/avhandlinger
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Romersk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Ara Pacis Augustae. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 12 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Græsk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Parthenon skulpturen. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Universitetet i Bergen. 15 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Parthenon skulpturen. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Universitetet i Bergen. 15 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Ara Pacis Augustae. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 12 sider.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Romersk arkitektur. Universitetet i Bergen/SEVU/Seksjon for kunsthistorie, Bergen. 15 sider.
Bokkapitler
  • Kiilerich, Bente. 2017. Ivory Diptychs: Religious (Christian). leksikalsk innførsel, sider vol. I, 426-427. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Box: Ivory (Maskell Casket). leksikalsk innførsel, sider vol. I, 211-212. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Diptych Carrand. leksikalsk innførsel, sider vol. I, 427. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Ascension Panel. leksikalsk innførsel, sider vol. I,129-130. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Mariamin mosaic. leksikalsk innførsel, sider vol. II, 107-107. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Colour, Light and Luminosity in the Rotunda Mosaics. kapittel, sider 48-61. I:
    • Eastmond, Antony; Hatzaki, Myrto; Kiilerich, Bente. 2017. The Mosaics of Thessaloniki Revisited. Papers from the 2014 Symposium at the Courtauld Institute of Art. Ekdoseis Kapon, Athen. 160 sider. ISBN: 978-618-5209-22-3.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Sculpture: Wood (Reliefs on Doors). leksikalsk innførsel, sider vol. II, 488-489. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Reliquary: Silver. leksikalsk innførsel, sider vol. II, 409-412. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Maximian of Ravenna: Ivory Throne. leksikalsk innførsel, sider vol. II, 124-125. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2017. Women at the Tomb. leksikalsk innførsel, sider vol. II, 706-707. I:
    • Finney, Paul Corby. 2017. The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology. William B. Eerdmans Publishing Company. 1500 sider. ISBN: 9780802838117.
  • Kiilerich, Bente. 2016. Subtlety and simulation in late antique opus sectile. artikkel, sider 41-59. I:
    • Andreuccetti, Paola. 2016. Il colore nel medioevo. Arte, simbolo, tecnica. 316 sider. ISBN: 9788865250846.
  • Kiilerich, Bente. 2015. The Style and Visual Characteristics of the Centcelles Mosaics. artikkel, sider 325-332. I:
    • Arbeiter, Achim; Korol, Dieter. 2015. Die Kuppelbau von Centcelles. Wasmuth. 520 sider. ISBN: 978-3-8030-0242-6.
  • Kiilerich, Bente. 2014. The Opus Sectile at Porta Marina and the Aesthetics of Interior Decoration. artikkel, sider 169-187. I:
    • Jacobs, Ine. 2014. Production and Prosperity in the Theodosian Period. Peeters Publishers. 397 sider. ISBN: 978-90-429-3012-4.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Attire and Personal Appearance in Byzantium. artikkel, sider 439-451 + 506-511. I:
    • Sakel, Dean. 2014. Byzantine Culture. Papers from the Conference 'Byzantine Days of Istanbul', 21-23 May 2010. 540 sider. ISBN: 978-975-16-2938-8.
  • Kiilerich, Bente. 2014. Defacement and replacement as political strategies in ancient ruler images. Chapter 4, sider 57-73. I:
    • Kolrud, Kristine; Prusac, Marina. 2014. Iconoclasm from antiquity to modernity, http://www.ashgate.com/isbn/9781409470335. Ashgate. 231 sider. ISBN: 978-1-4094-7033-5.
  • Kiilerich, Bente. 2013. From Temple to Church: the Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis. article/chapter, sider 187-214. I:
    • Nordeide, Sæbjørg Walaker; Brink, Stefan. 2013. Sacred Sites and Holy Places: Exploring the Sacralization of Landscape through Space and Time. Brepols. 271 sider. ISBN: 9782503541006.
  • Kiilerich, Bente. 2013. Formal Shortcomings or a Different Kunstwollen: Ritualisation and the Arch of Constantine. artikkel, sider 95-103. I:
    • Blondeau, Chrystèle. 2013. Ars auro gemmisque prior. Mélanges en hommage à Jean-Pierre Caillet. Brepols. 535 sider. ISBN: 978-953-6002-68-9.
  • Kiilerich, Bente. 2012. Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art. -, sider 169-183. I:
    • Searby, Denis Michael; Witakowska, Ewa Balicka; Heldt, Johan. 2012. Doron Rodopoikilon: Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist. Uppsala universitet. 239 sider. ISBN: 9789155481070.
  • Kiilerich, Bente. 2010. The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale. artikkel, sider 93-102, 359-362. I:
    • Pace, Valentino. 2010. L'VIII secolo: un secolo inquieto. 550 sider. ISBN: 87-00-47774-5.
  • Kiilerich, Bente. 2009. Gamle statuer i nye værker. kapitel, sider 240-250. I:
    • Skoie, Mathilde; Vestrheim, Gjert. 2009. Antikken i ettertiden. Universitetsforlaget. 339 sider. ISBN: 978-82-15-01482-1.
  • Kiilerich, Bente. 2007. Self-Portraiture in Contemporary Italian Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani. artikkel, sider 605-612. I:
    • Calzona, Arturo. 2007. Immagine e Ideologia. Studi in onore di A.C. Quintavalle. Electa. ISBN: 978-88-370-5718-3.
  • Kiilerich, Bente. 2006. The Satyr Portraits in Aeschylus' "Theoroi": Spitting Images or Art History in a Different Key? vitenskapelig artikkel, sider 61-72. I:
    • Costabile, Felice. 2006. Polis II 2006/2. Studi interdisciplinari sul mondo antico. 368 sider. ISBN: 88-8265-415-X.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Antiquus et modernus: Spolia in Medieval Art - Western, Byzantine and Islamic. artikkel, sider 135-145. I:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2006. Medioevo: il tempo degli antichi. Electa. 650 sider. ISBN: 88-370-4436-4.
  • Kiilerich, Bente. 2006. Aesthetics of Marble and Coloured Stone. vol.II, VII.1, sider 238-239. I:
    • Jeffreys, Elizabeth. 2006. Proceedings of the 21st International Congress of Byzantine Studies, vols. I-III. Ashgate. 800 sider. ISBN: 0-7546-5740-X.
  • Kiilerich, Bente. 2005. Rifacimento nel panello imperiale in Santa Sofia di Costantinopoli: Zoe e i suoi tre mariti. artikkel, sider 28-36. I:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2005. Medioevo: Immagine e ideologie. Electa. 600 sider. ISBN: 8837036272.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2003. What's in a name? The Meaning of Name Inscriptions in Byzantine Art. artikkel, sider xxx-xxx. I:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2003. Medioevo: immagine e racconto.
  • Kiilerich, Bente. 2002. The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art. artikkel, sider 137-144. I:
    • Koch, Guntram. 2002. Frühchristliche Sarkophage (Sarkophag-Studien Bd. 2). Verlag Philipp von Zabern. 400 sider. ISBN: 3-8053-2880-X.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2002. The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul (Tunisia) and perennial Hellenism. 211-220. I:
    • Quintavalle, Arturo Carlo. 2002. Medioevo: i modelli. ISBN: 88-435-8359-X.
  • Kiilerich, Bente. 2000. Representing an Emperor: Style and Meaning on the Missorium of Theodosius I. artikkel, kapittel, sider 273-280. I:
    • Almagro-Gorbea, Martín. 2000. El disco di Teodosio. 344 sider. ISBN: 84-89512-60-4.
  • Kiilerich, Bente Knold. 2000. Representing an Emperor: Style and Meaning on the Missorium of Theodosius I. 273-281. I:
    • [Mangler etternavn], [Mangler fornavn]. 2000. El disco de Teodosio. ISBN: 84-89512-60-4.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1998. The Abundance of Nature - the Wealth of Man: Reflections on an Early Byzantine Seasons Mosaic from Syria. 22-36. I:
    • Piltz, Elisabeth; Åström, Paul. 1998. KAIROS. Studies in Art History and Literature in Honour of Professor Gunilla Åkerström-Hougen. ISBN: 91-7081-180-6.
  • Kiilerich, Bente Knold. 1996. Continuity and Change in Ruler Imagery: the Eternal Victor 400-800 AD. 95-110. I:
    • Ellegård, A. 1996. Rome and the North.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Bøker:
Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København 1989, 8.udg. 2007.
Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts.Studies in the so-called Theodosian Renaissance, Odense U.P. 1993.
The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology, Roma 1998.
Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie, Oslo 1998 , medforf. Hjalmar Torp.

Vitenskapelige artikler:  Publisert i bl.a.
Acta Archaeologica,  Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia,  Acta Hyperborea,  Analecta romana instituti danici, Antiquité tardive, Arte Medievale, Classical Bulletin, Istanbuler Mitteilungen, Jahrbuch des deutschen Archäol. Instituts, Jahrbuch für Antike und Christentum,  Journal of Aesthetics and Art Criticism, Journal of Roman Archaeology, Opuscula Atheniensia, Polis: Studi interdisciplinari sul mondo antico, Sehepunkte, Speculum, Symbolae Osloenses, Transactions of the Swedish Institute in Istanbul.

Rome and the North (1996); Kairos. Studies in honour of G. Åkerström-Hougen (1998); El Disco de Teodosio (2000); Sarkophag-Studien II (2002); Medioevo i modelli (2002); Medioevo: immagine e racconto (2003); Medioevo: immagini e ideologie (2005); Medioevo: il tempo degli antichi (2006), Immagine e ideologia: Studi in onore di A.C. Quintavalle (2007); Antikken i ettertiden (2009); L'VIII secolo: un secolo inquieto (2010); Doron Rhodopoikilon (2012); Sacred Sites and Holy Places (2013).

 Publications                               Bente Kiilerich                                  

 1. Det Gamle Athena-tempel på Akropolis samt øvrig tempelarkitektur og arkitektonisk skulptur i Attika fra ca. 600 til 480 f.Kr. (unpubl. mag.art. dissertation) Copenhagen University 1985, (168 pp) 

 2.  “Skulptursamlinger: Før, nu og i fremtiden”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser, no. 6/7, februar 1987, 20-24.

 3.  “Physiognomics and the Iconography of Alexander”, Symbolae Osloenses 63, Oslo 1988, 51-66.

 4. “Bluebeard - a Snake-Tailed Geryon?”, Opuscula Atheniensia 17, Athens/Stockholm 1988, 123-136.

 5.  “Graeco-Roman Influence in Gandhara Sculpture”, Acta Hyperborea 1, Copenhagen 1988, 140-150.  

6.  “The Athenian Acropolis: The Position of  Lions and Leopards”, Acta Archaeologica 59, Copenhagen 1988 (1989) 229-234.

 7.  “Mosaikkene i St.-Georg rotunden”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser, no. 11, oktober 1988, 10-16.

 8.  Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal 1989 (368 pp).

 9.  “Hic est: hic Stilicho: the Date and Interpretation of a Notable Diptych”, Jahrbuch des deutschen archäologischen Instituts 104, Berlin 1989, 319-371. Co-author: Hjalmar Torp.

 10. “The Olive-tree Pediment and the Daughters of Kekrops”, Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia ser. altera 7, Rome 1989, 1-21.

 11. “Kunsten omkring 400 e.Kr.”, Antikkens venner 5, februar 1989, 9-10.

 12. “Kunsten omkring 400 e.Kr.”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser no. 12,  februar 1989, 9-10.

 13. “A Christ and the Apostles Relief in Search of a Date”, Arte medievale II Ser., anno IV, I, Rome 1990, 99-115. Co-author: Hjalmar Torp.

 14. “A Head of a Boy in Oslo: Theodosius' Grandson?”, Istanbuler Mitteilungen 40, 1990, Istanbul/Tübingen, 201-206.

 15. “Den sensationelle senantikke ‘Sevso’ sølvskat”, Klassisk Forum 1990:1, 37-41.

 16.  Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 2.ed. 1991.

 17. “A Different Interpretation of the Nicomachorum-Symmachorum Diptych”, Jahrbuch für Antike und Christentum 34, Bonn 1991, 115-128.

 18. “ ‘Individualized Types’ and ‘Typified Individuals’ in Theodosian Portraiture”, Acta Hyperborea 4, Copenhagen 1992, 237-248.

 19.  “Förandringar i Konstantinopel och östra Medelhavsområdet under senantikken och den tidiga medeltiden”, KAF-meddelelser 21, oktober 1992, 12-14.

 20.  “Aphrodisias og den senantikke idealplastik”, Klassisk Forum 1992:1, 78-83.

 21. Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts. Studies in the so-called Theodosian Renaissance, Odense University Press 1993, (385 pp) (doctor philosophiae thesis, Copenhagen University)

 22. “ The Public Image of Alexander the Great”, in: Alexander the Great. Reality and Myth. Analecta Inst. Dan. Rom., suppl. 20, Rome 1993, 85-92.

 23.  “Sculpture in the round in the early Byzantine Period - Constantinople and the East”, in: L. Rydén, J.O. Rosenqvist eds.,  Aspects of Late Antiquity and early Byzantium, Transactions of the Swedish Institute Istanbul 1993, 85-97.

 24. “Alexander den store i senantikken”, Klassisk Forum 1993:1, 57-61.

                                                                                    

25.  “Blandt guder og herskere i Østen”, review of H. E. Mathisen, Sculpture in the Parthian Empire I-II, Aarhus 1993, Politiken 14. marts 1993, 2. sektion s. 4.

 26.  “Mythological Sculpture in the Fourth Century A.D.: The Esquiline Group and the Silahtaraga Statues”, Istanbuler Mitteilungen 44, Istanbul 1994, 307-316; Co-author Hjalmar. Torp.

 27.  “Heidegger, Derrida, Schapiro og Van Goghs udtrådte støvler”, Kunst og Kultur 4, Oslo 1994, 228-233.

 28. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 3.ed. 1995.

29. “Continuity and Change in Ruler Imagery c. 400 - c. 875 A.D.: The Eternal Victor”, in: Rome and the North, A. Ellegård, ed., Jonsered 1996, 95-110.

 30. Catalogue entries nos. 5, 7, 10, 43 in: J. Fleischer, Ø. Hjort, eds., Byzantium. Late antique and Byzantine art in Scandinavian Collections, Copenhagen 1996.

 31. Katalog tekster nrs. 5, 7, 10, 43 i J. Fleischer, Ø. Hjort, eds., Byzans. Senantik og byzantinsk kunst i nordiske samlinger, Copenhagen 1996.

 32. “Reflections on the enigmatic ‘Lady of Carthage’ mosaic”, XIX international congress of Byzantine Studies, Copenhagen 18-24 August 1996, vol. II, 5111 (abstract).

 33. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal, 4. ed. 1997.

 34. “The Visor of Agilulf: Longobard Ambition in Romano-Byzantine Guise”, Acta Archaeologica 68, Copenhagen 1997, 139-151.

 35. Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie  (Cappelens Kunstfaglige bibl.), Oslo 1998, co-author: Hjalmar Torp (372 pp)

 36. The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology, (ActaIRN, ser.alt. 2, vol. X), Rome 1998 (194 pp)

 

37. “The Abundance of Nature - the Wealth of Man: Reflections on an early Byzantine Seasons Mosaic from Syria”, in: Kairos. Studies in Honour of G. Åkerström-Hougen, E. Piltz, ed., Jonsered 1998, 22-36.

 38. “The Word-Image Controversy: Are Pictures to be Taken Seriously?”, Symbolae Osloenses 74, 1999, 92-96.

 39. “Junius Bassus sarkofagen: Et kristent manifest for en romersk senator”, Kirke og Kultur 104, no.1: 1999, Oslo 33-44.

 40. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 5. ed. 2000.

 41. “Representing an Emperor: Style and Meaning in the Missorium of Theodosius I”, El Disco de Teodosio, M. Almagro-Gorbea e.a., eds., Real accademia Madrid 2000, 273-280.

42. “Konstantinopel - Nea Roma: Fra storhet til fall og forfall”, Kirke og Kultur, no.2, 2000, 99-100.

 43. “ ‘Salomon, jeg har overgået dig’. Anicia Julianas kirkeprojekter i Konstantinopel”, Kirke og Kultur, no. 2, 2000, 117-127

 44. “Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et billede?”, Bysantinska sällskapet, Bulletin 18, Uppsala 2000, 5-15.

 45. “Ara Pacis Augustae”, http://kunst.uib.no  (2000)

 46. “Parthenon skulpturen”, http://kunst.uib.no  (2000)

 47. “Græsk arkitektur”, http://kunst.uib.no  (2000)

 48. “Romersk arkitektur”, http://kunst.uib.no  (2000)

 49. “The Image of Anicia Juliana in the Vienna Dioskurides: Flattery or Appropriation of Imperial Imagery”, Symbolae Osloenses 76, 2001, 169-190.

 50. “Savedoff, Frames and Parergonality”, Journal of Aesthetics and Art Criticism 59, no. 3. Summer 2001, 320-323.

 51. “Ducks, Dolphins and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega”,  ActaAArtHist, XV, n.s. 1, Rome 2001, 245-267.

 52. “Falconets og Collots rytterstatue i St. Petersborg”, Kunst og Kultur 84: 4, Oslo 2001, 203-214.

 53. “The Martyr Portraits in the Rotunda of St. George, Thessaloniki”, XXe congrès international des études byzantines, Paris 19-25 August 2001, vol. III, 306 (abstract).

 54. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, København: Gyldendal; 6. ed. 2002.

 55. “The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art”, in: Frühchristliche Sarkophage, G. Koch, ed., Sarkophag-Studien II, Mainz 2002, 137-144.

 56. “The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul and ‘perennial Hellenism’ ”, Medioevo: i modelli, A.C. Quintavalle, ed., Milan 2002, 211-220.

 57. “The Public Image of Alexander the Great” (abridged version of 1993, reprinted for Ohio State University selected texts for a history curriculum, online - 2002).

 58. “Byzantinsk kunst for salg - Kypern og Nikaea”, Kirke og Kultur, 2003: 4, 329-337.

 59. “De hellige tre konger i Petra”, Kirke og Kultur, 2003:4, 299-314.

 60. “Duften af Antinoos. Nutid og fortid - møde eller konfrontation”, Klassisk Forum 2003: 2, 83-87.

 61. “A che cosa serve un nome? The Meaning of Name Inscriptions in Byzantine Art”, in: Medioevo: Immagine e racconto, A.C. Quintavalle ed., Milano 2003, 87-95.

 62. “Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl”, Kunst og Kultur, Oslo 87:1, 2004, 26-42.

 63. “Fra græsk original til samtidskunst”, Antikkens grenser, ANTG 101 (kompendium), University of Bergen, Spring 2004 (15 pp).

 64. “Praxiteles’ Hermes - fra rekonstruktion til dekonstruktion”, Klassisk Forum 2004:1, 77-86.

 65.  Review of:  N. Keith Rutter and B.A. Sparkes, Word and Image in Ancient Greece, Edinburgh 2000, The Classical Bulletin 79, Wauconda USA, 2003, 200-205.

 66. “Aesthetic Aspects of Palaiologan Art in Constantinople - some Problems”, J.R. Rosenqvist ed., Interaction and Isolation in Late Byzantine Culture, Transactions of the Swedish Institute Istanbul 13, 2004, 11-26.                                                                        

67. “Bayeux-tæppet: en billedreportage fra middelalderen”, http://kunst.uib.no/200  (2004)

68. “Visioner af et hovedværk i romansk skulptur: Umberto Eco og Moissac portalen”, http://kunst.uib.no/200(2004)

 69. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København Gyldendal, 7. ed. 2005.

 70. “Chiragan: en problematisk samling af antik skulptur fra en villa nær Toulouse”, Klassisk Forum 2005:1, 37-50.

 71. “Rifacimento nel panello imperiale in Santa Sofia di Costantinopoli: Zoe e i suoi tre mariti”, in A.C. Quintavalle, ed., Medioevo: Immagini e ideologie, Milano 2005, 28-36.

 72. “Likeness and Icon: the Imperial Couples in Hagia Sophia”, ActaArchaeol ArtHist XVIII, N.S. 4, Rome 2005, 175-203.

 73. Review of R. Leader-Newby, Silver and Society in Late Antiquity, London 2004, Speculum 80, no. 4, October 2005, 1318-1320.

 74. Review of L.M. Stirling, The Learned Collector, sehepunkte 5 (2005), no. 11 [15.11.2005] http://www.sehepunkte.historicum.net/2005/11/8164.html

 75. “Mitorajs moderne myter - nyt liv til gamle former”, Klassisk Forum 2005: 2, 46-57.

 76. “What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity”, http://www.colbud.hu/mult_ant/Getty-Workshops/universalabstracts/Kiileri...

 77. “The Aesthetics of Marble and Coloured Stone”, XXI international Congress of Byzantine Studies, London 2006, Vol. II. Abstracts of Panel Papers, 238-239.

 78. “Antiquus et modernus: Spolia in Medieval art -Western, Byzantine and Islamic”, A.C. Quintavalle, ed.,  Medioevo: i tempi degli antichi, Milan 2006, 135-145.

 79. “Making Sense of the Spolia in the Little Metropolis in Athens”, Arte Medievale, n.s. 4, Rome 2005, vol. 2., [2006] 95-114.

 80. “The Satyr Portraits in Aeschylus’ Theoroi: Spitting Images or Art History in a Different Key?”, Polis. Studi interdisciplinari sul mondo antico II, Reggio di Calabria 2006, 61-72.

 81. “Ara Pacis - genfødt i et nyt årtusind”, Klassisk Forum 2006:2, 34-51.

 82. “Defacement and Replacement as Political Strategies in Ancient Ruler Images”, NORDIK 2006, http://nordik.uib.no/portal/papers.html

 83. “From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art”,  ActaArchaeolArtHist XX, n.s. 6, Rome 2007, 241-265.

 84. “Det klassiske og reklamen”, Klassisk Forum 2007:1, 37-44.

 85. “Self-Portraiture in Contemporary Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani”, Festschrift A.C. Quintavalle, A. Calzona, e.a., eds. 2007, 605-612.

 86. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København Gyldendal, København 2007, 8. ed.

 87. “Picturing Ideal Beauty: The Saints in the Rotunda at Thessaloniki”, Antiquité tardive 15, 2007 [2008], 321-336.  

88. “Parthenon: tempel, kirke, moske, monument”, Klassisk Forum 2008:1, 38-49.

89. “Antik mode i langobardisk regi”, Klassisk Forum 2009:1, 38-51.

90. “Platon og billedernes bedrag”, Klassisk Forum 2009:2, 41-52.

91. “Art and Taste in Late Antiquity”, Arte Medievale 2007:2  [2009], 9-20.

92. “Gamle statuer i nye værker” in M. Skoie & G. Vestrheim, eds., Antikken i ettertiden, Oslo: Universitetsforlaget 2009, 240-250.

93. “The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale”, in V. Pace, ed., L’VIII secolo: un secolo inquieto, Cividale del Friuli 2010, 93-102.

94.  “Teatret i Carthago Nova – en restaureringshistorie”, Klassisk Forum 2010:1, 30-42.

95.  “Billedets væsen. Reflektioner over den byzantinske billedstrid”, Din- tidsskrift for religion og kultur, 2010 3/4, 85-99.

96. “The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin”, ActaArchaeolArtHist XXII, 2010, 87- 107.

97. “Romerske spolier i San Giusto, Trieste”, Klassisk Forum 2010:2, 99-106.

98. “Fra kejser til McQueen”, Personae. Tidsskrift for klær, kropp og kultur, 2010: 4, 62-67.

99. “Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale”, Arte Medievale 2008:2 [2011], 9-24.

100. “Private Portraits in Late Antiquity: Observing the Subject”, in F. d’Andria, ed., Roman Sculpture in Asia Minor, Journal of Roman Archaeology, suppl. S80, 2011, 359-370.

101. “Alexander den Store som moderne ikon”, Klassisk Forum 2011:1, 35-44.

102. “Visual and Functional Aspects of Inscriptions in early Church Floors”, ActaArchaeolArtHist XXIV, 2011, 45-63.

103. “Centcelles – et gådefuldt monument ved Tarragona”, Klassisk Forum 2011:2, 64-78.

104. “Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art”, Doron Rhodopoikilon. Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist, Uppsala 2012, 169-186.

105. “Anmeldelse af M. Prusac, From Face to Face”, Klassisk Forum 2012:1, 77-80.

106. “Jeans – Made in Italy”, Personae. Klær, kropp, kultur 3/4 2012, 174-179.

107. “Venus de Milo – brug, misbrug og genbrug”, Klassisk Forum 2012:2, 42-52.

108. “Boethius, Symmachus and the Consecratio Ivory Diptych”, Antiquité Tardive 20, 2012, 205-215.

109. “The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention”, Arte Medievale, 2012, [2013], 9-28.

110. “Realisme og fiktion i senantikke portrætter”, Klassisk Forum 2013:1, 41-57.

111. “From Temple to Church: The Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis”, in S. Brink - S. W. Nordeide, eds., Sacred Sites and Holy Places (Studies in the early Middle Ages - SEM 11) Turnhout: Brepols, 2013, 187-214.

112. "Trompe-l'oeil i antik kunst", Klassisk Forum 2013:2, 34-43.

113. “Mosaik og mode”, Personae. Klær, kropp, kultur 3/4 2013, 70-75.

114. “Formal Shortcomings or a Different Kunstwollen: Ritualisation and the Arch of Constantine”, in Melanges Jean-Pierre Caillet, 2013.

115. “Defacement and Replacement in Ancient and Byzantine Ruler Images”, K. Kolrud & M. Prusac Lindhagen, eds., Iconoclasm from Antiquity to Modernity, Farnham: Ashgate, 2014, 57-73.

116. “The Opus Sectile from Porta Marina at Ostia and the Aesthetics of Interior Decoration”, I. Jakobs, eds. Production and Prosperity in the Theodosian Period, (Interdisciplinary Studies in Ancient Culture and Religion), Leuven: Peeters. 2014, 169-187.

117. "Arkæologisk sommermode 2014", Klassisk Forum 2014:1, 32-42.

118. "Attire and Personal Appearance in Byzantium", Byzantine Culture, Papers from the Conference 'Byzantine Days of Istanbul', 21-23 May, 2010, ed. D. Sakel, Ankara 2014, 439-451, 506-511.

In print/accepted for publication 

119. “The Style and Visual Characteristics of the Centcelles Mosaics”, in A. Arbeiter & D. Korol, D. Marzoli eds., Der Kuppelbau von Centcelles (Tarragona, Spanien). Neue Forschungen zu einem enigmatischen Denkmal von Weltrang.

120. “Optical Colour Blending in the Rotunda Mosaics at Thessaloniki”, Musiva et sectilia 8, 2011 [2014/15], 63-94.

121. “Ascension Panel”; “Box: Ivory (Maskell Casket)”; “Carrand Diptych”; “Diptych: Ivory Diptychs: Religious (Christian)”; “Maximian of Ravenna: Ivory Throne”; “Mosaic of Musicians, Mariamin (Syria)”; “Reliquary Silver”; “Sculpture: Wood (Reliefs on Doors)”; “Women at the Tomb”, Encyclopedia of early Christian Art and Archaeology (EECAA), ed. C. Noll & P. Corby Finney.

122. “Spolia”, in O. Brandt, L. Rutgers and J. Magness, eds., Cambridge Encyclopedia of the Archaeology of Late Antiquity, (CEALA) (2015).

123.  Etude typologiques des portraits de martyr in H. Torp, La Rotonde palatiale à Thessalonique

124. “Riegl’s Concept of Late Roman Art: Judging the Evidence”, Proceedings of History of Classical Archaeology in the Nineteenth Century, Conference, Swedish Institute, Rome, 4-6 April 2013.

125. “Abstraction in Late Antique Art”, proceedings of Abstraction and Symbolism in Late Antiquity, Conference, Swedish Institute Istanbul, 9-10 May 2013.

126. “The State of Early Christian Iconography in the Twenty-first Century”, Studies in Iconography 36, 2015.

127. "Glimt af Thessalonikis guldmosaikker", Klassisk Forum 2014:2.

128. "Pistoletto's Venere degli stracci", Kunst og Kultur, 2015: 2.

129. "Subtlety and Simulation in Late Antique opus sectile", Il colore nel medioevo 6, ed. A. Andreucetti, Lucca 2014/2015.

130. "Colour, Light and Luminense in the Rotunda Mosaics", in The Mosaics of Thessaloniki Revisited, ed. A. Eastmond & M. Hatzaki.

 

 

 

 

mag.art. klassisk arkeologi, Københavns Universitet 1985
dr.phil. kunsthistorie, Københavns Universitet 1993
professor i kunsthistorie, Universitetet i Bergen 1995-
medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi (innvalgt 1998)

-Antikken i moderne skulptur og visuel kultur

-Byzantinsk materiel æstetik: marmor

-Tempietto Longobardo, Cividale: stukfigurerne og deres polykromi

-Spolier

 

 

 

Forskergruppen MEDITERRAN KUNST   FORSKNINGSPROJEKTER

 Antikreception Deltager: Kiilerich

Projektet studerer brug af antikken i kunst og reklame, citater og parafraser over berømte græske statuer, i vor tid, specielt inden italiensk samtidskunst. Delresultater blev præsenteret in absentia ved konferensen The Modernity of Ancient Sculpture’, an international colloquium, arr. af Charles Martindale og Elizabeth Prettejohn, University of Bristol, 25-26 juli 2009. Nylige publikationer: B. Kiilerich, ‘From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art’,  ActaArchaeolArtHist XX, n.s. 6, Rome 2007, 241-265; B. Kiilerich, ‘Self-Portraiture in Contemporary Italian Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani’, Festschrift A.C. Quintavalle, A. Calzona, e.a., eds. 2007, 605-612, samt artikler i Klassisk Forum 2003, 2004, 2005, 2007, 2011, 2012. B. Kiilerich, ‘Gamle statuer i nye værker’, i M. Skoie & G. Vestrheim, ed. Antikken og ettertiden, Universitetsforlaget Oslo 2009, 240-250. Formidling: emnet KUN 203: Antik og middelalder: Antikken og eftertiden (2005-2008); KUN 203/253: Antikken og den klassiske tradisjonen (fra 2010).

Byzantinsk materiel æstetik  Deltager: Kiilerich

Emnet belyser forskellige sider af den byzantinske materielle æstetik. Et aspekt er brugen af flerfarvet marmor og andre farvede stenarter til artikulering af vægge og gulve i byzantinske kirker. Central her er kirkerne Hagia Sophia og Chora i Istanbul. 'The Aesthetics of Marble and Coloured Stone', paper ved panelet Orthodoxy on Display, ved den XXI. internat. Byz. congress, London August 2006. Artikkelen: B. Kiilerich, 'The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention', Arte medievale 2012.

Et andet aspekt er polykromi, bemalingen af byzantinske og italo-byzantinske skulpturer i sten og stucco, samt polykrome materialer i byzantinsk sakral og sekulær kultur. B. Kiilerich, 'Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art' i Doron Rhodopoikilon. Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist, Uppsala 2012, 169-183.

Longobardisk monumental kunst mellem øst og vest Deltagere: Torp, Kiilerich

Det langobardiske kapel, Tempietto Longobardo i Cividale del Friuli i Nord-Italia er blandt de monumenter som i 2011 blev indskrevet på UNESCO World Heritage List: Italia Langobardorum. Centri di potere e di culto (568-774 d.c.). Det var de norske forskere H.P. L’Orange (UiO) og H. Torp (UiO) som placerede ‘Tempietto’ i langobardisk tid (før 774). En international kongres med deltagere fra otte lande arrangeret af prof. Valentino Pace, Universitetet i Udine, fandt sted i Cividale i december 2008. Fra Norge deltog Torp (som moderator), og med foredrag Kiilerich og Signe Horn Fuglesang, prof. em. UiO (se aktiviteter). Nylige publikationer: H. Torp, Il Tempietto longobardo. La cappella palatina di Cividale, 2006 (italiensk og engelsk tekst).[lenke BIBSYS]. B. Kiilerich, ‘The Rhetoric of Material in the Tempietto Longobardo at Cividale’, i V. Pace, ed., Atti del convegno VIII secolo: un secolo inquieto, 2010, 93-110. B. Kiilerich, Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale, Arte Medievale 2008:2 [publ. 2011], 9-24.

Mosaikkerne i St. Georg-rotunden, Thessaloniki Deltagere: Torp, Kiilerich.

En fransksproget monumentpublikation af de tidlig byzantinske kuppelmosaikker er under udarbejdelse af H. Torp. Nylige publikationer: H. Torp, ‘Dogmatic Themes in the Mosaics of the Rotunda at Thessaloniki’, Arte Medievale n.s. anno I, 2002, 11-34; H. Torp, ‘Les mosaïques de la Rotonde de Thessalonique: L’arrière-fond conceptuel des images d’architecture’, Cahiers archéologiques 50, 2002, 3-20; H. Torp, ‘La iconizzazione musiva dell’enunciato politico-religioso di un editto imperiale’, Medioeveo: immagine e racconto, Milano 2003, 77-86; H. Torp, ‘Mosaikkene i St.Georg-rotunden i Thessaloniki og Theodosius den stores trosedikt av 380', Det Norske Videnskaps-Akademis Årbok 2004 (2005), 262-283; B. Kiilerich, ‘Picturing Ideal Beauty: The Saints in the Rotunda at Thessaloniki’, Antiquité tardive 15, 2007, 321-336.

 

AKTIVITETER (2008)

Hjalmar Torp har været officiel konsulent for kommunen i Cividale del Friuli, Nord-Italia i forbindelse med Italiens kandidatur til UNESCO World Heritage List: Italia langobardorum. Centri di potere e di culto. Torp og Kiilerich har været i Cividale i forbindelse med dette og for at studere og kommentere nye udgravninger i området.

Foredrag:

Hjalmar Torp: ‘The early Byzantine Martyr Inscriptions in the Rotunda at Thessaloniki’ Inscriptions in Liturgical Spaces; Interdisciplinary colloquium, The Norwegian Institute in Rome, 28-30 November 2008.

Bente Kiilerich: ‘ “The Writing on the Floor”: Visual Aspects of Inscriptions in early Churches.’ Inscriptions in Liturgical Spaces; Interdisciplinary colloquium, The Norwegian Institute in Rome, 28-30 November 2008.

Bente Kiilerich: ‘The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale’. L’VIII secolo: un secolo inquieto. Convegno internazionale di Storia dell’arte, Cividale, 4-7 december 2008.

                                             ****