Hjem
Bente  Kiilerichs bilde
Foto:
H. Torp
  • E-postBente.Kiilerich@uib.no
  • Telefon+47 55 58 32 05
  • Besøksadresse
    Sydnesplassen 7
    HF-bygget
    5007 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

Antikkresepsjon

Bysantinsk kunst
Gresk skulptur
Marmor
Mosaikker
Polykromi
Portretter
Senantikk kunst og arkeologi
Spolier

 

 

Græsk, romersk, tidlig kristen og byzantinsk kunst
Antikken og den klassiske tradition
Mediterran kunst

Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2022). Nye metoder til visualisering af antikke ansigter. Klassisk Forum. 121-135.
  • Vis forfatter(e) (2021). The Classical in Contemporary Art and Visual Culture. CLARA Classical Art and Archaeology. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2021). Sovende figurer - fra antik 'haveskulptur' til samtidskunst. Klassisk Forum. 36-54.
  • Vis forfatter(e) (2021). Ravenna-mosaikkene mellom religion og politikk. Segl. Katolsk Årsskrift for religion og samfunn. 201-2017.
  • Vis forfatter(e) (2021). Material Transformations of Antique Sculpture in Contemporary Art. CLARA Classical Art and Archaeology. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2021). Hellenistic Portraits between the Ideal and the Real. Papers and Monographs from the Norwegian Institute at Athens. 15-46.
  • Vis forfatter(e) (2021). Chromatic variation in late antique rainbows. CLARA Classical Art and Archaeology. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2021). Action in Images of Alexander the Great. The Classical Review. 3 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Texture, Colour and Surface Appearance of the Cividale Stuccoes. CLARA Classical Art and Archaeology. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Perceiving Matter. Visual, Material and Sensual Communication – an introduction. CLARA Classical Art and Archaeology. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Mytologi på mode. Dolce & Gabbanas "græske" kollektioner. Klassisk Forum. 37-49.
  • Vis forfatter(e) (2020). Les tentures fleuries peintes à Baouît. Antiquité Tardive. 321-332.
  • Vis forfatter(e) (2020). Karen Rose Mathews, Conflict, Commerce, and an Aesthetic of Appropriation in the Italian Maritime Cities 1000-1150. Speculum. 868-869.
  • Vis forfatter(e) (2020). From antique mimesis to contemporary hyperrealism. Elephant&Castle. Laboratorio dell'immaginario. 4-20.
  • Vis forfatter(e) (2019). The painted floral tapestries at bawit: Iconographical and iconological remarks. Antiquité Tardive. 321-332.
  • Vis forfatter(e) (2019). The Classical in Contemporary Sculpture: a Global View. Proceedings of the Danish Institute at Athens. 103-113.
  • Vis forfatter(e) (2019). Mimesis som kunstnerisk strategi. Klassisk Forum. 5-17.
  • Vis forfatter(e) (2019). Karl Frederik Kinch - a Danish pioneer in Thessaloniki . CLARA Classical Art and Archaeology. 1-13.
  • Vis forfatter(e) (2018). The Barletta Colossus revisited: The methodological challenges of an enigmatic statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 55-72.
  • Vis forfatter(e) (2018). Nike - fra Samothrake til Shanghai. Klassisk Forum. 70-83.
  • Vis forfatter(e) (2018). In search of the patron : late antique art in context. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 1-21.
  • Vis forfatter(e) (2018). Barletta kolossen - en statue af en senantik kejser. Klassisk Forum. 27-39.
  • Vis forfatter(e) (2017). The head posture of Alexander the Great. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 1-22.
  • Vis forfatter(e) (2017). På sporet af det græske portræt. Klassisk Forum. 73-83.
  • Vis forfatter(e) (2016). Towards a 'polychrome history' of Greek and Roman Art. Journal of Art Historiography. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). The Barletta Colossus Revisited: The Methodological Challenges of an Enigmatic Statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 55-72.
  • Vis forfatter(e) (2016). Riace-bronzerne i rampelyset. Klassisk Forum. 24-34.
  • Vis forfatter(e) (2015). The State of Early Christian Iconography in the Twenty-First Century. Studies in Iconography. 99-134.
  • Vis forfatter(e) (2015). The Barletta colossus revisited: The methodological challenges of an enigmatic statue. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 55-72.
  • Vis forfatter(e) (2015). Michelangelo Pistolettos Venere degli stracci. Kunst og kultur. 84-93.
  • Vis forfatter(e) (2015). Den store kirke i Konstantinopel - et forunderligt syn. Klassisk Forum. 60-71.
  • Vis forfatter(e) (2014). Optical Colour Blending in the Rotunda Mosaics at Thessaloniki. Musiva et sectilia. International Journal for the Study of Ancient Pavements and Wall Revetments. 63-92.
  • Vis forfatter(e) (2014). Glimt af Thessalonikis guldmosaikker. Klassisk Forum. 38-52.
  • Vis forfatter(e) (2014). Arkæologisk sommermode 2014. Klassisk Forum. 32-42.
  • Vis forfatter(e) (2013). Trompe-l'oeil i antik kunst. Klassisk Forum.
  • Vis forfatter(e) (2013). The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention. Arte Medievale. 9-28.
  • Vis forfatter(e) (2013). Realisme og fiktion i senantikke portrætter. Klassisk Forum. 41-57.
  • Vis forfatter(e) (2012). Vénus de Milo - brug, misbrug og genbrug. Klassisk Forum. 42-52.
  • Vis forfatter(e) (2012). Symmachus, Boethius and the Consecratio ivory diptych. Antiquité Tardive. 205-215.
  • Vis forfatter(e) (2011). Visual and functional aspects of inscriptions in early church floors. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 45-63.
  • Vis forfatter(e) (2011). Private portraits in late antiquity: observing the subject. Journal of Roman Archaeology (JRA). 359-370.
  • Vis forfatter(e) (2011). Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale. Arte Medievale. 9-24.
  • Vis forfatter(e) (2011). Centcelles - et gådefuldt senantikt monument ved Tarragona. Klassisk Forum. 64-78.
  • Vis forfatter(e) (2011). Alexander den Store som moderne ikon. Klassisk Forum. 35-44.
  • Vis forfatter(e) (2010). The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin, Syria. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 87-107.
  • Vis forfatter(e) (2010). Teatret i Carthago Nova - en restaureringshistorie. Klassisk Forum. 30-42.
  • Vis forfatter(e) (2010). Romerske spolier i San Giusto, Trieste. Klassisk Forum. 99-106.
  • Vis forfatter(e) (2010). Billedets væsen. Reflektioner over den byzantinske billedstrid. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 85-99.
  • Vis forfatter(e) (2009). What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity. Arte Medievale. 9-20.
  • Vis forfatter(e) (2009). Platon og billedernes bedrag. Klassisk Forum. 41-52.
  • Vis forfatter(e) (2009). Antik mode i langobardisk regi. Klassisk Forum. 38-51.
  • Vis forfatter(e) (2008). Picturing Ideal Beauty: the Saints in the Rotunda at Thessaloniki. Antiquité Tardive. 321-336.
  • Vis forfatter(e) (2008). Parthenon tempel, kirke, moske, monument. Klassisk Forum. 38-49.
  • Vis forfatter(e) (2007). From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 241-265.
  • Vis forfatter(e) (2007). Det klassiske og reklamen. Klassisk Forum. 37-44.
  • Vis forfatter(e) (2006). Making Sense of the Spolia in the Little Metropolis in Athens. Arte Medievale. 95-114.
  • Vis forfatter(e) (2006). From Greek Original to Modern Pastiche: The Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 243-267.
  • Vis forfatter(e) (2006). Ara Pacis - genfødt i et nyt årtusind. Klassisk Forum. 34-51.
  • Vis forfatter(e) (2005). Mitorajs moderne myter - nyt liv til gamle former. Klassisk Forum. 46-57.
  • Vis forfatter(e) (2005). Likeness and Icon: The Imperial Couples in Hagia Sophia. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 175-203.
  • Vis forfatter(e) (2005). Chiragan - en problematisk samling af antik skulptur fra en villa nær Toulouse. Klassisk Forum. 37-51.
  • Vis forfatter(e) (2004). Praxiteles' Hermes i Olympia fra rekonstruktion til dekonstruktion. Klassisk Forum. 77-86 : ill..
  • Vis forfatter(e) (2004). Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl. Kunst og kultur. 26-42 : ill..
  • Vis forfatter(e) (2004). Aesthetic Aspects of Palaiologan Art in Constantinople: Some Problems. Transactions. 11-26.
  • Vis forfatter(e) (2003). Word and image in ancient Greece (N. Keith Rutter and Brian A. Sparkes, eds.). The Classical bulletin. 290-295.
  • Vis forfatter(e) (2001). The Image of Anicia Juliana in the Vienna Dioscurides: Flattery or Appropriation of Imperial Imagery? Symbolae Osloenses. 169-190.
  • Vis forfatter(e) (2001). Savedoff, Frames, and Parergonality. Journal of Aesthetics and Art Criticism. 320-323.
  • Vis forfatter(e) (2001). Falconets og Collots rytterstatue i St. Petersborg. Kunst og kultur. 203-214.
  • Vis forfatter(e) (2001). Ducks, Dolphins, and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega (Palencia). Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 245-267.
  • Vis forfatter(e) (2000). Konstantinopel: Nye Roma, fra storhet til fall - og forfall. Kirke og kultur. 99-100.
  • Vis forfatter(e) (2000). Konstantinopel: Nye Roma, fra storhet til fall - og forfall. Kirke og kultur. 99-100.
  • Vis forfatter(e) (2000). Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et Billede? Bulletin - Bysantinska Sällskapet. 5-15.
  • Vis forfatter(e) (2000). Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et Billede? Bysantinska Sälskapet. Bulletin. 5-15.
  • Vis forfatter(e) (2000). "Salomon, jeg har overgået dig!" Anicia Julianas kirkebyggeri i Konstantinopel. Kirke og kultur. 117-127.
  • Vis forfatter(e) (2000). "Salomon, jeg har overgået dig!" Anicia Julianas kirkebyggeri i Konstantinopel. Kirke og kultur. 117-127.
  • Vis forfatter(e) (1999). The Word-Image Controversy: Are Pictures to be Taken Seriously? Symbolae Osloenses. 92-96.
  • Vis forfatter(e) (1999). Junius Bassus sarkofagen: et kristent manifest for en romersk senator. Kirke og kultur. 33-44.
  • Vis forfatter(e) (1997). The Visor of Agilulf: Longobard Ambition in Romano-Byzantine Guise. Acta Archaeologica. 139-151.
  • Vis forfatter(e) (1994). Mythological Sculpture in the Fourth Century A.D.: The Esquiline Group and the Silahtaraga Statues. Istanbuler Mitteilungen. 307-316.
  • Vis forfatter(e) (1994). Heidegger, Schapiro, Derrida og van Goghs udtrådte støvler. Kunst og kultur. 228-233.
  • Vis forfatter(e) (1993). The Public Image of Alexander the Great. Alexander the Great. reality and Myth (Analecta Romana Instituti Danici, suppl. XX). 85-92.
  • Vis forfatter(e) (1993). Sculpture in the Round in the Early Byzantine Period: Constantinople and the East. Aspects of Late Antiquity and Early Byzantium (Swedish Research Institute in Istanbul, Transactions, Vol. 4). 85-97.
  • Vis forfatter(e) (1993). Alexander den Store i senantikken. Klassisk Forum. 57-61.
  • Vis forfatter(e) (1992). Aphrodisias og den senantikke Idealplastik. Klassisk Forum. 78-84.
  • Vis forfatter(e) (1992). "Individualized Types" and "Typified Individuals" in Theodosian Portraiture. Acta Hyperborea. 237-248.
  • Vis forfatter(e) (1991). A Different Interpretation of the Nicomachorum-Symmachorum Diptych. Jahrbuch für Antike und Christentum. 116-128.
  • Vis forfatter(e) (1990). Den sensationelle senantikke 'Sevso' sølvskat. Klassisk Forum. 37-41.
  • Vis forfatter(e) (1990). A Head of a Boy in Oslo: Theodosius' Grandson? Istanbuler Mitteilungen. 201-206.
  • Vis forfatter(e) (1990). A Christ and the Apostles Relief in Search of a Date. Arte Medievale. 99-115.
  • Vis forfatter(e) (1989). The Olive-Tree Pediment and the Daughters of Kekrops. Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia (ACTA). 1-21.
  • Vis forfatter(e) (1989). Hic est: hic Stilicho. The Date and Interpretation of a Notable Diptych. Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts. 319-371.
  • Vis forfatter(e) (1988). The Athenian Acropolis: The Position of Lions and Leopards. Acta Archaeologica. 229-234.
  • Vis forfatter(e) (1988). Physiognomics and the Iconography of Alexander the Great. Symbolae Osloenses. 51-66.
  • Vis forfatter(e) (1988). Graeco-Roman Influence on Gandhãra Sculpture. Acta Hyperborea. 140-150.
  • Vis forfatter(e) (1988). Bluebeard - a Snake-tailed Geryon? Opuscula Atheniensia. 123-136.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2019). The polychromy of stucco. Dressing the female saints in Tempietto Longobardo, Cividale, c. 750.
  • Vis forfatter(e) (2018). The spolia in the Little Metropolis in Athens.
  • Vis forfatter(e) (2018). Hellenistic portraiture between the ideal and the real.
  • Vis forfatter(e) (2016). The Hephaisteion in the Byzantine Period.
  • Vis forfatter(e) (2016). In search of the patron: late antique styles in context.
  • Vis forfatter(e) (2014). Colour, Light and Luminosity in the Rotunda Mosaics.
  • Vis forfatter(e) (2013). Subtlety and simulation in late antique opus sectile.
  • Vis forfatter(e) (2013). Alois Riegl and Early Theories of Late Roman Art.
  • Vis forfatter(e) (2013). Abstraction in late antique art.
  • Vis forfatter(e) (2011). Alexander the Great in Contemporary Art and Visual Culture.
  • Vis forfatter(e) (2010). The opus sectile Decoration from Porta Marina and Theodosian Aesthetics.
  • Vis forfatter(e) (2010). Der Kuppelbau von Centcelles: Runder Tisch/Abschlussdiskussion.
  • Vis forfatter(e) (2010). Attire and Personal Appearance.
  • Vis forfatter(e) (2009). The Partial Figure and the Fragment in Ancient and Modern Art.
  • Vis forfatter(e) (2009). Session chair.
  • Vis forfatter(e) (2009). Paint as signifier: Recreating the appearance of the stucco sculptures at Cividale.
  • Vis forfatter(e) (2009). Introduction to 'Portraiture and the Constantine Arch'.
  • Vis forfatter(e) (2008). The Writing on the Floor: Inscriptions in early mosaic pavements.
  • Vis forfatter(e) (2008). Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale.
  • Vis forfatter(e) (2007). The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin, Syria.
  • Vis forfatter(e) (2007). Private Portraits in Late Antiquity: Observing the Model.
  • Vis forfatter(e) (2007). From Temple to Church: The Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis.
  • Vis forfatter(e) (2006). The Aesthetics of Marble and Coloured Stone.
  • Vis forfatter(e) (2006). Defacement and Replacement as Visual Strategies in Ancient Ruler Images.
  • Vis forfatter(e) (2005). What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity.
  • Vis forfatter(e) (2005). La lamina di Agilulfo: una narrativa longobarda - e la sua moderna transformazione.
  • Vis forfatter(e) (2003). Picturing Ideal Beauty: Images of Saints.
  • Vis forfatter(e) (2003). From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art.
  • Vis forfatter(e) (2003). Antiquus et modernus: Spolia in Medieval art - Western, Byzantine and Islamic.
  • Vis forfatter(e) (2002). Zoe e i suoi tre mariti.
  • Vis forfatter(e) (2002). The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art.
  • Vis forfatter(e) (2001). The Martyr Portraits in the Rotunda at Thessaloniki.
  • Vis forfatter(e) (2001). The Martyr Portraits in the Rotunda at Thessaloniki.
  • Vis forfatter(e) (2001). Stifterbilledet af Theodor Metochites i Chora-kirken i Konstantinopel.
  • Vis forfatter(e) (2000). The martyr portraits in the Rotunda mosaics and the Graeco-Roman tradition of characterization.
  • Vis forfatter(e) (2000). The martyr portraits in the Rotunda mosaics and the Graeco-Roman tradition of characterization.
  • Vis forfatter(e) (2000). Navneindskrifter i byzantinske mosaikker.
  • Vis forfatter(e) (2000). Billedet af Anicia Juliana i Wiener Dioskurides ca. 512.
  • Vis forfatter(e) (2000). Billedet af Anicia Juliana i Wiener Dioskurides ca. 512.
  • Vis forfatter(e) (2000). Basilike eikon: Visuel panegyrik i Hagia Sophia (Istanbul).
  • Vis forfatter(e) (2000). A che cosa serve un nome? Le iscrizioni dei nomi e degli epiteti nelle immagini bizantine: usi e significati.
  • Vis forfatter(e) (2000). A che cosa serve un nome? Le iscrizioni dei nomi e degli epiteti nelle immagini bizantine: usi e significati.
  • Vis forfatter(e) (2000). A che cosa serve un nome? Iscrizioni di nomi e di epiteti nelle immagini bizantine: usi e significati. What's in a name? The meaning of name inscriptions in Byzantine Art.
  • Vis forfatter(e) (1999). Æstetiske aspekter af palæologisk kunst.
  • Vis forfatter(e) (1999). The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul and 'perennial Hellenism'.
  • Vis forfatter(e) (1999). Ducks, Dolphins and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega.
  • Vis forfatter(e) (1996). Reflections on the enigmatic 'Lady of Carthage' mosaic.
  • Vis forfatter(e) (1995). The Arts of the Court in Early Byzantine Constantinople.
  • Vis forfatter(e) (1993). The Eternal Ruler, ca 400- ca 800.
  • Vis forfatter(e) (1991). Early Theodosian Ivories: Problems of Style, Chronology and Iconography.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2021). Rezension zu: Niels Hannestad: What did the Sarcophagus of Symmachus look like? Late Antique Pagan Sarcophagi, Aarhus 2019. Plekos: Elektronische Zeitschrift für Rezensionen und Berichte zur Erforschung der Spätantike.
  • Vis forfatter(e) (2021). Review of K. F. B. Fletcher & Osman Umurhan (eds) Classical Antiquity and Heavy Metal Music, London & New York: Bloomsbury Academic, 2020. CLARA Classical Art and Archaeology. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). Review of A Companion of Roman Art, ed. B.E. Borg (2015). CLARA Classical Art and Archaeology. 7 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Bokanmeldelse: M. Prusac, From Face to Face. Recarving of Sculpture and Late Antique Portrait Art, leiden 2011. Klassisk Forum. 77-80.
  • Vis forfatter(e) (2005). Rezension von: L.M. Stirling, The Learned Collector. Mythological Statuettes and Classical Taste in Late Antique Gaul, Ann Arbor 2005. Sehepunkte. 3 sider.
  • Vis forfatter(e) (2005). Review of R. Leader-Newby, Silver and Society in Late Antiquity, London 2004. Speculum. 1318-1320.
  • Vis forfatter(e) (2004). N.Keith Rutter and Brian A. Sparkes, eds., Word and Image in Ancient Greece, Edinburgh 2000. The Classical bulletin. 290-295.
  • Vis forfatter(e) (2004). Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl. Kunst og kultur. 26-42.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vis forfatter(e) (2020). Le due vite del colosso. Edipuglia.
  • Vis forfatter(e) (2017). The Mosaics of Thessaloniki Revisited. Papers from the 2014 Symposium at the Courtauld Institute of Art. Ekdoseis Kapon, Athen.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). Vandrende myter - karyatider fra Akropolis til en forstad i Athen. Replikk - tidsskrift for samfunnsvitenskap og humaniora. 36-41.
  • Vis forfatter(e) (2013). Mosaik og mode. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 70-75.
  • Vis forfatter(e) (2012). Jeans - Made in Italy. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 174-179.
  • Vis forfatter(e) (2010). Fra kejser til McQueen. PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. 62-67.
  • Vis forfatter(e) (2004). Visioner af et hovedværk i romansk skulptur: Umberto Eco og Moissac portalen. Kunsthistorie som fjernundervisning – 200-nivå.
  • Vis forfatter(e) (2004). Bayeux-tæppet: en billedreportage fra middelalderen. Kunsthistorie som fjernundervisning – 200-nivå.
  • Vis forfatter(e) (2003). Duften af Antinoos. Nutid og fortid - møde eller konfrontation. Klassisk Forum. 83-87.
  • Vis forfatter(e) (2003). De hellige tre konger i Petra. Kirke og kultur. 299-314.
  • Vis forfatter(e) (2003). Byzantinsk kunst til salg - Kypern og Nikaea. Kirke og kultur. 329-337.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). The Hephaisteion in the Byzantine Period. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2021). Spolia in Byzantine Art and Architecture. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2021). Reconsidering the figural marble panels found in St Polyeuktos, Constantinople. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). The Barletta Colossus and the Problem of its Identity. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). From Alexandria to Kenchreai? The Puzzle of the glass sectile panels. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Abstraction in late antiquity. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). Colour, Light and Luminosity in the Rotunda Mosaics. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). Subtlety and simulation in late antique opus sectile. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2015). The Style and Visual Characteristics of the Centcelles Mosaics. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). The Opus Sectile at Porta Marina and the Aesthetics of Interior Decoration. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Defacement and replacement as political strategies in ancient ruler images. 17 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Attire and Personal Appearance in Byzantium. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2013). From Temple to Church: the Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis. 28 sider.
  • Vis forfatter(e) (2013). Formal Shortcomings or a Different Kunstwollen: Ritualisation and the Arch of Constantine. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) (2010). The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale. 10 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Gamle statuer i nye værker. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2007). Self-Portraiture in Contemporary Italian Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2006). The Satyr Portraits in Aeschylus' "Theoroi": Spitting Images or Art History in a Different Key? 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2006). Antiquus et modernus: Spolia in Medieval Art - Western, Byzantine and Islamic. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2005). Rifacimento nel panello imperiale in Santa Sofia di Costantinopoli: Zoe e i suoi tre mariti. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2003). What's in a name? The Meaning of Name Inscriptions in Byzantine Art. 1 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul (Tunisia) and perennial Hellenism. 10 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). Representing an Emperor: Style and Meaning on the Missorium of Theodosius I. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). Representing an Emperor: Style and Meaning on the Missorium of Theodosius I. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (1998). The Abundance of Nature - the Wealth of Man: Reflections on an Early Byzantine Seasons Mosaic from Syria. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) (1996). Continuity and Change in Ruler Imagery: the Eternal Victor 400-800 AD. 16 sider.
Leksikonartikkel
  • Vis forfatter(e) (2017). Women at the Tomb. vol. II, 706-707. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
  • Vis forfatter(e) (2017). Sculpture: Wood (Reliefs on Doors). vol. II, 488-489. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
  • Vis forfatter(e) (2017). Reliquary: Silver. vol. II, 409-412. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
  • Vis forfatter(e) (2017). Mariamin mosaic. vol. II, 107-107. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
  • Vis forfatter(e) (2017). Ivory Diptychs: Religious (Christian). vol. I, 426-427. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
  • Vis forfatter(e) (2017). Diptych Carrand. vol. I, 427. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
  • Vis forfatter(e) (2017). Box: Ivory (Maskell Casket). vol. I, 211-212. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). The Eerdmans Encyclopedia of Early Christian Art and Archaeology.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Vis forfatter(e) (2015). Antikk skulptur i Nasjonalmuseet. Katalog av S. Sande og S. Ahrens. Kunst og kultur. 248-249.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Bøker:
Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København 1989, 8.udg. 2007.
Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts.Studies in the so-called Theodosian Renaissance, Odense U.P. 1993.
The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology, Roma 1998.
Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie, Oslo 1998 , medforf. Hjalmar Torp.

Vitenskapelige artikler:  Publisert i bl.a.
Acta Archaeologica,  Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia,  Acta Hyperborea,  Analecta romana instituti danici, Antiquité tardive, Arte Medievale, Classical Bulletin, Istanbuler Mitteilungen, Jahrbuch des deutschen Archäol. Instituts, Jahrbuch für Antike und Christentum,  Journal of Aesthetics and Art Criticism, Journal of Roman Archaeology, Opuscula Atheniensia, Polis: Studi interdisciplinari sul mondo antico, Sehepunkte, Speculum, Symbolae Osloenses, Transactions of the Swedish Institute in Istanbul.

Rome and the North (1996); Kairos. Studies in honour of G. Åkerström-Hougen (1998); El Disco de Teodosio (2000); Sarkophag-Studien II (2002); Medioevo i modelli (2002); Medioevo: immagine e racconto (2003); Medioevo: immagini e ideologie (2005); Medioevo: il tempo degli antichi (2006), Immagine e ideologia: Studi in onore di A.C. Quintavalle (2007); Antikken i ettertiden (2009); L'VIII secolo: un secolo inquieto (2010); Doron Rhodopoikilon (2012); Sacred Sites and Holy Places (2013).

 Publications                               Bente Kiilerich                                  

 1. Det Gamle Athena-tempel på Akropolis samt øvrig tempelarkitektur og arkitektonisk skulptur i Attika fra ca. 600 til 480 f.Kr. (unpubl. mag.art. dissertation) Copenhagen University 1985, (168 pp) 

 2.  “Skulptursamlinger: Før, nu og i fremtiden”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser, no. 6/7, februar 1987, 20-24.

 3.  “Physiognomics and the Iconography of Alexander”, Symbolae Osloenses 63, Oslo 1988, 51-66.

 4. “Bluebeard - a Snake-Tailed Geryon?”, Opuscula Atheniensia 17, Athens/Stockholm 1988, 123-136.

 5.  “Graeco-Roman Influence in Gandhara Sculpture”, Acta Hyperborea 1, Copenhagen 1988, 140-150.  

6.  “The Athenian Acropolis: The Position of  Lions and Leopards”, Acta Archaeologica 59, Copenhagen 1988 (1989) 229-234.

 7.  “Mosaikkene i St.-Georg rotunden”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser, no. 11, oktober 1988, 10-16.

 8.  Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal 1989 (368 pp).

 9.  “Hic est: hic Stilicho: the Date and Interpretation of a Notable Diptych”, Jahrbuch des deutschen archäologischen Instituts 104, Berlin 1989, 319-371. Co-author: Hjalmar Torp.

 10. “The Olive-tree Pediment and the Daughters of Kekrops”, Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia ser. altera 7, Rome 1989, 1-21.

 11. “Kunsten omkring 400 e.Kr.”, Antikkens venner 5, februar 1989, 9-10.

 12. “Kunsten omkring 400 e.Kr.”, Klassisk arkæologisk forenings meddelelser no. 12,  februar 1989, 9-10.

 13. “A Christ and the Apostles Relief in Search of a Date”, Arte medievale II Ser., anno IV, I, Rome 1990, 99-115. Co-author: Hjalmar Torp.

 14. “A Head of a Boy in Oslo: Theodosius' Grandson?”, Istanbuler Mitteilungen 40, 1990, Istanbul/Tübingen, 201-206.

 15. “Den sensationelle senantikke ‘Sevso’ sølvskat”, Klassisk Forum 1990:1, 37-41.

 16.  Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 2.ed. 1991.

 17. “A Different Interpretation of the Nicomachorum-Symmachorum Diptych”, Jahrbuch für Antike und Christentum 34, Bonn 1991, 115-128.

 18. “ ‘Individualized Types’ and ‘Typified Individuals’ in Theodosian Portraiture”, Acta Hyperborea 4, Copenhagen 1992, 237-248.

 19.  “Förandringar i Konstantinopel och östra Medelhavsområdet under senantikken och den tidiga medeltiden”, KAF-meddelelser 21, oktober 1992, 12-14.

 20.  “Aphrodisias og den senantikke idealplastik”, Klassisk Forum 1992:1, 78-83.

 21. Late Fourth Century Classicism in the Plastic Arts. Studies in the so-called Theodosian Renaissance, Odense University Press 1993, (385 pp) (doctor philosophiae thesis, Copenhagen University)

 22. “ The Public Image of Alexander the Great”, in: Alexander the Great. Reality and Myth. Analecta Inst. Dan. Rom., suppl. 20, Rome 1993, 85-92.

 23.  “Sculpture in the round in the early Byzantine Period - Constantinople and the East”, in: L. Rydén, J.O. Rosenqvist eds.,  Aspects of Late Antiquity and early Byzantium, Transactions of the Swedish Institute Istanbul 1993, 85-97.

 24. “Alexander den store i senantikken”, Klassisk Forum 1993:1, 57-61.

                                                                                    

25.  “Blandt guder og herskere i Østen”, review of H. E. Mathisen, Sculpture in the Parthian Empire I-II, Aarhus 1993, Politiken 14. marts 1993, 2. sektion s. 4.

 26.  “Mythological Sculpture in the Fourth Century A.D.: The Esquiline Group and the Silahtaraga Statues”, Istanbuler Mitteilungen 44, Istanbul 1994, 307-316; Co-author Hjalmar. Torp.

 27.  “Heidegger, Derrida, Schapiro og Van Goghs udtrådte støvler”, Kunst og Kultur 4, Oslo 1994, 228-233.

 28. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 3.ed. 1995.

29. “Continuity and Change in Ruler Imagery c. 400 - c. 875 A.D.: The Eternal Victor”, in: Rome and the North, A. Ellegård, ed., Jonsered 1996, 95-110.

 30. Catalogue entries nos. 5, 7, 10, 43 in: J. Fleischer, Ø. Hjort, eds., Byzantium. Late antique and Byzantine art in Scandinavian Collections, Copenhagen 1996.

 31. Katalog tekster nrs. 5, 7, 10, 43 i J. Fleischer, Ø. Hjort, eds., Byzans. Senantik og byzantinsk kunst i nordiske samlinger, Copenhagen 1996.

 32. “Reflections on the enigmatic ‘Lady of Carthage’ mosaic”, XIX international congress of Byzantine Studies, Copenhagen 18-24 August 1996, vol. II, 5111 (abstract).

 33. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal, 4. ed. 1997.

 34. “The Visor of Agilulf: Longobard Ambition in Romano-Byzantine Guise”, Acta Archaeologica 68, Copenhagen 1997, 139-151.

 35. Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie  (Cappelens Kunstfaglige bibl.), Oslo 1998, co-author: Hjalmar Torp (372 pp)

 36. The Obelisk Base in Constantinople: Court Art and Imperial Ideology, (ActaIRN, ser.alt. 2, vol. X), Rome 1998 (194 pp)

 

37. “The Abundance of Nature - the Wealth of Man: Reflections on an early Byzantine Seasons Mosaic from Syria”, in: Kairos. Studies in Honour of G. Åkerström-Hougen, E. Piltz, ed., Jonsered 1998, 22-36.

 38. “The Word-Image Controversy: Are Pictures to be Taken Seriously?”, Symbolae Osloenses 74, 1999, 92-96.

 39. “Junius Bassus sarkofagen: Et kristent manifest for en romersk senator”, Kirke og Kultur 104, no.1: 1999, Oslo 33-44.

 40. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, Copenhagen: Gyldendal; 5. ed. 2000.

 41. “Representing an Emperor: Style and Meaning in the Missorium of Theodosius I”, El Disco de Teodosio, M. Almagro-Gorbea e.a., eds., Real accademia Madrid 2000, 273-280.

42. “Konstantinopel - Nea Roma: Fra storhet til fall og forfall”, Kirke og Kultur, no.2, 2000, 99-100.

 43. “ ‘Salomon, jeg har overgået dig’. Anicia Julianas kirkeprojekter i Konstantinopel”, Kirke og Kultur, no. 2, 2000, 117-127

 44. “Billedet af Anicia Juliana i Dioskourides-manuskriptet i Wien: Et politisk manifest eller bare et billede?”, Bysantinska sällskapet, Bulletin 18, Uppsala 2000, 5-15.

 45. “Ara Pacis Augustae”, http://kunst.uib.no  (2000)

 46. “Parthenon skulpturen”, http://kunst.uib.no  (2000)

 47. “Græsk arkitektur”, http://kunst.uib.no  (2000)

 48. “Romersk arkitektur”, http://kunst.uib.no  (2000)

 49. “The Image of Anicia Juliana in the Vienna Dioskurides: Flattery or Appropriation of Imperial Imagery”, Symbolae Osloenses 76, 2001, 169-190.

 50. “Savedoff, Frames and Parergonality”, Journal of Aesthetics and Art Criticism 59, no. 3. Summer 2001, 320-323.

 51. “Ducks, Dolphins and Portrait Medallions: Framing the Achilles Mosaic at Pedrosa de la Vega”,  ActaAArtHist, XV, n.s. 1, Rome 2001, 245-267.

 52. “Falconets og Collots rytterstatue i St. Petersborg”, Kunst og Kultur 84: 4, Oslo 2001, 203-214.

 53. “The Martyr Portraits in the Rotunda of St. George, Thessaloniki”, XXe congrès international des études byzantines, Paris 19-25 August 2001, vol. III, 306 (abstract).

 54. Græsk skulptur - fra dædalisk til hellenistisk, København: Gyldendal; 6. ed. 2002.

 55. “The Sarigüzel Sarcophagus and Triumphal Themes in Theodosian Art”, in: Frühchristliche Sarkophage, G. Koch, ed., Sarkophag-Studien II, Mainz 2002, 137-144.

 56. “The Byzantine Artist and his Models: The Constantinian Mosaics at Nabeul and ‘perennial Hellenism’ ”, Medioevo: i modelli, A.C. Quintavalle, ed., Milan 2002, 211-220.

 57. “The Public Image of Alexander the Great” (abridged version of 1993, reprinted for Ohio State University selected texts for a history curriculum, online - 2002).

 58. “Byzantinsk kunst for salg - Kypern og Nikaea”, Kirke og Kultur, 2003: 4, 329-337.

 59. “De hellige tre konger i Petra”, Kirke og Kultur, 2003:4, 299-314.

 60. “Duften af Antinoos. Nutid og fortid - møde eller konfrontation”, Klassisk Forum 2003: 2, 83-87.

 61. “A che cosa serve un nome? The Meaning of Name Inscriptions in Byzantine Art”, in: Medioevo: Immagine e racconto, A.C. Quintavalle ed., Milano 2003, 87-95.

 62. “Donatellos bronze David - mellem krop og sjæl”, Kunst og Kultur, Oslo 87:1, 2004, 26-42.

 63. “Fra græsk original til samtidskunst”, Antikkens grenser, ANTG 101 (kompendium), University of Bergen, Spring 2004 (15 pp).

 64. “Praxiteles’ Hermes - fra rekonstruktion til dekonstruktion”, Klassisk Forum 2004:1, 77-86.

 65.  Review of:  N. Keith Rutter and B.A. Sparkes, Word and Image in Ancient Greece, Edinburgh 2000, The Classical Bulletin 79, Wauconda USA, 2003, 200-205.

 66. “Aesthetic Aspects of Palaiologan Art in Constantinople - some Problems”, J.R. Rosenqvist ed., Interaction and Isolation in Late Byzantine Culture, Transactions of the Swedish Institute Istanbul 13, 2004, 11-26.                                                                        

67. “Bayeux-tæppet: en billedreportage fra middelalderen”, http://kunst.uib.no/200  (2004)

68. “Visioner af et hovedværk i romansk skulptur: Umberto Eco og Moissac portalen”, http://kunst.uib.no/200(2004)

 69. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København Gyldendal, 7. ed. 2005.

 70. “Chiragan: en problematisk samling af antik skulptur fra en villa nær Toulouse”, Klassisk Forum 2005:1, 37-50.

 71. “Rifacimento nel panello imperiale in Santa Sofia di Costantinopoli: Zoe e i suoi tre mariti”, in A.C. Quintavalle, ed., Medioevo: Immagini e ideologie, Milano 2005, 28-36.

 72. “Likeness and Icon: the Imperial Couples in Hagia Sophia”, ActaArchaeol ArtHist XVIII, N.S. 4, Rome 2005, 175-203.

 73. Review of R. Leader-Newby, Silver and Society in Late Antiquity, London 2004, Speculum 80, no. 4, October 2005, 1318-1320.

 74. Review of L.M. Stirling, The Learned Collector, sehepunkte 5 (2005), no. 11 [15.11.2005] http://www.sehepunkte.historicum.net/2005/11/8164.html

 75. “Mitorajs moderne myter - nyt liv til gamle former”, Klassisk Forum 2005: 2, 46-57.

 76. “What is Ugly? Art and Taste in Late Antiquity”, http://www.colbud.hu/mult_ant/Getty-Workshops/universalabstracts/Kiileri...

 77. “The Aesthetics of Marble and Coloured Stone”, XXI international Congress of Byzantine Studies, London 2006, Vol. II. Abstracts of Panel Papers, 238-239.

 78. “Antiquus et modernus: Spolia in Medieval art -Western, Byzantine and Islamic”, A.C. Quintavalle, ed.,  Medioevo: i tempi degli antichi, Milan 2006, 135-145.

 79. “Making Sense of the Spolia in the Little Metropolis in Athens”, Arte Medievale, n.s. 4, Rome 2005, vol. 2., [2006] 95-114.

 80. “The Satyr Portraits in Aeschylus’ Theoroi: Spitting Images or Art History in a Different Key?”, Polis. Studi interdisciplinari sul mondo antico II, Reggio di Calabria 2006, 61-72.

 81. “Ara Pacis - genfødt i et nyt årtusind”, Klassisk Forum 2006:2, 34-51.

 82. “Defacement and Replacement as Political Strategies in Ancient Ruler Images”, NORDIK 2006, http://nordik.uib.no/portal/papers.html

 83. “From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art”,  ActaArchaeolArtHist XX, n.s. 6, Rome 2007, 241-265.

 84. “Det klassiske og reklamen”, Klassisk Forum 2007:1, 37-44.

 85. “Self-Portraiture in Contemporary Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani”, Festschrift A.C. Quintavalle, A. Calzona, e.a., eds. 2007, 605-612.

 86. Græsk skulptur fra dædalisk til hellenistisk, København Gyldendal, København 2007, 8. ed.

 87. “Picturing Ideal Beauty: The Saints in the Rotunda at Thessaloniki”, Antiquité tardive 15, 2007 [2008], 321-336.  

88. “Parthenon: tempel, kirke, moske, monument”, Klassisk Forum 2008:1, 38-49.

89. “Antik mode i langobardisk regi”, Klassisk Forum 2009:1, 38-51.

90. “Platon og billedernes bedrag”, Klassisk Forum 2009:2, 41-52.

91. “Art and Taste in Late Antiquity”, Arte Medievale 2007:2  [2009], 9-20.

92. “Gamle statuer i nye værker” in M. Skoie & G. Vestrheim, eds., Antikken i ettertiden, Oslo: Universitetsforlaget 2009, 240-250.

93. “The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale”, in V. Pace, ed., L’VIII secolo: un secolo inquieto, Cividale del Friuli 2010, 93-102.

94.  “Teatret i Carthago Nova – en restaureringshistorie”, Klassisk Forum 2010:1, 30-42.

95.  “Billedets væsen. Reflektioner over den byzantinske billedstrid”, Din- tidsskrift for religion og kultur, 2010 3/4, 85-99.

96. “The Mosaic of the Female Musicians from Mariamin”, ActaArchaeolArtHist XXII, 2010, 87- 107.

97. “Romerske spolier i San Giusto, Trieste”, Klassisk Forum 2010:2, 99-106.

98. “Fra kejser til McQueen”, Personae. Tidsskrift for klær, kropp og kultur, 2010: 4, 62-67.

99. “Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale”, Arte Medievale 2008:2 [2011], 9-24.

100. “Private Portraits in Late Antiquity: Observing the Subject”, in F. d’Andria, ed., Roman Sculpture in Asia Minor, Journal of Roman Archaeology, suppl. S80, 2011, 359-370.

101. “Alexander den Store som moderne ikon”, Klassisk Forum 2011:1, 35-44.

102. “Visual and Functional Aspects of Inscriptions in early Church Floors”, ActaArchaeolArtHist XXIV, 2011, 45-63.

103. “Centcelles – et gådefuldt monument ved Tarragona”, Klassisk Forum 2011:2, 64-78.

104. “Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art”, Doron Rhodopoikilon. Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist, Uppsala 2012, 169-186.

105. “Anmeldelse af M. Prusac, From Face to Face”, Klassisk Forum 2012:1, 77-80.

106. “Jeans – Made in Italy”, Personae. Klær, kropp, kultur 3/4 2012, 174-179.

107. “Venus de Milo – brug, misbrug og genbrug”, Klassisk Forum 2012:2, 42-52.

108. “Boethius, Symmachus and the Consecratio Ivory Diptych”, Antiquité Tardive 20, 2012, 205-215.

109. “The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention”, Arte Medievale, 2012, [2013], 9-28.

110. “Realisme og fiktion i senantikke portrætter”, Klassisk Forum 2013:1, 41-57.

111. “From Temple to Church: The Redefinition of the Sacred Landscape on the Acropolis”, in S. Brink - S. W. Nordeide, eds., Sacred Sites and Holy Places (Studies in the early Middle Ages - SEM 11) Turnhout: Brepols, 2013, 187-214.

112. "Trompe-l'oeil i antik kunst", Klassisk Forum 2013:2, 34-43.

113. “Mosaik og mode”, Personae. Klær, kropp, kultur 3/4 2013, 70-75.

114. “Formal Shortcomings or a Different Kunstwollen: Ritualisation and the Arch of Constantine”, in Melanges Jean-Pierre Caillet, Zagreb, Turnhout: Brepols 2013, 70-75.

115. “Defacement and Replacement in Ancient and Byzantine Ruler Images”, K. Kolrud & M. Prusac Lindhagen, eds., Iconoclasm from Antiquity to Modernity, Farnham: Ashgate, 2014, 57-73.

116. “The Opus Sectile from Porta Marina at Ostia and the Aesthetics of Interior Decoration”, I. Jakobs, eds. Production and Prosperity in the Theodosian Period, (Interdisciplinary Studies in Ancient Culture and Religion), Leuven: Peeters. 2014, 169-187.

117. "Arkæologisk sommermode 2014", Klassisk Forum 2014:1, 32-42.

118. "Attire and Personal Appearance in Byzantium", Byzantine Culture, Papers from the Conference 'Byzantine Days of Istanbul', 21-23 May, 2010, ed. D. Sakel, Ankara 2014, 439-451, 506-511.

119. "Glimt af Thessalonikis guldmosaikker", Klassisk Forum 2014:2, 38-52.

120. “The Style and Visual Characteristics of the Centcelles Mosaics”, in A. Arbeiter & D. Korol, D. Marzoli eds., Der Kuppelbau von Centcelles (Tarragona, Spanien). Neue Forschungen zu einem enigmatischen Denkmal von Weltrang. Tübingen, Berlin, 2015, 325-332.

121. “Optical Colour Blending in the Rotunda Mosaics at Thessaloniki”, Musiva et sectilia 8, 2011 [2014/15], 63-94.

122. "Michelangelo Pistoletos Venere degli stracci", Kunst og Kultur 98, 2, 2015, 84-93.

123. "The State of Early Christian Iconography in the Twenty-firts Century", Studies in Iconography 36, 2015, 99-134.

124. Visual Dynamics. Reflections on Late Antique Imahes, Bergen 2015 (250 pp), https://uib.academia.edu/BenteKiilerich/Books

125. "Den store kirke i Konstantinopel: et forunderligt syn", Klassisk Forum 2015:1, 60-71.

126. Review: "Natsjonalmuseet. Antikk Skulptur", Kunst og Kultur 98, 4, 2015, 248-249.

127. "The Polychromy of Longobard Stuccoes", Exploring the Middle Ages, Bergen University November 2015 [poster no. 54].

128. "The Barletta Colossus Revisited: The Methodological Challenges of an Enigmatic Statue", ActaAArtHist 28, n.s. 14, 2015, 55-72.

129. "Review: A Companion of Roman Art', B. Borg, ed.", CLARA: Classical Art and Archaeology, vol. 1, 2016.

130. with Hjalmar Torp, The Rotunda in Thessaloniki and its Mosaics, Athens: Kapon, 2016.

131. with Hjalmar Torp, I rotonda tes Thessalonikes kai ta psefidota tes, Athens: Kapon, 2016.

132. "Subtlety and Simulation in Late Antique opus sectile", P.A. Andreuccetti, ed., Il colore nel medioevo 5: Tra materiali costitutivi e colori aggiunti, Lucca: Istituti Storica Lucchese, 2016, 41-59.

133. "Towards a 'Polychrome History' of Greek and Roman Sculpture", Journal of Art Historiography, 15, December 2016, 1-18. 

134. "Riace bronzerne i rampelyset", Klassisk Forum 2016:2, 24-34.

135. “Ascension Panel”; “Box: Ivory (Maskell Casket)”; “Carrand Diptych”; “Diptych: Ivory Diptychs: Religious (Christian)”; “Maximian  Opusof Ravenna: Ivory Throne”; “Mosaic of Musicians, Mariamin (Syria)”; “Reliquary Silver”; “Sculpture: Wood (Reliefs on Doors)”; “Women at the Tomb”, Encyclopedia of early Christian Art and Archaeology I-II (EECAA), ed. P. Corby Finney, 2017.

136. "På sporet af det græske portræt", Klassisk Forum 2017:1, 73-83.

137. "The Head Posture of Alexander the Great", ActaAArtHist 29, 2017, 1-22.

138. "Colour, Light and Luminosity in the Rotunda Mosaics", in The Mosaics of Thessaloniki Revisited, ed. A. Eastmond & M. Hatzaki, Athens: Kapon ed., 2017, 48-61.

139. "Barletta kolossen: en statue af en senantik kejser", Klassisk Forum 2017:2/2018:1, 27-39.

140. "Étude typologique des portraits des martyrs", in H. Torp, La rotonde palatine à Thessalonique: architecture et mosaïques, Athens: Kapon, 2018, 187-193.

141. "Nike - fra Samothrake til Shanghai", Klassisk Forum 2018:2, 70-83.

142. with Hjalmar Torp: "From Alexandria to Kenchreai? The Puzzle of the Glass Sectile Panels", in Across the Mediterranean, Along the Nile, Budapest: Archaeolingua 2018, 643-658.

143. "Abstraction in Late Antique Art", In Envisioning Worlds. New Perspectives on Abstarction and Symbolism, C. Olovsdotter, ed. Berlin: De Gruyter 2018 (e-book), 2019 (print), 77-93.

144. "In Search of the Patron: Late Antique Styles in Context", ActaAArtHist 30, 2018, 1-21.

145. "The Classical in Contemporary Sculpture: a Global View", Proc. Danish Inst. Athens 9, 2019, 103-113.

146. "Karl Frederik Kinch - a Danish Pioneer in Thessaloniki", CLARA Chronicle 2019, 1-13.

147. "Mimesis som kunstnerisk strategi", Klassisk Forum 2019: 1, 5-17.

148. with Hjalmar Torp, "Les tentures fleuries peintes à Baouît", Antiquité Tardive 27, 2019, 321-332.

149. "The Barletta Colossus and the Problems of its Identity", in Le due vite del colosso. Storia, arte, conservazione e restauro del bronzo di Barletta, Bari: Edipuglia 2019, 13-21.

150. with Kaja Kollandsrud, "Perceiving Matter. Visual, Material ans Sensual Communication", CLARA special issue no. 1, 2020, 1-12.

151. "Texture, Colour and Surface Appearance of the Cividale Stuccoes", CLARA special issue no. 1, 2020, 1-22.

152. Review: K.R. Mathews, Conflict, Commerce, and an Aestetic of Appropriation", Speculum 95:3, July 2020. 868-869.

153. "Mytologi på mode. Dolce & Gabbana", Klassisk Forum 2020:1, 37-49.

154. "Sovende figurer - fra antik 'haveskulptur' til samtidskunst", Klassisk Forum 2020:2 [2021], 36-54.

155. "Chromatic Variation in Late Antique Rainbows", CLARA 7, 2021, 1-25.

156. "The Hephaisteion in the Byzantine Period", in Byzantine Athens, ed. H. Saradi, Athens: Byzantine and Christian Museum, 2021, 196-211.

157. "Review: Hannestad, What did the Sarcophagus of Symmachus look like", Plekos 23, 2021, 103-110.

158. with Hjalmar Torp, "Reconsidering the Figural Marble Panels found in St Polyeuktos, Constantinople", Domus sapienter staurata, Cinisello Balsamo: Silvana, 2021, 38-46. 

159. "Spolia in Byzantine Art and Architecture", The Oxford Handbook of Byzantine Art and Architecture, ed. E. Schwartz, Oxford U.P. 2021, 47-57.

160. "Ravenna-mosaikkene mellom religion og politikk", SEGL 11, 2021, 200-217.

161. "Vandrende myter: karyatider fra Akropolis til en forstad i Athen", Replikk" 51, 2021, 36-41.

162. "Action in Images of Alexander. Review of von den Hoff, Handlungsportät und Herrscherbild", The Classical Review first view online.

163. "Review of Fletcher & Umurhan, Classical Antiquity in Heavy Metal Music", CLARA Review 7, 2021, 4 pages.

164. "The Classical in Contemporary Art and Visueal Culture", CLARA special issue no. 2 (vol. 8), 2021, 1-12.

165. "Material Transformations of Ancient Sculpture in Contemporary Art", CLARA special issue no. 2(vol. 8), 2021, 1-18.

166. "Hellenistic Portraits between the Ideal and the Real", The Portrait Face, Papers and Monographs from the Norwegian Inst Athens 11, 2021, 15-46.

 

 

 

 

 

 

 

-Antikken i moderne skulptur og visuel kultur

-Byzantinsk materiel æstetik: marmor

-Tempietto Longobardo, Cividale: stukfigurerne og deres polykromi

-Spolier

 

 

 

Forskergruppen MEDITERRAN KUNST   FORSKNINGSPROJEKTER

 Antikreception Deltager: Kiilerich

Projektet studerer brug af antikken i kunst og reklame, citater og parafraser over berømte græske statuer, i vor tid, specielt inden italiensk samtidskunst. Delresultater blev præsenteret in absentia ved konferensen The Modernity of Ancient Sculpture’, an international colloquium, arr. af Charles Martindale og Elizabeth Prettejohn, University of Bristol, 25-26 juli 2009. Nylige publikationer: B. Kiilerich, ‘From Greek Original to Modern Pastiche: the Reformulation of the Classical Statue in Contemporary Art’,  ActaArchaeolArtHist XX, n.s. 6, Rome 2007, 241-265; B. Kiilerich, ‘Self-Portraiture in Contemporary Italian Art: Giulio Paolini and Carlo Maria Mariani’, Festschrift A.C. Quintavalle, A. Calzona, e.a., eds. 2007, 605-612, samt artikler i Klassisk Forum 2003, 2004, 2005, 2007, 2011, 2012. B. Kiilerich, ‘Gamle statuer i nye værker’, i M. Skoie & G. Vestrheim, ed. Antikken og ettertiden, Universitetsforlaget Oslo 2009, 240-250. Formidling: emnet KUN 203: Antik og middelalder: Antikken og eftertiden (2005-2008); KUN 203/253: Antikken og den klassiske tradisjonen (fra 2010).

Byzantinsk materiel æstetik  Deltager: Kiilerich

Emnet belyser forskellige sider af den byzantinske materielle æstetik. Et aspekt er brugen af flerfarvet marmor og andre farvede stenarter til artikulering af vægge og gulve i byzantinske kirker. Central her er kirkerne Hagia Sophia og Chora i Istanbul. 'The Aesthetics of Marble and Coloured Stone', paper ved panelet Orthodoxy on Display, ved den XXI. internat. Byz. congress, London August 2006. Artikkelen: B. Kiilerich, 'The Aesthetic Viewing of Marble in Byzantium: From Global Impression to Focal Attention', Arte medievale 2012.

Et andet aspekt er polykromi, bemalingen af byzantinske og italo-byzantinske skulpturer i sten og stucco, samt polykrome materialer i byzantinsk sakral og sekulær kultur. B. Kiilerich, 'Monochromy, Dichromy and Polychromy in Byzantine Art' i Doron Rhodopoikilon. Studies in Honour of Jan Olof Rosenqvist, Uppsala 2012, 169-183.

Longobardisk monumental kunst mellem øst og vest Deltagere: Torp, Kiilerich

Det langobardiske kapel, Tempietto Longobardo i Cividale del Friuli i Nord-Italia er blandt de monumenter som i 2011 blev indskrevet på UNESCO World Heritage List: Italia Langobardorum. Centri di potere e di culto (568-774 d.c.). Det var de norske forskere H.P. L’Orange (UiO) og H. Torp (UiO) som placerede ‘Tempietto’ i langobardisk tid (før 774). En international kongres med deltagere fra otte lande arrangeret af prof. Valentino Pace, Universitetet i Udine, fandt sted i Cividale i december 2008. Fra Norge deltog Torp (som moderator), og med foredrag Kiilerich og Signe Horn Fuglesang, prof. em. UiO (se aktiviteter). Nylige publikationer: H. Torp, Il Tempietto longobardo. La cappella palatina di Cividale, 2006 (italiensk og engelsk tekst).[lenke BIBSYS]. B. Kiilerich, ‘The Rhetoric of Material in the Tempietto Longobardo at Cividale’, i V. Pace, ed., Atti del convegno VIII secolo: un secolo inquieto, 2010, 93-110. B. Kiilerich, Colour and Context: Reconstructing the Polychromy of the Stucco Saints in the Tempietto Longobardo at Cividale, Arte Medievale 2008:2 [publ. 2011], 9-24.

Mosaikkerne i St. Georg-rotunden, Thessaloniki Deltagere: Torp, Kiilerich.

En fransksproget monumentpublikation af de tidlig byzantinske kuppelmosaikker er under udarbejdelse af H. Torp. Nylige publikationer: H. Torp, ‘Dogmatic Themes in the Mosaics of the Rotunda at Thessaloniki’, Arte Medievale n.s. anno I, 2002, 11-34; H. Torp, ‘Les mosaïques de la Rotonde de Thessalonique: L’arrière-fond conceptuel des images d’architecture’, Cahiers archéologiques 50, 2002, 3-20; H. Torp, ‘La iconizzazione musiva dell’enunciato politico-religioso di un editto imperiale’, Medioeveo: immagine e racconto, Milano 2003, 77-86; H. Torp, ‘Mosaikkene i St.Georg-rotunden i Thessaloniki og Theodosius den stores trosedikt av 380', Det Norske Videnskaps-Akademis Årbok 2004 (2005), 262-283; B. Kiilerich, ‘Picturing Ideal Beauty: The Saints in the Rotunda at Thessaloniki’, Antiquité tardive 15, 2007, 321-336.

 

AKTIVITETER (2008)

Hjalmar Torp har været officiel konsulent for kommunen i Cividale del Friuli, Nord-Italia i forbindelse med Italiens kandidatur til UNESCO World Heritage List: Italia langobardorum. Centri di potere e di culto. Torp og Kiilerich har været i Cividale i forbindelse med dette og for at studere og kommentere nye udgravninger i området.

Foredrag:

Hjalmar Torp: ‘The early Byzantine Martyr Inscriptions in the Rotunda at Thessaloniki’ Inscriptions in Liturgical Spaces; Interdisciplinary colloquium, The Norwegian Institute in Rome, 28-30 November 2008.

Bente Kiilerich: ‘ “The Writing on the Floor”: Visual Aspects of Inscriptions in early Churches.’ Inscriptions in Liturgical Spaces; Interdisciplinary colloquium, The Norwegian Institute in Rome, 28-30 November 2008.

Bente Kiilerich: ‘The Rhetoric of Materials in the Tempietto Longobardo at Cividale’. L’VIII secolo: un secolo inquieto. Convegno internazionale di Storia dell’arte, Cividale, 4-7 december 2008.

                                             ****

 

mag.art. klassisk arkeologi, Københavns Universitet 1985
dr.phil. kunsthistorie, Københavns Universitet 1993
professor i kunsthistorie, Universitetet i Bergen 1995-
medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi (innvalgt 1998)