- E-postBjarte.Furnes@uib.no
- Telefon+47 55 58 68 74
- BesøksadresseChristies gate 135020 BERGENRomrom 472, tlf 55586874
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Jeg er førsteamanuensis i spesialpedagogikk og har vært fast ansatt på UiB siden 2010. Til daglig underviser jeg på bachelor og masterstudiet i spesialpedagogikk ved institutt for pedagogikk. Mine forskningsinteresser er i all hovedsak rettet mot lese- og skrivevansker, risikomarkører for å oppdage slike vansker i tidlig alder, hvordan lese- og skriveferdigheter påvirker hverandre gjennom utviklingsforløpet, samt effektive tiltak for å bedre leseferdighetene til elever i risiko for å utvikle skriftspråklige vansker. I min forskning samarbeider jeg med forskere nasjonalt (UiO og UiT) og internasjonalt (Sverige, USA og Australia). I tillegg er jeg redaktør for en planlagt antologi sammen med kollega Elisabeth Hesjedal (UiB) som blant annet tar for seg sentrale deler av den spesialpedagogiske historien, historien relatert til ulike vanskeområder, fagets kunnskapsformer og forholdet mellom profesjon og disiplin. Om alt går etter planen blir boken publisert høsten 2023. Jeg leder forskningsgruppen Spesialpedagogikk og flere av medlemmene i gruppen er involvert i antologien med enkeltkapitler. Fagmiljøet er i tillegg involvert i det nasjonale senteret for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Senteret er et samarbeid mellom fem universiteter (UiA, UiS, UiO, UiB og Nord universitetet) og ledes fra Universitetet i Oslo. Totalt inngår det syv arbeidspakker i senteret og forskningen er rettet mot to hovedtema. Tema 1: Hvem trenger ekstra støtte og når bør den gis? Tema 2: Hvilken støtte er hensiktsmessig og hvordan bør den gis? Jeg er UiB’s representant i senterets styre og nestleder i arbeidspakke 3 (SpedAims Kohort) hvor vi skal følge språkutviklingen, matematikkutviklingen, og lese- og skriveutviklingen til 4 år gamle barn fra barnehagealder og oppover i skolealder. Innenfor denne arbeidspakken er jeg hovedveileder for en stipendiat (Malin Silkstone). Biveiledere er Frøydis Morken (UiB) og Courtenay Norbury (UCL).
SPED102: Observasjon, kartlegging og tiltak i spesialpedagogisk praksis | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED211: Lese- og skrivevanskar | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED250: Bacheloroppgåve i spesialpedagogikk | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED313: Systemarbeid og kartlegging | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED312: Forskingsmetode | Universitetet i Bergen (uib.no)
SPED395: Masteroppgåve i spesialpedagogikk | Universitetet i Bergen (uib.no)
PEDA-3036: Språkvansker og dysleksi (UiT)
PEDA101: Praktisk pedagogikk - pedagogikk 1. semester | Universitetet i Bergen (uib.no) Enkeltforelesning om Tilpasset opplæring og spesialundervisning
- (2023). Predicting Later Spelling from Kindergarten Spelling in U.S., Australian, and Swedish Children. Scientific Studies of Reading.
- (2019). Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2. Scientific Studies of Reading. 1-17.
- (2019). Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School? Scientific Studies of Reading.
- (2018). Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde. Psyke & Logos. 10-26.
- (2016). The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media? Computers in Human Behavior. 301-309.
- (2015). Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia. Dyslexia. 273-284.
- (2015). Creating formative feedback spaces in large lectures. Computers & Education. 48-63.
- (2014). The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition? Emotion Review. 187-193.
- (2011). Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study. Learning and Individual Differences. 85-95.
- (2010). Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children. Dyslexia. 119-142.
- (2009). Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison. Journal of Research in Reading. 275-292.
- (2022). Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
- (2021). Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
- (2019). Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker? .
- (2017). Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning.
- (2015). Digital lesing - hva vet vi?
- (2015). Digital lesing - hva vet vi?
- (2011). "Jeg må bare printe det ut først!" Følelser for læring når tekst presenteres på skjerm eller papir.
- (2022). Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn.
- (2019). Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2.
- (2019). En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn .
- (2017). Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom.
- (2015). Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective.
- (2014). Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling.
- (2013). Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2.
- (2012). The relationship between reading skills and three facets of metacognition.
- (2012). Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices.
- (2011). Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftspråk.
- (2008). Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison.
- (2008). Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison.
- (2007). Language skills predicting early reading and spelling acquisition when comparing regular and irregular orthographies.
- (2016). Metakognisjon er et viktig forskningsfelt. språkløyper.
- (2016). Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen. språkløyper.
- (2005). PREDIKSJON AV TIDLIGE LESE- OG STAVEFERDIGHETER: En kvantitativ studie av hvordan skriftspråkstimulerende faktorer i hjemmemiljøet og barnets språklige ferdigheter ved 5-års alder predikerer barnets lese- og staveferdigheter i 1. og 2. klasse.
- (2016). Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse. Dag og Tid. 35-35.
- (2010). Prediction of early development in reading and spelling: A cross-linguistic comparison.
- (2022). Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?
- (2019). Lytte er det nye lese.
- (2016). Når elever blir pedagoger.
- (2007). Arv betyr mest for lesing og skriving.
- (2022). Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. 18 sider.
- (2022). Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie. 20 sider.
- (2022). "Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen. 22 sider.
- (2020). Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen. 25 sider.
- (2020). Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter. 22 sider.
- (2020). Læringsstrategier og metakognisjon. 28 sider.
- (2020). Individuelle opplæringsplaner i skolen. 18 sider.
- (2018). Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen.
- (2016). Digital lesing - hva vet vi? 20 sider.
- (2014). Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring. 16 sider.
- (2013). Læringsstrategier og metakognisjon. 27 sider.
- (2018). Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1? .
- (2008). Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children.