Christian Lomsdalen
- E-postchristian.lomsdalen@uib.no
- Telefon+47 55 58 24 48+47 930 83 015
- BesøksadresseØysteins gate 35007 BergenRom515
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Prosjektet mitt handler om hvordan fritaksretten slik vi finner den i Opplæringsloven §2-3a praktiseres i norsk skole og hvordan dette påvirker de elevene, skolen, og fellesskapene vi har. Dette er en videreføring av arbeidet som ble lagt ned i masteroppgaven i religionsvitenskap fra 2019.
Jeg har bakgrunn med 11 år som underviser i skolen, primært sett i videregående skole. Variert samfunnsvitenskapelig og humanistisk fagbakgrunn med bachelorgrader i statsvitenskap (NTNU, 2009), religionsvitenskap (UiB, 2017), og historie (UiB, 2021). Mastergrader i freds- og konfliktstransformasjon (UiT, 2012) og religionsvitenskap/religionsdidaktikk (UiB, 2019). Lærerutdannet med PPU (UiB, 2013), og videreutdanninger i undervisning om kontroversielle tema (UiB, 2019) og seksualitetsundervisning (HiOA, 2017; INN, 2021).
Jeg er medlem av forskergruppene Utdanningsrett og Forskning og undervisning om kontroversielle tema, og er tatt opp til forskerskolen Religion-Values-Society (RVS).
Har siden 2016 drevet podkasten Lektor Lomsdalens innfall som tar for seg ulike sider ved norsk skole.
Fagfellevurderte artikler:
Lomsdalen, C. (2023). Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 17(1), 11–34. https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275.
Lomsdalen, C. (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet, 72 (2), s. 153–170. https://doi.org/10.5617/pri.8884.
Lomsdalen, C. (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. I M. v. d. Lippe (Red.), Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12.
Artikler:
Lomsdalen, C. (2017). SKAM i skolen. Prismet, 68 (1-2), s. 149–154. https://doi.org/10.5617/pri.4772.
Lomsdalen, C. (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106 (1), 69-78. https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7.
Masteroppgaver:
Lomsdalen, C. (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a [Masteroppgave, Universitetet i Bergen]. Bora. https://hdl.handle.net/1956/21167.
Lomsdalen, C. (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras? [Masteroppgave, Universitetet i Tromsø]. Munin. https://hdl.handle.net/10037/4349.
Cristin
- (2023). Islam, kjønn, og fritaksproblematikk i skolen. Svømmeundervisningen som kjerne til konflikt i fritakssaker. Tidsskrift for Islamforskning (TIFO). 11-34.
- (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet. 153-170.
- (2023). Undervisning av kontroversielle spørsmål. Teori, praksis, og etikk.
- (2023). Seksualitetsundervisning og fritaksrett. Verdier, lover, og rettigheter i praksis .
- (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. Utstyr, metode, og praktiske muligheter.
- (2023). Podkast som undervisning, vurdering, og læringsform. En praktisk og muntlig mulighet.
- (2023). Kjønn, seksualitet, og kontrovers. Hvordan og hvorfor møte elevene der de er når den de er er blitt en sak.
- (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt.
- (2023). Humanistisk kritikk av og perspektiver på kristendom og islam.
- (2023). Fritaksretten i Opplæringsloven. Et praktisk og menneskerettslig perspektiv. .
- (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten i grunnskolen og i videregående skole. .
- (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten .
- (2023). Fritak på religiøst grunnlag i skolen. Et praktisk perspektiv på fritaksretten.
- (2023). Fagdag i forbindelse med Skeivt kulturår.
- (2023). Endringer i Opplæringsloven: Fritak, forkynnelse og religionsfagene.
- (2022). Podkast. En kjapp innføring i opptak og redigering.
- (2022). Kan skolen bli mer fleksibel – en podcast.
- (2022). Fra enkeltstående dokumenter til en sammenheng.
- (2022). Ekskursjon og podkast som metode. Rettigheter, religion og besøk.
- (2020). Lydopptak og podkast som vurderingsform.
- (2020). Lansering av: Ti uløste Problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030.
- (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?
- (2022). Fritak på religiøst grunnlag i alle fag. Et praktisk perspektiv på fritaksrett i grunnskolen .
- (2022). Den hemmelige klubben.
- (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism .
- (2023). Undersøkelse av fritaksretten i Opplæringsloven. En underveismelding.
- (2023). The right to opt-out. A comparative analysis of the right of withdrawal from religious education and religious activities in Scandinavian state schools .
- (2023). Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt.
- (2023). Hva ønsker religiøse minoriteter fritak fra i norsk skole – og hvorfor? En underveismelding.
- (2023). How resistance to and disagreement with common norms for gender, sexuality, and morals affects the classroom. A glance at new data on the workings of the right to be exempted on religious grounds in Norway.
- (2023). Fritaksretten, en bred fremstilling.
- (2023). Fritak på religiøst grunnlag i svenske, danske, og norske skoler.
- (2022). The Icelandic and Norwegian schemes for exemptions based on religion or lifestance in basic education.
- (2022). Fritaksretten i Opplæringsloven. En prosjektbeskrivelse.
- (2022). Fritaksretten fra et lærerperspektiv. Noen glimt inn i et lite utforsket fenomen. .
- (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians.
- (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians.
- (2021). The right to be exempted as religiously based otherness.
- (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.
- (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.
- (2021). Religious diversity as a didactic challenge. A study of the practice of exemption in Norwegian basic education. .
- (2023). Burde vi det? Profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Fagbokforlaget.
- (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a.
- (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras?
- (2022). Foreldrene som ville bytte ut en lærer. Bedre Skole. 35-39.
- (2022). Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer . utdanningsforskning.no.
- (2022). Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer. Bedre Skole.
- (2023). Fritak fra pridetog og gudstjenester, men ikke fra kunnskap om mangfold og tro. Dagen.
- (2022). Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak? Utdanningsnytt.no.
- (2022). Fritak - yoga, svømming, pride og skolegudstjenester. Utdanningsnytt.no.
- (2021). Vil du snakke om det, Bent Høie? Dagens medisin.
- (2021). Hva mener de politiske partiene om seksuell folkehelse? Forskning.no.
- (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. 18 sider.
- (2021). What areas in school are challenged by religious diversity? An overview of complaints and inquiries about exemptions on religious grounds by parents in Norwegian basic education. Based on known religious affiliation.
- (2023). Kirkevalget, et utenifraperspektiv. Luthersk Kirketidende. 438-442.
- (2023). Humanistisk gravferd. Nytt norsk kirkeblad: for teologi og praksis. 13-20.
- (2023). Folk, kirke, eller folkekirke? Ett (?) dilemma for folkekirken i det livssynsåpne samfunnet. Luthersk Kirketidende. 208-211.
- (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift. 69-78.
- (2017). SKAM i skolen . Prismet. 149-153.
- (2023). Pedagogikkvitenskap og/eller utdanningsvitenskap? . Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab. 18 sider.
Forskningsgrupper
Forskningsgruppen Utdanningsrett
"Barns rettigheter i skole og barnehager følger både av internasjonale konvensjoner Norge er bundet av, samt av nasjonale lover og forskrifter. Barn er i dag selvstendige rettssubjekter som blant annet har rett til å bli hørt og bli involvert i avgjørelser som angår dem selv, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved den endelige beslutningen.
Vi er en tverrfaglig sammensatt forskningsgruppe som har fokus på hvordan barns rettigheter blir implementert i barnehage og skole."
Forskningsgruppen ledes av Marianne K. Bahus og Camilla Herlofsen.
Nettside: Utdanningsrett.no.
Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Forskerne i gruppen er opptatte av hvordan man kan forske på temaer som ofte skaper diskusjon og uenighet, og hvordan slike tema blir behandlet og undervist om, både i skolen og i høyere utdanning. Forskergruppen ble stiftet våren 2022, og består av forskere fra Universitetet i Bergen, Universitetet i Stavanger, og undervisere fra Raftostiftelsen.
Nettside: Forskning og undervisning om kontroversielle tema
Metodiske og empiriske spørsmål
Forskergruppe ved Universitetet i Bergen for å jobbe med samtidsforskning fra et metodologisk perspektiv.
Nettside: Metodiske og empiriske spørsmål
Forskerskoletilknytning
Forskerskolen Religion Values Society
"The goal of the Research School is to mobilize and enhance academic expertise in the field related to the interplay between religion, values and society, as well as forming long-lasting research networks in the field, and to promote cooperation between PhD students and senior researchers on relevant and appropriate subjects in the field."
"A wide pool of academic disciplines is relevant to the study of religion - values and society: Theology, religious studies, educational sciences, (social) pedagogics, missiology, sociology (of religion), political science, social anthropology, psychology (of religion) etc. The participating institutions in various ways engage in research and teaching of these academic disciplines. By focusing on the interplay between religion – values – society, the research school defines its area of interest by these phenomena and the mutual interaction, interplay and different possible connection they may have, and not from the scholarly disciplines represented in the partaking institutions. Thus, the research school contributes represents a new field of expertise and insight, which may also have an impact upon already existing academic disciplines and the way in which these disciplines are taught and studied at the participating institutions."
Nettside: rvs.mf.no.
Forskernettverk
Norsk Religionspedagogisk Forskerforum
"NoReFo – wants to encourage and increase research in the field of religion, beliefs and education in Norway, and to promote national cooperation about RE research. It aims at initiating and arranging opportunities for sharing knowledge, experiences and results related to the research of the members through seminars and conferences with a focus on research, cooperation with national and international colleagues with a related research interest, and through facilitating publication of relevant research."
Nettside: NoReFo.no.
Fotokreditt: Morten Opedal
Fotokreditt: Monica Johansen