Christian Lomsdalen
- E-postChristian.Lomsdalen@uib.no
- Telefon+47 55 58 24 48+47 930 83 015
- BesøksadresseØysteins gate 35007 BergenRom515
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Prosjektet mitt handler om hvordan fritaksretten slik vi finner den i Opplæringsloven §2-3a praktiseres i norsk skole og hvordan dette påvirker de elevene, skolen, og fellesskapene vi har. Dette er en videreføring av arbeidet som ble lagt ned i masteroppgaven i religionsvitenskap fra 2019.
Jeg har bakgrunn med 11 år som underviser i skolen, primært sett i videregående skole. Variert samfunnsvitenskapelig og humanistisk fagbakgrunn med bachelorgrader i statsvitenskap (NTNU, 2009), religionsvitenskap (UiB, 2017), og historie (UiB, 2021). Mastergrader i freds- og konfliktstransformasjon (UiT, 2012) og religionsvitenskap/religionsdidaktikk (UiB, 2019). Lærerutdannet med PPU (UiB, 2013), og videreutdanninger i undervisning om kontroversielle tema (UiB, 2019) og seksualitetsundervisning (HiOA, 2017; INN, 2021).
Jeg er medlem av forskergruppen Utdanningsrett og er tatt opp til forskerskolen Religion-Values-Society (RVS).
Har siden 2016 drevet podkasten Lektor Lomsdalens innfall som tar for seg ulike sider ved norsk skole.
Fagfellevurderte artikler:
Lomsdalen, C. (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet, 72 (2), s. 153–170. https://doi.org/10.5617/pri.8884.
Lomsdalen, C. (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. I M. v. d. Lippe (Red.), Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12.
Artikler:
Lomsdalen, C. (2017). SKAM i skolen. Prismet, 68 (1-2), s. 149–154. https://doi.org/10.5617/pri.4772.
Lomsdalen, C. (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106 (1), 69-78. https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7.
Masteroppgaver:
Lomsdalen, C. (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a [Masteroppgave, Universitetet i Bergen]. Bora. https://hdl.handle.net/1956/21167.
Lomsdalen, C. (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras? [Masteroppgave, Universitetet i Tromsø]. Munin. https://hdl.handle.net/10037/4349.
Cristin
- (2021). Fritak og religiøse spenninger i skolen. Prismet. 153-170.
- (2022). Podkast. En kjapp innføring i opptak og redigering.
- (2022). Fra enkeltstående dokumenter til en sammenheng.
- (2020). Lydopptak og podkast som vurderingsform.
- (2020). Lansering av: Ti uløste Problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030.
- (2017). Hva skal vi med religion og livssyn i skolen?
- (2022). Fritak på religiøst grunnlag i alle fag. Et praktisk perspektiv på fritaksrett i grunnskolen .
- (2022). The Icelandic and Norwegian schemes for exemptions based on religion or lifestance in basic education.
- (2022). Fritaksretten i Opplæringsloven. En prosjektbeskrivelse.
- (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians.
- (2022). Education about christianity as a controversial topic for christians.
- (2021). The right to be exempted as religiously based otherness.
- (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.
- (2021). Religiøst mangfold som en didaktisk utfordring. En undersøkelse av praksis i skolen knyttet til fritaksretten i Opplæringsloven §2-3a.
- (2021). Religious diversity as a didactic challenge. A study of the practice of exemption in Norwegian basic education. .
- (2019). Den besværlige fritaksretten. Om klagesaker og henvendelser gjort til fylkesmannsembetene knyttet til Opplæringsloven §2-3a.
- (2012). Gendered resistance(?): is gender significant in the “National Popular Resistance Front” of Honduras?
- (2022). Ufrivillig skolefravær og vold i skolen, to sider av samme sak? Utdanningsnytt.no.
- (2022). Fritak - yoga, svømming, pride og skolegudstjenester. Utdanningsnytt.no.
- (2021). Vil du snakke om det, Bent Høie? Dagens medisin.
- (2021). Hva mener de politiske partiene om seksuell folkehelse? Forskning.no.
- (2021). Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. 18 sider.
- (2021). What areas in school are challenged by religious diversity? An overview of complaints and inquiries about exemptions on religious grounds by parents in Norwegian basic education. Based on known religious affiliation.
- (2022). Fritaksklagene jeg ikke fant. Norsk pedagogisk tidsskrift. 69-78.
- (2017). SKAM i skolen . Prismet. 149-153.
Forskningsgrupper
Forskningsgruppen Utdanningsrett
"Barns rettigheter i skole og barnehager følger både av internasjonale konvensjoner Norge er bundet av, samt av nasjonale lover og forskrifter. Barn er i dag selvstendige rettssubjekter som blant annet har rett til å bli hørt og bli involvert i avgjørelser som angår dem selv, og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved den endelige beslutningen.
Vi er en tverrfaglig sammensatt forskningsgruppe som har fokus på hvordan barns rettigheter blir implementert i barnehage og skole."
Forskningsgruppen ledes av Marianne K. Bahus og Camilla Herlofsen.
Nettside: Utdanningsrett.no.
Forskerskoletilknytning
Forskerskolen Religion Values Society
"The goal of the Research School is to mobilize and enhance academic expertise in the field related to the interplay between religion, values and society, as well as forming long-lasting research networks in the field, and to promote cooperation between PhD students and senior researchers on relevant and appropriate subjects in the field."
"A wide pool of academic disciplines is relevant to the study of religion - values and society: Theology, religious studies, educational sciences, (social) pedagogics, missiology, sociology (of religion), political science, social anthropology, psychology (of religion) etc. The participating institutions in various ways engage in research and teaching of these academic disciplines. By focusing on the interplay between religion – values – society, the research school defines its area of interest by these phenomena and the mutual interaction, interplay and different possible connection they may have, and not from the scholarly disciplines represented in the partaking institutions. Thus, the research school contributes represents a new field of expertise and insight, which may also have an impact upon already existing academic disciplines and the way in which these disciplines are taught and studied at the participating institutions."
Nettside: rvs.mf.no.
Forskernettverk
Norsk Religionspedagogisk Forskerforum
"NoReFo – wants to encourage and increase research in the field of religion, beliefs and education in Norway, and to promote national cooperation about RE research. It aims at initiating and arranging opportunities for sharing knowledge, experiences and results related to the research of the members through seminars and conferences with a focus on research, cooperation with national and international colleagues with a related research interest, and through facilitating publication of relevant research."
Nettside: NoReFo.no.
Fotokreditt: Morten Opedal
Fotokreditt: Monica Johansen
Lektor Lomsdalens innfall
- Svein Sjøberg om PISA, testing i og av skolen, og lærerutdanningene
- LL-433: Bauer og Jensø om dyskalkuli og spesifike matematikkvansker
- Heidi Lønne Grønseth om det nordiske i norsk skole
- LL-432: Dina-Eirin Leikanger om grunnsynet i generell og overordnet del
- Jørgen Frydnes om Utøya som demokrativerksted, leirsted, og minnesmerke