Hjem
Einar Johannes Røttingens bilde

Einar Johannes Røttingen

Professor
  • E-postEinar.Rottingen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 69 72
  • Besøksadresse
    Lars Hilles gate 3
    5015 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Pianisten Einar Røttingen er ansatt som professor i utøvende musikk på Griegakademiet, Universitetet i Bergen.  Han har sin utdannelse fra Bergen musikkonservatorium (fra 1995 Griegakademiet) og Eastman School of Music. Røttingen har gitt mange konserter i Europa, USA, Kina og Japan. I tillegg til å fremføre standardrepertoar – som konsertserier med Beethovens piano og kammermusikk – er han aktiv i å samarbeide med komponister og bestille nye verker. Han har i særlig grad bidratt til å presentere verker av norske komponister internasjonalt.

 

Røttingens interesse for musikk fra det 20.århundrede har resultert i fremførelsen av verker som Olivier Messiaens Vingt regards sur l'enfant-Jésus, Oiseaux Exotiques og Des canyons aux étoiles og George Crumbs samlede Makrokosmos I-IV. Han er en aktiv kammermusiker og er medlem i Valen Trio sammen med fiolinisten Ricardo Odriozola og cellisten John Ehde. Hans mangeårige samarbeid med sangeren Njål Sparbo resulterte i konserter med Griegs komplette sanger i 2007.

 

CD-innspillinger inkluderer Harald Sæveruds samlede klaververk og pianokonsert, solo CDene Avgarde og Norwegian Variations og duo-CDer Hika (med fiolin), Chromos (med fløyte), Serre Chaudes (med sang), Fête Galantes (med sang), Voices of Women (med sang) og George Crumbs Makrokosmos III-IV (firhendig). Av nyere innspillinger kan nevnes Gardens of Hokkaido (med Bergen Filharmoniske Orkester), Valen Trio, Chamber Works of Knut Vaage og Chamber Works of Ketil Hvoslef (9 CDer).

 

I 2006 fullførte Røttingen PhD-avhandlingen Etablering av en norsk klavertradisjon: Interpretative trekk ved Edvard Griegs Ballade op.24, Fartein Valens Sonate nr.2 op.38 and Geirr Tveitts Sonate ro.29 op.129 ved Norges musikkhøgskole. Han har nylig vært leder for et treårig kunstnerisk forskningsprosjekt (Un-) settling Sites and Styles: In Search of New Expressive Means støttet av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU).

 

Røttingen har gjennom mange år vært aktiv i å initiere og organisere aktiviteter innen samtidsmusikkfeltet i Bergen (festivaler, ensembler og konsertserier). I tillegg har han bidratt til å arrangere toårige konferanser/workshoper og internasjonale utvekslinger som styreleder i Det Internasjonale Edvard Grieg Selskap (2011-2021). Einar Røttingen har mottatt Bergen Kommunes kulturpris (1993) og Robert Levins festspillpris (1997).

http://www.einarrottingen.com/

Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2002). "Toward Establishing a Norwegian Piano Tradition: Edvard Grieg's Ballade op.24 as a reference for interpreting Fartein Valen's Sonata no.2 op.38 and Geirr Tveitt's Sonata no.29".
Musikk - innspillingsprodukt
  • Vis forfatter(e) (2016). Fetes Galantes.
  • Vis forfatter(e) (2014). Voices of Women.
  • Vis forfatter(e) (2012). Serres Chaudes.
  • Vis forfatter(e) (2010). Knut Vaage: Gardens of Hokkaido.
  • Vis forfatter(e) (2009). Serres Chaude/ Melodies Francaises -sanger av Gabriel Faure, Ernest Chausson, Camille Saint-Saens.
  • Vis forfatter(e) (2007). Chromos.
  • Vis forfatter(e) (2006). Hidden Music Gøymd musikk Hidden Music.
  • Vis forfatter(e) (2005). Norwegian Variations.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2003). Norske variasjoner for klaver: musikalske reiser i tid og rom. Festspillmagasinet. 40-43.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2006). Etablering av en norsk klavertradisjon: Interpretative trekk ved Edvard Griegs Ballade op.24, Geirr Tveitts Sonate nr.29 op.129 og Fartein Valens Sonate nr.2 op.38.
Programdeltagelse
  • Vis forfatter(e) (2018). Notelangs: Grieg - Hva nå? Paneldebatt.
  • Vis forfatter(e) (2002). Intervju og opptak fra konsert i Hardingtonar-festival i Nordheimsund Musikk av Geirr Tveitt og Edvard Grieg.
Musikalsk framføring
  • Vis forfatter(e) (2018). The Big Bang.
  • Vis forfatter(e) (2008). Olivier Messiaen: Harawi.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

LP/CD - innspillinger        

 

1984-2009

 

Serres Chaude – Melodies Francaises

m/mezzosopran Bettina Smith. Sanger av Chausson, Faure og Saint Saens. LAWO CLASSICS (2009)

 

Chromos

m/fløytisten Gro Sandvik . Verker av Stalheim, Lune jr., Bull, Berg og Vaage. PRO MUSICA/GRAPPA (2007).

 

Norwegian Variations

Solo CD med Griegs Ballade op.24, Fartein Valens Sonate nr.2 op.38 og Geirr Tveitts Sonate nr.29 op.129

 PRO MUSICA/GRAPPA (2005).

 

Reflections. Chamber Music by Edvard Hagerup Bull.

m/fiolinisten Ricardo Odriozola. Duo nr.1 og 2 for fiolin og klaver. VNP (2004)

 

Crumbs Makrokosmos I-IV

CD-er med komplett Makrokosmos I-IV av Crumb. Medvirkning på

Makrokosmos II og IV. CLASSICO/Danmark. (2003).

 

Hika

Med fiolinisten Trond Sæverud. Grieg-sonate i c-moll, Debussy-sonate, Messiaen-tema/variasjoner, Crumb-nocturnes, Takemitsu-Hika. SIMAX  (2001)

 

Avgarde 

Norsk samtidsmusikk for klaver solo av Aagaard-Nilsen, Vaage, Stalheim, Haugland og Hvoslef. Norsk komponistforening/HERMERA (2000)

 

Mogens Christensen: Music for Solo Instruments vol. 1

CD med soloverket “The Khazarian Mirrors (1991-93), dedikert til Einar Røttingen PAULA/Danmark(1998)

 

Harald Sæverud: Music for Orchestra vol. II

CD som solist i konsert for klaver og orkester op.31 Bergen Filharmoniske Orkester, Karsten Andersen, dirigent SIMAX (1997)

 

Harald Sæverud: The Complete Piano Music

3 CDer med samtlige verker for solo-klaver SIMAX (1996)

 

Mogens Christensen: Chamber and Vocal Music vol. 2

CD med  to-klaververket “The Tale of Adam Ruhani” og sinfonietta “A Fancyer’s Delight” . PAULA/Danmark (1994)

 

The Music of Edvard Grieg

CD med 2 norske/symfoniske danser for firhendig klaver og fiolinsonate nr.3, 1.sats NARRANTE (1992)

 

Edvard Grieg: Four-hand Piano Music

CD med komplett musikk for firhendig piano VNP  (1990)

 

Homage à Sæverud

LP og CD med klaverstykkene “På kingelvevstrenger” og “Vindharpeslåtten” VNP (1986)

 

Jiri Hlinka med studenter

LP med Rachmaninoffs Etude Tableaux op.33, G-moll og B-moll VNP (1984)

 

What the critics and the press write about “NORWEGIAN VARIATIONS” released in May 2005 on SIMAX CLASSICS (www.simax.no). The CD includes Geirr Tveitt’s Sonata no. 29, Fartein Valen’s Sonata no. 2 and Edvard Grieg’s Ballade op. 24.

 

International Piano (chosen as IP selection of the month March/April 2006) writes:

“These three near-masterpieces show different faces of the Norwegian piano tradition, the program usefully coupling a well-known item as a bridge to two pieces that deserve similar centrality… - and the utter fluency and conviction of Røttingen’s performance here will assure listener’s who haven’t heard the handful of recordings of the Tveitt and Valen works that his handling of them is just as assured. Excellent recorded sound, too. Here’s a disc that should appeal to specialists and newcomers alike”.

 

Morgenbladet writes:

“With ‘Norwegian Variations’ Einar Røttingen presents some of the best Norwegian piano music. Tveitt, Valen and Grieg is here taken seriously… Røttingen brings out melodic beauty and variation in sound production in addition to the Sonata’s monumental and contrapuntal forces (Tveitt)… The Ballade is a drama of great contradictions, and here Røttingen articulates the sudden shifts from the dancing wildness to the far-stretched melancholy and funeral march in the middle variation”.

 

Dagens Næringsliv writes:

“…The Bergen-pianist Einar Røttingen brushes the dust off Grieg, Valen and Tveitt. The works become shining original objects of sound…”

 

“...Here comes the young Røttingen in high tempo and makes Tveitt’s piece into something that glimmers. It’s unbelievable… Røttingen’s choice of high tempos is genius …”

 

“…Pianist Einar Røttingen brings forth a furious and threatening level (Grieg)…”

 

Vårt Land writes:

“…Tveitts music seldom calms down and the restless drive forward is emphasized when Einar Røttingen handles these powerful forces. The pianist keeps up with Tveitt’s striving towards the high altitudes….”

 

“…Røttingen alternates elegantly between the feverish intensity and the vulnerable longing which both are present in this music (Valen)…”

 

“…Røttingen reaches in to the inner expression that grips us. He presents music written by a human being clinging on to life, and does this in a believable way (Grieg)…”

 

Bergens Tidende writes:

“…The excellent pianist Einar Røttingen plays fast passages so that the keys almost get hot (Tveitt)…”

 

“…Another memorable experience is Grieg’s Ballade, which Røttingen makes emotional and with depth, at the same time playing the melodic line in the bass in a clear and resolved way...”

 

Dagbladet writes:

“…done with attentive precision and a fine sense of style…”

 

“…Røttingen’s selective sense for details and nuanced sound production serves the music well, and this becomes rightfully evident in the CDs finest interpretation, that of Fartein Valens Second Sonata. I have scarcely heard it better played…”

 

Fædrelandsvennen writes:

“… a glittering performance of Grieg’s great Ballade.”

 

 

 

Utdrag fra kritikker i pressen 1982 - 2002

 

 

 CHOPINS BALLADE I F-DUR

...At han er en langt kommet pianist, dokumenterte han overbevisende nok i sin tolkning av Chopins Ballade nr.2 i f-dur, der han behersket den vanskelige spenningen mellom det ømt lyriske og det dramatisk bevegede.....          (A.Chr.Meyer, Morgenavisen, april 1982)

 

...Han har avgjort sjeldne pianistiske anlegg... (K.Helbekkmo, Bergens Tidende, april 1982)

 

...Pianisten Einar Røttingen er kommet langt i sine pianistiske ferdigheter, og i Chopins Ballade nr.2, fikk han virkelig utfolde seg... ...klangbehandlingen var god... (H.Pytte, Dagen, april 1982)

 

FIOLINSONATER AV BEETHOVEN OG PROKOFJEV

...Det var nesten utrolig å høre hvor rutinert dyktig han behersket sine partier, nesten Levin på det beste...  kunstnerisk seier for ham...

(B.Kortsen, Bergens Arbeiderblad,september 1982)

 

FAURES KLAVERKVARTETT op.15

...Ikke minst måtte man beundre hvor klanglig fint Røttingen tilpasset sitt spill til de tre strykerenes....(A.Chr.Meyer,Morgenavisen,1983)

 

DE UNGES KONSERT MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER

...I den kolossalt vanskelige kadensen... Røttingen fikk vist hva han er god for som pianist.(B.Kortsen,Bergens Arbeiderblad,mai 1984)

 

...ga solisten, Einar Røttingen, anledning til å dokumentere et bredt pianistisk repertoar... Ingen tvil - solistrekkens ankermann er en begavet musiker i rivende utvikling (K.Leikvoll, Bergens Tidende, mai 1984)

 

SOLIST MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER I CHOPIN OG RIMSKIJ KORSAKOFF

...I Chopins Andante, med arabesker og brutte akkorder, var klangbehandlingen og spillet mykt og nennsomt, med en del naturlige rubati. Også Polonaisen fikk et visst lyrisk preg, men Røttingen presterte også overlegen virtuositet og naturlig briljans og kraft med bredde i foredraget. ...Mellom perlende passasjer og maktfullt akkordspill viste solisten også fin sans for forming og frasering. Stort bifall...(V.Aamodt, Bergens Tidende, april 1985)

 

SÆVERUDS KJEMPEVISESLÅTTEN UNDER FESTSPILLENE I BERGEN

... en aldeles fremragende tolkning av Kjempeviseslåtten...en betydelig pianist ... fandenivoldsk temperementsutfoldelse...

(A.Chr.Meyer, Morgenavisen, juni 1986)

 

FIRHENDIG PÅ TROLDHAUGENS SOMMERSERIE

...Særlig imponerende var den til tider nesten orkestrale klangen de fikk ut av flygelet... på de lyriske stedene viste de to pianistene en sjelden fin sans for det klangelige.(K.Sæverud, Bergens Tidende, juli 1986)

 

PREDEBUT I HÅKONSHALLEN

...Sylskarpe oktavpassasjer “satt” presist i Einar Røttingens spill og blendende fingerrapiditet manglet heller ikke i Martinus Sonate... Einar Røttingens følsomme tolkning av Crumbs Makrokosmos ble etter min oppfatning en særpreget musikalsk opplevelse - et høydepunkt i et profilert programoppsett...(K.Leikvoll, Bergens Tidende, mars 1987)

 

MUSIC FACTORY UNDER FESTSPILLENE I BERGEN

...Einar Røttingen overbeviste... i George Crumbs krevende “Makrokosmos”...(K.Sæverud, Bergens Tidende, mai 1987)

 

 

DEBUT I UNIVERSITETETS AULA I OSLO

 

“OPPLAGT KLAVERTALENT”

Aula-debutanten Einar J.Røttingen er ingen grønnskolling på konsertpodiet - han har bl.a. gjort seg bemerket under Festspillene i Bergen. At han er et opplagt klavertalent, stod klart straks han tok i flygelet. Imponerende mestret han Beethovens krevende “Waldsteinsonate”...i adagioen fordelte han virkningsfullt lys og skygge - som i et Shakespeare-drama. Også den lyriske sang i finalen kom til sin rett. Røttingen er saklig uten å bli tørr. Derfor fikk han spesielt godt fram den logiske sammenheng og de melodiske linjene i Skrjabins sonate nr.4... (Martinus sonate)Udelt besnærende var Røttingens livfulle, utrykksvarierte spill. At Røttingen heretter må regnes blant våre fremste tolkere av moderne musikk, viste han likevel først og fremst i George Crumbs “Makrokosmos”...formidlet overbevisende verkets eksotiske klangmagi.

(J.Sørå, Verdens Gang, sept.1987)

 

“FREMRAGENDE DEBUTANT”

Med utgangspunkt i det Bergenske musikkliv har Einar J.Røttingen siden 85 markert seg som en dyktig pianist...denne debutkonserten var uvanlig hørverdig...Konserten bekreftet Røttingens høye ferdighetsnivå og kunstneriske talent. Programmet lå på et usedvanlig krevende nivå både teknisk og musikalsk. Disse krav imøtekom debutanten, enten de var av teknisk eller musikalsk art. Stundom var hans tekniske virtuositet helt blendende, men under konserten som helhet gjorde dog hans musikalske innsikt og formidlingsevne det sterkeste inntrykk. Fremragende til debutant å være! (Beethovens “Waldsteinsonate”) Denne utviklet han målbevisst og med et mektig syngende klaver... Skrjabins Sonate nr.4 ble en oppvisning i avansert klaverteknikk, og samtidig merket man seg at den musikalske meddelelse var uavhengig av langsomt eller hurtig tempo.

Et høydepunkt ble Martinus Sonate fra 1954. Tolkningen var gjennomarbeidet, engasjementet følbart, og klangbehandlingen nyansert og helt nydelig. Bravo!....(A.Solhaug, Vårt Land, sept.1987)

“MESTERLIG DEBUT”

...Hans merittliste som kammermusiker og solopianist er lang, og konserten mandag viste at han er en musiker med betydelige erfaringer på sitt instrument. Programmet var meget krevende, og allerede i åpningen viste debutanten et han tok mål av seg til en presentasjon utenom det vanlige. Hans fremførelse av Beethovens Sonate i C-dur op.53 “Waldstein” gav klare indikasjoner på hans musikalske forståelse og tekniske skolering. Her fantes en sterk bevissthet, autoritet og tyngde i utformingen...(Skrjabin og Martinu) I begge var klangbehandlingen utsøkt, og den tekniske gjennomføringen uten lyte... (Crumb)Det var en mesterlig tolkning, og debutanten behersket til fulle alle sider av det meget krevende verket...Få mennesker var tilstede. Det vil rette på seg, pianisten Einar J.Røttingen har meget på hjertet. (I.Karevold, Aftenposten, sept.1987)

 

 

SÆVERUDS SAMLEDE VERK FOR KLAVER I TROLDSALEN

...overbevisende spill, både følsomt og  poengtert...(K.Leikvoll, Bergens Tidende, april 1989)

 

...stoffet fløt krystallklart og oversiktlig...det musikalske uttrykk virket overbevisende og ekte...(S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, april 1989)

 

NORDISK PREMIERE PÅ CRUMBS ZEITGEIST FOR 2 KLAVER

...i løpet av få år har utviklet seg til en dreven og innsiktsfull tolker av ny musikk...(K.Leikvoll, Bergens Tidende, sept.1989)

 

SOLOKONSERT I SOLA KULTURHUS MED DEBUSSY, SJOSTAKOVITSJ OG GRIEG

...et særlig vakkert og følsomt anslag...(M.J., Jærbladet, april 1990)

 

RONDO CON VARIAZIONI AV KETIL HVOSLEF I KRISTIANSAND

...såvel pianist som instrument fikk vist sin klasse..(A.B.Faksvåg. Fedrelandsvennen.,høst 1990)

 

 

MESSIAENS VINGT REGARDS SUR L’ENFANT JESUS

 

“KLAVERVERK MED UTROLIGE DIMENSJONER”

Olivier Messiaens “Vingt regards sur l’enfant Jesus” ikke bare innehar en sentral plass, men ruver virkelig i vårt århudredets klaver- musikk....verket griper ubønnhørlig fast i deg fra første takt - og siden strømmer opplevelsene på...Både rytmen og energien binder deg nesten fast til stolen...I sannhet en utrolig musikkopplevelse...Bare det å spille feilfritt et så teknisk krevende verk - og av slikt format står det stor respekt av. Men Einar Røttingen har både nok kraft, intelligens, fantasi og poesi i seg til å yte partituret rettferdighet. Det var der aldri tvil om i Troldsalen søndag formiddag. Velvalgte tempi og identifisering med stoffet gjennom fem års modningstid har gitt utrolige resultater. Jeg tror Messiaen ville ha likt seg godt på Troldhaugen ved denne milepælen. (S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, november 1990)

 

 

SOLIST I ALBAN BERGS KAMMERKONSERT MED BIT-20

....Det spilles lenge og godt i Alban Bergs kammerkonsert. David Stewart og Einar Røttingen var utmerkete ambassadører for komponisten...

(K.Leikvoll, Bergens Tidende, vår 1991)

 

DUO OG VALENS VARIASJONER FOR KLAVER

...Hun hadde hele tiden glimrende støtte av sin medarbeider ved flygelet, Einar Røttingen. Han imponerte med både rapid fingerteknikk og stor kraft i de klanglige utladningene. Vi fikk etterpå oppleve Røttingens fine klaverkunst i Fartein Valens variasjoner for klaver. Det er ikke gitt hvem som helst å mestre dette vanskelige verket, men Røttingen overbeviste med fin klangbehandling og klarhet i linjeføringene...(T.Lund, BA, 1992)

 

...Et meget bra samspill...I Fartein Valens “Variations” for klaver solo understreket Einar Røttingen hvilken eminent klangbehandler han er. Vanskelig tilgjengelig musikk ble profilert på utmerket vis, fra det enkle melankolske til det forunderlige, fritonalt komplekse...(S.Lepsøe, Bergens Tidende, vår 1992)

 

DUO OG VALENS VARIASJONER I DANMARK

...ungdommelig friskhed...De to musikere fandt sammen  i et homogent og jævnbyrdigt spil, der havde både gnist og temperement og romantisk “schwung”...Einar Røttingen viste en solid og stærk pianistisk præstation i Fartein Valens “Variationer” op.23. Stykket formede seg i en stort anlagt dynamisk bue, hvor pianisten hele tiden havde klarhed over den musikalske udvikling, også når det gjaldt de virtuose og dramatisk fortættede partier. Klarheden blev blandt andet tilvejebragt via en sirlig pedalbrug, der profilerede sammenflydende klange over for staccatomotiver...(S.Søgaard, Jyllandsposten, august 1992)

 

NORDLYDFESIVALEN  1992  MUSIKK AV GEORGE CRUMB

 

...Einar Røttingen ga en meget intens og levende utførelse av Mogens Christensens stemningsfulle komposisjon De Khazariske Spejle. Men det var først i George Crumbs Makrokosmos bok II at hans eminente klaverspill nådde de virkelig store høyder. Foruten å besitte en fenomenal utviklet teknikk, har han som få andre en innlevelsesevne som gjør hans tolkninger av særlig Crumb til en sjelden stor konsertopplevelse. For en lykke det må være for komponisten å bli møtt med en slik genuin gjennskaperforståelse. Han var da også tydelig grepet og rørt av Røttingens glimrende fremføring av sin musikk...(B.Kortsen, Haugesunds Avis, sept. 1992)

 

“FANTASTISK TONEVERDEN”

Nye klangdimensjoner. Utrolig spennende. Faktisk grensesprengende! Det er den amerikanske samtidskomponisten Geoerge Crumb det dreier seg om. Og hans 35 minutter lange Makrokosmos II som Einar Røttingen trollbandt et stort publikum med i Gunnar Sævigs sal mandag kveld. Ikke bare fremførte han de tolv stykkene verket består av utenat, men med et sjeldent engasjement maktet han med nynning, plystring og hvisking - og klaverspill - å ta publikum langt inn i Crumbs helt spesielle og fantastiske toneverden...en totalopplevelse som virkelig hører til sjeldenhetene...

(S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, sept.1992)

 

 

CRUMBS ZEITGEIST FOR 2  KLAVER

...Jan Hovden og Einar Røttingen mestret oppgaven med formidabel sikkerhet og vartet i tillegg opp med et imponerende klanglig repertoar...(E.Selvik, Bergens Tidende, sept,1992

 

AUTUNNALE 1993: SOLOKONSERT MED BIBALO, MORTENSEN, HVOSLEF, EGGE OG VALEN

...Røttingen penslet musikken med mange fine detaljer og fylte Bibalos kalde notebilde med gode porsjoner med varme...(Hvoslef) Einar Røttingen formet verket med vitalitet og markante linjer, særlig var avslutningen vakker...(E.Selvik, Bergens Tidende, okt.1993)

 

SOLO- OG DUOVERKER AV MOGENS CHRISTENSEN I DANMARK

...Den norske pianist Einar Røttingen og danskeren Erik Kaltoft leverede rent ud sagt fantastisk klaverspill...(Morgenposten. nov 1993)

 

...Smukt spillet av Einar Røttingen...(S.C.Steensen, Berlingske Tidende, nov.1993)

 

BEETHOVEN KONSERTSERIE (Samtlige trioer,fiolin- og cellosonater)

...sødmefylt klaverklang...triolene i klaverstemmen var ømme og myke...

...Einar Røttingens musikalske oversikt og rytmiske påpasselighet skapte generelt en god basis for fremførelsen...stor spontanitet og forfriskende musisering...Uunværlig i det totale bildet er ... pianist Einar Røttingen. Det er både befriende og forfriskende at han på alle konsertene har våget å musisere uforbeholdent og samtidig har lagt opp til ambisiøse og modige musikalske løsninger. På den måten har tolkningene fått blod og liv... (E.Selvik, Bergens Tidende, høst 1994/vår 1995)

 

SÆVERUDS KLAVERKONSERT MED SØNDER JYLLAND SYMFONIORKESTER

...Einar Røttingen viste seg som en yderst kompetent fortolker av denne musik, virtuos i de livlige yttersatser, sikkert karakteriserende førstesatsens variationsrække, fint poetisk i midtersatsens svale andante cantabile og med flot behersket energi i den nærmest forrygende finale. Stort spillet...(B.Sørensen ,Jydske Vestkysten, sept.1995)

 

HINDEMITH-JUBILEUM: LUDUS TONALIS

...Røttingens tolkning var lojal, solid. Han spilte seg gjennom de mange avsnittene med presisjon og tyngde.Og antydet så samtidig, i glimt, at det i denne rekke av korte satser ligger annet og mer enn tørr abstraksjon og formell reverens for den gamle høye skolen.....

(P.Larsen,Bergens Tidende, nov.1995)

 

BRAHMS PIANOKVINTETT

...en gnistrende tolkning av Brahms’ kvintett for strykere og klaver... eksplosjonsartet kraft...varm sødme...en forrykende og tett tolkning...Ikke minst fortjener pianist Einar Røttingen en ekstra blomst for ikke bare å klore seg fast på lasset. men også fordi han markerte seg som en svært påpasselig akkompaganatør - og pådriver når det falt seg slik. (S.C.Lepsøe,Bergens Tidende, april 1996)

 

SÆVERUDS  KLAVERKONSERT MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER

...Torsdag kveld lyktes det, for Einar Røttingen har hva som kreves: innsikt i Sæveruds univers og et stort musikalsk talent. Han er omhyggelig lojal, han gjør rede for alle detaljer i denne komplekse klaverstemmen, men har samtidig så mye kraft og pianistisk overskudd at han kan gi musikken det nødvendige løft....gi den en opprinnelig friskhet tilbake.(P.Larsen, Bergens Tidende, februar 1997)

 

LIEDKONSERT PÅ TROLDHAUGEN

...Einar Røttingen fremstod nok en gang som en uovertruffen medspiller og reflektert støtte på klaveret Klang behandlingen hans i Schubert-sangene “Du bist dei Ruh” og “Im Abendrott” gjorde særlig inntrykk...(Espen Selvik, Bergens Tidende, august 1997)

 

SOLOKONSERT I BERLIN MED SÆVERUD,HVOSLEF  OG GRIEG

 

...der norwegische Pianist Einar Røttingen, am Sonnabend zu Gast im Meistersaal, über enorme klangsensualistische Fähigkeiten verfügt. Ein Piano ist bei ihm nie nur eine Farbe, eine Lautstärke; ein Piano besteht unter Röttingens Händen aus Zahlreichen winzigen Abstufungen, zarten Nuancen, sensitiven Facetten. Röttingen ist ein grosser Erzähler der kleinen Geschichten... er spielt Hvoslefs Stück fabelhaft...Edvard Griegs “Ballade in G-moll”.In diesen Variationen über eine norwegische Volksweise entspinnt sich ein stupendes Panorama, eines, das Einar Röttingen mit stilsicherem Zugriff und differenzierendem Gestus auffächert... (J.Otten, Berliner Zeitung, august 1998)

 

...Diesen Eindruck unterstrich nicht zuletzt die scharfe rhytmische Pointierung und dynamische Nachzeichnung durch Röttingen. Ebenso engagiert und geschliffen spielte er eine Beethoven Fantasie von Ketil Hvoslef... Der Höhepunkt dieses Meistersaal-Abends in der Reihe des IV.Festivals der europäischen Musik war dann doch Edvard Griegs Ballade in G-moll op.24. Röttingen spielte seinen Grieg mit sprechender Deklamation, scharfer Kontrastfreudigkeit. zeitnaher musikalischer Schönheit und schlanker Virtuosität: man fühlte sich dem Komponisten nahe. (E.Schwinger, Der Tagespiegel, august 1998)

 

 konserter som dirigent:

 

“EKSKLUSIVT OG SPENNENDE”

Bergen Musikkonservatorium går nye veier. Med Einar Røttingen som innsiktsfull leder presenterte musikerene fra konservatoriet onsdag kveld samtidsmusikk som var eksklusiv, men også uhyre spennende. Det velvalgte programmet begynte med Anton Weberns “Konsert for 9 instrumenter.......Lutoslawskis verk..Den forente fortreffelig klang og dynamikk i spillet. Slik gjøres Lutoslawski attraktiv. Høydepunktet ble...med George Crumbs “Ancient voices of Children”....En fin komposisjon i utmerket fremføring av dyktige musikkstudenter.Et lydhørt publikum - gledelig mange i tallet - opplevde samtidsmusikk av godt merke i Håkonshallen omnsdag. (K.Leikvoll, Bergens Tidende, nov. 1989)

 

“EN FORUNDERLIG TONEVERDEN”

En helaften med Goerge Crumb stiller krav til lytteren. Vi opplevde det sist fredag da Musikkonservatoriet med Einar Røttingen som primus motor la opp til en konsert med utelukkende verker av den amerikanske komponisten på programmet....Det var gripende musikk. dyktig fremført av konservatoriestudenter under Einar Røttingens ledelse. (K.Leikvoll, Bergens Tidende, feb. 1992)

 

“EKSAMENSKONSERT PÅ HØYT PLAN”

...en krevende hovedfagskonsert i Griegakademiets regi......Lydmønstre, klangkonstelasjoner og rytmer i ordnede formasjoner - omgitt av stillhet, fikk mening under Einar Røttingens klare, presise ledelse. (K.Leikvoll, Bergens Tidende, juni 1998)

 

CD- utgivelser:

 

GRIEG: MUSIKK FOR 4 HENDIG KLAVER

 

...kombinasjon av kraft og klangbehandling...plettfri teknikk...To hjerner og tjue fingrer koordineres på utmerket vis i tolkninger som understreker holdning og naturlig balanse mellom ekspressivitet og friskhet...kraft og poesi finner du rikelig av.Bravo (S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, 1991)

 

...Rytmisk presisjon i et fint samspill preger de to Bergenspianistenes spill. Her er lidenskap og glød i de hurtige partiene, mens de langsomme

avsnittene blir tilført både poesi og varme - uten en eneste gang å henfalle til utvendig sentimentalitet. Og aldri blir klarheten i spillet subbet til av for mye pedalbruk....anbefale innspillingen på det beste. (T.Lund, BA, 1991)

 

 

SÆVERUD: THE COMPLETE PIANO MUSIC

 

 

“SÆVERUD - MODIG OG RETT FRAM”

...Pianisten Einar Røttingens trippel-CD rommer et ungdomsrent og eplefriskt syn på jubilantens rislende bekker av elegant pianomusikk...Røttingen (avslører) en annen temperatur, et doggfriskt syn på denne musikken...Han spiller modig og rett fram, fyller den med lys og liv. Han spiller den med klar tanke og som det selvfølgeligste i verden...Hans tolkninger...representerer en direkte og uproblematiserende lyst syn på denne musikken...(O.E.Aune, Vårt Land, juli 1996)

 

 

“LITT AV EN BRAGD”

Einar Røttingen har med denne komplettutgaven av Harald Sæveruds musikk for piano gjort litt av en bragd. Ikke bare står han for den absolutt første komplettutgaven, som bant annet inneholder den store og hittil uinnspilte sonaten i g-moll fra 1921. Viktigere er det at han med dette albumet presenterer 3 CDer som bygger på flereårs innstudering og hyppige “privattimer” med komponisten. Resultetet er mer enn bra...Einar Røttingen har laget en innspilling som tåler å bli satt under lupen. Spillet hans er slik som Sæveruds uttrykk også var - levende og intenst. I “Kristi Blodsdråper” gir han vakker melodi nerve og liv, uten at uttrykket blir for sentimentalt. I “Kjempeviseslåtten” viser han sin evne til å lese stort. Utviklingen fra det milde til det opprørske når motstandskraften kulminerer - ispedd skarpe rifleskudd - er usedvanlig velformet, og slik at det lange crescendoet nøye kontrolleres og dermed gir den nesten nifse effekten det skal ha. Det rytmiske filigransarbeidet i “Vindharpeslåtten” er krystallklart festet til rillene. Og slik kunne jeg fortsette...En bedre innspilling i forkant av 100års-jubileet kan jeg vanskelig forestille meg. (S.C.Lepsøe, Bergens Tidende, august 1996)

 

 

“LIV LAGA”

...Røttingen er en rikt utrustet pianist - med høyt oppdrevet teknikk og et følsomt, poetisk gemytt. Ikke minst hans forfinede klangbehandling setter han i stand til å avdekke stadig nye aspekter ved velkjente verker. Et autentisk stempel får disse innspillingene ved at Røttingen i 80-årene hadde et nært samarbeid med Sæverud...den samtidig likefremme og inderlige utformingen av “Rondo Amoroseo”....Røttingens tolkninger har et umiskjennelig personlig preg....En blant flere fulltreffere er ... utførelsen av “Syljetone” - den kunne tjene som mønstereksempel på subtil og suggestiv klangbehandling...I likhet med Sæverud selv har han også et bergensk glimt i øyekroken som nedfeller seg i et sjeldent tørrvittig tolkning av “Hammar-Tor-Slåtten”, og i en beseirende spretten utgave av “Småsvein-gangar”....Mange av disse opprinnelige orkestrale satsene er pianistisk særdeles krevende, men Røttingen mestrer dem storartet. Konklusjonen blir at Røttingen har levert en uttrykksmessig personlig og variert, klanglig poengrik og i det hele meget tilfredstillende presentasjon av Sæveruds samlede verker. (J.Søraa, VG, juni 1996)

 

.

..Røttingen plays in a clear, bright style, and with obvious affection... (P.Burwasser, Fanfare Magazine, nov.-des.1996)

 

 

...Sæveruds Klaviermusik eröffnet eine authentische Welt, die offensichtlich von Bartok ihren Ausgang nahm - stets filigran, stets kraftvoll und immer zerbrechlich, immer gerichtet. Einar Röttingen spielt so wunderbar. dass man wirklich die grosse Musik in  den überwiegend miniaturhaften Gebilden erkennt, und alle ungedruckten Werke wie die stimmungsvolle Sonate op.3 oder die Suite op.6 sind hier erstmals dokumentiert - Aufführungen von zeitlosem Wert! ...(C.Schlüren, Frankfurter Rundschau, juli 1996)

 

 

...Der Interpret ist nicht nur von der pianistischen Seite betrachtet ein Glücksfall. Einar Röttingen arbeitete mit Sæverud seit den achziger Jahren bis zu dessen Tod 1992 zusammen und hat einige der hier vorgestellten Stücke uraufgeführt. Er kennt auch den letzen Winkel der kleinsten Miniatur und erhellt ihn. Stets entsteht ein charkteristiches Ganzes, das sich organisch aus meist ungeheuer widerprüchlichen Details in sehr überraschender Weise zusammenfügt. Solch überlegen-vertieltes Musizieren ist nur einem universell eingestellten Musiker möglich, der sich nicht in der Mottenkiste nuffigen Spezialistentums einsperrt....So wiet es im Fall des ihm in Fleisch und Blut übergegangenen Sæverud zu beurteilen ist, habenvorliegende Aufnahmen eine beeindruckend hohe Qualitätsschwelle in jeder Hinsicht gesetzt. Hier kann man hören, wozu Sæverud in der Lage war, und ich möchte diese Edition Sammlern ebenso wie Neugierigen, Dirigenten und Klavierlehrern zur Lektüre empfehlen. .. Welch feiner Musiker Röttingen ist, davon gibt spätestens die unprätentiöse Phrasierung nackter Einstimmigkeit in “Solveigs Lied” auch dem letzten Zweifler Kunde. (C.Schlüren, Fono Forum, nov. 1996)

 

 

SÆVERUD: KLAVERKONSERT  MED BERGEN FILHARMONISKE ORKESTER

 

...klanglig raffinerte klaverkonserten -  både virtuost og følsomt tolket av Einar Røttingen... (J.Søraa, VG, juli 1997)

 

 

...Einar Røttingen legger inn all sin autoritet og virtuose teknikk for å gestalte verket... Innsatsen er beundringsverdig... (R.Storaas, Bergens Tidende, juli 1997)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kunstneriske forskningsprosjektet “(Un-) settling Sites and Styles-in Search of New Expressive Means” 2017-2020 består av åtte individuelle prosjekter med fokus på musikk fra 1900-tallet og samtidige norske komponister.

Forskningsprosjektet ble initiert av professor Einar Røttingen og førsteamanuensis Arnulf Mattes for å skape et forum og miljø for intersubjektiv musikalsk forskning ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD), Universitetet i Bergen. Det ble finansiert av Griegakademiet (KMD) og Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Prosjektet er publisert på Research Catalogue, en internasjonal database for kunstnerisk utviklingsarbeid.