Hjem
Eli Moes bilde

Eli Moe

Universitetslektor, engelsk
  • E-postEli.Moe@uib.no
  • Telefon+47 55 58 81 41
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplass 7
    5007 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Utvalgte publikasjoner
  • Blair, Barbara; Moe, Eli; Barsnes, Bente. 2011. Impact of Norwegian Government Policies on ESL Classroom Practices. Kapittel 7, sider 111-27. I:
    • Tsagari, Dina; Csépes, Ildiko. 2011. Classroom-Based Language Assessment. Peter Lang Publishing Group. 205 sider. ISBN: 978-3-631-60643-8.
  • Moe, Eli. 2010. Morsmålsbakgrunn og språkleg nivå i elevtekstar. Artikkel, sider 148-159. I:
    • Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik; Helland, Ann-Kristin. 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag. 246 sider. ISBN: 978-82-7099-581-3.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2005. Challenging tests-for young learners and for test developers. EFL Best Practices in Testing. 1: 32-38.
  • Moe, Eli; Carlsen, Cecilie. 2005. Hva nasjonale prøver går ut på. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Publisert 2005-04-11.
  • Moe, Eli. 2010. Clil og språkutvikling. Nokre resultat frå eit prosjekt på 7. trinn. Fokus på språk. 24. 38-61.
  • Moe, Eli; Jones, Neil. 2003. Using multi-faceted Rasch analysis to validate a test of writing. Acta Didactica. 1. 110-127.
  • Moe, Eli; Carlsen, Cecilie; Hasselgreen, Angela. 2006. Digitale leseprøver i engelsk - utfordringer og muligheter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 90: 391-403.
  • Moe, Eli. 2002. Syntaktiske trekk i norsk som andrespråk på et mellomnivå. Nordica Bergensia. 26: 183-209.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2004. CATwalk to quality: The painstaking process of developing CEF-based computer-adaptive reading tests in Norway.
  • Moe, Eli. 2002. August Richardsson – bergensar og utlending. Artikkel, sider 261-271. I:
    • kjerland, Kirsten Alsaker; Bang, Anne Katrine. 2002. Nordmenn i Afrika - afrikanere i Norge. Vigmostad & Bjørke. 278 sider. ISBN: 82-419-0274-3.
  • Moe, Eli. 2003. Eigenvurdering – mål eller middel. Artikkel, sider 159-173. I:
    • Hagen, Jon Erik; Oanæs Andersen, Reidun; Kløve, Marit Helene; Kristiansen, Atle; Tenfjord, Kari. 2003. I MANNES MINNE:Minneskrift til Gerd Manne. ISBN: 82-11-00608-1.
  • Moe, Eli. 2007. SLA and LT research - Friends or Foes? Article, sider 172-183. I:
    • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. A collection in honour of Reidun Oanæs Andersen on the occasion of her retirement June 2007. Novus Forlag. 245 sider. ISBN: 978-82-7099-452-6.
  • Moe, Eli. 2008. Språkprøvar, språkkompetanse og Det europeiske rammeverket. Artikkel, sider 134-145. I:
    • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli; Andersen, Reidun Oanæs; Tenfjord, Kari. 2008. Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag. 201 sider. ISBN: 978-82-7099-506-6.
  • Moe, Eli. 2008. Juggling numbers and opinions: An attempt to set CEFR standards in Norway for a test of reading in English. 3, sider 67-78. I:
    • Taylor, Linda; Weir, Cyril. 2008. Studies in Language Testing 27 - Multilingualism and Assessment. Cambridge University Press. 351 sider. ISBN: 978-0-521-711920.
  • Moe, Eli. 2009. Introducing Large-scale Computerized Assessment - Lessons Learned and Future Challenges. Part II - 3, sider 51-56. I:
    • Scheuermann, Friedrich; Bjôrnsson, Julius. 2009. The Transition to Computer-Based Assessment New Approaches to Skills Assessment and Implications for Large Scale Testing. 214 sider. ISBN: 978-92-79-11110-5.
  • Moe, Eli. 2009. Jack of more Trades? Could standard setting serve several functions? Artikkel, sider 131-138. I:
    • Figueras, Neus; Noijons, José. 2009. Linking to the CEFR levels: Research perspectives. 140 sider. ISBN: 978-90-5834-102-0.
  • Moe, Eli. 2002. Den gode prøven - finst han? artikkel, sider 123-134. I:
    • Vagle, Wenche. 2002. Vurdering av Språkferdighet. 173 sider.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. Novus Forlag. 245 sider. ISBN: 978-82-7099-452-6.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli; Andersen, Reidun Oanæs; Tenfjord, Kari. 2008. Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag. 201 sider. ISBN: 978-82-7099-506-6.
Lærebok
  • Vis forfatter(e) (2019). Vurdering av språkferdigheter. Fagbokforlaget.
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2018). Standardsetting av læringsstøttende prøver i engelsk for Vg1. Acta Didactica Norge. 1-26.
  • Vis forfatter(e) (2012). A Validation Study of the National Assessment Instruments for Young English Language Learners in Norway and Slovenia. Center for Educational Policy Studies Journal – CEPS Journal. 76-96.
  • Vis forfatter(e) (2006). digitale leseprøver i engelsk -utfordringer og muligheter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 391-403.
  • Vis forfatter(e) (2006). Digitale leseprøver i engelsk - utfordringer og muligheter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 391-403.
  • Vis forfatter(e) (2003). Using multi-faceted Rasch analysis to validate a test of writing. Acta Didactica. 110-127.
  • Vis forfatter(e) (2002). Syntaktiske trekk i norsk som andrespråk på et mellomnivå. Nordica Bergensia. 183-209.
  • Vis forfatter(e) (1997). Generell språktame og språkutvikling. NOA - Norsk som andrespråk. 51-78.
Rapport
  • Vis forfatter(e) (2016). Des compétences linguistiques pour des apprentissages disciplinaires réussis. Descripteurs liés au CECR pour les mathématiques et l’histoire/éducation civique. .
  • Vis forfatter(e) (2015). Language skills for successful subject Learning. CEFR-linked descriptors for mathematics and history/civics. .
  • Vis forfatter(e) (2004). Kommentar fra Engelskprosjektet til rapporten �Nasjonale prøver på prøve�. .
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2010). Conference presentation: CLIL - some teaching and testing results.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2010). Standardsetjing.
  • Vis forfatter(e) (2010). Kartleggingsprøver.
  • Vis forfatter(e) (2010). CLIL-undervisning og språkutvikling - Resultat frå eit prosjekt med elevar på 7. trinn.
  • Vis forfatter(e) (2008). Språkvurdering i 2008.
  • Vis forfatter(e) (2008). Fagundervisning på eit framandspråk - eit CLIL-prosjekt.
  • Vis forfatter(e) (2008). Clil-prosjektet 2008/2009.
  • Vis forfatter(e) (2007). What is a "good" language test?
  • Vis forfatter(e) (2007). National testing of English - challenges and possibilities.
  • Vis forfatter(e) (2007). BASE - et verktøy for å lage tester.
  • Vis forfatter(e) (2005). The National testing of English in Norway.
  • Vis forfatter(e) (2005). Evaluering av språk.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2012). Valid testing of young learners - and achievable endeavour?
  • Vis forfatter(e) (2012). Assessing English as a Second Language: From Classroom Data to a Competence-Based Open Learner Model.
  • Vis forfatter(e) (2008). Linking tests to the CEFR: Is the present Manual a sufficient linking tool?
  • Vis forfatter(e) (2008). Introducing large scale computerised testing of English - experiences and challenges.
  • Vis forfatter(e) (2008). How make judges' life easier?
  • Vis forfatter(e) (2007). The Writing of Young Learners and the CEFR.
  • Vis forfatter(e) (2007). The Manual - some benefits and challenges.
  • Vis forfatter(e) (2007). Det europeiske rammeverket - eit nyttig verktøy i samband med språklæring, -undervisning og vurdering?
  • Vis forfatter(e) (2006). Young learners' writing and the CEF - where practice tests theory.
  • Vis forfatter(e) (2006). Young learner's writing and the CEFR - where practice tests theory.
  • Vis forfatter(e) (2006). The Common European Framework of Reference for Languages: tranparency and equity.
  • Vis forfatter(e) (2005). The National Testing of Productive Skills in English: an introduction.
  • Vis forfatter(e) (2005). The Common European Framework of Reference for Languages: The challenge for test developers.
  • Vis forfatter(e) (2005). Standardsetjing - eit møtepunkt?
  • Vis forfatter(e) (2005). Linking writing tests for young learners to the CEFR.
  • Vis forfatter(e) (2005). Co-operation, constraints and consciousness - chaos or control? Relating reading tests to the CEFR.
  • Vis forfatter(e) (2004). Relating Certificates & Diplomas to the European Framework of Reference for Languages.
  • Vis forfatter(e) (2004). CATwalk to quality: The painstaking process of developing CEF-based computer-adaptive reading tests in Norway.
Leserinnlegg
  • Vis forfatter(e) (2005). Hva nasjonale prøver går ut på. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vis forfatter(e) (2008). Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag.
  • Vis forfatter(e) (2007). A Human Touch to Language Testing. A collection in honour of Reidun Oanæs Andersen on the occasion of her retirement June 2007. Novus Forlag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2017). The Language of Schooling a Challenge to Subject Learning. 26 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). Setting Standards for Multistage Tests of Norwegian for Adult Immigrants. 24 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). Learning subject matter in a second Language: A CEFR based tool to support immigrant and migrant students. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (2013). Syntaktisk kompleksitet og rammeverksnivå. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (2013). Assessing Norwegian.
  • Vis forfatter(e) (2012). Effects of CLIL Teaching on Language Outcomes. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) (2011). Impact of Norwegian Government Policies on ESL Classroom Practices. -83 sider.
  • Vis forfatter(e) (2010). Morsmålsbakgrunn og språkleg nivå i elevtekstar. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Jack of more Trades? Could standard setting serve several functions? 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Introducing Large-scale Computerized Assessment - Lessons Learned and Future Challenges. 6 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Språkprøvar, språkkompetanse og Det europeiske rammeverket. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Juggling numbers and opinions: An attempt to set CEFR standards in Norway for a test of reading in English. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2007). SLA and LT research - Friends or Foes? 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2003). Eigenvurdering – mål eller middel. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). August Richardsson – bergensar og utlending. 11 sider.
Annet
  • Vis forfatter(e) (2002). Den gode prøven - finst han? 123-134.
Sammendrag/abstract
  • Vis forfatter(e) (2005). Challenging tests-for young learners and for test developers. EFL Best Practices in Testing. 32-38.
Poster
  • Vis forfatter(e) (2007). Digitale språkprøver for barn.
  • Vis forfatter(e) (2003). Norwegian Cats say Yes to Europe. Using CEF in School English Tests.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2010). Clil og språkutvikling. Nokre resultat frå eit prosjekt på 7. trinn. Fokus på språk. 38-61.
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) (2019). Digitally testing the language of young learners: A learning curve. 94-112. I:
    • Vis forfatter(e) (2019). Developments in Language Education: A Memorial Volume in Honour of Sauli Takala. EALTA & University of Jyväskylä.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Developing language awareness in subject classes, 2016 - 2019, ECML

http://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2016-2019/languageinsubjects/tabid/1854/language/en-GB/Default.aspx

 

Language descriptors for migrant and minority learners' success in compulsory education, 2012-2013, ECML

http://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2012-2015/LanguageDescriptors/tabid/1800/Default.aspx