Erik Knudsen
- E-postErik.Knudsen@uib.no
- Telefon+47 55 58 91 05+47 97676173
- BesøksadresseFosswinckels gate 6Lauritz Meltzers hus5007 BergenRom541
- PostadressePostboks 78025020 Bergen
Erik Knudsen er forsker ved MediaFutures Research Centre for Responsible Media Technology and Innovation og projsketleder for prosjektet NEWSREC. Han tok sin postdoc ved The Digital Social Science Core Facility (DIGSSCORE) og har doktorgrad ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB. Knudsen har spisskompetanse innen kvantitativ medie- og publikumsforskning, effekter av bruk av nye og etablerte medier, tillit til journalistikk og effekter av politisk kommunikasjon. Han har skrevet doktoravhandling om medienes fremstillingsmakt og innvirkning på holdninger og institusjoner – med utgangspunkt i medienes omtale av NAV. Videre har han bred erfaring innen forsking som benytter eksperimentelle design og avanserte statistiske analyser av medietekster og meningsdanning. Knudsen leder prosjektet NEWSREC – The Double-edged Sword of News Recommenders’ Impact on Democracy, Norsk journalistpanel og PADKOM – forskningsgruppen for politisk adferd, demokrati og kommunikasjon i Norsk Medborgerpanel. Hans arbeid har blitt publisert i anerkjente tidsskrift som Journal of Communication, Political Communication, Digital Journalism og Journalism.
Knudsen er er blant annet med i UiB sitt ekspertpanel for valget 2015: http://www.uib.no/form/90659/kommune-og-fylkestingsvalget-2015
Han har også skrevet en rekke kronikker og vært ekspertkilde i ulike saker.
Se Knudsens PechaKucha her: "Hvordan påvirkes vi av medienes vinkling?"
Se den første delen av Knudsens presentasjon på Forsker Grand Prix i Bergen 2014: https://vimeo.com/136707016
Foreleser
MEVI 102: Medienes publikum: mediebruk og meiningsdanning
MEVI 100: Examen facultatum - Introduksjon til media og kommunikasjon
MEVI 101: Media: Institutions og History
MEVI 111: An Introduction to the Norwegian Media System in a Global Context
Kursleder
MEVI 317: Nyhetsmedienes dagsorden, kilder og effekter
Publikasjoner:
For en oppdatert liste over mine publikasjoner se min profil på Google scholar.
- (2023). How Rally-Round-the-Flag Effects Shape Trust in the News Media: Evidence from Panel Waves before and during the COVID-19 Pandemic Crisis. Political Communication. 201-221.
- (2022). Modeling news recommender systems’ conditional effects on selective exposure: evidence from two online experiments. Journal of Communication.
- (2021). How the public understands news media trust: An open-ended approach. Journalism - Theory, Practice & Criticism.
- (2020). The visual boundaries of journalism: Native advertising and the convergence of editorial and commercial content. Digital Journalism. 929-951.
- (2020). Disentangling the Influence of Recommender Attributes and News-Story Attributes: A Conjoint Experiment on Exposure and Sharing Decisions on Social Networking Sites. Digital Journalism.
- (2020). Affective Polarization in Multiparty Systems? Comparing Affective Polarization Towards Voters and Parties in Norway and the United States. Scandinavian Political Studies.
- (2018). Mistillit til den andre siden : ideologisk selektiv eksponering og tillit til røde og blå medier . Norsk Medietidsskrift. 1 sider.
- (2018). Beyond the Limits of Survey Experiments: How Conjoint Designs Advance Causal Inference in Political Communication Research. Political Communication. 1-13.
- (2016). When politicians go native: The consequences of political native advertising for citizens’ trust in news. Journalism - Theory, Practice & Criticism. 961-978.
- (2016). Når nyhetsrammer og medialisering møtes : hvordan og hvorfor ramme- og medialiseringsteori bør integreres tettere. Norsk Medietidsskrift. 1-19.
- (2016). Journalistikkens fremstillingsmakt. Nyhetsrammer, meningsdanning og medialisering.
- (2013). Simulation of a suite of generic long-pulse neutron instruments to optimize the time structure of the European Spallation Source. Review of Scientific Instruments. 9 sider.
2021: NEWSREC: The Double-edged Sword of News Recommenders’ Impact on Democracy
2016: Konsekvenser av kamuflert reklame for lesernes tillit til journalistikk
2011-2015: Dokotrgradsprosjekt: "Journalistikkens fremstillingsmakt"
2012-2013: Medlem i programrådskomitéen for Christieseminaret 2013
2013: Leder av programrådskomitéen for Christieseminaret 2013
Nyheter og journalistikk, medieeffekter, eksperimentelle design, kvantitativ innholdsanalyse, framinganalyse, pressens samfunnsoppdrag, tillit til journalistikk