Hjem
Frøydis Morkens bilde

Frøydis Morken

Førsteamanuensis, Programansvarlig for Mastergrad i logopedi
  • E-postFroydis.Morken@uib.no
  • Telefon+47 55 58 62 87
  • Besøksadresse
    Jonas Lies vei 91
    5009 Bergen
    Room 
    9B102P
  • Postal Address
    Postboks 7807
    5020 BERGEN
  • Dysleksi
  • Lesing
  • Skriving
  • Kognitive ferdigheter
  • Hjernefunksjon hos barn med dysleksi
  • fMRI
  • Fremmedspråkslæring

LOGO310 - lingvistikk og PBL-veiledning

LOGO320 - dysleksi

LOGO335 - masteroppgaveveiledning

HEL320A - seminarveiledning

Tidsskriftartikler
  • Helland, Turid; Morken, Frøydis; Bless, Josef J; Valderhaug, Hanna Valkvæ; Eiken, Monica; Helland, Wenche A; Torkildsen, Janne von Koss. 2018. Auditive training effects from a dichotic listening app in children with dyslexia. Dyslexia. 24: 336-356. doi: 10.1002/dys.1600
  • Knudsen, Hanne B. Søndergaard; López, Kristine Jensen de; Morken, Frøydis; Götzsche, Hans; Frost, Jørgen. 2018. Perspektiver på læsning. Psyke & Logos. 39: 5-9.
  • Morken, Frøydis. 2018. Lese- og skriveprosessering og dysleksi. Psyke & Logos. 39: 97-113.
  • Helland, Turid; Morken, Frøydis. 2016. Neurocognitive development and predictors of L1 and L2 literacy skills in dyslexia: A longitudinal study of children 5-11 years old. Dyslexia. 22: 3-26. doi: 10.1002/dys.1515
  • Morken, Frøydis; Helland, Turid; Hugdahl, Kenneth; Specht, Karsten. 2016. Reading in dyslexia across literacy development: A longitudinal study of effective connectivity. NeuroImage. 144: 92-100. doi: 10.1016/j.neuroimage.2016.09.060
  • Torkildsen, Janne von Koss; Morken, Frøydis; Helland, Wenche A; Helland, Turid. 2015. The dynamics of narrative writing in primary grade children: Writing process factors predict story quality. Reading and writing. 29: 529-554. doi: 10.1007/s11145-015-9618-4
  • Morken, Frøydis; Helland, Turid; Hugdahl, Kenneth; Specht, Karsten. 2014. Children with dyslexia show cortical hyperactivation in response to increasing literacy processing demands. Frontiers in Psychology. 5. doi: 10.3389/fpsyg.2014.01491
  • Helland, Turid; Morken, Frøydis. 2013. Writing in dyslexia: product and process. Dyslexia. 19: 131-148. doi: 10.1002/dys.1455
  • Helland, Turid; Morken, Frøydis. 2009. Dysleksi og fremmedspråk. Språk og språkundervisning. 3.
Rapporter/avhandlinger
  • Morken, Frøydis. 2016. Reading and Writing Processing in Dyslexia. Universitetet i Bergen.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

  • The Bergen Longitudinal Dyslexia Study (Ut med språket!). Prosjektleder Turid Helland.
  • Norwegian as second language (L2) in 3rd grade school children. How can transient betweenlanguage problems be separated from problems due to more specific language impairment and/or dyslexia? Prosjekt med Wenche Andersen Helland (prosjektleder) og Turid Helland. Masterstudenter
  • Norske seksåringers artikulasjon. Prosjekt med Nina Helen Pedersen (Statped). Masterstudenter
  • Logopeders direkte behandling av voksne med afasi i Norge; En kvantitativ studie med vekt på evidensbasert praksis. Prosjekt med Wenche Andersen Helland og masterstudenter

Forskergrupper