Hjem
  • E-postHarald.Sathre@uib.no
  • Telefon+47 55 58 20 24
  • Besøksadresse
    Universitetet i Bergen
    Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
    5020 Bergen
    Rom 
    Informasjonssenter for realfagsstudenter
  • Postadresse
    Postboks 7803
    5020 BERGEN

-  Sæthre er prosjektleder i 50 % stilling for det nasjonale prosjektet «Kompetansedeling for studenters suksess i høyere utdanning»

-  Sæthre har også en 20 % stilling for rektoratet ved Universitetet i Bergen for å bidra til at ansatte bruker tilbudene i det nasjonale prosjektet

I de resterende 30% arbeider Sæthre videre ved MN- UiB for å:

-  Arbeider med tiltak for økt gjennomføring i bachelorstudiene (støtter opp om lokale prosjekt etter forespørsel – initierer felles prosjekt for fakultetet)

-  Gir input til bruk av studenter i undervisningen, mentorordninger, programmøter, fokusgruppesamtaler, spørreundersøkelser ol. rettet mot bachelorstudenter

- Kan bidra med opplegg til workshop for fagmiljø som ønsker å arbeide systematisk med å øke gjennomføringen.

- Rådgir fakultetsledelsen på videre utvikling av kvalitet i studiene

- Assisterer studentene i å skape aktivitet og kontinuitet i studentdemokratiet

- Bidrar inn i mottaket av nye studenter på fakultetsnivå – gjennomføring og evaluering

- Har mye historikk på endringer i studier, det studieadministrative arbeidet, organisering og utvikling av studentmassen

I 2017:  Arrangert og holdt innlegg på følgende seminar:

  1. Mottak og førstesemester 16. – 17. mars 2017 
  2. Analyse/statistikk 13. – 14. juni 2017                   
  3. Få organisasjonen med 15. – 16. juni 2017
  4. Hva gjør vi etter mottaket? 14.-15. september 2017

Pre-workshop på EFYE -2017 konferansen i Birmingham

September 2017 Foredrag for rådgivere på Vestlandet

2015 - 2016  Foredrag ved læresteder landet rundt ofte med tittelen "Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes"
Blant lærestedene er  BI, HiØ, SOPP,NTNU, NUni, HIOA, UiA, UiB, HVL, UiT

Foredrag på NOKUT sin årskonferanse 2015.

Har også holdt workshop for en NSO med studentrepresentanter fra hele landet.

Hvordan jobbe systematisk for lavere frafall i høyere utdanning?
Foredrag for Universitet- og høgskolerådets utdanningsutvalg. PDF

Har i samarbeide med Universitetspedagogikkmiljøet og HR-avdelingen arbeidet frem et eget pedagogisk kurs for studieadministrativt ansatte.

Utvalgte skriftlige arbeider:

-"Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes" 2014 Bok  - Mer informasjon

- "Et svik mot ungdommen" - Kronikk i Bergens Tidende april 2014
- "Vi kan hindre at så mange faller fra" - Kronikk i Bergens Tidende desember 2011


- Kvalitetsreformen Hva skjedde ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Universitetet i Bergen? Rapport (2007)
- Foredrag på oljemessen i Stavanger ONS 2006 norsk her english here
- Kronikk i Bergens Tidende februar 2006 om realfagskrisen. her
samme i På høyden her
- Bylivet som magnet, Kronikk i Bergens Tidende april, 2003.(skulle vært trykket juni 02)
- Vi bryr oss!, Et tiltak i førstesemesteret, Delrapport 2 i Studieløpsprosjektet, MN-fak. UiB.
- Uhu! - Samfunnets kunnskapsrede. Avisbilag til Bergens Tidende, Haugesunds avis, Stavanger Aftenblad og Sunnmørsposten medio februar.(2001 og 2002):
se internettutgaven her
- Avisen Uhu!, En rapport om produksjon og effekt av avisen Uhu!, Delrapport 1 i Studieløpsprosjektet, MN-fak. UiB.
- Hva er problemet for grunnemnene i matematikk? Rapport, MN-fak., UiB.
( Åsheim, O & Sæthre, Harald Åge (2000))
- Derfor stryker de i matematikk, Kronikk i Bergens Tidende juni, 2000.
- Faste undersøkelser blant helt nye studenter til MN-fak, UiB.
- Topp motiverte studenter, Kronikk i Bergens Tidende 10.04.96
- Studenten i sentrum, Rapport fra seminar om studiekvalitet, MN-fak.,UiB.
(Eide, Ingvild......Sæthre, Harald Åge (1998))

Harald Åge Sæthre er fra 1.1.2017 prosjektleder i 50 % stilling for det nasjonale prosjektet «Kompetansedeling for studenters suksess i høyere utdanning» Han har også en 20% stilling for rektoratet knyttet til det nasjonale prosjektet. I de resterende 30 % fortsetter Sæthre som prosjektleder ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen. Dette prosjektet har han tidligere arbeidet 100 % med siden 1999. Erfaringene har han delt i en egen bok "Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes". Prosjektet har sett og ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. Sæthre ledet tidligere det daglige arbeidet med studieadministrasjon og studieinformasjon ved samme fakultetet. Sæthre har gjennomført praktisk pedagogisk utdanning og har praktisert som lektor i den videregående skolen. Han har deltatt på konferanser og gjennomført studieturer til Storbritannia, USA og Australia.
Arbeider av Tinto, Pascarella, Terenzini og Astin er hovedinspirasjonen. Spesielt Tinto's longitudinal model of institutional departure er et grunnleggende instrument

-  Sæthre har hatt ideen, hatt hovedansvar for å utvikle og er nå prosjektleder for det nasjonale prosjektet «Kompetansedeling for studenters suksess i høyere utdanning»

Har gjennomført flere utviklings- og analyseprosjekter, og veiledet kolleger i vitenskapelige og administrative stillinger i utvikling av prosjekter lokalt på instituttene. Eksempler på prosjekt er:

VI BRYR OSS! En større omlegging av mottaket av nye studenter, for å sikre bedre sosialisering, mer studieforberedte og bedre orienterte studenter.

PÅ VEI – Et arrangement for å styrke studentenes mål og motivasjon med studiene. Har bidratt til å utvikle helheten i arrangementet, kurse

PROGRAMMØTER – Et opplegg for de ulike programmene systematisk møter studentene med aktuell informasjon i avgjørende faser i bachelorutdanningen.

MENTORORDNINGER – Utformet veiledningshefter og bidratt i utforming av ordninger ved flere institutt.

HELHETEN I ANDRE SEMESTER – Bidratt til å utvikle bruk av fokusgrupper  i andre semester for å bli bedre kjent med hvilke utfordringer studentene har.

Å FÅ STUDENTENE MED PÅ LAGET – Har bidratt til mye høyere aktivitet blant studentene i ulike verv og i organisasjonsarbeid.

TRUST som belyste hva de faglig ansatte mente om undervisning og frafallsproblematikk.  Fikk midler fra Forskningsrådet og samarbeidet med Universitetet i Nordland, Høgskolen i Sogn og Fjordane og RENATE senteret i Trondheim.

Har sammen med studiesjefen ved fakultetet hatt ansvar for å utvikle den studieadministrative staben ved fakultetet gjennom ulike utviklings- og fagseminar. Har også utformet og gjennomført et kurs i pedagogikk for studieadministrativt ansatte i samarbeid med universitetspedagogene ved Institutt for pedagogikk.

Sitter i den faglige komiteen som årlige arrangerer EFYE (European First Year Experience) konferanser rundt om i Europa. Var hovedansvarlig for en meget vellykket konferanse i Bergen i 2015