- E-postJens.Kjeldsen@uib.no
- Telefon+47 55 58 91 27+47 934 49 556
- BesøksadresseFosswinckelsgt. 6Rom617
- PostadressePostboks 78025020 Bergen
Jens E. Kjeldsens hovedinteresse er retorikk, samt offentlig og politisk kommunikasjon. Han er utdannet ved Institut for Retorik på Københavns Universitet, hvor han skrev hovedfagsoppgave om politiske fjernsynsdebatter. Ved Institutt for medivitenskap (UiB) har han skrevet dr. art avhandling om visuell retorikk. Her viser han at den verbale retorikken også er en visuell disiplin og at bildekunsten er en retorisk disiplin. Avhandlingen diskuterer hvilken makt og påvirkningskraft bilder har. Den slår fast at vi også argumenterer med bilder, og illusterer hvordan man benytter bilder og visuelle uttrykk i holdningskampanjer og politiske valgkamper.
I 2014 ga Kjeldsen ut boken Hva er retorikk. Sammen med Professor Anders Johansen har han tidligere publisert boken Virksomme ord (2005) som er en kommentert antologi med norske politiske taler fra 1814-2005. Forfatterne har også utviklet en nettside med politiske taler, dokumentert ikke bare gjennom tekst, men også gjennom bilder, lyd og video.
Kjeldsen er dessuten medredaktør av boken Krig, rett og retorikk (Retorikförlaget) og forfatter av Retorikk i vår tid (Spartacus forlag), som er en innføring i (moderne) retorisk teori. I 1996 var han en av tre grunnleggere av Rhetorica Scandinavica, som er tidsskriftet for skandinavisk retorikk-forskning. Han er nå hovedredaktør for tidsskriftet.
Kjeldsen jobber også med skriveforskning og skrivepedagogikk. Han avholder kommunikasjons- og skrivekurs samt holder foredrag.
Han han har vært fast deltaker i panelet for fjernsynsprogrammet Mediemenerne. Høsten 2008 fungerte han som fast ukentlig deltaker i fjernsynsprogrammet SVEIP. Her kommenterer han den amerikanske presidentvalgkampen.
Blant de kurs jeg har hatt ansvar for på Infomedia ved Universitetet i Bergen er:
RET101: Allmenn og praktisk retorikk. Se kursplan
MEVI203: Medieretorikk. Se kursplan
MEVI307: Visuell kommunikasjon. Se kursplan
MEVI349: Strategisk kommunikasjon. Se kursplan
Retorikk og humor
- 2018. Vor tids retorik. Indføring i moderne retorisk teori og metode. 344 sider. ISBN: 9788757129144.
- 2017. Rhetorical Audience Studies and Reception of Rhetoric. Exploring Audiences Empirically. Palgrave Macmillan. 339 sider. ISBN: 978-3-319-61617-9.
- 2014. Hva er retorikk. Universitetsforlaget. 156 sider. ISBN: 978-82-15-02020-4.
- 2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget. 368 sider. ISBN: 978-91-86093-09-9.
- 2011. Tale med billeder - tegne med ord. Det visuelle i antik retorik og retorikken i det visuelle. Scandinavian Academic Press. 241 sider. ISBN: 978-82-304-0071-5.
- 2008. Retorik i dag. Studentlitteratur AB. 393 sider. ISBN: 978-91-44-04848-2.
- 2006. Retorikk i vår tid (revidert utgave). Spartacus. 396 sider. ISBN: 978-82-430-0395-8.
- 2005. Virksomme ord. Politiske taler 1814 - 2005. Universitetsforlaget. 755 sider. ISBN: 978-82-15-00814-1.
- 2004. Retorikk i vår tid. En innføring i moderne retorisk teori. 375 sider. ISBN: 82-430-0245-6.
- 2004. Retorikk i vår tid. Spartacus. 375 sider. ISBN: 82-430-0245-6.
- 2004. krig, rett & retorikk. En bok om kommunikasjonsregimer. 174 sider. ISBN: 91-974078-9-5.
- 2004. Krig, rett og retorikk. En bok om kommunikasjonsregimer. 174 sider. ISBN: 9197407895.
- 2019. Working through immigration with images. Explorations in Media Ecology. 17: 465-473.
- 2018. The affordances and constraints of situation and genre: Visual and multimodal rhetoric in unusual traffic signs. International Review of Pragmatics. 10: 158-178. doi: 10.1163/18773109-01002002
- 2018. Øjet er vejen til hukommelsen. Retorikmagasinet (DK). 27: 24-26.
- 2018. Visual rhetorical argumentation. Semiotica: Journal of the International Association for Semiotic Studies. 2018: 69-94. doi: https://doi.org/10.1515/sem-2015-0136
- 2018. The rhetoric of sound, the sound of arguments. Three propositions, three questions, and an afterthought for the study of sonic and multimodal argumentation. Argumentation and Advocacy. 54: 347-357. doi: 10.1080/10511431.2018.1525013
- 2017. Innsettelsen av The Donald. VG : Verdens gang. Publisert 2017-01-20.
- 2017. Overblikk, visjoner og selvtillit. VG-Nett. Publisert 2017-04-21.
- 2017. Visual rhetorical argumentation. Semiotica: Journal of the International Association for Semiotic Studies. 2018: 69-94. Publisert 2017-11-21. doi: 10.1515/sem-2015-0136
- 2016. «Disse politiske greiene er stygge». Bergens Tidende. Publisert 2016-11-04.
- 2016. Symbolic condensation and thick representation in visual and multimodal communication. Argumentation and Advocacy. 52: 265-280.
- 2016. Stopfodring og døde dyr - patetisk retorik i dyrevelfærdsaktivisme. Retorikmagasinet (DK). 11-13.
- 2016. Gi ordet - til elevene! Norsklæreren. 2. 16-22.
- 2016. Retorikkens effekter, effekternes retorikk. Rhetorica Scandinavica. 71/72. 112-117.
- 2016. Evnen til å bli hørt. Bergens Tidende. Publisert 2016-10-28.
- 2016. Studying rhetorical audiences: A call for qualitative reception studies in argumentation and rhetoric. Informal Logic. 36: 136-158.
- 2016. Kunsten å vinne debatten. Bergens Tidende. Publisert 2016-10-04.
- 2016. På randen av en ny tid. Bergens Tidende. Publisert 2016-01-29.
- 2016. Forkledd festtale. Bergens Tidende. Publisert 2016-09-04.
- 2015. The Rhetoric of Thick Representation: How Pictures Render the Importance and Strength of an Argument Salient. Argumentation : an international journal on reasoning. 29: 197-215.
- 2015. The study of visual and multimodal argumentation. Argumentation : an international journal on reasoning. 29: 115-132. doi: 10.1007/s10503-015-9348-4
- 2015. Reis deg opp, og gjør din mening hørt. ARENA. 1. 21-29.
- 2015. Fargerikt om svenske valgplakater. Rhetorica Scandinavica. 69. 87-91.
- 2015. Politiske debatter på TV er en lykke for demokratiet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Publisert 2015-09-02.
- 2015. Ekthet er en beste valuta. nrk.no/ytring. Publisert 2015-08-30.
- 2015. Digitale presentasjonsteknologier i høyere utdanning - foreleseres holdninger og bruk. UNIPED. 2015: 192-212.
- 2014. Retorikkeksperter til besvær. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Publisert 2014-01-13.
- 2014. Den teoretiske side: Vores bryster er vores bomber. Retorikmagasinet (DK). 18-20.
- 2014. Reis deg opp, og gjør din mening hørt. Norsklæreren. 28-36.
- 2014. Retorisk kamp og uenighet - en nødvendighet for det best mulige samfunn. Stemmer. 2. 24-25.
- 2014. The rhetoric of thick representation: how pictures render the importance and strength of an argument salient. Argumentation : an international journal on reasoning. 19 sider. Publisert 2014-12-10. doi: 10.1007/s10503-014-9342-2
- 2014. Talernes fortolkere. Rhetorica Scandinavica. 65. 55-72.
- 2014. Ingen wow-faktor. Når samtidskunst blir en fortelling om tall, markedsføring og folkelig appell. Kunstforum. Publisert 2014-12-02.
- 2014. Hva skal kunst være godt for. Bergens Tidende. Publisert 2014-11-05.
- 2013. Negativ reklame om reklame. En skitten strøm av manipulerende personangrep eller en ny politisk mulighet. Minervanett.
- 2013. Strategies of visual argumentation in slideshow presentations: the role of the visuals in an Al Gore presentation on climate change. Argumentation : an international journal on reasoning. 27: 425-443. doi: 10.1007/s10503-013-9296-9
- 2013. Krop er alt, ord er ingenting. Retorik Magasinet. 23: 22-23.
- 2013. Retorisk dannelse – hva du ikke visste du burde vite om verdens eldste kommunikasjonslære. Norsk Medietidsskrift. 20: 71-80.
- 2013. Hvorfor bruker du PowerPoint. Norsk Medietidsskrift. 20: 261-269.
- 2013. Tåkefyrster og debattkonger. Bergens Tidende. 26-26.
- 2013. Journalisten på den hvite hesten. Om retorikk og regi i valgkamp på TV. Norsk Medietidsskrift. 20: 347-355.
- 2013. Planerad och iscensatt fotojournalistik. Journalistica. 1. 209-243.
- 2013. It’s the ground game, stupid! - En stemmeververs erfaringer med politisk kommunikasjon i øyenhøyde. Norsk Medietidsskrift. 159-169.
- 2012. Middagsvert eller foreleser. Forskere som (ikke) blogger. Prosa - tidsskrift for skribenter. 18: 16-23.
- 2012. At argumentere med billeder. Rhetorica Scandinavica. 60. 27-49.
- 2012. Når retorik går online. Retorik Magasinet. 22: 18-19.
- 2011. Det är vi eller dom. RetorikMagasinet (Sverige). 11: 21-24.
- 2011. Fra Ivar til Ali. Bergens Tidende. Publisert 2011-09-18.
- 2011. Hva skal vi med retorikkekspertene. Bergens Tidende. 7. Publisert 2011-12-15.
- 2010. Manipulerande stråmän. RetorikMagasinet (Sverige). 45.
- 2010. Det er os eller dem. Retorik Magasinet. |.
- 2010. Si det! - Retorikk og muntlig fremføring i skolen. Norsklæreren. 34: 56-58.
- 2010. Den gode retoriker spiller på følelserne. Retorik Magasinet. 75. 22-23.
- 2010. Billederne på væggen. Retorisk og didaktisk brug af præsentationsteknologier. Texter om svenska med didaktisk inriktning. 51-63.
- 2009. Hvad gør det, hvor du taler? Rhetorica Scandinavica. 51. 67-75.
- 2009. Mer enn bare ord. Hva kan norske politikere lære av Barack Obama? Prosa - tidsskrift for skribenter. 4. 6-13.
- 2009. Retoriske omstændigheder. Den retoriske situation og det retoriske studie i en kompleks, omskiftelig og medieret verden. Rhetorica Scandinavica. 48/2008. 42-63.
- 2009. Med andres ord. BT Magasinet. 28-29. Publisert 2009-12-05.
- 2009. Fremførelsen, fremførelsen, fremførelsen. Rhetorica Scandinavica. 52.
- 2009. Finding the Finnish Finn. Nordicom Information. 4. 85-87.
- 2009. Jeg er ikke sur. Bergens Tidende. 21. Publisert 2009-04-03.
- 2008. Retoriske omstændigheder retorikken i en fragmentert, foranderlig og kompleks verden. Rhetorica Scandinavica. 5: 42-63.
- 2008. Magten i den gode formulering. Om det ualmindelige sprog i almindelighedens tidsalder. Vidensbasen for Rhetors taleskrivernetværk.
- 2008. Topikken som persuasiv aktivitet. Anmeldelse af Jonas Gabrielsens "Retorisk toposlære – fra statisk ’sted’ til persuasiv aktivitet". Rhetorica Scandinavica. 44.
- 2007. "Kreativ uklarhet i EU". Bergens Tidende. Publisert 2007-06-21.
- 2007. 10 års retorikforskning. Rhetorica Scandinavica. 43.
- 2007. Øjets frygt og ærefrygt. Om Helenas pris og modviljen mod retorik og visuelle appeller. Rhetorica Scandinavica. 41. 11-25.
- 2007. Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising: A Cognitive, Contextual, and Reception Oriented Approach. Argumentation and Advocacy. 43: 124-132.
- 2006. Talens rom. Om den norske politiske talen. Prosopopeia. 13 årgang: 22-32.
- 2006. Syllogisme og enthymem. Norsk Medietidsskrift. 13: 74-74.
- 2006. Resursernes retorik og retorikkens resurser. Norsk Medietidsskrift. 13: 83-86.
- 2006. Det var ordene, ikke flyene, som endret verden. Bergens Tidende. Magasinet: 20-21. Publisert 2006-09-09. doi: Artikkel i Magasinet i Bergens Tidende
- 2006. Visuell retorikk: "Victim 00001". TILT - Mediepedagogisk tidsskrift. 56-57.
- 2006. The Rhetoric of PowerPoint. Seminar.net : Media, technology and lifelong learning. 2. 17 sider.
- 2005. Fabrikken for politikerforagt. Bergens Tidende. 11. Publisert 2005-09-11.
- 2005. Bergensfruen som forklarer. Bergens Tidende. 12. Publisert 2005-09-01.
- 2005. Den prektige statsmannen. Bergens Tidende. 8. Publisert 2005-08-20.
- 2005. Norges beste debattant. Bergens Tidende. 10.
- 2005. Skitne utspil og utspekulerte smil. Bergens Tidende. 8. Publisert 2005-09-02.
- 2004. Han helte champagne i deres ører. Morgenbladet. Publisert 2004-01-09.
- 2004. Velkomment om krig. Rhetorica Scandinavica. 32. 54-57.
- 2004. Det taler vi ikke om. www.socialdemokratiet.dk.
- 2004. 11. Septembers visuelle retorik. Rhetorica Scandinavica. 29/30. 50-69.
- 2003. Talking to the eye: visuality in ancient rhetoric. Word and Image. 19: 133-137.
- 2003. Alle kan bli bedre talere. Dagens Bøker. Januar.
- 2003. Den gemenskapande döden. RetorikMagasinet (Sverige). Nr. 18: 14-19.
- 2003. Fra dannelse til cost-benefit -- tre drama i tovl taler om universitetet. Arr. Idéhistorisk tidsskrift. 2. 17-29.
- 2002. Velsignet uklarhet. Bergens Tidende. Publisert 2002-06-29.
- 2002. Meklerspråk. Bergens Tidende. Publisert 2002-02-10.
- 2002. Visuell fientlighet. RetorikMagasinet (Sverige). 15 (september).
- 2002. Venstres visuelle fjendtlighed. Retorik Magasinet. 45 (september). 12-16.
- 2002. Tigger-taktikk. Bergens Tidende. Publisert 2002-05-05.
- 2002. Hersketeknikk. Bergens Tidende. Publisert 2002-08-17.
- 2002. Vi er Viktig. Bergens Tidende. Publisert 2002-02-23.
- 2002. Frykten for formann Hagens retorikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Publisert 2002-08-09.
- 2002. Falsk om falsk retorik. Politiken. Publisert 2002-10-09.
- 2001. Derfor vinner Jens. Bergens Tidende. Publisert 2001-08-20.
- 2001. Flytt velgerne. Bergens Tidende. Publisert 2001-08-27.
- 2001. Programlederretorikk. Bergens Tidende. Publisert 2001-09-03.
- 2001. Snakk for deg selv". Bergens Tidende. Publisert 2001-09-13.
- 2001. Skandinavisk retorikvidenskab. Mediesamfundets udfordringer til to afgrænsninger af retorikken som videnskab og fag. Rhetorica Scandinavica. 20: 18-31.
- 2000. Visuel politisk epideiktik. Rhetorica Scandinavica. Nr 14/2000: 18-31.
- 2000. Jeg argumenterer altså lærer jeg. UNIPED (Tromsø). 22. Årgang: 6-15.
- 2000. What the Metaphor could Not Tell Us About the Prime Minister's Bycycle Helmet. Rhetorical Criticism of Visual Political Rhetoric. Nordicom Review. 21: 305-327.
- 2000. Infantil støy og fiks idioti eller saklig begrunnede henrettelser. Vagant. 2. 28-34.
- 2000. Hvad metaforen ikke sagde om statsministerens cykelhjelm. Retorisk analyse af visuel politisk retorik. Nordicom Information. 22: 39-54.
- 1999. Mytologisk tro på bildets makt. Bergens Tidende. Publisert 1999-09-24.
- 1999. Säg det som det er! Retorik Magasinet. 2. 20-23.
- 1999. Introduktion til Michael Billigs tekst: "Tænkning som argumentation". Rhetorica Scandinavica. 11. 4-6.
- 1999. Retorikken i Norge - et retorisk øy-rike. Rhetorica Scandinavica. 12. 63-72.
- 1999. Hagens demagogi - igjen. Dagbladet. Publisert 1999-09-06.
- 1998. Uforståelighedens retorik. Rhetorica Scandinavica. 7. 4-5.
- 1998. Den misforståede modsætning : hvorfor der ikke er nogen modsætning mellem retorik og skrivepædagogik. Replikk. 7. 133-138.
- 1998. Rundt om Rum, relation, retorik. Rhetorica Scandinavica. 8. 70-77.
- 1998. Bladet fra munnen (intervju om formidling på universitetet). Forskerforum. 6. 14-17.
- 1998. Almenn retorikk : intervju om retorisk dannelse. Studvest. 53: 7-7. Publisert 1998-03-04.
- 1998. Veltalenhedens forfald. Bergens Tidende. Publisert 1998-02-24.
- 1997. Retorisk set-retoriske grundspørrgsmål til skriveforskning og skriveundervisning. Norsklæreren. 5.
- 1997. Kjære politikere! Slik vinner dere valg-debattene. Morgenbladet. 1. Publisert 1997-09-05.
- 1997. Introduktion til Lloyd F. Bitzers "Den retoriske situation". Rhetorica Scandinavica. 3. 6-8.
- 1997. "Dette er visst ikke fullt saklig, Anne!" Eller lidt om uredelighed og hvorfor det er en dårlig debatstrategi. Norsk Medietidsskrift. 1. 7-33.
- 1997. Nordmenn i reklamens speilbilde. Norsk Medietidsskrift. 2. 138-140.
- 1997. Retorisk dannelse. Rhetorica Scandinavica. 2. 4-5.
- 1997. Retorikken er en praktisk disciplin. Berlingske tidende. 1. Publisert 1997-08-17.
- 1997. De blir så små på TV. Bergens Tidende. 1. Publisert 1997-09-14.
- 2003. Presentasjon og programledelse i TV2 programmet "Nettopp Nå". Notat til TV2. MANGLER. 4 sider.
- 2003. Det norske forbudet mot fjernsynsreklame for livssyn og politiske budskaper - En problemorientert redegjøring. Arbeidsnotater. Nr. 44/2003. Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen, Bergen. 22 sider.
- 2002. Visuel retorik.
- 1999. Visual rhetoric. From elocutio to inventio. Arbeidsnotater. 34. Universitetet i Bergen, Institutt for medievitenskap, Bergen. 30 sider.
- 1998. Vejledning i skrivning af essay. Institutt for medievitenskap. 11 sider.
- 1997. Skriving på hovudfagsnivå. Ei universitetspedagogisk utfordring. Skriveprosjektet ved Universitetet i Bergen. Rapport. 1. Program for læringsforskning. 80 sider.
- 1997. Å skrive hovudfagsoppgåve. Ei situasjonsskildring. Skriveprosjektet ved Universitetet i Bergen. Rapport. 2. Program for læringsforskning. 21 sider.
- 1997. Skrivegrupper på hovudfagsnivå - analyse av responssamtalar. Skriveprosjektet ved Universitetet i Bergen. Rapport. 3. Program for læringsforskning. 25 sider.
- 1997. Fagskriving og rettleiing i faget religionsvitskap. Holdningar og erfaringar blant lærarar og studentar. Skriveprosjektet ved Universitetet i Bergen. Rapport. 5. Program for læringsforskning. 76 sider.
- 2018. Visual and Multimodal Rhetoric and Argumentation in Organizations and Organizational Theory. Chapter 25, sider 359-372. I:
- 2018. Handbook of organizational rhetoric and communication. Wiley-Blackwell. 510 sider. ISBN: 978-1-119-26577-1.
- 2017. Audience Analysis and Reception Studies of Rhetoric. Chapter 1, sider 1-42. I:
- 2017. Rhetorical Audience Studies and Reception of Rhetoric. Exploring Audiences Empirically. Palgrave Macmillan. 339 sider. ISBN: 978-3-319-61617-9.
- 2017. The Real Rhetorical Audience. Chapter, sider 19-39. I:
- 2017. New Insights into Rhetoric and Argumentation. 392 sider. ISBN: 978-953-7395-99-5.
- 2017. The rhetorical and argumentative potentials of press photography. Chapter 2, sider 51-79. I:
- 2017. Multimodal Argumentation and Rhetoric in Media Genres. John Benjamins Publishing Company. 301 sider. ISBN: 9789027211316.
- 2017. The Rhetorical Power of News Photographs: A Triangulatory Reception Approach to the Alan Kurdi Images. Chapter 12, sider 309-333. I:
- 2017. Rhetorical Audience Studies and Reception of Rhetoric. Exploring Audiences Empirically. Palgrave Macmillan. 339 sider. ISBN: 978-3-319-61617-9.
- 2016. Symbolic Condensation in Visual and Multimodal Communication. Chapter 13, sider 293-313. I:
- 2016. Argumentation and Reasoned Action. Proceedings of the 1st European Conference on Argumentation, Lisbon 2015. College Publications. ISBN: 978-1-84890-211-4.
- 2015. Where Is Visual Argument? Chapter 8, sider 107-117. I:
- 2015. Reflections on Theoretical Issues in Argumentation Theory. Springer. ISBN: 978-3-319-21102-2.
- 2015. Politisk retorikk: kunsten å overveie, avveie og bestemme seg. Kapittel 6, sider 76-88. I:
- 2015. Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. 368 sider. ISBN: 9788215024585.
- 2015. Politisk talekunst: talens gjenkomst og egenart. Kapittel 14, sider 184-195. I:
- 2015. Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. 368 sider. ISBN: 9788215024585.
- 2015. Det virkelige retoriske publikum. Kapitel 15, sider 263-276. I:
- 2015. Retorik och lärande. Kunskap - bildning - ansvar. 280 sider. ISBN: 978-91-87833-62-5.
- 2014. Billeders retorik. Kapittel 12, sider 287-322. I:
- 2014. Retorikkens aktualitet. Grundbog i retorisk kritik. 3. udgave. Hans Reitzels Forlag. 418 sider. ISBN: 978-87-412-5978-9.
- 2014. Politisk retorik i tv, radio – och online. Kapittel 6b, sider 337-352. I:
- 2014. Retorisk kritik. Teori och metod i retorisk analys. Retorikförlaget. 408 sider. ISBN: 978-91-86093-24-2.
- 2014. Reconceptualizing kairos. Chapter 28, sider 249-258. I:
- 2014. PARADEIGMATA. Studies in Honour of Øivind Andersen. 308 sider. ISBN: 978-960-85145-4-6.
- 2014. Retorisk genreanalyse. Kapittel 4, sider 85-112. I:
- 2014. Retorikkens aktualitet. Grundbog i retorisk kritik. 3. udgave. Hans Reitzels Forlag. 418 sider. ISBN: 978-87-412-5978-9.
- 2014. Virtues of visual argumentation: How pictures make the importance and strength of an argument salient. Chapter 1, sider 1-13. I:
- 2014. Virtues of Argumentation. Proceedings of the 10th International Conference of the Ontario Society for the Study of Argumentation (OSSA), 22-26 May 2013. 400 sider. ISBN: 978-0-920233-66-5.
- 2013. Formulas of Prize Winning Press Photos. Chapter 24, sider 461-486. I:
- 2013. Verbal and Visual Rhetoric in a Media World. 505 sider. ISBN: 978 90 8728 190 8.
- 2013. Speaking to Europe. A Rhetorical approach to Prime Minister Tony Blair’s speech to the EU Parliament. Chapter 1, sider 19-42. I:
- 2013. Speaking of Europe. Approaches to complexity in European political discourse. John Benjamins Publishing Company. 191 sider. ISBN: 978-90-272-0640-4.
- 2012. Scandinavian Research in Rhetoric. Challenges of the media society to two demarcations of the study of rhetoric. Kapittel, sider 106-124. I:
- 2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget. 368 sider. ISBN: 978-91-86093-09-9.
- 2012. The study of rhetoric in Norway. Chapter 40, sider 757-778. I:
- 2012. Hunting High and Low. Skriftfest til Jostein Gripsrud. Scandinavian Academic Press. 859 sider. ISBN: 978-82-304-0090-6.
- 2012. Retorikkens samfund - samfunnets retorikk. Kapittel 10, sider 213-232. I:
- 2012. Tanker om samfunn. Universitetsforlaget. 256 sider. ISBN: 9788215019765.
- 2012. Pictorial Argumentation in Advertising: Visual tropes and Figures as a Way of Creating Visual Argumentation. Chapter 16, sider 239-256. I:
- 2012. Topical Themes in Argumentation Theory. Twenty Exploratory Studies. Springer. 346 sider. ISBN: 9789400740402.
- 2012. The Study of Rhetoric in the Scandinavian Countries. Kapittel, sider 7-38. I:
- 2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget. 368 sider. ISBN: 978-91-86093-09-9.
- 2012. The Broadcasting of Authenticity: How the media transform public politics into personal feelings. Chapter 13, sider 167-178. I:
- 2012. Critical perspectives on the European mediasphere. 330 sider. ISBN: 978-961-235-583-8.
- 2011. Nonverbal Communication as Argumentation. Chapter 51, sider 567-576. I:
- 2011. Proceedings of the 7th Conference of the International Society for the Study of Argumentation. Rozenberg Publishers. 2111 sider. ISBN: 9789036102438.
- 2011. Visual argumentation in an Al Gore keynote presentation on climate change. Chapter 1, sider 1-12. I:
- 2011. Argumentation: Cognition & Community Proceedings of the 9th Biannual Conference of the Ontario Society for the Study of Argumentation. 1400 sider. ISBN: 978‐0‐920233‐66‐5.
- 2011. Visual Tropes and Figures as Visual Argumentation. Chapter 88, sider 949-960. I:
- 2011. Proceedings of the 7th Conference of the International Society for the Study of Argumentation. Rozenberg Publishers. 2111 sider. ISBN: 9789036102438.
- 2011. Bilder og tekstbilder i foredrag og forelesning. Kapittel 14, sider 263-289. I:
- 2011. Forelesningens kunst. Unipub forlag. 292 sider. ISBN: 978-82-7477-499-5.
- 2010. Rhetorical situations in everyday discourse. Chapter 10l, sider 91-100. I:
- 2010. Gender Rhetoric : North-South. 103 sider. ISBN: 9789994571307.
- 2009. Billeders retorik. Kapittel 12, sider 291-328. I:
- 2009. Retorikkens aktualitet. Grundbog i retorisk kritik. Hans Reitzels Forlag. 363 sider. ISBN: 978-87-412-5328-2.
- 2009. Retorisk genreanalyse. Kapittel 4, sider 85-114. I:
- 2009. Retorikkens aktualitet. Grundbog i retorisk kritik. Hans Reitzels Forlag. 363 sider. ISBN: 978-87-412-5328-2.
- 2008. Visualizing egalitarianism. Political print aids in Denmark. Chapter 8, sider 139-160. I:
- 2008. Communicating Politics- Political Communication in the Nordic Countries. Nordicom. 276 sider. ISBN: 978-91-89471-63-4.
- 2008. Angrepet av saklighet. Willochs retoriske realisme. Kapittel 15, sider 226-253. I:
- 2008. Kåre Willoch - en debattbok. ISBN: 9788248907930.
- 2008. Rhetorical situations. The Rhetorical Situation and the Rhetorical Study in a Complex, Changeable and Hypermediated World. Chapter 7, sider 115-128. I:
- 2008. Democracy, Journalism and Technology: New Developments in an Enlarged Europe. 430 sider. ISBN: 978-9949-11-971-4.
- 2007. Fjernsynets offentlige retorikk. Kapittel 9, sider 139-154. I:
- 2007. Retorikk, samtid og samfund. 267 sider. ISBN: 9788292735060.
- 2006. Studentperspektiv på rettleeing. III-1, sider 207-227. I:
- 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 sider. ISBN: 82-7935-207-4.
- 2006. Retorisk genreanalyse. Kapittel 3, sider 63-112. I:
- 2006. Retorikkens aktualitet. Hans Reitzels Forlag. 307 sider. ISBN: 87-412-0367-4.
- 2006. Billeders retorik. Kapittel 7, sider 161-196. I:
- 2006. Retorikkens aktualitet. Hans Reitzels Forlag. 307 sider. ISBN: 87-412-0367-4.
- 2006. Tilbakemelding på tekst. II-3, sider 162-182. I:
- 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 sider. ISBN: 82-7935-207-4.
- 2004. Fjernsynets nye offentlige retorik. Kapittel 10, sider 179-192. I:
- 2004. Retorikk, ledelse og samfund. 252 sider. ISBN: 82-996595-6-6.
- 2004. 11. septembers visuelle retorik. Kapittel, sider 31-56. I:
- 2004. Krig, rett og retorikk. En bok om kommunikasjonsregimer. 174 sider. ISBN: 9197407895.
- 2004. Krig, rett og retorikk. En introduksjon. Introduksjon, sider 7-14. I:
- 2004. Krig, rett og retorikk. En bok om kommunikasjonsregimer. 174 sider. ISBN: 9197407895.
- 2003. Retoriske kvaliteter i billeder. 91|-114. I:
- 2003. Retorikkens relevans. ISBN: 8290954247.
- 2003. Forord. 7-11. I:
- 2003. Ta ordet. 10 øvelser i praktisk retorikk. 191 sider. ISBN: 8203228208.
- 2003. Makten mellem billedet og øjet. 130-157. I:
- 2003. Maktens tekster. Gyldendal Akademisk. 236 sider. ISBN: 82-05-30735-0.
- 2002. "Den norske demagogen. Om frykten for Carl I. Hagens retorikk". 137-156. I:
- 2002. Skråblikk. Medievitenskapelige formidlingsfrukter. Redigert av Martin Eide. Institutt for medievitenskap. Universitetet i Bergen. Publikasjon nr. 51. 2002. ISBN: 82-8033-01-27.
- 2001. The Rhetorical Power of Pictures. 132-157. I:
- 2001. Power, Aesthetics, Media. Unipub forlag. ISBN: 82-92028-36-6.
- 1997. Et retorisk fundament for skrivning: pragmatik, intention og kvalitet. 78-112. I:
- 1997. Skriveteorier og skolepraksis. Cappelen Damm Akademisk.
- 1997. Et retorisk fundament for skriving: Pragmatikk, intensjon og kvalitet. I:
- 1997. Skriveteorier og skrivepraksis. Cappelen Damm Akademisk.
Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.
Utvalgte publikasjoner
Bøker/special issues
2017 (forthcoming) Rhetorical Audiences. Reception and audience studies of rhetoric. PalgraveMacMillan.
2015. Visual and multimodal argumentation. Special issue of the journal Argumentation (vol. 29, no. 2). 242 sider.
2014. hva er retorikk. Universitetsforlaget. Oslo.
2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget. 368 sider. Med Jan Grue
2011. Tale med billeder - tegne med ord. Det visuelle i antik retorik og retorikken i det visuelle. Spartacus. Oslo. 241 sider.
2008. Retorik i dag. Introduktion til modern retorikteori. Studentlitteratur. Stockholm. 394 sider.
2006. Vår tids retorikk (anden reviderede udgave, første udgave 2004). Spartacus forlag. Oslo. 396 sider.
2005: Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005. Sammen med professor Anders Johansen. Universitetsforlaget. 707 sider plus 36 siders introduktion
2004. Krig, rett, retorikk. Rhetor förlag. Sammen med Siri Meyer. 175 sider.
2002. Visuel retorik. Dr.avhandling i medievitenskap og retorikk. IMV - utgivelse nr. 50. Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Norge. 466 sider + 37 sider i appendiks.
Artikler
2016. Studying rhetorical audiences: A call for qualitative reception studies in argumentation and rhetoric”. Informal Logic 36(2), 136-158.
2016. “Symbolic condensation and thick representation in visual and multimodal communication”. Argumentation and Advocacy 52(4), 265-280.
2015. The Rhetoric of Thick Representation: How Pictures Render the Importance and Strength of an Argument Salient. Argumentation : an international journal on reasoning. 29: 197-215
2015. Where Is Visual Argument? Chapter 8, sider 107-117. I Eemeren, Frans H. van; Garssen, Bart. 2015. Reflections on Theoretical Issues in Argumentation Theory. Springer. ISBN: 978-3-319-21102-2.
2015. Politisk talekunst: talens gjenkomst og egenart. Kapittel 14, sider 184-195. I Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli; Allern, Sigurd. 2015. Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. 368 sider. ISBN: 9788215024585.
2015. Digitale presentasjonsteknologier i høyere utdanning – foreleseres holdninger og bruk. UNIPED. 2015: 192-212. Med Frode Guribye.
2014. The rhetoric of thick representation: how pictures render the importance and strength of an argument salient. Argumentation: an international journal on reasoning, 197-215. doi: 10.1007/s10503-014-9342-2
2014. Reconceptualizing kairos. Chapter 28, sider 249-258. I Emilsson, Eyjólfur Kjalar; Maravela, Anastasia; Skoie, Mathilde. 2014. PARADEIGMATA. Studies in Honour of Øivind Andersen. 308 sider. ISBN: 978-960-85145-4-6.
2014. Talernes fortolkere. Rhetorica Scandinavica. 65. 55-72. Med Jonas Bakken.
2013. Formulas of Prize Winning Press Photos. Chapter 24, sider 461-486. I van Belle, Hilde. 2013. Verbal and Visual Rhetoric in a Media World. 505 sider. ISBN: 978 90 8728 190 8.
2013. Speaking to Europe. A Rhetorical approach to Prime Minister Tony Blair’s speech to the EU Parliament. Chapter 1, sider 19-42. I Fløttum, Kjersti. 2013. Speaking of Europe. Approaches to complexity in European political discourse. John Benjamins Publishing Company. 191 sider. ISBN: 978-90-272-0640-4.
2013. Strategies of visual argumentation in slideshow presentations: the role of the visuals in an Al Gore presentation on climate change. Argumentation : an international journal on reasoning. 27: 425-443. doi: 10.1007/s10503-013-9296-9.
2012. Pictorial Argumentation in Advertising: Visual tropes and Figures as a Way of Creating Visual Argumentation. Chapter 16, sider 239-256. I Eemeren, Frans H. van; Garssen, Bart. 2012. Topical Themes in Argumentation Theory. Twenty Exploratory Studies. Springer. 346 sider. ISBN: 9789400740402.
2012. The Study of Rhetoric in the Scandinavian Countries (med Jan Grue). Kapittel, side 7-38. I: Kjeldsen, Jens Elmelund; Grue, Jan. 2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget.
2008. Retoriske omstændigheder. Den retoriske situation og det retoriske studie i en kompleks, omskiftelig og medieret verden. Rhetorica Scandinavica. 48/2008. 42-63.
2007. Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising: A Cognitive, Contextual, and Reception Oriented Approach. Argumentation and Advocacy. 43: 124-132.
2003. Talking to the eye: visuality in ancient rhetoric. Word and Image. 19: 133-137.