- E-postjens.kjeldsen@uib.no
- Telefon+47 55 58 91 27
- BesøksadresseFosswinckels gate 6Lauritz Meltzers hus5007 BergenRom510
- PostadressePostboks 78025020 Bergen
Hvorfor er noen overbevisende og andre ikke? Hvorfor lytter vi når en person snakker, men kjeder oss når en annen tar ordet? Hvordan bør vi bruke vår evne til å påvirke med kommunikasjon? Kort sagt: Hva er god retorikk?
Det utforsker Kjeldsen. Han jobber med retorikk i muntlig, skriftlig og multimodal kommunikasjon, og han har forsket på radio- og fjernsynsdebatt, visuell retorikk, politisk retorikk, taler og taleskrivning (se f.eks. Virksomme ord!), digitale presentasjonsteknologier, samt retorisk teori og metode.
Retorikkens virkning finnes ikke bare i kommunikasjonen eller hos den som kommuniserer, men like mye hos publikum. I siste ende er det publikum, som bestemmer om retorikk er vellykket. Derfor har Kjeldsen utviklet perspektivet og metoden retorisk resepsjonsanalyse. Her utforsker man retorikkens virkning i verden ved å analysere retoriske trekk og kvaliteter i ytringer, for så å forbinde dem med analyser av hvordan publikum mottar ytringene. Det kan man lese mer om i boken Rhetorical Audience Studies (2018).
Kjeldsen er opptatt av forbindelsen mellom teori og praksis, og bruker sin retoriske kunnskap til å hjelpe alt fra skoleelever, taleskrivere og toppledere til å kommunisere bedre. Denne forening av teori og praksis finner man for eksempel i boken Speechwriting in Theory and Practice (2019) som gir både forskning og gode råd.
Tidligere har Kjeldsen ledet prosjekter om: 1) «Politikernes svar- og unnvikelsesstrategier. En studie av mekanismene i politiske intervju på norsk TV og radio»; Prosjektet undersøker hvordan journalister stiller spørsmål i intervju og debatt, og hvordan politikere svarer - og forsøker å unngå å svare. 2) "Demokrati, retorisk medborgerskap og kritisk tenkning (DEREKRIT)", som undersøker undervisningen i muntlig formidling i norsk videregående skole. Kjeldsen har også deltatt i forsknings-prosjekter om innvandringsdebatten i Skandinavia (se Scanpub), og om retorikk, troverdighet og ekspertise i pandemien (se Pandemic Rhetoric).
I øyeblikket utvikler han nye prosjekter om troverdighet og retorisk tillit, blant annet i forbindelse med medier og teknologi. Han udvikler også en teori om retorisk bearbeiding («rhetorical working through»), som er et perspektiv, som ser på retorikk som en vedvarende kommunikativ prosess hvor mennesker involverer seg individuelt og kollektivt i å tenke over, tilpasse seg og forandre seg selv og samfunnet.
Kjeldsen leder også medie og retorikkdelen i prosjektet Media og antibiotikaresistens, som er en del av forskningssenteret CAMRIA
Sitt syn på hva retorikk er legger han frem i boken Hva er retorikk.
Kjeldsen er også forfatter av boken Retorikk i vår tid (Spartacus forlag), som er en innføring i (moderne) retorisk teori (som bl.a. også finnes på Dansk og Svensk)
Han har blant annet stiftet og ledet organisasjonen Rhetoric Society of Europe, tidsskriftet Rhetorica Scandinavica, og den nasjonale talekonkurranse ta ordet!
Kjeldsen er en aktiv formidler i offentligheten,hvor han i flere medier har hatt fast valgkampspalter i dagspressen. I kommunal-valgkampen 2023 har han valgspalte i KOM24. Han også vært fast bidragsyter i radio og fjernsynsprogrammer som Språkksnakk, Språkteigen, Mediemenerne og SVEIP.
Blant de kurs jeg har hatt ansvar for på Infomedia ved Universitetet i Bergen er:
RET101: Allmenn og praktisk retorikk. Se kursplan
MEVI203: Medieretorikk. Se kursplan
MEVI307: Visuell kommunikasjon. Se kursplan
MEVI349: Strategisk kommunikasjon. Se kursplan
Retorikk og humor
- (2023). The Genre of the Royal Crisis Address: Six European Monarchs’ Rhetorical Responses to the Covid-19 Pandemic. Rhetorica Scandinavica. 73-94.
- (2022). Transparency beyond information disclosure: strategies of the Scandinavian public health authorities during the COVID-19 pandemic. Journal of Risk Research. 1176-1189.
- (2022). Information films as rhetorical responses during the COVID-19 crisis. Journal of Visual Political Communication. 29-58.
- (2021). Visual Rhetoric and the Power of Imagery: A Brief Lesson in the Rhetorical Power of Images and the Need for phronesis and krisis in the Teaching of Visual Rhetoric. Video Journal of Education and Pedagogy. 1-11.
- (2021). The other other. Representations and rhetorical estrangement of anti-immigration positions in Scandinavian print media, 1970 – 2016. Poetics. 1-12.
- (2021). The Rhetoric of Digital Presentation Tools in Politics: The Case of Visual Knowledge in President Obama’s Enhanced State Of the Union. Design Issues. 86-102.
- (2021). Expert ethos and the strength of networks: negotiations of credibility in mediated debate on COVID-19. Health Promotion International. 1-11.
- (2021). Experiencing multimodal rhetoric and argumentation in political advertisements: a study of how people respond to the rhetoric of multimodal communication. Visual Communication. 327-352.
- (2021). Eager to be in touch with the world: The Practice and Study of Rhetoric in Scandinavia. The Southern Communication Journal. 107-118.
- (2020). Velgernes reaksjoner på retorikk i TV-debatter. Rhetorica Scandinavica. 1-19.
- (2020). Ta ordet og skap retorisk medborgerskap. Norsklæreren. 22-25.
- (2019). Working through immigration with images. Explorations in Media Ecology. 465-473.
- (2019). Skammens retorik i indvandringsdebatten. Rhetorica Scandinavica. 112-134.
- (2019). Royal Interventions in the Public Discourse on Immigration: Rhetorical Topoi on Immigration in the New Year's Speeches of the Scandinavian Monarchs. Javnost - The Public. 225-240.
- (2018). The rhetoric of sound, the sound of arguments. Three propositions, three questions, and an afterthought for the study of sonic and multimodal argumentation. Argumentation and Advocacy. 347-357.
- (2018). The affordances and constraints of situation and genre: Visual and multimodal rhetoric in unusual traffic signs. International Review of Pragmatics. 158-178.
- (2017). Visual rhetorical argumentation. Semiotica: Journal of the International Association for Semiotic Studies. 69-94.
- (2016). Symbolic Condensation and Thick Representation in Visual and Multimodal Communication. Argumentation and Advocacy. 265-280.
- (2016). Studying rhetorical audiences: A call for qualitative reception studies in argumentation and rhetoric. Informal Logic. 136-158.
- (2016). Retorikkens effekter, effekternes retorikk. Rhetorica Scandinavica. 112-117.
- (2016). Gi ordet - til elevene! Norsklæreren. 16-22.
- (2015). The study of visual and multimodal argumentation. Argumentation: an international journal on reasoning. 115-132.
- (2015). The Rhetoric of Thick Representation: How Pictures Render the Importance and Strength of an Argument Salient. Argumentation: an international journal on reasoning. 197-215.
- (2015). Digitale presentasjonsteknologier i høyere utdanning - foreleseres holdninger og bruk. UNIPED. 192-212.
- (2014). The rhetoric of thick representation: how pictures render the importance and strength of an argument salient. Argumentation: an international journal on reasoning. 19 sider.
- (2014). Talernes fortolkere. Rhetorica Scandinavica. 55-72.
- (2014). Reis deg opp, og gjør din mening hørt. Norsklæreren. 28-36.
- (2013). Strategies of visual argumentation in slideshow presentations: the role of the visuals in an Al Gore presentation on climate change. Argumentation: an international journal on reasoning. 425-443.
- (2013). Planerad och iscensatt fotojournalistik. Journalistica. 209-243.
- (2013). Journalisten på den hvite hesten. Om retorikk og regi i valgkamp på TV. Norsk Medietidsskrift. 347-355.
- (2013). It’s the ground game, stupid! - En stemmeververs erfaringer med politisk kommunikasjon i øyenhøyde. Norsk Medietidsskrift. 159-169.
- (2013). Hvorfor bruker du PowerPoint. Norsk Medietidsskrift. 261-269.
- (2012). At argumentere med billeder. Rhetorica Scandinavica. 27-49.
- (2010). Rhetorical situations in everyday discourse. African Yearbook of Rhetoric. 91-100.
- (2010). Billederne på væggen. Retorisk og didaktisk brug af præsentationsteknologier. Texter om svenska med didaktisk inriktning. 51-63.
- (2009). Retoriske omstændigheder. Den retoriske situation og det retoriske studie i en kompleks, omskiftelig og medieret verden. Rhetorica Scandinavica. 42-63.
- (2009). Mer enn bare ord. Hva kan norske politikere lære av Barack Obama? Prosa - tidsskrift for skribenter. 6-13.
- (2008). Retoriske omstændigheder retorikken i en fragmentert, foranderlig og kompleks verden. Rhetorica Scandinavica. 42-63.
- (2007). Øjets frygt og ærefrygt. Om Helenas pris og modviljen mod retorik og visuelle appeller. Rhetorica Scandinavica. 11-25.
- (2007). Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising: A Cognitive, Contextual, and Reception Oriented Approach. Argumentation and Advocacy. 124-132.
- (2006). The Rhetoric of PowerPoint. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. 17 sider.
- (2006). Talens rom. Om den norske politiske talen. Prosopopeia. 22-32.
- (2004). 11. Septembers visuelle retorik. Rhetorica Scandinavica. 50-69.
- (2003). Talking to the eye: visuality in ancient rhetoric. Word and Image. 133-137.
- (2003). Fra dannelse til cost-benefit -- tre drama i tovl taler om universitetet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. 17-29.
- (2001). Skandinavisk retorikvidenskab. Mediesamfundets udfordringer til to afgrænsninger af retorikken som videnskab og fag. Rhetorica Scandinavica. 18-31.
- (2000). What the Metaphor could Not Tell Us About the Prime Minister's Bycycle Helmet. Rhetorical Criticism of Visual Political Rhetoric. Nordicom Review. 305-327.
- (2000). Visuel politisk epideiktik. Rhetorica Scandinavica. 18-31.
- (2000). Jeg argumenterer altså lærer jeg. UNIPED. 6-15.
- (2000). Hvad metaforen ikke sagde om statsministerens cykelhjelm. Retorisk analyse af visuel politisk retorik. Nordicom Information. 39-54.
- (1999). Retorikken i Norge - et retorisk øy-rike. Rhetorica Scandinavica. 63-72.
- (1999). Introduktion til Michael Billigs tekst: "Tænkning som argumentation". Rhetorica Scandinavica. 4-6.
- (1998). Den misforståede modsætning : hvorfor der ikke er nogen modsætning mellem retorik og skrivepædagogik. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. 133-138.
- (1997). Retorisk set-retoriske grundspørrgsmål til skriveforskning og skriveundervisning. Norsklæreren.
- (1997). Introduktion til Lloyd F. Bitzers "Den retoriske situation". Rhetorica Scandinavica. 6-8.
- (1997). "Dette er visst ikke fullt saklig, Anne!" Eller lidt om uredelighed og hvorfor det er en dårlig debatstrategi. Norsk Medietidsskrift. 7-33.
- (2023). Feeling the right to speak, creating the ability to do it. A comparison of historical seizing the word by political groups and seizing the word by contemporary high school students .
- (2023). Confronting a Plague: Rhetorical Analysis of Leaders’ Communication During the COVID-19 Pandemic: Insights from the United States, the United Kingdom, and New Zealand.
- (2022). Roller og adfærd i offentlig debat.
- (2022). Ethos in portraits of Scandinavian health authority representatives during the COVID-19 pandemic: Does gender matter?” .
- (2021). Trust, Ethos, and Expertise in Facebook Fan Sites for Health Experts.
- (2021). Trust and Self-Representation in Scandinavian Health Authorities’ Information Videos During the COVID-19 Crisis. .
- (2021). The Rhetorical Power of Images (Keynote speech).
- (2021). The Audience Perspective in Rhetorical Research.
- (2021). Retoriske receptionsanalyse: Publikums erfaringer med retorik og argumentation i politiske fjernsynsreklamer. Et studie af hvordan mennesker reagere på multimodal retorik .
- (2021). Retorisk agency og resepsjonsteori.
- (2021). Finding common ground in the study of credibility, ethos, and credibility.
- (2021). Can View Be Argumentative – And How Can We Study This? Press Photographic Representations of Immigrants in Immigration Crisis?
- (2020). Portraits of health authority representatives during the corona crisis.
- (2019). Take time – the scholarly under-appreciation of the time it takes to change your mind. Illustrated through a national working through of the immigration debate.
- (2019). Skandinaviske tilstander - presentasjon av resultat fra Scanpub og ledelse av vitenskapelig samtale om innvandringsdebatten.
- (2019). Press photographs as equipment for working through the immigration crisis.
- (2019). Epideictic Speeches as Rhetorical Equipment for Royal Working through of Immigration and Nationhood.
- (2019). De andre andre – retoriske representationer af indvandringskritikere i Skandinavisk presse.
- (2018). The Rhetoric of Shame in the immigration debate.
- (2018). Rhetorical Audiences - on responses to the immigration crisis.
- (2017). Skam som retorik i flygtningedebatten.
- (2017). Rhetorically working through unity and division.
- (2017). Emotions as deliberative working through - on the rhetorical function of press photographs of an immigration crisis.
- (2017). Deliberative Pictures. The Role of Imagery in Forming Public Opinion.
- (2016). Studying Rhetorical Audiences (Keynote).
- (2016). Self-interest in new wrapping: “Appeal to community” as a topos in lobbying. .
- (2016). Rhetoric as working through: The case of television debates.
- (2016). Persuasive imagery: Visuality in rhetoric and argumentation (Keynote).
- (2016). Knowledge Design as Persuasive Design. The Rhetoric of Digital Presentation Tools in Politics (Invited talk).
- (2016). Imagine the Audience – On Audience Research in Rhetoric, Argumentation, and Christopher Tindale’s The Philosophy of Argumentation and Audience Reception.
- (2016). Changing Societies: Rhetoric as Working Through.
- (2015). The Symbolic Condensation and Thick Representation of Pictorial Argumentation.
- (2015). How to argue with pictures: Condensation in multi-modal argumentation.
- (2015). How to argue with pictures - on visual acts of rhetorical arguing.
- (2015). A new perspective on rhetoric: Rhetoric as working through.
- (2014). The Real Rhetorical Audience (Keynote).
- (2014). Retorikkeksperter i Skandinavisk presse.
- (2014). Resepsjon av visuell argumentasjon.
- (2014). Det virkelige retoriske publikum.
- (2014). Breaking down the boarders between the verbal and the visual.
- (2013). The Rhetorical Potentials of Pictures.
- (2012). Strategies of visual argumentation in slideshow presentations. The role of the visuals in an Al Gore presentation on climate change.
- (2012). Four Rhetorical Qualities of Pictures.
- (2012). Commenting Images in the Public (Presentation in the Super Session: Doing Visual Politics in Real Time: Reading the Optics of Now).
- (2011). Øjets frygt og ærefrygt. Om Helenas pris og modviljen mod retorik og visuelle appeller.
- (2011). Visual Argumentation in an Al Gore Keynote for the Climate.
- (2011). Tale med billeder – tegne med ord. Om visuel retorik i hverdag, politik og (ud)dannelse.
- (2011). Researching rhetoric – verbal, visual and multimodal.
- (2011). Gestures in Images – Images as Gestures - ambivalences in photojournalism.
- (2011). Fra tegne med ord til tale med billeder. Om visuel retorik og argumentation i antik og moderne tid.
- (2011). Formulars of Prize Winning Press Photos.
- (2011). 'Yes, we still can'. Hva Barack Obama stadigvæk kan lære oss om retorik, realiteter og talekunst.
- (2010). Workshop: Digitale præsentationsprogrammer i undervisning og præsentation.
- (2010). Visuelle troper og figurer i kommerciel reklame.
- (2010). Visual tropes and figures as visual argumentation.
- (2010). Skriften på veggen. Om digitale presentasjonsprogrammers forandring av forelesningskunsten.
- (2010). Nonverbal behaviour as argumentation in election campaign debates.
- (2010). Digitale præsentationsprogrammer.
- (2009). Visuel retorik og argumentation politisk reklame og pressefoto fra 11. september.
- (2009). The Fragmentation of Situationality: Rhetoric in a Complex and Hypermediated World.
- (2009). Skriften på væggen – om læring og retorik i multimodalitetens og præsentationsprogrammernes tid (Keynote foredrag).
- (2009). Situational Fragmentation: Rhetoric in a Complex and Hypermediated World.
- (2009). Retorisk kompleksitet.
- (2009). Formulas of Prize Winning Press Photos.
- (2009). Fjernsyn er farlig - eller er det? Det retoriske potensial i politisk fjernsynsreklamen.
- (2007). Visual argumentation in Danish advertising.
- (2007). Text/Context in a Rhetorical Perspective.
- (2007). Personal Politics. Building political credibility on personal character and authenticity.
- (2006). Visuell retorikk.
- (2006). Visuel retorik i pædagogiske tekster - PowerPoint som eksempel.
- (2006). Visuel retorik.
- (2006). Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising. Using a cognitive, contextual and reception oriented approach to analyse the argumentation in an infamous Danish political ad.
- (2006). Tony Blair taler til Europa.
- (2006). Faglige tekster og retorikk.
- (2006). Den politiske talen i Norge.
- (2006). Den politiske prædiken som genre.
- (2006). At tale til Europa. Receptionen af statsminister Tony Blairs konstruktioner af drama og publikum i hans tale for EU-parlamentet 23. juni, 2005.
- (2005). “The Beauty of Helen, the Disruption of Rhetoric”.
- (2005). Keynote: Cicero viser powerpoint. Betydningen af formidlingsteknologi i undervisning og foredrag.
- (2004). The Visual Rhetoric of 9/11. How Epideictic Pictures Pave the Way for Deliberative Action.
- (2003). Visuel epideiktik i politik og journalistik.
- (2003). Kvaliteter og utfordringer i avisens lederartikler, kommentarartikler og innblikk-artikler. Heldagsseminar for ledergruppen ved Bergens Tidende.
- (2003). Kulturpolitik og engagement i Bergen kommune.
- (2003). 11. Septembers visuelle retorik.
- (2002). Undervisning på universitet og høgskoler.
- (2002). Retorikk, ethos og troverdighetsforskning.
- (2002). Retorikk og medievitenskap: Om retoriske kvaliteter i billeder.
- (2002). Mediesamfunnet og den kulturelle identitet. Frykten for bildenes makt.
- (2002). Forelesningen som formidling.
- (2002). Det visuelles troverdighet og retorikk.
- (2002). Den politiske kommentator og imagebygging i media.
- (2002). Bildets (av)makt.
- (2001). Retorik i skolen.
- (2001). Hensiktsmessig formidling og presentasjon i magasiner. Tanker til utvikling av UiB-Magasinet.
- (2000). Pictures of Power?
- (2000). Kan billeder argumentere.
- (2000). Heldagsseminaret: "Forelesningen som retorikk og pedagogik".
- (2000). At tale til øjet - Værdien af det visuelle i antik retorik.
- (2000). "Kommunikasjon som god service - Service som god kommunikasjon".
- (1999). Retorikken i Norge.
- (1999). Hvad metaforen ikke sagde om statsministerens cykelhjelm. Et eksempel på retorisk analyse af visuel politisk retorik.
- (1998). Visual rhetoric : moving from elocutio to inventio.
- (2017). Rhetorical Audience Studies and Reception of Rhetoric. Exploring Audiences Empirically. Palgrave Macmillan.
- (2012). Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget.
- (2004). krig, rett & retorikk. En bok om kommunikasjonsregimer. RHETOR Förlag.
- (2004). Krig, rett og retorikk. En bok om kommunikasjonsregimer. Rhetor forlag.
- (2016). Stopfodring og døde dyr - patetisk retorik i dyrevelfærdsaktivisme. Retorikmagasinet (DK). 11-13.
- (2016). Evnen til å bli hørt. Bergens Tidende.
- (2014). Ingen wow-faktor. Når samtidskunst blir en fortelling om tall, markedsføring og folkelig appell. Kunstforum.
- (2014). Den teoretiske side: Vores bryster er vores bomber. Retorikmagasinet (DK). 18-20.
- (2012). Når retorik går online. Retorik Magasinet. 18-19.
- (2012). Middagsvert eller foreleser. Forskere som (ikke) blogger. Prosa - tidsskrift for skribenter. 16-23.
- (2011). Det är vi eller dom. RetorikMagasinet (Sverige). 21-24.
- (2010). Manipulerande stråmän. RetorikMagasinet (Sverige).
- (2010). Det er os eller dem. Retorik Magasinet.
- (2017). Overblikk, visjoner og selvtillit. VG : Verdens gang.
- (2017). Innsettelsen av The Donald. VG : Verdens gang.
- (2016). «Disse politiske greiene er stygge». Bergens Tidende.
- (2016). På randen av en ny tid. Bergens Tidende.
- (2016). Kunsten å vinne debatten. Bergens Tidende.
- (2016). Forkledd festtale. Bergens Tidende.
- (2014). Retorikkeksperter til besvær. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (2014). Hva skal kunst være godt for. Bergens Tidende.
- (2013). Tåkefyrster og debattkonger. Bergens Tidende. 26-26.
- (2013). Hva fotoet sier. Bergens Tidende. 3-3.
- (2011). Hva skal vi med retorikkekspertene. Bergens Tidende. 7.
- (2011). Fra Ivar til Ali. Bergens Tidende.
- (2007). "Kreativ uklarhet i EU". Bergens Tidende.
- (2002). Frykten for formann Hagens retorikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (1999). Mytologisk tro på bildets makt. Bergens Tidende.
- (1999). Hagens demagogi - igjen. Dagbladet.
- (1998). Veltalenhedens forfald. Bergens Tidende.
- (1998). Uforståelighedens retorik. Rhetorica Scandinavica. 4-5.
- (1998). Rundt om Rum, relation, retorik. Rhetorica Scandinavica. 70-77.
- (1998). Bladet fra munnen (intervju om formidling på universitetet). Forskerforum. 14-17.
- (1998). Almenn retorikk : intervju om retorisk dannelse. Studvest. 7-7.
- (1997). Retorisk dannelse. Rhetorica Scandinavica. 4-5.
- (1997). Retorikken er en praktisk disciplin. Berlingske tidende. 1.
- (1997). Nordmenn i reklamens speilbilde. Norsk Medietidsskrift. 138-140.
- (1997). Kjære politikere! Slik vinner dere valg-debattene. Morgenbladet. 1.
- (1997). De blir så små på TV. Bergens Tidende. 1.
- (2015). Fargerikt om svenske valgplakater. Rhetorica Scandinavica. 87-91.
- (2013). Retorisk dannelse – hva du ikke visste du burde vite om verdens eldste kommunikasjonslære. Norsk Medietidsskrift. 71-80.
- (2010). Si det! - Retorikk og muntlig fremføring i skolen. Norsklæreren. 56-58.
Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.
Se publikasjoner lastet opp i ResearchGate:
https://www.researchgate.net/profile/Jens-Kjeldsen-2/publications
Utvalgte publikasjoner
Bøker/special issues
2017 (forthcoming) Rhetorical Audiences. Reception and audience studies of rhetoric. PalgraveMacMillan.
2015. Visual and multimodal argumentation. Special issue of the journal Argumentation (vol. 29, no. 2). 242 sider.
2014. hva er retorikk. Universitetsforlaget. Oslo.
2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget. 368 sider. Med Jan Grue
2011. Tale med billeder - tegne med ord. Det visuelle i antik retorik og retorikken i det visuelle. Spartacus. Oslo. 241 sider.
2008. Retorik i dag. Introduktion til modern retorikteori. Studentlitteratur. Stockholm. 394 sider.
2006. Vår tids retorikk (anden reviderede udgave, første udgave 2004). Spartacus forlag. Oslo. 396 sider.
2005: Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005. Sammen med professor Anders Johansen. Universitetsforlaget. 707 sider plus 36 siders introduktion
2004. Krig, rett, retorikk. Rhetor förlag. Sammen med Siri Meyer. 175 sider.
2002. Visuel retorik. Dr.avhandling i medievitenskap og retorikk. IMV - utgivelse nr. 50. Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Norge. 466 sider + 37 sider i appendiks.
Artikler
2016. Studying rhetorical audiences: A call for qualitative reception studies in argumentation and rhetoric”. Informal Logic 36(2), 136-158.
2016. “Symbolic condensation and thick representation in visual and multimodal communication”. Argumentation and Advocacy 52(4), 265-280.
2015. The Rhetoric of Thick Representation: How Pictures Render the Importance and Strength of an Argument Salient. Argumentation : an international journal on reasoning. 29: 197-215
2015. Where Is Visual Argument? Chapter 8, sider 107-117. I Eemeren, Frans H. van; Garssen, Bart. 2015. Reflections on Theoretical Issues in Argumentation Theory. Springer. ISBN: 978-3-319-21102-2.
2015. Politisk talekunst: talens gjenkomst og egenart. Kapittel 14, sider 184-195. I Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli; Allern, Sigurd. 2015. Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. 368 sider. ISBN: 9788215024585.
2015. Digitale presentasjonsteknologier i høyere utdanning – foreleseres holdninger og bruk. UNIPED. 2015: 192-212. Med Frode Guribye.
2014. The rhetoric of thick representation: how pictures render the importance and strength of an argument salient. Argumentation: an international journal on reasoning, 197-215. doi: 10.1007/s10503-014-9342-2
2014. Reconceptualizing kairos. Chapter 28, sider 249-258. I Emilsson, Eyjólfur Kjalar; Maravela, Anastasia; Skoie, Mathilde. 2014. PARADEIGMATA. Studies in Honour of Øivind Andersen. 308 sider. ISBN: 978-960-85145-4-6.
2014. Talernes fortolkere. Rhetorica Scandinavica. 65. 55-72. Med Jonas Bakken.
2013. Formulas of Prize Winning Press Photos. Chapter 24, sider 461-486. I van Belle, Hilde. 2013. Verbal and Visual Rhetoric in a Media World. 505 sider. ISBN: 978 90 8728 190 8.
2013. Speaking to Europe. A Rhetorical approach to Prime Minister Tony Blair’s speech to the EU Parliament. Chapter 1, sider 19-42. I Fløttum, Kjersti. 2013. Speaking of Europe. Approaches to complexity in European political discourse. John Benjamins Publishing Company. 191 sider. ISBN: 978-90-272-0640-4.
2013. Strategies of visual argumentation in slideshow presentations: the role of the visuals in an Al Gore presentation on climate change. Argumentation : an international journal on reasoning. 27: 425-443. doi: 10.1007/s10503-013-9296-9.
2012. Pictorial Argumentation in Advertising: Visual tropes and Figures as a Way of Creating Visual Argumentation. Chapter 16, sider 239-256. I Eemeren, Frans H. van; Garssen, Bart. 2012. Topical Themes in Argumentation Theory. Twenty Exploratory Studies. Springer. 346 sider. ISBN: 9789400740402.
2012. The Study of Rhetoric in the Scandinavian Countries (med Jan Grue). Kapittel, side 7-38. I: Kjeldsen, Jens Elmelund; Grue, Jan. 2012. Scandinavian Studies in Rhetoric. Rhetorica Scandinavica 1997-2010. Retorikförlaget.
2008. Retoriske omstændigheder. Den retoriske situation og det retoriske studie i en kompleks, omskiftelig og medieret verden. Rhetorica Scandinavica. 48/2008. 42-63.
2007. Visual Argumentation in Scandinavian Political Advertising: A Cognitive, Contextual, and Reception Oriented Approach. Argumentation and Advocacy. 43: 124-132.
2003. Talking to the eye: visuality in ancient rhetoric. Word and Image. 19: 133-137.