Jill Walker Rettberg
- E-postjill.walker.rettberg@uib.no
- Telefon+47 55 58 84 31+47 416 38 670
- BesøksadresseSydnesplassen 7HF-bygget5007 BergenRomHF:345
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Jill Walker Rettberg er nestleder for SFFen Senter for digitale fortellinger, og leder av prosjektet Machine Vision in Everyday Life: Playful Interactions with Visual Technologies in Digital Art, Games, Narratives and Social Media, som er støttet med €2 millioner av ERC.
Hennes nye bok Machine Vision: How Algorithms are Changing the Way We See the World kommer ut på Polity Press i september 2023.
Hennes siste bok, Seeing Ourselves Through Technology: How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves, kom ut på Palgrave i oktober 2014 og tar for seg tre typer selvrepresentasjon på nettet: visuelt (som med selfies), skriftlig (som med blogging og i mange sosiale medier) og kvantitativt (som med aktivitetsmålere og lifelogging apps som genererer grafer, kart og visualiseringer). Boken kan lastes ned gratis eller kjøpes som papirbok.
Rettberg har tidligere utgitt en bok om blogging og har samredigert en artikkelsamling om spillet World of Warcraft. Hun har forsket på elektronisk litteratur, altså skjønnlitteratur som tar i bruk datamaskinens egenart, på digital kunst og på sosiale medier og blogging. De seinere årene har hun også arbeidet med digitale metoder for humaniora, som nettverksanalyse og visualisering.
Jill Walker Rettberg har blogget på jill/txt siden oktober 2000, og var Norges første forskningsblogger.
Jill Walker Rettberg har vært en aktiv forskningsformidler i sosiale medier siden hun begynte forskningsbloggen jill/txt i oktober 2000. I 2016 begynte hun å lage forskningsfortellinger på Snapchat. Legg til jilltxt på Snapchat, eller se utvalgte fortellinger på YouTube-arkivet Snapchat Research Stories.
Rettberg vant Meltzerprisen for fremragende forskningsformidling i 2006.
Jeg har bl.a. undervist i sosiale medier, webdesign, remix-kulturen, datahistorie, elektronisk litteratur, osv.
Google Scholar-profilen min kan være mer oppdatert enn denne oversikten. Mange av publikasjonene mine (inkludert boken Seeing Ourselves Through Technology) er fritt tilgjengelige på nettet. Søk på nettet eller se listen på bloggen min for å finne fulltekstversjoner.
- (2022). Representations of Machine Vision Technologies in Artworks, Games and Narratives: Documentation of a Dataset. Data in Brief.
- (2022). Algorithmic failure as a humanities methodology: Machine learning's mispredictions identify rich cases for qualitative analysis. Big Data and Society.
- (2021). “Nobody is ever alone”: The use of social media narrative to include the viewer in SKAM. Journal of Popular Culture. 232-256.
- (2021). Speculative Interfaces: How Electronic Literature Uses the Interface to Make Us Think about Technology. Electronic Book Review (EBR).
- (2021). Ask Rosa – The making of a digital genetic conversation tool, a chatbot, about hereditary breast and ovarian cancer. Patient Education and Counseling. 7 sider.
- (2020). Situated Data Analysis: A New Method for Analysing Encoded Power Relationships in Social Media Platforms and Apps. Humanities & Social Sciences Communications.
- (2019). Snapchat Research Stories. Hyperrhiz: New Media Culture.
- (2019). Seeing Through Algorithms: The algorithmic production of everyday photographs. Norsk Medietidsskrift. 1-20.
- (2019). Mapping Cultural Representations of Machine Vision: Developing Methods to Analyse Games, Art and Narratives. ACM Hypertext Proceedings. 97-101.
- (2017). Hand Signs for Lip-syncing: The Emergence of a Gestural Language on Musical.ly as a Video-Based Equivalent to Emoji. Social Media + Society.
- (2015). The Data Sprint Approach: Exploring the field of Digital Humanities through Amazon’s Application Programming Interface. Digital Humanities Quarterly.
- (2015). Terrorists or cowards: negative portrayals of male Syrian refugees in social media. Feminist Media Studies. 3 sider.
- (2014). Visualising Networks of Electronic Literature: Dissertations and the Creative Works They Cite. Electronic Book Review (EBR).
- (2014). "Angsten for medienes umenneskeliggjørende virkning”: Fremtidsmedier sett gjennom science fiction. En respons til Jon Bing. Norsk Medietidsskrift. 323-340.
- (2012). Electronic Literature Seen from a Distance: The Beginnings of a Field. Dichtung-Digital.
- (2009). Blogs, Literacies and the Collapse of Private and Public. Leonardo Electronic Almanac. 10 sider.
- (2009). 'Freshly Generated for You, and Barack Obama' How Social Media Represent Your Life. European Journal of Communication. 451-466.
- (2009). "Freshly Generated for You, and Barack Obama": How Social Media Represent Your Life. European Journal of Communication. 451-466.
- (2007). Litteratur på nettet: en innføring i elektronisk litteratur. Norsklæreren. 59-60.
- (2005). Weblogs: Learning in Public. On the Horizon. 112-118.
- (2005). Links and Power: The Political Economy of Linking on the Web. Library Trends. 524-529.
- (2001). Child's Game Confused: Reading Juliet Ann Martin's oooxxxooo. JoDI: Journal of Digtial Information.
- (2008). Digital Culture, Play, and Identity: A World of Warcraft Reader. MIT Press.
- (2020). Ways of knowing with data visualizations. 14 sider.
- (2020). Online Diaries and Blogs. 14 sider.
- (2018). Snapchat: Phatic Communication and Ephemeral Social Media. 9 sider.
- (2018). Apps as Companions: How Quantified Self Apps Become Our Audience and Our Companions. 16 sider.
- (2017). The Selfie Course: More than a MOOC. 15 sider.
- (2017). Self-representation in social media. 14 sider.
- (2017). Biometric Citizens: Adapting Our Selfies To Machine Vision. 8 sider.
- (2016). Machine Vision as Viewed Through Art. Hostile Other or Part of Ourselves?
- (2014). Hoaxes.
- (2014). Email Novel.
- (2014). Electronic Literature Communities. 17 sider.
- (2013). Norsk blogghistorie: erindringer fra årtusenskiftet. 14 sider.
- (2010). Feral hypertext: When hypertext literature escapes control. 16 sider.
- (2010). Digitale tekster: blogging, Wikipedia og SMS. 12 sider.
- (2010). Digital Media. 15 sider.
- (2008). Quests in World of Warcraft: Deferral and Repetition. 18 sider.
- (2008). Introduction: "Orc Professor LFG," or Researching in Azeroth. 16 sider.
- (2007). A Network of Quests in World of Warcraft. 4 sider.
- (2006). Blogging from Inside the Ivory Tower.
- (2005). Distributed Narrative: Telling Stories Across Networks. 13 sider.
- (2004). Å lære å gi og motta konstruktiv kritikk gjennom medstudentvurdering. 17 sider.
- (2004). Tegnemaskin 1-12: Utsmykking på http://odin.dep.no.
- (2004). Kunst i bevegelse - elektronisk kunst i offentlige rom. 6 sider.
- (2004). How I Was Played by Online Caroline. 8 sider.
- (2004). Art in Motion: Electronic Art in Public Spaces.
- (2002). Blogging Thoughts: Personal Publication as an Online Research Tool. 31 sider.
- (2001). Do You Think You're Part of This? Digital Texts and the Second Person Address. 18 sider.
- Machine Vision in Everyday Life: Playful Interactions with Visual Technologies in Digital Art, Games, Narratives and Social Media starter opp i august 2018, og er støttet med €2 millioner av ERC.