Hjem
Jorun Nyléhns bilde

Jorun Nyléhn

Førsteamanuensis
  • E-postjorun.nylehn@uib.no
  • Telefon+47 55 58 81 77
  • Besøksadresse
    Thormøhlens gate 53 A/B
    5006 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7803
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2023). Interdependence between Perceived Cooperative Learning, Sense of Belonging, and Generic Skills in Undergraduate STEM Education. Nordic Journal of STEM Education. 1-14.
  • Vis forfatter(e) (2021). Motivational Determinants of Students’ Academic Functioning: The Role of Autonomy-support, Autonomous Motivation, and Perceived Competence. Scandinavian Journal of Educational Research. 194-211.
  • Vis forfatter(e) (2018). The "species" concept as a gateway to nature of science. Species concepts in Norwegian textbooks. Science & Education. 685-714.
  • Vis forfatter(e) (2015). En utvidelse av begrepet "mangfold". Norsk pedagogisk tidsskrift. 307-318.
  • Vis forfatter(e) (2003). Facultative apomixis and hybridisation in arctic Potentilla section Niveae (Rosaceae) from Svalbard. Botanical journal of the Linnean Society. 373-381.
  • Vis forfatter(e) (2000). Plant reproduction in the succession after the retreat of the glacier Blåisen, south-west Norway. Avhandlinger (Det Norske Videnskaps-Akademi). 1. Matematisk-Naturvitenskapelig Klasse. 113-138.
  • Vis forfatter(e) (2000). Plant reproduction in the succession after the retreat of the glacier Blåisen, south-west Norway. Avhandlinger (Det Norske Videnskaps-Akademi). 1. Matematisk-Naturvitenskapelig Klasse. 113-126.
  • Vis forfatter(e) (1999). Effects of temperature and natural disturbance on growth, reproduction, and population density, in the alpine annual hemiparasite Euphrasia frigida. Arctic, Antarctic and Alpine research. 259-263.
  • Vis forfatter(e) (1999). Breeding system and effects of plant size and flowering time on reproductive success in the alpine herb Saxifraga stellaris L. Arctic, Antarctic and Alpine research. 196-201.
  • Vis forfatter(e) (1998). Assessment of environmental change effects on performance and density of Bistorta vivipara by multivariate analysis and experimental manipulations. Journal of Ecology. 989-998.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2023). Praksislab - et ønske om nye løsninger for praksisdagene på campus.
  • Vis forfatter(e) (2022). Praksislab? En søknad til HK-dir med åpne muligheter.
  • Vis forfatter(e) (2020). Variert undervisning for alle.
  • Vis forfatter(e) (2020). The why's of active learning.
  • Vis forfatter(e) (2019). Biologididaktikk på blogg!
  • Vis forfatter(e) (2018). Variert undervisning i biologi.
  • Vis forfatter(e) (2017). Årets Parasitt. Undervisning i økologi.
  • Vis forfatter(e) (2017). Vitenskapelige metoder i biologi for grunnskolelærere.
  • Vis forfatter(e) (2017). Varierte aktiviteter og læring.
  • Vis forfatter(e) (2017). Tips and tricks for active learning.
  • Vis forfatter(e) (2017). Menneskedyret i klasserommet.
  • Vis forfatter(e) (2017). Arters tvetydigheter som ressurs i undervisning.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2020). Studentaktive prosjekter og arbeidsformer, bioCEED.
  • Vis forfatter(e) (2019). Aktiv undervisning.
  • Vis forfatter(e) (2015). To have lunch or to be lunch. Økologiske perspektiver på mat.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2023). Surveying constructive alignment using CALEQ – exploratory factor analysis.
  • Vis forfatter(e) (2023). Core Themes in Critical Thinking: Perspectives from Students and Teachers.
  • Vis forfatter(e) (2023). Core Themes in Critical Thinking: Perspectives from Students and Teachers.
  • Vis forfatter(e) (2021). Exemplary Science Teacher Education.
  • Vis forfatter(e) (2019). Learning strategies, personality and mindset among first-year biology students.
  • Vis forfatter(e) (2019). Learning outcomes at master level in biology. Current expectations and guidelines for the future.
  • Vis forfatter(e) (2019). Learning by Doing and Reflection: the Redesign of an Alpine Ecology Field Course.
  • Vis forfatter(e) (2019). Integrert og eksemplarisk - en suksesshistorie om samarbeid.
  • Vis forfatter(e) (2018). Hva er en art? Slipp biologenes grunnleggende og mest omdiskuterte enhet fri!
  • Vis forfatter(e) (2018). Auditorium Activities in Biology Education.
  • Vis forfatter(e) (2014). Arbeidsminnet er begrenset. Hvorfor?
  • Vis forfatter(e) (2006). Norwegian pupils’ understanding of reproduction and inheritance in the 4th grade.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2022). Nytteplante. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Insektpollinering. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Insektetende planter. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Frukttyper. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Frostresistens. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Flora norvegica. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Flora Nordica. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Flora Danica. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). C3-planter. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Brasilnøttolje. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Botanisk hage. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Bomullsfrøolje. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Blomsterur. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Bergamottolje. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Bayolje. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Angosturabark. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2022). Allelopati. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Type (biologi). snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Stevia. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Sporeplanter. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Snøleie. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Rakletrær. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Rabbe. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Prydplante. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Plante. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Konservering (botanikk). snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Herbarium. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Frukttrær. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Eksikkater. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Dendrologi. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Botanikk. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Balsam (botanikk, plantevæske). snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Artsbestemmelse. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Artsbeskrivelse. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2016). Hallusinogener, helvete og handikap-prinsippet. Biolog. 19-23.
  • Vis forfatter(e) (1996). Fugletelg (Gymnocarpium dryopteris) med utsikt ned over Blåisen. Blyttia : Norsk botanisk forenings tidsskrift. 6-6.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2002). Insects or assurance. Reproductive strategies in selected arctic-alpine plants.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2009). Undervisning i naturfag.
  • Vis forfatter(e) (2009). Tegn til bedring - fortsatt store utfordringer.
  • Vis forfatter(e) (2009). Prestasjoner i naturfag.
  • Vis forfatter(e) (2009). Et naturfagdidaktisk perspektiv på TIMSS.
  • Vis forfatter(e) (1997). Effekter av temperatur og forstyrrelse på reproduksjon hos den ettårige fjelløyentrøst, Euphrasia frigida Pugsley, Finse. 5 sider.
Poster
  • Vis forfatter(e) (2023). Critical Thinking - Core Themes and Perspectives from Students and Teachers.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Vis forfatter(e) (2022). Co-operative learning in undergraduate mathematics and science education: A scoping review. International Journal of Science and Mathematics Education. 1-25.
  • Vis forfatter(e) (2016). To broer mellom biologi og læring. Nordic Studies in Science Education. 107-115.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2023). Pseudovivipari (botanikk). snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2023). Nobelpriser knyttet til fotosyntese. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2023). Fotosystem 1 og 2 (fotosyntese). snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2023). Fotosyntesens evolusjon. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2023). Fotosyntese. snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2023). Antennekompleks (fotosyntese). snl.no.
  • Vis forfatter(e) (2017). Hjernen belønner nyttig læring. Forskning.no.
  • Vis forfatter(e) (2015). Arbeidsminnet er begrenset. Men hvorfor? Spesialpedagogikk. 42-53.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.