Karin Anna Petersen
- E-postkarin.petersen@uib.no
- BesøksadresseAlrek helseklynge, blokk D, Årstadveien 175009 BergenRom124
- PostadressePostboks 78045020 Bergen
Videnskabeteori, og videnskabssociologi, Praxeologi
Forskningsgruppen Praxeologi deltar i Nettverket ETHOS som finansieres af Riksbanken i Sverige og er sammensatt av en gruppe forskere samt magisterstudenter som er geografisk spredt ved forskellige læresteder i Sverige, Norge og Danmark. Forskernes virksomhet hører til ulike forskningstradisjoner innen medisin, sykepleie, omsorg og utdannelse. De hører inn under både humanistiske og samfunnsvitenskapelige tradisjoner og forenes i sin interesse for medisinske-pedagogiske grenseområder. Forskningen er rettet mot utvikling av teori omkring sosiale praksiser eller praxeologi, med særlig fokus på de såkalte semiprofesjonelle grupper.
Nettverket har som mål å utvikle et nytt forskningsområde innen Norden og fremme forskning omkring:
o semiprofesjonenes sosiale rekruttering, profesjonsutdannelse og kariæremuligheter innen områder som sykepleie, pedagogikk og sosialt arbeid
o pedagogisk praksis innen felt som medisin, sykepleie og ulike typer undervisning
o kunnskapsutvikling i grenseområdet mellom medisin, pedagogikk og samfunnsvitenskap, for eksempel i forhold til utviklingen av evidensbasert kunnskap
o sosiale dominansforhold, som klasse og normalitet innenfor og mellom de forskjellige yrkesgruppene
Nettverket skal også:
o etablere en offisiell og institusjonell base for medlemmene og på sikt kunne tilby doktorander og forskere innen nettverket et dynamisk og berikende forskningsmiljø. Det arbeides også med å etablere en felles forskerskole.
o bedre erfaringsutveksling og kommunikasjon mellom forskere fra ulike fagtradisjoner som pedagogikk, sykepleie og sosiologi, samt forskjellige universiteter og høgskoler i Norden.
Forskningsgruppen Praxeologi ble etablert som en av instituttets grupper i 2009. The research group within Praxeology focuses on practices within Medicine, Education, Nursing and Caring Practices. Praxeologi kan defineres som empiriske og teoretiske studier av sosial praksis. Å gjennomføre praxeologiske studier innebærer å stille seg objektivt og dermed kritisk til det som blir utforsket. Vitenskapelig utviklede teorier blir anvendt i empiriske studier for å utvikle ny kunnskap. Hensikten med denne kunnskapen er å gi yrkesutøvere mulighet til å reflektere over sin egen praksis ut fra et nytt og utvidet kunnskapsgrunnlag. Yrkesutøveren vil på denne måten gjennom refleksjon og forskeren ved hjelp av sosioanalyser kunne utvikle nye strategier for alternativ framtidig praksis. De teoretiske tilnærminger som anvendes er mange, for eksempel kan nevnes teoretikere som Pierre Bourdieu, Francine Muel- Dreyfus, Pierre Bourdieux, Michel Foucault, Aron Cicourel, Margaret Archer, Andrew Sayer og den norske teoretikeren Kari Martinsen.
Tilknyttet master i Helse og samfunn.
- (2021). To work theoretically and reflexive with empirical data view through the Bourdieu perspective. Praxeologi - Et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker. 16 sider.
- (2021). Emergence and discontinuation of professional nursing science at the University of Bergen (1979-2019). Praxeologi - Et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker. 26 sider.
- (2020). Omsorg som glasur over ein medisinsk logikk i statlege føringar for norsk sjukepleieutdanning . Tidsskrift for omsorgsforskning. 1-16.
- (2019). Reflections on interviews: Official accounts and social assymmetry. Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab. 207-220.
- (2019). Helsefagleg vaksenopplæring som er basert på ekstravakter. Ein praxeologisk studie frå Noreg. Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab. 67-80.
- (2019). Exclusion and inclusion of parents of hospitalized children in Norway in the period 1877–2017. BMC Nursing.
- (2018). The traditional care culture and the Western nursing culture in Cameroon. International Journal of Nursing Practice. 1-9.
- (2018). Foreldre utfører mesteparten av pleien og omsorgen ved barns korte sykehusopphold. Klinisk Sygepleje. 80-93.
- (2018). A spouse in the nursing home: The conflicting experience of separation. Nordic journal of nursing research. 38-46.
- (2017). The impact of bathroom design on privacy for users with spesial needs. Ageing International. 1-18.
- (2017). Introduction. Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab. 5-6.
- (2017). Clinical didactics in a Profession Perspective. Klinisk Sygepleje. 243-256.
- (2016). Muligheter og begrensninger ved analyser av sykepleiepraktikker i et Foucault-perspektiv . Klinisk Sygepleje. 31-44.
- (2016). How nursing science materializes related to historical origin – knowledge in the field of tension between the clinic and academia . Nordisk tidsskrift for helseforskning. 77-92.
- (2016). Fra 1960-tallet har det blitt forventet at foreldre skal være inkludert i pleien av barn på sykehus. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 23-37.
- (2016). Crucial dimensions constituting dignity experience in persons living with dementia. Dementia. 578-595.
- (2016). A critical review of research on hospitalization from nursing homes; what is missing? Ageing International. 3-16.
- (2015). Transformering av vitenskapsteori og forskningsmetode i sykepleierutdanningen. Klinisk Sygepleje. 27-40.
- (2015). Tenkning i sykepleie om eksklusjon av foreldre ved barns innleggelse i sykehus. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 76-85.
- (2015). Relational interactions preserving dignity experience: Perceptions of persons living with dementia. Nursing Ethics. 577-593.
- (2013). Dignity-preserving dementia care: A metasynthesis. Nursing Ethics. 861-880.
- (2013). Dementia care supported by memory stimulating surroundings - Caregiver experience with environmental reminiscence approach. Nordisk sygeplejeforskning. 269-286.
- (2011). Kari Martinsen, Ridder av 1. klasse. Klinisk Sygepleje. 10-12.
- (2010). Klinisk betyder empirisk. Gjallerhorn. 30-41.
- (2006). Dansk-svensk-auto-socioanalyse in spe. In: Mikael Börjesson, Ingrid Heyman, Monica Langerth Zetterman, Esbjörn Larsson, Ida Lidegran, Mikael Palme, (2006): Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady. Skeptronserien.
- (2005). Ivor Goodson - en introduktion. Gjallerhorn. 12-17.
- (2003). Sygepleje – sygeplejeforskning – fra plejeassistent til forskningsassistent eller teoretisk empirisk forsker om sygepleje. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 40-63.
- (2003). International Master uddannelse i sygepleje, Master of health Science, Nursing. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 14-22.
- (2001). Udviklingen af sygeplejerskeuddannelsen. NYS, Nyhedsbrev. Udviklingsinitiativet for Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Amt. 04-07.
- (2001). Sygepleje/kvalificering. Didaktiske overvejelser i et studie om sygepleje. Uddannelsesnyt. 11-15.
- (2001). Kvalificering av sjuksköterskeutbildningen. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 123-129.
- (2001). Hvad skal indholdet i sygeplejefaget på studiet være?”,. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 39-50.
- (2001). At studere sygepleje – på vej mod en teori om professionsdidaktik. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 37-60.
- (2000). Om projektet i Viborg. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 12-26.
- (2000). Nursing education in Sweden Recruitment from different socio-economic backgrounds. Vård i Norden. 19-23.
- (2000). Høring om forslagene den 2. Marts 2000 – landstingssalen på Christiansborg. I anledning af lovforslagene om MVU, CVU, DPU. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 78-83.
- (1999). Årsberetning fra Viborg Amt ´a 10 marts 1999. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 45-56.
- (1999). Underviserkvalifikationer og stillingsstruktur på Sygeplejeskoler i Danmark. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 33-40.
- (1999). Spontane generelle kommentarer om Rapport: kompetenceprofil af en sygeplejerske som grundlag for autorisation, sundhedsstyrelsen Bente Høy. Høringsudgave august 1999! FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 57-63.
- (1999). Forslag til model for stillingsstruktur på en grunduddannelse i sygepleje/omsorg, der modsvarer bachelorniveau i Danmark. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 24-32.
- (1998). Forskningsenhed for pædagogiske og sundhedsvidenskabelige fagfelter i Viborg Amt. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 06-15.
- (1993). Offentliggørelse af et forskningsprojekt og publicering. Tidsskrift for Sygeplejeforskning. 98-108.
- (1993). At konstruere en teori om sygepleje 1. Tidsskrift for Sygeplejeforskning. 39-73.
- (1989). Professionalisering - og/eller videnskabelighed? Fokus på Sygeplejen 90. 123-139.
- (1987). “Et intensiveret program for pleje og rehablitering i hospital og hjem for mennesker med opereret hoftenær femurfraktur – Demonstration og Evaluering”, Nordic College of Caring Science. nr. 15. 1/87, pp. 2-4.Præsenteret på WHO, World Health Organizations, konference – europakontoret, København. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 02-04.
- (1987). Ny inspiration til plejen af den tungeste patientgruppe. Sygeplejersken: tidsskrift for sygeplejersker. 4-7/32.
- (1987). Er sundheds- og sygeplejens erkendelsesinteresse naturvidenskabelig? Sygeplejersken: tidsskrift for sygeplejersker. 20-24/32.
- (1983). Uddannelsesreform - sygeplejebehov eller politisk nødvendighed? In: PERSPEKTIV. Sygeplejersken: tidsskrift for sygeplejersker.
- (1983). Derfor er der krise i sundhedsvæsenet. Ugeskrift for Læger. 1822-1824.
- (1983). Anvendelse af systemteori i syge-og sundhedsplejen. Ugeskrift for Læger. 1109-1110.
- (2006). PIVO-programmet 1999-2005. 6. 6. .
- (2005). Rekrytering till omvårdnadsutbildningar i Sverige 1993-2003 OMOM-projektet: Sjuksköterskeutbildningar: Rekrytering och yrkesidentitet under omstrukturering. 2. 2. .
- (2005). Distansutbildning för sjuksköterskor relaterad till sjuksköterskeprogrammet – en projektsammanfattning. 5. 5. .
- (1990). Arbejdspapirer. Resumé. Kommentarer og umiddelbare bemærkninger til redegørelse og froslag til klinisk vejledning for sygeplejestuderende og niveau II-elever. udarbejdet af Ulrich Thostrup, Birthe Reindahl, Anders Christian Jensen og Margit Asser. .
- (1989). Habitusbegrebet hos Bourdieu. Teoretiske overvejelser og indledende metodediskussion til empirisk indkredsning af sygeplejehabitus. .
- (2016). Obviously-brave-proud.
- (2010). About Praxeology as a perspective on Research on Nursing Practices.
- (2016). Professionnnal and economic Challenges and solutions in European nursing and hospitals: Nursing science - myth or reality? .
- (2015). Praxeological Nursing (Science) - The thoughts behind Praxeological research design and methodology.
- (2015). Evidence - Challenges to Today's Health Care - Clarified as Knowledge and Theory I, For and About Nursing.
- (2014). The transfer University College to become a university education.
- (2013). What opportunities and constraints do we have for producing knowledge in the professional programs?
- (2013). Possibilities and constrains in producing knowledge in professions.
- (2013). Core values in new framework - Danish-Norwegian conference 2013.
- (2012). What opportunities and constraints do we have for producing knowledge in the professional programs?
- (2012). To study for a professional bachelor in nursing.
- (2011). Research in practice -analytical perspectives from Bourdieu, Foucault and Goffman.
- (2010). Hvordan kan omsorg utformes for å ivareta pasienter og pårørende. Verdighet relatert til pasient og pårørende perspektivet i sykehjem.
- (2009). what is a scientific subject_.
- (2009). What is art, practical theory and science?
- (2009). Practise and the Birth of the clinic.
- (2009). Nursing Science - Myth or reality? .
- (2006). What is a Subject? What do we want for the Nursing Profession?
- (2006). Bourdieu and research in professions.
- (2003). Objectivering .
- (2003). Nursing research from a social science perspective.
- (2003). Nursing from a Social Science Perspective .
- (2003). Knowledge base in a professional education. Knowledge and Theory I, FOR and OM Nursing in Late Modern Society.
- (2002). What is a subject?
- (2002). The many faces of Nursing.
- (2001). Symposium: Job and identity in the Network Society - MANUEL CASTELL's work.
- (2001). Samhällsförandring och utbildning -yrkesliv, habitus och identitet i nätverkssamhället/Societal change and education - working life, habitus and identity in the network community.
- (2001). Educational aspects of the health sector.
- (2001). Danish-Norwegian conference on learning and professional development in the nursing topic.
- (2001). Continuing education of health nurses module 2.
- (2001). Bourdieus theory of practice, and the relation between research and science and practice.
- (2001). Arts, Practical Theory and Science - Folk University Roskilde.
- (2001). ART, Practical knowledge and Science.
- (2000). Pedagogy and philosophy - a basic module for supervisors and educators.
- (2000). Educational aspects of health care.
- (1999). What is a subject?
- (1999). Trainee trainees in the health care Programme regarding the new born child and young kid - training and collaboration with practice; relationship theory and practice.
- (1999). Theoretical research, art, practice theory and science.
- (1999). Theme series in Nursing Theories.
- (1999). Teori/praksis: Et fags identitet og udvikling.
- (1999). Relationship between theory and practice in nursing, theoretical knowledge versus practical knowledge.
- (1999). Nursing Science - Myth or Reality?
- (1999). Lecture on PhD thesis: Nursing Science - Myth or Reality?
- (1999). Knowledge form in nursing.
- (1999). How the cultural structures are reflected in our practices in primary school.
- (1999). How the course subject thinking could be implemented in the nursing school, compared to the current framework, cf. Executive Order No. 143 of 2 March 1990, and the school's dimension of 81.
- (1999). How do we describe the subject Nursing?
- (1999). Hospital Fyn Focuses on development in nursing.
- (1998). Knowledge and will - does it gain the ability to know? Practical relevance of nursing theory. Intensive course in Nordlänk.
- (1998). From payroll culture to career and development culture in nursing schools. Implications for pedagogy and management.
- (1996). Clinical rationality and constitution of a new field of knowledge.
- (1995). Shall we train reflective practitioners or scientific researchers?
- (1992). How to get started with scientific work.
- (1992). How do we get started with research .
- (1992). Discussion with Kari Martinsen, norwegian Philosopher.
- (1987). An intensified programme for Care and Rehabilitation in Hospital and Home for Female 65+ Following Repair of Fracture of the Femur - Demonstration and Evaluation.
- (1986). An Intensified Programme for Care and Rehabilitation in Hospital and Home for female 65+ following surgical repair of fracture of the femur - Demonstration and Evaluation.
- (2023). Memorial — Staf Callewaert died on May 13, 2023, aged 90. Uniavisen Københavns Universitet.
- (2016). Teori og praksis er to ulike logikkar. Tidsskriftet sykepleien.
- (2016). Mastergrader i sykepleie ved UIB og HIB er komplementære. På Høyden - nettavis for Universitetet i Bergen.
- (2016). Det er ikke nødvendig å nedlegge Sykepleievitenskap for å imøtekomme fakultetets mandat. På Høyden - nettavis for Universitetet i Bergen.
- (2016). Bevar sykepleie som vitenskapsfag på Universitetet i Bergen. På Høyden - nettavis for Universitetet i Bergen.
- (2007). Doktorgrad i sygepleje - en grad der ikke findes. FASID Forum for Akademiske sygeplejersker i Danmark. 18-22.
- (2006). Udkast til en praksisteori – indledt af tre studier i kabylisk etnologi” – anmeldelse af bogen: Pierre Bourdieu. Oversat fra fransk af Peer Bundgård og med forord af Annick Prieur. Tidsskrift for Sygeplejeforskning. 39-40.
- (1994). ISSN 0900-3002: Anmeldelse: “An Invitation to reflexive Sociology. Pierre Bourdieu og Löic Wacquant. Polity Press, 1992, 332 p”. Tidsskrift for Sygeplejeforskning (Nedlagt 2014).
- (2010). Hvorfor dog Bourdieu? Forlaget HEXIS.
- (2008). PIERRE BOURDIEU Centrale tekster inden for sociologi og kulturteori. Frydenlund Academic.
- (2008). At sætte spor på en vandring fra Aquinas til Bourdieu – æresbog til Staf Callewaert. Forlaget HEXIS.
- (2007). Livshistorieforskning og kvalitative interview. Viborg: Forlaget PUC Viborg.
- (2006). Til kritikken af den pædagogiske teori - en antologi. Viborg: Forlaget PUC Viborg.
- (2004). Praktikker i erhverv og uddannelse. Frydenlund Academic.
- (2003). Nursing Science - myth or reality. Uppsala universitet.
- (2003). Networksociety and the demand of educational changes. Uppsala universitet.
- (2003). Fra Bourdieus og Foucaults verden - pædagogik og sociologi, diskurser og praktikker, efter det moderne. Akademisk Forlag.
- (2003). A study of Life Trajectories at two Nursing Schools. Uppsala universitet.
- (2002). Interview med Staf Callewaert den 23. juni 2001. Viborg: Forlaget PUC Viborg.
- (2002). FORORD: IN:Videnskab & Engagement;Staf Callewaert, 70 år, den 16. juni 2002. Viborg: Forlaget PUC Viborg.
- (2002). Callewaert. Videnskab & Engagement. Viborg: Forlaget PUC Viborg.
- (2000). Om Bourdieus praktikteori - som professionsteori. Viborg: Forlaget PUC Viborg.
- (1996). Den situationsbundne kundskab- om praktikernes egenlogik, In: Sundhedsvidenskabelige praktikker. Et bud på fagindhold for medicinsk humaniora, Emmy Brandt Jørgensen (Ed.), pp. 321-331. Akademisk Forlag.
- (1995). PRAKTIKTEORI i SUNDHEDSVIDENSKAB. Akademisk Forlag.
- (1995). Hvorfor Bourdieu? In: Fokus på Sygeplejen, pp. 124-143. Munksgaard Forlag.
- (1994). PIERRE BOURDIEU Centrale tekster inden for sociologi og kulturteori. Akademisk Forlag.
- (2013). Praxeologisk sygeplejevidenskab - hvad er det? En diskussion med det subjektivistiske og det objektivistiske alternativ.
- (2007). Professionel Viden, Professionelt liv. Studier af uddannelse og forandring.
- (1989). Den praktiske sans – sygeplejens skjulte principper. En fremstilling og forslag til et observationsstudie af sygeplejepraksis og en afdækning af principper for sygeplejehandlinger, med Pierre Bourdieus teori om habitus som ledetråd. 4.
- (1988). Sygeplejen undervejs med at etablere sig som selvstændig videnskabelig disciplin? Et forsvar for teoretisk sygepleje/kritisk videnskabelighed. 1.
- (1987). Omstilling i sundhedsvæsenet – modelprogram 1.(udaf 2) Om omsorg og rehabilitering af kvinder over 65 år med hoftenær femurfraktur i København og Hvidovre kommuner. x.
- (2010). Sygeplejeforskning.
- (2019). Er RETHOS-varianten av sjukepleieutdanning ei yrkesfagleg utdanning eller ein bachelorgrad? Tidsskriftet sykepleien.
- (2017). Helsevesenet detaljstyres utenfra. Sykepleien.
- (2017). Bachelor i Sykepleie må få ny rammeplan. Tidsskriftet sykepleien. 12 sider.
- (2014). Søknad avslått, rett i søpla? Tidsskriftet sykepleien. 66-69.
- (2016). Dei som ikkje kan seie nei. Tidsskriftet sykepleien.
- (2016). Dei som ikkje kan seie nei. Bergens Tidende.
- (2013). Standardsituasjoner kun i bøker. Tidsskriftet sykepleien. 82-83.
- (2005). Mindeord i anledning af Margrethe Lorensens død 30. oktober 2005, 63 år gammel. Vård i Norden. 14-14.
- (2020). Fordeling av gaver og oppgaver. En praxeologisk studie av hjelpe- og utvekslingspraksiser mellom eldre med hjelpebehov, familien og ansatte i kommuna.
- (2018). Private hjem som utstillingsvindu og tildekket miskjent tvang? Om re-oppdragelse av psykisk lidende og påføring av samfunnets orden.
- (2018). Private hjem som utstillingsvindu og tildekket miskjent tvang? Om re-oppdragelse av psykisk lidende og påføring av samfunnets orden .
- (2016). The Institutional Practice. Dynamics of practice at nursing homes: An ethnographic study of variation in hospitalization amidst uncertainty and continuity.Hva kjennetegner sykehjem med høy og lav sykehusinnleggelse?
- (2016). The Institutional Practice. Dynamics of practice at nursing homes: An ethnographic study of variation in hospitalization amidst uncertainty and continuity.
- (2016). Like barn leikar best”. Ein praxeologisk studie om habilitering av hjelpetrengande barn og unge.
- (2016). Interprofessional Professions of Welfare: Inter-collaboration as a Social Practice for the Professions of the Neoliberal Danish Welfare State .
- (2015). TIME OF YOUR LIFE AND LIFE IN TIME Most of the time when long come and incurable disease A phenomenological study.
- (2015). Dignity-preserving care for persons living with dementia.
- (2014). To be treated and to respond A study on merit in the appointment of lecturers at Uppsala University. 136.
- (2014). Inclusion and exclusion of parents care of children hospitalized The analyzes are historical and contemporary and has basis in Norwegian textbooks in nursing, pictures, literature and other documents from period 1877-2013, and interviews and observations with parents and Nurses at a children's section in 2007 .
- (2013). “Vi berre gjer det”- beskrivingar av skjult pleiepraksis i sjukeheim. .
- (2013). The Nursing Education in Denmark:Reform Efforts, Recruitment Patterns and Basic Habitual Orientations. 131.
- (2012). Kliniken flyttar hemSjuksköterskans institutionella praktik inom specialiseradpalliativ hemsjukvård.
- (2012). Difficulties in breathing.
- (2011). Formalisering af professionspædagogiske praksisformer i praktikuddannelse – en undersøgelse af den kliniske vejleders undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen.
- (2007). The glow and shadows of the Medicine. Doxa and symbolic power in the area of services to young children with disabilities 19601980. 116.
- (2006). Parental identities in life stories.
- (1999). Nursing Science - Myth or reality About the genesis and structure of the field of academich educations and reserach in Nursing in Denmark.
- (2016). Uverdige forhold.
- (2008). Homologier. 20 sider.
- (2008). Dominikaneren og pietisten. 29 sider.
- (2007). Om erhvervskaldet. Francine Muel-Dreyfus' metodologiske overvejelser. Forholdet mellem felt og habitus fra studiet om folkeskolelærere og socialarbejdere - et tekstnært resume. 17 sider.
- (2007). Kort præsentation og strukturering af bogens artikler. 8 sider.
- (2007). Antologiens tilblivelse. 2 sider.
- (2006). Teorier och teoretiska referensramar i patientundervisning, Kunskapssammanställning. 14 sider.
- (2006). Sygepleje - som selvstændigt fag? 34 sider.
- (2006). How to construct nursing theories, concepts and techniques from the empirical nursing practices? 18 sider.
- (2004). Om teoriens rolle i professionspraktikker og uddannelser hertil. 39 sider.
- (2004). Kort præsentation af bogens kapitler. 21 sider.
- (2004). Kort omtale af miljøet omkring Bourdieu-programmet - at udvikle teori om pædagogiske og sundhedsfaglige praktikker. 7 sider.
- (1995). Ligheder og forskelle i nyere teori om praktikernes erkendelsesgrundlag. 19 sider.
- (1995). Kort præsentation af de enkelte bidrag. 6 sider.
- (1995). Indledning: At udforske medicinske praktikker. 14 sider.
- (1993). At konstruere en teori om sygepleje. 20 sider.
- (1988). Subjektivitetens institutionalisering. Om socialisering til omsorg. 39 sider.
- (2005). Gustave (Staf) Joséphe Marie (Reginald) Callewaert Professor emeritus i pædagogik ved Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik,Københavns Universitet. 121-124.
- (2005). Grundutbildningen uppdrag från Medicinska fakulteten till Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet Pedagogik med inriktning mot vård och omsorg. 125-127.
- (2005). Aktuella forskningsprojekt knutna till Sjuksköterskeprogrammet. 128-131.
- (2019). Social and professional practices in a praxeological perspective. Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab. 5-6.
- (2017). Dignity-preserving dementia care: A metasynthesis.
- (2013). Kari Martinsen og dansk sygepleje, filosofi, forskning og videnskab. Klinisk Sygepleje. 04-07.
- (2008). Forord. 9-12.
- (2017). Ulla Qvarnström - en pioner er død.
- (2016). Hverdagsrehabilitering byr på lite nytt. Tidsskriftet sykepleien. 58-60.
- (2014). Søknad avslått, rett i søpla? Tidsskriftet sykepleien. 66-69.
- (2014). Oppkomsten av vitenskapsteori og forskningsmetode i norsk sykepleierutdanning. Klinisk Sygepleje. 45-57.
- (1990). Sundhedsuddannelse på tværs af faggrænser. Ergoterapeuten (dansk). 08-12.
Nedenfor er en oversikt over forskningsprosjekt som tilhører praxeologigruppen fra 2009-:
Research Projects in Praxeology
PhD Projects in Praxeology (Supervisor Professor Karin Anna Petersen)
- Å arbeide i dødens nærhet – En observasjonsstudie
- Opplevelse av tid ved langtkommet uhelbredelig sykdom – En kvalitativ studie
- Hva gir energi i fysikken? En studie av fysikklærere i den videregående skole, deres undervisningspraksis og genese
- Struktur og genese for pedagogisk meritering – Myten om pedagogisk skikkelighet
- Sykepleierutdanning – Rekruttering og yrkesidentitet under omstrukturering
- Samhandling mellom kommune og helseforetak i løsning av komplekse oppgaver – En studie om tjenesteyting til barn med funksjonsnedsetting
- Konsekvenser av formalisering av utdannelse til klinisk veileder – En studie av den kliniske veilederens praksis i relasjon til veiledning av sykepleierstudenter i den kliniske delen av utdannelsen
- Eksistensielle og åndelige fenomeners betydning hos pasienter med alvorlig kronisk lungesykdom
- How the idea of evidence based practice transformed into a concrete initiative in shape of a set of research and developmental networks in a regional Swedish health care setting, could be understood by use of Foucault’s theory of discipline.
- En feltmetodisk studie av pleiekulturen i sykehjem
Master’ Degree Projects in Praxeology (Supervisor Professor Karin Anna Petersen)
- Å forholde seg til alvorlig syke og døende pasienter - hvordan gjør man det i praksis?
- Sykepleiere forteller fra sin hverdag og praksis på palliativ enhet på sykehjem - en livshistorisk studie
- Eldreomsorg i kommunen
- Sjukepleiernes tilgang til Akademia
- Å leve med kronisk sykdom og en endret kropp - eksempelet arthritis
- Menn i sykepleie
- Faget vitenskapsteori i bachelorutdannelsen i sykepleie
Praxeologigruppen arbeider med alle former for empiriske studier fra etnografi til sosiologi, og fra strukturerte spørreskjemaer til de mest åpne intervjutyper.