Hjem
Keld Hyldigs bilde

Keld Hyldig

Førsteamanuensis, teatervitenskap
  • E-postKeld.Hyldig@uib.no
  • Telefon+47 55 58 83 54
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • 2019. Teaterhistoriens betydning. Peripeti. 122-131.
  • 2017. The Pagan-Christian Admixture in Romeo Castellucci's Oedipus the Tyrant. New Theatre Quarterly. 99-112.
  • 2017. Philosophical Theatricality: Castellucci’s staging of Hölderlin’s Oedipus the Tyrant. Nordic Theatre Studies. 119-145.
  • 2015. Ibsen, Bjørnson and the art of acting. Nordlit. 287-302.
  • 2011. Twenty Years With The International Ibsen Festival. Ibsen Studies. 21-50.
  • 2011. Le Festival international Ibsen et le nouveau théâtre norvégien. OutreScène : la revue du Théâtre National de Strasbourg. 117-124.
  • 2010. Brand on the stage : identification and critical distance. Ibsen Studies. 92-110.
  • 2010. Az Ibsen-fesztivál húsz éve. Az Ibsen-hagyomány és az Ibsen-fesztivál. Nagyvilág. 1234-1255.
  • 2007. Peer Gynt staged by Robert Wilson. Acta Ibseniana: Centre for Ibsen Studies, University of Oslo. 501-508.
  • 2006. The Mystery of the Self: Robert Wilson's Staging of Peer Gynt. Nordic Theatre Studies. 46-57.
  • 2006. "Ibsen-tradisjonen i norsk teater". Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 6-11.
  • 2004. En ildsjæl for amatørteater. Jul på Mors: Lokalhistorisk årsskrift. 10-19.
  • 1998. Symbolic and Allegoric Approaches to Ibsen: Two "Golden Age" Productions of Rosmersholm. Nordic Theatre Studies. 51-73.
Rapport
  • 1997. Den teatermæssige Ibsen-forskning. .
Faglig foredrag
  • 2020. Et helhetsblikk på teaterfeltet i Norge .
  • 2019. Dionysos og teateret.
  • 2018. Om den teatervitenskapelige utdannelsen ved Universitetet i Bergen.
  • 2014. Virkelighet og interaktivitet i teatret.
  • 2013. Theatre education at the University of Bergen.
Populærvitenskapelig foredrag
  • 2010. Innledning og ledelse av seminaret " Scenekunst i Bergen, Nå!".
  • 2006. Ledelse av seminaret "Visjoner for ny norsk dramatikk", med bidrag av norske dramatikere, teaterkritikere, teatersjefer, teatervitere m.fl.
  • 1998. Forestilling, værk eller hændelse? En teatervidenskabelig problemstilling.
  • 1997. Comments on Lise-Lone and Frederick Markers lecture: Ibsen and the New Stagecraft.
Vitenskapelig foredrag
  • 2019. Økologi og tragedie – aktuelle dramaturgiske Ibsen-analyser.
  • 2018. Teaterhistoriens betydning.
  • 2018. Ibsen's Landscape Dramaturgy.
  • 2017. The Norwegian Ibsen tradition and "Peer Gynt".
  • 2017. Ibsen and Norwegian theater.
  • 2016. Theatre as philosophy: Romeo Castellucci's staging of Oedipus the Tyrant.
  • 2016. Problemer i norsk teaterhistorie.
  • 2014. Teatral illusjon - en begrepshistorisk og teaterhistorisk introduksjon.
  • 2014. Realisme og naturalisme som teaterhistoriske og teaterestetiske begreper.
  • 2013. Kongs-Emnerne og den nasjonale tradisjonsetablering i teatret.
  • 2013. Ibsen, Bjørnson og tradisjonsetableringen i norsk teater på 1800-tallet.
  • 2012. Ibsen, skuespillerkunsten og kontekstualiseringen av denne i HIS.
  • 2012. Ibsen, Bjørnson and the art of acting in Norwegian Theatre.
  • 2011. Noen synspunkter på forholdet mellom dansk og norsk skuespillerkunst omkring midten av 1800-tallet.
  • 2010. Ibsentradisjonen i norsk teater.
  • 2009. Refleksjoner omkring norsk teaterhistoriografi.
  • 2009. Krapps siste spole.
  • 2008. Den sceniske Brand-resepsjonen i Norge.
  • 2006. The Mystery of the Self: Robert Wilson's Staging of Peer Gynt 2005.
  • 2006. The Mystery of the Self: Robert Wilson's Staging of "Peer Gynt" 2005 in Oslo/Bergen.
  • 2006. Robert Wilson's staging of "Peer Gynt" and the Norwegian Tradition.
  • 2006. Peer Gynt staged by Robert Wilson.
  • 2003. Ibsen, teater og tverrfaglighet.
  • 2000. A Neo-classical staging of Ibsen's Ghosts.
Leder
  • 2006. Editorial: Approaching the Spiritual in Theatre, Ritual and Performance. Nordic Theatre Studies. 5-6.
Annen presentasjon
  • 2005. "Sarah Kane 1971-1999", artikkel i programblad.
Anmeldelse
  • 2019. Ny dramatikk – gammeldags spillestil. Anmeldelse av Sørsiden på DNS, 06.11.2019. Norsk Shakespearetidsskrift.
  • 2019. Noe for enhver smak (Festspillene i Bergen 2019). Norsk Shakespearetidsskrift. 136-139.
  • 2019. Heddas depresjon. Anmeldelse av Hedda Gabler på Den Nationale Scene, 23.01.2019. Norsk Shakespearetidsskrift.
  • 2018. Hedvig – menneske eller dyr? Anmeldelse av Vildanden, DNS, 12. september 2018. Norsk Shakespeare og teatertidsskrift.
  • 2017. Underholdende og lite utfordrende (Festspillene i Bergen 2017). Norsk Shakespeare og teatertidsskrift. 66-69.
  • 2017. Metateatral Hamlet (DNS). Norsk Shakespeare og teatertidsskrift. 112-113.
  • 2016. Festspill mellom kunst og pop (Festspillene i Bergen 2016). Norsk Shakespeare og teatertidsskrift. 61-64.
  • 2015. Ødipus som kristen mystiker. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 144-145.
  • 2012. Rehabilitering af dramatikeren Kaj Munk. Anmeldelser av Marc Auchet og Anker Gemzøe (red.): Kaj Munks dramatik i teaterhistorisk optik, Ålborg Universitetsforlag 2011. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 344-346.
  • 2009. Trausti Ólafsson: Ibsen's Theatre of Ritualistic Visions - An Interdisciplinary Study of Ten Plays. Nordic Theatre Studies. 156-157.
  • 2009. Ny svensk teaterhistoria, bind 1-3. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 81-85.
  • 2009. Menneskets uutholdelige ensomhet. Anmeldelse av Hedda Gabler på Den Nationale Scene, mars 2009. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 126-128.
  • 2009. Danset hukommelse. Anmeldelse av "in pieces", BIT Teatergarasjen 25.-26. oktober 2009. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 64-65.
  • 2008. Teatermannen Ibsen. Anmeldelse av Live Hov: Med fuld natursandhed. København, Multivers, 2007. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 63-65.
  • 2008. Menneskelig og tragisk. Calixto Bieitos iscenesettelse av Brand. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 62-65.
  • 2008. Godt tenkt om Olav H. Hauge. Anmeldelse av "Kanskje aller helst der". Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • 2004. Hans Bay-Petersen. En selskabelig invitation. Det Kgl. Teaters gæstespil i Nazityskland i 1930erne (A Friendly Invitation. The Danish Royal Theatre's Guest Performances in Nazi Germany in the 1930's). Nordic Theatre Studies. 130-131.
Vitenskapelig monografi
  • 2019. Ibsen og norsk teater. Del 1: 1850-1930.
Hovedfagsoppgave
  • 1993. Gengangere på norske scener. Hovedfagsoppgave i teatervitenskap.
Populærvitenskapelig artikkel
  • 2005. Morsø Revyen 1979-1994. Jul på Mors: Lokalhistorisk årsskrift. 12-20.
Doktorgradsavhandling
  • 2010. Creating Theatrical Space: A Study of Henrik Ibsen’s Production Books, Bergen 1852-1857.
  • 2000. Realisme, symbol og psykologi. -.
Intervju
  • 2006. Teaterets utfordringer og Macbeths nye vri.
  • 2006. Nyskapende Ibsen.
  • 2006. Mener Bjørnson preget vår Ibsen-forståelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • 2011. Norwegian play Ibsen. 13 sider.
  • 2010. Det samtidige i det usamtidige. 14 sider.
  • 2010. Den sceniske Brand-resepsjonen i Norge. 32 sider.
  • 2009. Scenografisk stilisering. 17 sider.
  • 2009. Scenografien - en del av den teatrale helheten. Et intervju med scenografen Olav Myrtvedt. 8 sider.
  • 2006. Peer Gynt Staged by Robert Wilson. 8 sider.
Annet
  • 2001. A Neo-classical staging of Ibsen's Ghosts. 201-210.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • 2008. Rett-i-fleisen teater. 41-42.
Brosjyre
  • 2010. "Tyve år med Ibsenfestival", Katalog for Ibsenfestivalen 2010, Nationaltheatret.
Fagartikkel
  • 2018. Klassisk teatervitenskap: utdannelse og faglig identitet. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 25-26.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.