Hjem
  • E-postKnut.Helland@uib.no
  • Telefon+47 55 58 91 16+47 975 57 120
  • Besøksadresse
    Fosswinckelsgt. 6
    Rom 
    515
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen
  • Sport og medier
  • Nyheter og journalistikk
  • Ytringsfrihet og demokrati
  • Mediehistorie
Vitenskapelig artikkel
  • 2011. Sports broadcasting:an accelerator of business integration in the media industry. Nordicom Review. 17-33.
  • 2007. Fotballavtalen, journalistikk og presseetikk. En analyse av TV 2 og fotballproduktet. Norsk Medietidsskrift. 106-125.
  • 2007. Foreword. Nordicom Review. 7-8.
  • 2007. Foreword. Nordicom Information. 7-8.
  • 2007. Changing sports, changing media mass appeal, the sports/media complex and TV sports rights. Nordicom Review. 105-119.
  • 2006. Football, sports rights, marketing and journalism. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship. 11-16.
  • 2005. Metodebok for mediefag. Nordicom Information. 8-9.
  • 2004. Sport som attraksjon. Symbiosen mellom fotball og medier. Idrottsforum.org - Nordic Sport Studies Forum. 20 sider.
  • 2004. Da Peder møtte Oscar. Det tidlige forholdet mellom sport og medier i Norge. Moving bodies - menneske i bevegelse. 16 sider.
  • 2002. Sport og medier. En forskningsoversikt. Norsk Medietidsskrift. 7-32.
  • 1996. Increased fatty acid oxidation and polydispersity of rat liver mitochondria and peroxisomes induced by the hypolipidemic agent tetradecylthioacetic acid. Biology of the Cell. 105-112.
  • 1996. A hypolipidemic peroxisome proliferating fatty acid induces polydispersity of rat liver mitochondria. Biology of the Cell. 105-112.
Populærvitenskapelig foredrag
  • 2008. Media på godt og vondt. Toppfotballen i mediene.
  • 2008. "Stengt ute då gullet kom hem". Hindrer fotballforbundets avtaler fri nyhetsformdling?
  • 2007. Sportsrettigheter truer publisistiske idealer.
  • 2007. Sport, attraksjon og journalistikk. Om sportsrettigheter og journalistiske idealer.
  • 2006. ”Er sportsjournalistene redskap for kommersielle interesser, og blir den kritiske og undersøkende sportsjournalistikken mindre viktig?”.
  • 2006. Hvordan drive kritisk og undersøkende sportsjournalistikk.
  • 2004. Ytringsfrihet i digitale tider: Journalistikkens utfordringer.
  • 2002. Hvem skaper virkeligheten? Du eller media? Og til hvilken pris?
  • 2001. Sportsjournalistikk - PR eller underholdning?
  • 2001. Sportsjournalistikk - Kilderelasjoner og symbioser.
  • 2001. Sport og medier - PR, underholdning eller journalistikk?
  • 2001. Den opprinnelige symbiosen mellom sport og massemedier - Den profesjonelle fotballen og pressen på slutten av 1800-tallet i England.
  • 1999. TV-nyheter - først og fremst for å underholde?
  • 1999. TV-nyhetene - fortellinger fra virkeligheten?
  • 1999. Fra filmavis til Vestlandsrevy - nyhetsinstitusjonens regionale ansikt.
  • 1998. TV2-nyhetene og Dagsrevyen som forvaltere av nyhetsinstitusjonen.
  • 1998. Om nyhetsinstitusjonen, Dagsrevyen og TV2-nyhetene.
  • 1998. Om intervjuer og observasjon.
  • 1998. Bak TV-nyhetene.
Vitenskapelig foredrag
  • 2007. TV Sports Broadcasting. The Role of Business Integration.
  • 2007. TV Sports Broadcasting - The role of business integration.
  • 2006. Sports Journalism: Critical Investigation or Promotion of Sporets Rights?
  • 2005. Markedets og massemedienes forhold til sport: Hvorfor, hvordan og med hvilke konsekvenser?
  • 2005. Challenging the News Ideals: Sports, Journalism and Media Rights.
  • 2004. The Medium is the Exposure. The Symbiosis between Football and the Media.
  • 2004. Problemer knyttet til observasjon som metode.
  • 2004. Metode i medievitenskap.
  • 2004. Det historiske forholdet mellom sport og medier.
  • 2003. Symbiosen mellom sport og medier.
  • 2003. Symbiosen mellom sport og medier.
  • 2003. Sportsjournalistikken i Bergens Tidende.
  • 2003. Sport, medier og journalistikk.
  • 2003. Observasjon som journalistisk metode.
  • 2003. Nyhetenes sosiologi.
  • 2003. Intervju som journalistisk metode.
  • 2003. Fjernsynsnyhetenes bilder.
  • 2003. Bak TV-nyhetene.
  • 2002. Sport, medier og journalistikk. Med fotballandslaget til EM.
  • 2002. Samspillet mellom idrett og media. Hvorfor, hvordan og med hvilke konsekvenser?
  • 2002. Fotball, medier og journalistikk. Hva, hvorfor og hvordan?
  • 2001. TV-nyhetenes eksponeringsmakt. Fra nyhetskriterier til eksponeringskriterier.
  • 1999. Om intervjuer og observasjon.
  • 1999. News production research, textual claims and the negative reference system of television news.
  • 1998. Hva er en TV-nyhet, og hva er journalistikk? : en re-evaluering.
Anmeldelse
  • 2018. Viggo Johansen: Her er Dagsrevyen. Makten og menneskene bak nyhetene. Norsk Medietidsskrift. 3 sider.
  • 2009. Sport i teve. Anmeldelse av Alvin H. Marril: Sports on Television. Idrottsforum.org - Nordic Sport Studies Forum.
  • 2008. “Sports Journalism. Context and Issues.” Anmeldelse av bok med samme tittel, skrevet av Raymond Boyle (2006): London, Sage. European Journal of Communication. 109-112.
  • 2008. Sports Journalism: Context and Issues. Idrottsforum.org - Nordic Sport Studies Forum.
  • 2008. Olympic Media: Inside the Biggest Show on Television. Idrottsforum.org - Nordic Sport Studies Forum.
  • 2005. US and the Other: Global Media Images on "The War of Terror". European Journal of Communication. 417-417.
  • 2005. Sådan taler medier og borgere om politik: En diskursanalytisk undersøgelse af politik i det medialiserede samfund. European Journal of Communication. 418-418.
  • 2005. News of the Other: Tracing Identity in Scandinavian Constructions of the Eastern Baltic Sea Region. European Journal of Communication. 417-418.
  • 2005. Femme Fatalities: Representations of Strong Women in the Media. European Journal of Communication. 417-417.
  • 2004. The History of Swedish Television Sport. European Journal of Communication. 132-132.
  • 2004. På langrenn gjennom historien. Idrottsforum.org - Nordic Sport Studies Forum.
  • 2004. Information, investigation and interpretation. Current affairs journalism in Swedish Radio and Television during the 20th Century. European Journal of Communication. 132-133.
  • 2004. Den televiserade ekonomin. Nyheter om statsbudgeten1980-1995. Nordicom Information. 98-100.
  • 2003. Terje Rasmussen "Mediesamfunnets moral". Sosiologi i dag. 77-80.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • 1993. Verda sett gjennom fjernsynsskjermen. Det Norske Samlaget.
Kronikk
  • 2018. Nye medier og sportens attraksjonskraft. Dagens næringsliv.
  • 2008. Penger eller prinsipper? Hubro. Magasin for Universitetet i Bergen. 32-33.
  • 2005. Sportsjournalisten er ikke som andre. Dagbladet.
  • 2005. Fjellaper mot latinere? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • 2003. Fra brevduer til tekstreklame. Bergens Tidende.
  • 1998. Vietnam i norsk fjernsyn 1963-1975. Norsk Medietidsskrift. 135-137.
  • 1998. Presseetiker refser Davy (intervju). Bergens Tidende.
  • 1998. Intervju om boka Bak TV-nyhetene. Bergens Tidende.
  • 1998. Intervju om boka Bak TV-nyhetene. Stavanger Aftenblad.
  • 1997. Review of Ib Bondebjerg og Francesco Bono (eds): Television in Scandinavia. History, politics and aesthetics. European Journal of Communication. 412-414.
  • 1997. PR i journalistikken undergraver nyhetens status. Journalisten. 1.
  • 1997. Når nyhetene mekles. Bergens Tidende. 1.
Doktorgradsavhandling
  • 2006. Journalistikk som institusjonell praksis. Utviklingshemming og psykisk helse i pressen.
Intervju
  • 2009. Tvitrer på Tour.
  • 2009. Taper for håndballjentene.
  • 2009. TV 2-NRK1 1-0.
  • 2009. TV 2 Nyhetskanalen vinner stadig seere.
  • 2009. Søkerstorm til høyere utdanning.
  • 2009. Satser tungt på TV-sport.
  • 2009. Norsk eliteserie dekkes av over 600 pressefolk - hver runde.
  • 2009. Mener sporten redder NRK.
  • 2009. Kampen om kampen.
  • 2009. Helland ny dekan.
  • 2009. Hard kritikk mot Lauritzens dobbeltrolle.
  • 2009. Gutta på Tour.
  • 2009. Fotballen ga ingen nye brukere.
  • 2009. Fotballavtalen og publisistiske ideal.
  • 2009. Dette er som å sammenlikne meter og kilo.
  • 2009. Comeback på skjermen.
  • 2009. - Mediene gir fra seg redaksjonelt ansvar.
  • 2009. - Lær av Kaggestad.
  • 2008. Smått er godt nok - for Nyhetskanalen.
  • 2008. PFU, sportsrettigheter og journalistikk.
  • 2008. Mannen og ballen.
  • 2008. Kampen mellom TV og nett hardner til mot sommeren: Fotballen kan avgjøre.
  • 2008. Det store pengespillet.
  • 2007. Vil bli best på mediedekning.
  • 2007. Ukens foreleser.
  • 2007. TV 2 skal konkurrere mot VG på nett.
  • 2007. TV 2 er ikke uavhengige.
  • 2007. Spår tilspisset kamp om rettigheter.
  • 2007. Sportsrettigheter og publisistiske idealer.
  • 2007. Sportsjournalistikkens utfordringer.
  • 2007. Sport, rettigheter og journalistikk.
  • 2007. Sport tar nye veier inn i folks bevissthet.
  • 2007. Sport og medierettigheter.
  • 2007. Rettigheter og kringkastingskonkurranse.
  • 2007. Pressen bryter eget regelverk.
  • 2007. Om fiktive navn i avsienes leserinnlegg.
  • 2007. Ofrer journalistikk for kommers.
  • 2007. Nye medier i valgkamp.
  • 2007. Må avdekke falske kampanjer.
  • 2007. Mer av alt (Om TV 2 Nyhetskanalen).
  • 2007. Mener pressen lar praksis styre etikken.
  • 2007. Lyden av nedtur.
  • 2007. Kritiserer fotballavtalen.
  • 2007. Klubbene tar regien.
  • 2007. Gullmedaljer og sportsrettigheter.
  • 2007. Gammeldags lisensmodell koster seerne 400 kroner årlig.
  • 2007. Frykter økt sportskommers på nettet.
  • 2007. Boikott av OL i Beijing 2008?
  • 2006. Nyheter og sladder på Internett.
  • 2005. Uenighet om Aftenbladets sponsing av kulturbyåret.
  • 2005. The world's best advertising agency: The sports press.
  • 2005. Sportsbilag i avisene.
  • 2005. Sport for alle penga.
  • 2005. Måler effekten av sportsreklamen.
  • 2005. Mener fotballspillere fungerer som eksponeringsroboter.
  • 2005. Mediedekningen av ski-VM i Oberstdorf.
  • 2005. Mediedekningen av flodbølgekatastrofen i Sørøst-Asia.
  • 2005. Markedet kjøper idretts-stjernene.
  • 2005. Heia Brann i spaltene.
  • 2005. Farleg fotball.
  • 2005. Dette bildet er verdt 5299 kroner.
  • 2005. Dansen rundt håndballen.
  • 2005. Aftenbladet, Viking og Roy Hodgson.
  • 2005. -TV 2 kan bli propagandakanal.
  • 2005. -Gjensidig avhengighet.
  • 2005. "Media ordner lønna til Roy Hodgsen".
  • 2004. Rødt kort. Seerstorm mot Mini og Davys EM-dekning på TV 2.
  • 2004. Redaktørkritikk mot fotballavtale.
  • 2004. Media er ukritiske overfor stjernene.
  • 2004. Ikke overrasket over mediestormen.
  • 2004. Hvis det kjennes som at en programleder ser direkte på deg, har vedkommende lykkes.
  • 2004. Fotballen rullar igjen: Fjernsynet -- idrettens pengemaskin?
  • 2004. Den nye ryktesprederen.
  • 2003. Våre beste menn - ved en av dem.
  • 2003. Ukritisk sportsjournalistikk.
  • 2003. Slaget i pressen.
  • 2003. Refser sportsjournalister.
  • 2003. Professor sier krangelen er bra.
  • 2003. P.C. Andersens eventyr.
  • 2003. Journalistikk som sport.
  • 2003. Fotball speiler samfunnet.
  • 2003. - Ukritisk sportsjournalistikk.
  • 2003. - Helter, syndebukker og melodrama.
  • 2002. Om hotell Cæsar (TV 2) og kronprinsparet.
  • 2002. Medieforsker: TV 2, ikke skift profil.
  • 2002. Medieforsker: -TV 2må skifte profil.
  • 2001. Universitetet - Nå også for sportsidioter.
  • 2001. Sport på banen.
  • 2001. Sport og medier ved universitetet.
  • 2001. Mediet er eksponeringen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • 2008. Nyhetsinstitusjonens tekster. 15 sider.
  • 2008. Integration between broadcasters and transmission companies involved in sports broadcasting. 18 sider.
  • 2008. Integration between broadcasters and transmission companies involved in sports broadcasting. 18 sider.
  • 2008. Integration between broadcasters and transmission companies involved in sports broadcasting. 18 sider.
  • 2007. Medieforskning, forskningskvalitet og forskningsetikk. 26 sider.
  • 2007. Kvalitative intervju og feltobservasjon. 32 sider.
  • 2007. Journalism. An instrument to promote TV sports rights? 33 sider.
  • 2007. Generalisering. 28 sider.
  • 2007. Forskningsdesign og forskningsrapportering. 19 sider.
  • 2006. Kommersialisering. Introduksjon. 3 sider.
  • 2006. Journalism - an instrument to promote TV sports rights? 32 sider.
  • 2006. Introduktion. 2 sider.
  • 2006. Etableringen av forholdet mellom profesjonell fotball og kommersielt fjernsyn. 12 sider.
  • 2004. Kvalitativa intervjuer och fältobservationer. 31 sider.
  • 2004. Generalisering. 26 sider.
  • 2004. Forskningsdesign. 12 sider.
  • 2002. PR i journalistikken. 7 sider.
  • 2002. Kapittel 5: Kvalitative intervju og feltobservasjon. 34 sider.
  • 2002. I troverdighetens navn slettes alle spor. 9 sider.
  • 2002. Generalisering. 26 sider.
  • 2002. Forskningsdesign. 12 sider.
  • 2001. TV-nyhetenes eksponeringsmakt. Fra nyhetskriterier til eksponeringskriterier. 29 sider.
  • 2001. Dokumentarmakt i endring. 17 sider.
  • 1999. Nyhetsinstitusjonens tekster. 17 sider.
  • 1997. Tekstanalyse. 26 sider.
Leksikonartikkel
  • 2009. Produktionsstudier. 417-420. I:
    • 2009. Medie- og kommunikationsleksikon.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

1. Avhandlinger/ monografier

1993 Public Service and Commercial News. Contexts of Production, Genre Conventions and Textual Claims in Television. Ph.D.-avhandling, Centre for Mass Communication Research (CMCR), University of Leicester, England, 1993 (352s). Utgitt som rapport rapport nr. 18 (1995) ved Institutt medievitenskap, Universitetet i Bergen

2. Bokverk

2007 Metodebok for mediefag. Tredje utgave. Bergen, Fagbokforlaget (316s). Skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen.
2004 Metodbok för medievetenskap. Malmö, Liber (286s) Skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen
2003 Sport, medier og journalistikk. Med fotball-landslaget til EM. Bergen, Fagbokforlaget (251s)
2002 Metodebok for mediefag. Revidert utgave. Bergen, Fagbokforlaget (294s). Skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen.
1998 Bak TV-nyhetene. Produksjon og presentasjon i NRK og TV 2. Bergen, Fagbokforlaget (256s). Skrevet sammen med Gunnar Sand
1997 Metodebok for mediefag. Bergen, Fagbokforlaget (288s). Skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Terje Hillesund.
1997 Quality Television. Rapport nr. 30 i Institutt for medievitenskaps instituttserie. Redigert sammen med Martin Eide og Barbara Gentikow
1993 Verda på skjermen. Om nyheiter og fjernsyn. Oslo, Samlaget (234s). Redigert sammen med Ingunn Hagen

3. Bokkapitler og fjernundervisningsbidrag.

2008 ”Integration between broadcasters and transmission companies in sports broadcasting”. Medforfattere: Harry Arne Solberg og Brita Ytre-Arne. I Simon Chadwick (red) International Cases in the Business of Sports. London, Elsevier forlag.  (18 sider)
2008 ”Nyhetsinstitusjonens tekster”. I Peter Larsen og Liv Hausken (red) Medievitenskap Bind 2: Medier. Tekstteori og tekstanalyse. Bergen, Fagbokforlaget (12s). 2. utgave.
2007 ”Kvalitative intervju og feltobservasjon”. Kptl 4 i Metodebok for mediefag, 3. utgave. Bergen, Fagbokforlaget. Boka er skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen.
2007 ”Medieforskning, forskningskvalitet og forskningsetikk”. Kptl 1, skrevet sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen i boka Metodebok for mediefag, 3. utgave. Bergen, Fagbokforlaget. Boka er skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen.
2007 ”Generalisering”. Kptl 8, skrevet sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen i boka Metodebok for mediefag, 3. utgave. Bergen, Fagbokforlaget. Boka er skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen.
2007 ”Forskningsdesign og forskningsrapportering”. Kptl. 9, skrevet sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen i boka Metodebok for mediefag, 3. utgave. Bergen, Fagbokforlaget. Boka er skrevet og redigert sammen med Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen.
2007 ”Etableringen av forholdet mellom profesjonell fotball og kommersielt fjernsyn”. I Idrottshistoriskt symposium 2005. Idrottens attraktivitet: Idealism, Kommersialism, Politik. Lund, Centralföreningen för Idrottens Främjande.
2007 "Sport, medier og kommersialisering.” Medforfattter: Peter Dahlén. I Idrottshistoriskt symposium 2005. Idrottens attraktivitet: Idealism, Kommersialism, Politik. Lund, Centralföreningen för Idrottens Främjande, Stockholm
2007 “Approaches in the Study of Media Organisations and Production”. Bidrag til fjernundervisnings-kurs (Master Degree) i massekommunikasjon, CMCR, University of Leicester (23s). Ny utgave.
2007 ”News Production, News Construction”. Bidrag til fjernundervisningskurs (Masters Degree) i massekommunikasjon, CMCR University of Leicester (25s). Ny utgave.
2006 “Journalism: An instrument to promote TV Sports Rights?” I Michel Desbordes: Marketing and Football. London, Elsevier. Medforfatter: Harry Arne Solberg
2002 ”I troverdighetens navn slettes alle spor”. I Martin Eide (red) Skråblikk. Medievitenskapelige formidlingsfrukter. Universitetet i Bergen, Institutt for medievitenskap (7s)
2002 ”PR i journalistikken”. I Martin Eide (red) Skråblikk. Medievitenskapelige formidlingsfrukter. Universitetet i Bergen, Institutt for medievitenskap (7s)
2001 ”TV-nyhetens eksponeringsmakt: Fra nyhetskriterier til eksponeringskriterier”. I Martin Eide (red) Til dagsorden! Journalistikk, makt og demokrati. Oslo, Gyldendals akademiske forlag. Makt og demokratiutredningen (28s)
1999 ”Nyhetsinstitusjonens tekster” I Peter Larsen og Liv Hausken (red) Medievitenskap Bind 2: Medier. Tekstteori og tekstanalyse. Bergen, Fagbokforlaget (15s)
1996 ”News Production, News Construction”. Bidrag til fjernundervisningskurs (Master Degree) i massekommunikasjon, CMCR University of Leicester (25s)
1996 “Approaches in the Study of Media Organisations and Production”. Bidrag til fjernundervisnings-kurs (Master Degree) i massekommunikasjon, CMCR, University of Leicester (23s)
1992 ”Comparing TV News. Public Service vs Commercial”. I J.Gripsrud (red) Cultural Identity and the Media. Rapport nr. 14, Institutt for massekommunikasjon, UiB (9s)

4. Artikler

2009 "Produksjonsstudier”. Medforfatter: Ida Schulz. Bidrag til Dansk medieleksikon. Under utgivelse.
2007 ”In memorian: Professor Emeritus James D Halloran (1927—2007)”. Nordicom Review. Vol 29. (2s). Også publisert i Nordicom Information, nr.4, 2007.
2007 ”Sportsjournalistikk og presseetikk. En analyse av TV 2s fotballsendinger”. Medforfatter: Brita Ytre-Arne. I Norsk Medietidsskrift volum 14, nr. 2 (20 sider)
2007 Editorial: “Foreword”. Nordicom Review. Medforfatter: Ulla Carlsson. Volum 28 (2s)
2007 ”Changing Sports, Changing Media. Mass Appeal and the Sports/Media Complex.” Nordicom Review. Volum 28.(16s)
2007 ”Changing Sports, Changing Media. Mass Appeal and the Sports/Media Complex.” I Nordicom Information, vol. 29, nr 2 2007. (16s)
2006 “Football, Sports Rights, Journalism and Marketing”. International Journal of Sports, Marketing and Sponsorship, vol  8, s. 11—16.
2005 ”Metodebok for mediefag”. Nordicom Information nr. 2, 2005. Medforfattere: Helge Østbye, Karl Knapskog og Leif Ove Larsen. (2 sider)
2005 ”Da Peder møtte Oscar. Det tidlige forholdet mellom sport og medier i Norge.” Moving Bodies nr. 2, 2004 (16s).
2004 ”Sport som attraksjon. Symbiosen mellom fotball og medier.” www.idrottsforum.org, 20.6.2004 (ca. 20s)
2002 ”Sport og medier. En forskningsoversikt.” Norsk medietidsskrift, nr. 2. Medforfatter: Peter Dahlén. (28s)
2002 ”Tema: Sport og medier.” Norsk medietidsskrift, nr. 2. Medforfatter Peter Dahlén. (3s)
1996 ”Nyheter. Den tøffeste grafikken og kuleste klippingen.” Norsk Medietidsskrift nr. 1 (10s)
1994 ”Nyhetskonvensjoner i fjernsyn. Om å få nyhetene til å se ut som nyheter.” Norsk Medietidsskrift nr. 1 (12s.)
1992 ”Dagsrevyens nye ansikt. Kun kosmetikk?” Samtiden, nr. 4, 1992, (6s)

5. Anmeldelser (et utvalg):

2008 Idrottsforum.org juni 2008: “Olympic Media: Inside the Biggest Show on Television”. Omtale av bok med same tittel, skrevet av Andrew c: Billings
2008 European Journal of Communication vol 23 no 1: Bag nyhederne. Verdier, idealer og praksis [Behind the News. Values, Ideals and Practices]”. Omtale av bok med samme tittel, skrevet av Ida Schultz (2006): Fredriksberg, Forlaget Samfundslitteratur.
2008 European Journal of Communication  vol 23 no 1: “Sports Journalism. Context and Issues.” Anmeldelse av bok med samme tittel, skrevet av Raymond Boyle (2006): London, Sage.
2007 Idrottsforum.org mai 2007:  ”Sports Journalism. Context and Issues.” Omtale av bok med samme tittel, skrevet av Raymond Boyle (2006): London, Sage.
2006 European Journal of Communication vol 21, no3, 2006: ”The Don Quixote of Youth Culture. Media Use and Cultural Preferences among Students in Estonia and Sweden” (1 side). Omtale av bok med same tittel, skrevet av Stina Bengtsson & Lars Lundgren (2005): Stockholm, Söderturn Academic Studies 24.
2006 Idrottsforum.org den 29.3. “Introduktion til sportsjournalistiken”. Omtale av boka Sports Journalism. A Practical Introduction av Phil Andrews. London, Sage.
2005 European Journal of Communication vol 23, no3, 2005: ”Sådan taler medier og borgere om politik. En diskursanalytisk undersøgelse af politik i det medialiserede samfund”. Omtale av bok med samme tittel, skrevet av Louise Phillips og Kim Schrøder. Aarhus, Aarhus University Press. 
2005 European Journal of Communication vol 23, no3, 2005: “News of the Other. Tracing Identity in Scandinavian Constructions of the Eastern Baltic Sea Region”. (1 side) Omtale av bok med samme tittel, redigert av Kristina Riegert. Utgitt på Nordicom, Göteborg.
2005 European Journal of Communication vol 23, no3, 2005: “Femme Fatalities. Representations of Strong Women in the Media”. (1 side) Omtale av bok med samme tittel, redigert av Rikke Schubart og Anne Gjelsvik. Utgitt på Nordicom, Göteborg.
2005 European Journal of Communication vol 23, no3, 2005: “US and the Other.”Global Media Images on ‘The War of Terror’”. Omtale av bok med samme tittel, redigert av Stig Arne Nohrstedt og Rune Ottosen. Utgitt på Nordicom, Göteborg.
2004 www.idrottsforum.org ”På langrenn gjennom historien”. Anmeldelse av Thor Gotaas Først i  løypa. Oslo, Andresen og Butenschøn 2003 (ca. 5 sider)
2004 Nordicom information nr. 1, 2004: ”Den televiserade ekonomin. Nyheter om statsbudgeten 1980—1995”. Anmeldelse av Bo Mårtenson  Den televiserade ekonomin. Nyheter om statsbudgeten 1980—1995.  Doktoravhandling ved Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Stockholms universitet
2004 European Journal of Communication no. 1, 2004 (s132) “The History of Swedish Television Sport”. Omtale av Bo Reimer (2002) Uppspel. Den svenska TV-sportens historia (2002). Stockholm, Bokförlaget Prisma/ Stiftelsen etermedierna i Sverige
2004 European Journal of Communication no. 1, 2004 (s132) “Information, investigation and interpretation. Current Affairs Journalism in Swedish Radio and Television during the 20th Century.” Omtale av Monika Djerf-Pierre og Lennart Weibull (2001): Spegla, granska, tolka. Aktualitetsjournalistik i svensk radio och TV under 1900-talet. Stockholm, Bokförlaget Prisma/ Stiftelsen etermedierna i Sverige.
2003 Sosiologi i dag nr. 4 2003. Anmeldelse av Terje Rasmussen (2001) ”Mediesamfunnets moral”. Oslo, Pax.
2000 European Journal of Communication no. 1 2000. Anmeldelse av K.Brants, J. Hermes og L.van Zoonen (1988): The Media in Question. Popular Cultures and Public Interests. London, Sage
2000 Nordicom Information nr. 1 2000. Anmeldelse av Larsåke Larsson Nyheter i samspel. Studier i  kommunjournalistik. Doktoravhandling, Insitutionen för journalistik och massekommunikation (JMG), Universitetet i Göteborg
2000 Norsk medietidsskrift nr. 1 2000. Anmeldelse av Stig Hjarvard (1999) TV-nyheder i konkurrence. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
1998 Norsk medietidsskrift nr. 2 1998.  Anmeldelse av Henrik Grue Bastiansen (1997)“Amerikanske fly av typen B 52" - Vietnam i norsk fjernsyn 1963-1975. Oslo, Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Olso, rapport nr. 30.
1998 European Journal of Communication, no. 2 1998. Anmeldelse av Ulla Carlsson og Eva Harrie (red) (1998) Media Trends 1997 in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. Descriptive Analyses and Statistics. Redigert av. Nordicom, Göteborgs Universitet
1998 European Journal of Communication no. 1 1998. Anmeldelse av Roel Puijk (red) (1997) Global Spotlights on Lillehammer. London, J. Libbey Media.
1997 European Journal of Communication, no 3. 1997. Anmeldelse av Ib Bondebjerg og Francesco Bono (red) (1996) Television in Scandinavia. History, Politics and Aesthetics. Luton, University of Luton Press
1990 Norsk statsvitenskapelig tidsskrift nr. 1 (seinere trykket i Nordicom Information). Anmeldelse av Svennik Høyer (1988) Små samtaler og store medier. Oslo, Universitetsforlaget

6. Utredninger og notater

2007 Høgskolen i Volda. Revidering av akkreditering av bachelorgradsstudium i journalistikk.Rapport for NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Medforfattere: Guri Hjeltnes (leder), Astrid Fikse og Kim Minke.
2007 Sport, attraksjon og journalistikk. Om sportsrettigheter og publisistiske idealer. Utredning for Norsk Journalistlag. Presentert på NJs landsmøte. Skrevet sammen med Brita Ytre-Arne. (32s)
2005 Evaluering av dansk journalistikforskning. En evaluering foretaget for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Evalueringspanel: Helge Rønning (leder), Kent Asp og Knut Helland. Etter at en foreløpig rapport var levert til Ministeriet fant jeg det nødvendig å trekke meg fra den videre oppfølging av evalueringen. Jeg er derfor ikke medforfatter til den endelige rapporten
2002 Den opprinnelige symbiose mellom fotball og presse. Notat nr. 11 2002 (26s), Rokkansenteret, Universitetet i Bergen
1986 En regionalt oppbygd modell for TV2. Utredning for Bergen kommune (50s)

Jeg var fra 1. august 2009 til 31. juli 2017 dekanus (faglig leder) ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Jeg har min Ph.D-grad i ”Mass Communications” fra University of Leicester, England med tittel Public Service and Commercial News: Contexts of Production, Genre Conventions and Textual Claims in Television (1994). Før det tok jeg hovedfag i medievitenskap (UiB 1988), Master of Arts i ”Mass Communications” (University of Leicester 1988) og mellomfag i sosiologi (1985). Opprinnelig er jeg utdannet musikklærer ved Bergen Lærerhøgskole (1983).

Jeg var stipendiat ved Høgskolesenteret i Rogaland før jeg kom til Institutt for massekommunikasjon ved UiB i 1993. Fra 1994 var jeg førsteamanuensis i fast stilling. I dag er jeg professor (fra 2002) ved Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Jeg har tidligere har jeg vært styrer ved Institutt for medievitenskap, og jeg satt da i fakultetsstyret for SV-fakultetet ved Universitetet i Bergen. Jeg har ledet Ekspertpanelet for humaniora og samfunnsfag i Nordforsk/Nordisk Ministerråd, og har vært medlem av fagkomiteen for samfunnsvitenskap, Divisjon for vitenskap i Norges Forskningsråd. Jeg har deltatt i komiteer i Det Strategiske Forskningsråd og i Videnskabsministeriet i Danmark, samt i NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitetet i utdanningen). Jeg har også vært leder for Nasjonalt fagråd i medievitenskap, har sittet i styret for AKSIS (Avdeling for kultur, språk og informasjonsteknologi) ved UiB, og vært medlem av komité for overordnet formidlingsstrategi ved UiB. Videre var jeg i sin tid initiativtaker til Nordiske TV-dager, og har vært programkomitémedlem og styremedlem der. Jeg var også initiativtaker til Ytringsfrihetsseminaret på Raftohuset. For tiden er jeg leder for Det nasjonale fakultetsmøtet for samfunnsvitenskapelige fag. Jeg er leder for det norske Advisory og Executive Board ved Peder Sather Senteret (samabeid mellom norske kunnskapsintitusjoner og University of California, Berkeley). Jeg har sittet i styret for Festspillene i Bergen og sitter dra 2016 i styret for Bergen Filharmoniske Orkester.