Hjem
Knut Ove Arntzens bilde

Knut Ove Arntzen

Professor, teatervitenskap
  • E-postKnut.Arntzen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 29 68+47 920 69 995
  • Besøksadresse
    Sydnesplassen 7
    HF-bygget
    5007 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). Arctic Drama to Sámi Theatre - Cultural Clashes towards Decolonisation: In Shared Dialogic Spaces. Meno istorija ir kritika. 93-100.
  • Vis forfatter(e) (2019). Tuukkaq, Silamiaut og Grønlands Nationalteater. Antropologisk vending til ny-konteksutaliserte klassiskere - mytedramaturgi og inter-nordisk utveksling. Peripeti. 38-52.
  • Vis forfatter(e) (2019). Opplevelsens teater som forskningsfelt: Et kritisk refleksivt blikk på kunstfaglig forskning - encyklopdedisk uorden og metafor som grep for å etablere feltet. Peripeti. 132-141.
  • Vis forfatter(e) (2019). Kabaret, det revolusjonære og politiske. Teateravantgarde i Norge 1920-1950. Teatervitenskapelige studier. 53-66.
  • Vis forfatter(e) (2018). New Authenticity and Emergency in Performance: Fake, Arts and Politics. Analele Universitatii Bucuresti. 171-183.
  • Vis forfatter(e) (2018). La narration du monde et la pratique du recyclage (A travers l´exemple des "Project Theatre" dans les années 1990), i Corps parlant, cops vivant. Textes réunis par Jonathan Châtel et Pierre Piret, Centre d´études théâtrales Université catholique de Louvain. Études Théâtrales. 151-155.
  • Vis forfatter(e) (2018). Introduction til Theatre Studies 3.0, by Knut Ove Arntzen (University of Bergen) and Martynas Petrikas (Vilnius University). Nordic Theatre Studies. 7 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). Focusing the North: Performance art and theatre in an avant-garde perspective. THE INTERNATIONAL JOURNAL OF AESTHETICS AND PHILOSOPHY OF CULTURE. 15-30.
  • Vis forfatter(e) (2016). Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. Peripeti. 127-135.
  • Vis forfatter(e) (2016). Doktordisputas Wenche Larsen: Andreopponent Knut Ove Arntzen. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 6 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). Arktisk drama og biosofisk vitalisme: Knut Hamsuns dramatikk i lys av sjelelige landskap. Nordlit.
  • Vis forfatter(e) (2015). Theatre in the Ukrainian borderland: Vertep, avant-gardism and cabaret dramaturgy - Les Kurbas, Jura Soyfer and theatre Arabesque. Doksa. 104-115.
  • Vis forfatter(e) (2015). Bent Holm Holberg på tværs: Fra forskning til forestilling. Nordic Theatre Studies. 108-111.
  • Vis forfatter(e) (2012). Vegard Vinge - performativ tegneserie og ironisk teatermaskin. Peripeti. 116-120.
  • Vis forfatter(e) (2010). Alongside Struve´s Meridian Arc: Symbolic Reflections of Memories. Meno istorija ir kritika. 94-100.
  • Vis forfatter(e) (2009). On Nomadism. METHIS Studia Humanoria Estonica. 69-78.
  • Vis forfatter(e) (2008). Den gjenoppståtte teatermskin. Et postdramatisk paradoks. Peripeti. 19-29.
  • Vis forfatter(e) (2006). Reflections on New-Mimesis: Playing with Irony and Simulation. Meno istorija ir kritika. 6-12.
  • Vis forfatter(e) (2004). Naujuju energiju teatras (Baktruppen ir Recto Verso). Darbai ir Dienos. 83-91.
  • Vis forfatter(e) (2000). Hybriduttryck och kulturell identitet innom post-mainstream. Visslingar & Rop. 94-105.
  • Vis forfatter(e) (1999). Québec: théâtre jeune et post-mainstream. Un point de vue géoculturel et comparatif. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. 5-15.
  • Vis forfatter(e) (1998). Post-mainstream som en geokulturell dimensjon for teater. 3t : tidsskrift for teori og teater. 28-33.
  • Vis forfatter(e) (1998). Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre. TRANS Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften.
  • Vis forfatter(e) (1997). Scenekunst og gruppearbeid. Billedkunstneren. 14-18.
  • Vis forfatter(e) (1997). Fra kabaretdramaturgi mot en ny teatertekst. 3t : tidsskrift for teori og teater. 12-20.
  • Vis forfatter(e) (1995). Hybrid and Cultural Identity - After the Mainstream. Arctic Theatre from Scandinavia in a Post-Mainstream Perspective. Nordic Theatre Studies. 6.
  • Vis forfatter(e) (1994). Encyclopedia: A visual kind of dramaturgy. Theaterschrift.
  • Vis forfatter(e) (1994). "Baktruppen" - Reciklirano novo gleldalisce, norveska projektna skupin a med visualno dramaturgijo in reciklazo. Maska a med vizualno dramaturgijo in reciklazo..
  • Vis forfatter(e) (1994). "Baktruppen" - Norwegian project theatre combining visual drama, perfo rmance art and recycling. SIKSI The Nordic Art Review.
  • Vis forfatter(e) (1992). New Theatre in Norway: From Group Theatre to Project Theatre. Scandinavica - An International Journal of Scandinavian Studies.
  • Vis forfatter(e) (1992). Europeiske premisser for norsk landsdelsteater - Kjetil Bang-Hansen i lys av Stein Bugge. Moldegruppen i Stavanger og Bergen 1976-1985. I: Vestlandsmodernismen i norsk teater - en artikkelsamling i forbindelse med "Scene 1935-1992, en teater- og scenografiutstilling i Bergen". NVI-NYTT.
  • Vis forfatter(e) (1992). Brecht zwischen Legitimation und Recycling. Einige Ansichten @yber Konzeptionen im Hinblick auf Theoriediskurse. Communications from the International Brecht Society.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2012). Performing Arts and Theatre in an Avant-garde Perspective.
  • Vis forfatter(e) (2010). Teaterkritikkens forvandling mellom konvensjonsdyrking og løpsk teatermaskin.
  • Vis forfatter(e) (2010). Round table: Popkultur im internationalen Theater mit: Knut Ove Arntzen (Bergen), Rembert Huser (Minnesota), Vettka Kirilova (Berlin), Christel Stalpaert (Gent), Helene Varopoulou (Berlin/Athen).
  • Vis forfatter(e) (2010). A basic understanding of scenic landscapes reflecting popular, ritual and political dimensions in the dialogic space.
  • Vis forfatter(e) (2009). Practices of art inbetween esthetics and the social dimension, and in what way prisoner´s theater and performance art is related with both.
  • Vis forfatter(e) (2009). Historiografiske grenserefleksjoner, et trigonometrisk perspektiv.
  • Vis forfatter(e) (2009). An investigation into the field of European independent performance art.
  • Vis forfatter(e) (2009). Alongside the Meridian Bow of Struve: Reflections on the Borderline between East and West and their Memories in Performance.
  • Vis forfatter(e) (2009). "Art is Pop. Co-Ritus is Art". Artistic Strategy in Scandinavian ction art in the 1960s and 1970s.
  • Vis forfatter(e) (2007). Textual Idealism and the Melodramatic Tendency in the Dramaturgy of the 21st Century.
  • Vis forfatter(e) (2007). Living Spaces, Erlebnis-Kultur und Wissenschaftsdramaturgie: Anmerkungen über das Extreme in Kunst und Wissenschaft.
  • Vis forfatter(e) (2007). Den histrioniske tradisjon og 1700-tallskritikken i Danmark-Norge.
  • Vis forfatter(e) (2006). Transnational Processes of the Local and Global.
  • Vis forfatter(e) (2006). Peerformancekunst: Konfrontasjonens paradoks.
  • Vis forfatter(e) (2006). Nomadism and the arts.
  • Vis forfatter(e) (2006). Marginalität, Pop-Theater und die Frage von einer Svalbard-Kunst.
  • Vis forfatter(e) (2006). Interieurs aus der Sicht des "dritten Auges".
  • Vis forfatter(e) (2006). Fra dilletantkomedie til utviklet teaterkritikk: Brun, Fasting og Det dramatiske Selskab i Bergen.
  • Vis forfatter(e) (2006). Art of directing and drama - aspects of local and global in understanding Ibsen.
  • Vis forfatter(e) (2005). Marginality, pop-ambient and mainstream-jamming.
  • Vis forfatter(e) (2004). Qu´en est-il du théâtre "post-mainstream"?
  • Vis forfatter(e) (2004). Opplevelsens teater - fra avmaktens realisme til en ny autentisitet.
  • Vis forfatter(e) (2004). Holbergs teater: mellom kunst og liv - ritualitet, teatralitet og kontekst.
  • Vis forfatter(e) (2003). To fake or not to fake: From situationism to new authenticity.
  • Vis forfatter(e) (2003). The Revolutionary Avant-Garde: What drama?
  • Vis forfatter(e) (2003). On Nomadism.
  • Vis forfatter(e) (2002). Theatrical Illusion and the Text. New Ways of Theatrical Illusion with regard to the Question of Representation in Theatre.
  • Vis forfatter(e) (2002). Shared experience from pop-ambient to pop-community.
  • Vis forfatter(e) (2001). Visuell dramaturgi og det ambiente.
  • Vis forfatter(e) (2001). Theatre, Art and Context.
  • Vis forfatter(e) (2001). Post-mainstream as a Geocultural Dimension for Theatre.
  • Vis forfatter(e) (2001). Lectures on postmodern theatre/Vorlesungen über postmodernes Theater.
  • Vis forfatter(e) (2000). Vorlesungen über neue Tendenzen des Theaters.
  • Vis forfatter(e) (2000). Lectures in postmodern theatre.
  • Vis forfatter(e) (1999). Visuell dramaturgi og prosjektteater. Foredrag over to dager med videovisninger.
  • Vis forfatter(e) (1999). On telling the World and "Recycling" in the New Theatre.
  • Vis forfatter(e) (1998). Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre.
  • Vis forfatter(e) (1998). Post-Mainstream: A geocultural dimension for theatre.
  • Vis forfatter(e) (1998). Post-Mainstream as a Geo-Cultural Dimension.
  • Vis forfatter(e) (1997). Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre/Post-mainstream comme dimension culturelle en théâtre et performance.
  • Vis forfatter(e) (1997). Du Mainstream au post-mainstream: La Dissolution des centres.
  • Vis forfatter(e) (1997). Artscapes: Eine geokulturelle Dimension für das Theater.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2020). Setter seg på teaterkartet (Kristiansand): "Jonas" av Jens Bjørneboe, Kilden teater, premiere 31. januar 2020. Norsk Shakespearetidsskrift. 137-137.
  • Vis forfatter(e) (2019). (København): "Naturen, mytologiene og (post)kolonialismen, Johann Friedrich Struensees triste skjebne" - De utvalgtes Skipet vol 6 - Hofteatret under Det frie felts festival i København. Norsk Shakespearetidsskrift. 156-156.
  • Vis forfatter(e) (2019). (Berlin): "Virkelighet som forskyver seg". "Mitleid. Die Gesichte des Maschinengewehrs" av Milo Rau og "The Human Condition" etter Hannah Arendt, Schaubühne Berlin. Norsk Shakespearetidsskrift. 51-53.
  • Vis forfatter(e) (2019). (Berlin): "Scenisk fusjon. Sult og Peer Gynt i én forestilling". Sebastian Hartmanns Hamsun/Ibsen-prosjekt på Deutsches Theater, Berlin. Norsk Shakespearetidsskrift. 157-157.
  • Vis forfatter(e) (2016). (Berlin): "Publikum i salen, publikum på scenen". ´Western Society´ - pop-kulturell studie av en familiefest. Gob Squad company. . Norsk Shakespearetidsskrift. 91-92.
  • Vis forfatter(e) (2016). (Bergen): "Språklig og fysisk minnebearbeidelse". Løperjenten (rekonstruert) er en symbolmettet danseforestilling i dialog med Vibeke Løkkebergs film, Den Nationale Scene. . Norsk Shakespearetidsskrift. 111-112.
  • Vis forfatter(e) (2016). (Bergen): "Et nytt fysisk teater". Det sosiale og politiske sto i sentrum på fjorårets Meteor. Meteorfestivalen/BIT Teatergarasjen. Norsk Shakespearetidsskrift. 91-93.
  • Vis forfatter(e) (2016). "Slagkraften i et kulturfellesskap. ´The Other Eye´- en bok om utveksling mellom tysk og norsk teater". Germany versus Norway: Interchanging Theatrical Strategies. Red.: Elisabeth Leinslie og Anette Therese Pettersen. Danse- og Teatersentrum, Oslo 2015. . Norsk Shakespearetidsskrift. 129-131.
  • Vis forfatter(e) (2015). (Québec, Stavanger): "Emigrasjonsteater". To forestillinger på tvers av Atlanteren, med Chicago som omdreiningspunkt. "Norge", regi Kevin McCoy, Théâtre Humain, Théâtre du Tridant, Québec by, 3.-28. mars 2015, "1880 - Amerika", Statsteatret, regi Yngve Sundvor, Tou Scene 28.-30. april 2015. Norsk Shakespearetidsskrift. 167-168.
  • Vis forfatter(e) (2015). (Bergen): "Nyliberalismens paradoks". Om den estetiske nødfallshendelsen - kapitalistisk autentisitet versus personlig sensibilitet. Superamas X, BIT Teatergarasjen i co-produksjon med bl.a. Tanzquartier Wien og Buda Art Centre, Kortrijk. Norsk Shakespearetidsskrift.
  • Vis forfatter(e) (2015). (Bergen): "Et postdramatisk paradoks". Arne Lygre på Den Nationale Scene i et regigrep som ikke treffer helt. Norsk Shakespearetidsskrift. 157-157.
  • Vis forfatter(e) (2015). (Bergen): "En amerikansk Othello". Bill Pullman slår over i ekstrem realisme i en både leken og klassisk Othello (av William Shakespeare) på DNS. Den Nationale Scene, Bergen. Norsk Shakespearetidsskrift. 160-161.
  • Vis forfatter(e) (2015). "Ane Lan parafraserer Rudolf Steiner - Eller er det ikke det de gjør", In Absentia, Ane Lan og Silvia Costas, USF Verftet/BIT Teatergarasjen, Bergen, 14. november 2014. Norsk Shakespearetidsskrift. 94-95.
  • Vis forfatter(e) (2014). (Helsinki): "Liten men dyp". Baltic Circle Festival er en liten men dybtborende festival som rører og berører de nye performative trendene. Helsingfors/Helsinki, 13.-17. november 2013. Norsk Shakespearetidsskrift. 84-86.
  • Vis forfatter(e) (2014). (Bergen): "Grotesker, show og risiko". Kunst møter virkelighet på årets Festspill i Bergen. Omtaler av "All my dreams come true", tekst og regi Christian Lollike, Store Scene, DNS Bergen, 27. mai, "Hav" av Jon Fosse, regi Kai Johnsen, Kulturhuset Gimle, 22. mai, "Kardemomyang", konsept og regi Morten Traavik, Logen Teater, 22. mai, "Pearl of Scandinavia" av Christopher Grøndahl, regi Katinka Rydin, DNS Lille Scene, "Murmel Murmel", regi Herbert Fritsch, Volksbühne Berlin, DNS, Store Scene. Norsk Shakespearetidsskrift. 28-31.
  • Vis forfatter(e) (2014). "Andrzej Wirth, teaterfornyer og professor", anmedelse av boken Andrzej Wirth. Flucht nach vor. Gesprochene Autobiographie und Materialien. Intervjubok av Thomas Immer. Spector Books. Leipzig 2013. Norsk Shakespearetidsskrift. 58-61.
  • Vis forfatter(e) (2013). (Stamsund): "Postspektakulært spill". I stedet for å presentere publikum for et ferdig show, arrangerte aktørene i Already made Theatre en situasjon der tilskuerne selv etablerer den teatrale hendelsen. . Norsk Shakespearetidsskrift. 12-13.
  • Vis forfatter(e) (2013). "Dansk vinkling på Festspillene i Bergen. En kommentar til teaterprogrammet 2013. Nye forventinger eller falske forhåpninger?", Festspillene i Bergen 2013: 22. mai til 5. juni, med omtaler av bl.a. Alan Lucien Øyens "Coelcanth", "Meet me" av Liv Heløe, begge vist på Den Nationale Scene. Norsk Shakespearetidsskrift. 68-72.
  • Vis forfatter(e) (2012). (Berlin/Hamburg): "Det ville og eksotiske nord". Nordwindfestivalen speiler at landskapet er blitt en viktig kontekst for scenekunsten, anmeldelser av "Worship", Nya Rampen, regi Jakob Öhman, 29.-30. november, Volksbühne, også vist på Kampnagel, Hamburg, 6.-7. desember. "12 Karamasovs", etter Dostovjevskij, regi Kristian Smeds, vist Volksbühne, Berlin, 6.-7. desember, samt på Kampnagel, Hamburg. Norsk Shakespearetidsskrift. 66-69.
  • Vis forfatter(e) (2012). (Bergen): "Teater om kunst. En beckettsk allegori på kunstverdenen og dens aktører". "Happy Days in the Art World", tekst, konsept og scenografi: Michael Elmgreen og Ingar Dragset, Festspillene i Bergen, Den Nationale Scene 25. mai, også vist på RoleLee Goldbergs Performa-festival i New York. . Norsk Shakespearetidsskrift. 44-45.
  • Vis forfatter(e) (2011). (Bergen): "Pop-kulturelt teater i kropp og landskap". Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema og Needcompany (Amsterdam/Brussel): ANALYSIS-The Whole Song, libretto: Anneke Bonnema, musikk: Hans Petter Dahl, 3D animasjon og visuell design: Jan Butheel. . Norsk Shakespearetidsskrift. 110-111.
  • Vis forfatter(e) (2011). "Politisk satire og islandsk postmoderne teater om vikinger og andre beserker", "Gerpla - kjempeliv i nord", etter Halldor Laxness´roman. Regi Baltasar Kormákur, Nationaltheatret i Reykjavik, Festspillene i Bergen, 27. mai. Norsk Shakespearetidsskrift. 28-29.
  • Vis forfatter(e) (2010). Sør møter Nord (Kirkenes): En lekende og sirkusaktig, internasjonal versjon av Mor Courage. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-62.
  • Vis forfatter(e) (2010). (Moskva): "Tuminas´ Onkel Vanja. Mellom dekadense, forlatthet og tomhet i en stillestående verden", "Onkel Vanja" av Anton Tsjekov, regi: Rimas Tuminas, Vakthangovteatret vintersesongen 2010. Norsk Shakespearetidsskrift. 66-67.
  • Vis forfatter(e) (2009). Vote Zombie Andy Beuys, ameldelse av den tyske teatergruppen Show Case Beat Le Mot. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Vis forfatter(e) (2009). Romeo og Juliet - en lek for det villige (og uvillige?) publikum (anmeldelse av den amerikanske teatergruppen Nature Theatre of Oklahoma i BIT Teatergarasjen). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Vis forfatter(e) (2009). Modernisme på forskudd eller etterskudd, anmeldelse av Per Thomas Andersen: Modernisme. Tverrestetiske peilinger i musikk, billedkunst og litteratur. Bergen: Fagbokforlaget 2009. Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 165-167.
  • Vis forfatter(e) (2009). Kommentar til Meteor (BIT Teatergarasjens festival høsten 2009). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Vis forfatter(e) (2008). Ice. Pervertert utopisme. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-63.
  • Vis forfatter(e) (2008). Gullalderdrømmer. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 112-113.
  • Vis forfatter(e) (2008). A review on Gyldendals Teaterleksikon, edited by Alette Scavenius, Copenhagen 2007. Nordic Theatre Studies. 116-117.
  • Vis forfatter(e) (2004). (Bergen): Vibeke Bjelkes VILDANDEN på DNS: Forsøk på et idealistisk teater. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 78-80.
  • Vis forfatter(e) (2003). Transiteatrets WALK CAT WALK. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Vis forfatter(e) (2003). ET DUKKEHJEM på DNS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vis forfatter(e) (2020). Staging and Re-cycling: Retrieving, Reflecting and Re-framing the Archive . Routledge.
  • Vis forfatter(e) (2012). Kapittel i boken Populärkultur im Gegenwartstheater: Skandinavischer Situationismus : Politische Kunst auf dem Weg zum popkulturellen Ko-Ritus. Theater der Zeit.
  • Vis forfatter(e) (2000). Dramaturgische und politische Strategien im Drama und Theater des 20. Jahrhunderts. Röhrig Universitätsverlag GmbH.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2020). TENDENS: Scenekunst. Overskridelse. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. 112-113.
  • Vis forfatter(e) (2004). Talende taushet? -Skuespillerens språk; begreper eller prosess. Knut Ove Arntzen i intervju med Kari Høistad. Stikkordet. 6-80.
  • Vis forfatter(e) (2004). Anvendt teatervitenskap og et regiteater i endring, Schauspielhaus i Hamburg. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Vis forfatter(e) (2003). Nomadisme og kunst. Kunst. 26-29.
  • Vis forfatter(e) (2003). Kunst og kropp som landskap. Kunst. 20-24.
  • Vis forfatter(e) (2003). Kunst - et overskridende begrep. Kunst. 49-51.
  • Vis forfatter(e) (2000). Kong Lear i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 18-22.
  • Vis forfatter(e) (1996). Ti år med Tom Remlov. Bergens Tidende.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) (1996). Heiner M@yller på norsk. Klassekampen.
  • Vis forfatter(e) (1995). Teaterestetikk handler om å sette navn på sin tid. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (1995). Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
  • Vis forfatter(e) (1995). Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2016). Den nye autentisiteten: Kunsten mellom det estetiske og personlige. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2015). NORVÈGE. Perspectives nomade et "spiraldramaturgi" dans l´Arctique et le nord de la Scandinavie: le théâtre sami du littoral. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2015). Kritikk, bilde og minne: Performativ forestillingsanalyse av postmoderne teater - Hotel Pro Forma og Remote Control Productions. En metaforisk tilnærming til kritikk av postmoderne teater. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Fra spectateur til connaisseur og criticus : teaterkritikken i lys av det histrionske - eksemplifisert med Tronfølgeren i Sidon. 7 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Arktisches Drama und Landschaftsdialoge in szenischer Rezeption: Hamsun, Løveid, Iunker und Fosse - eine andere norwegische Dramatik?
  • Vis forfatter(e) (2012). A Metaphorical View on Cultural Dialogues: Struve´s Meridian Arc and Reflections on Memories in Eastern and Northern Borderlands. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2011). Et avantgardistisk blikk på performancekunst og teater. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2011). Cecilie Løveid i et landskap av ny norsk dramatikk. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2011). Art Is Pop. Co-ritus Is Art: Artistic Strategy in Scandinavian Action Art in the 1960s and 70s - With Some Aspects of Postmodern Recycling. 5 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Stjerner og performancekunst: "Den teatrale illusjon" og det frie sceniske feltet - reteatralisering, gruppeteater og aksjoner. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Baktruppen going beyond asthetics toward a space for living. An essay on Baktruppen´s first decade 1986-1996/97. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Personlig formidling og faglig forståelse. Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Dilletantkomedie, dramaturgi og teaterkritikk: Det dramatiske selskab i Bergen. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2007). Ein Transnationales Verfahren: Reflektionen über Kampnagel im Kontext internationaler Theaterarbeit/A transnational process: Reflections on Kampnagel in the context of international theatre work. 7 sider.
  • Vis forfatter(e) (2005). Vestlandske Kunsmisjon: estetiske overskridelser og ny feminitet - en kontekstualisering. 17 sider.
  • Vis forfatter(e) (2005). The Revolutionary Avant-Garde: What drama? 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2005). Holbergs teater mellom kunsts og liv - fra burleske paradokser til reteatralisering. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2004). Prosjektarbeid på teateret og norsk drama. Kjetil Bang-Hansen, Cecilie Løveid og Jon Fosse, eit teatervitskapleg perspektiv, 1982-1995. 31 sider.
  • Vis forfatter(e) (2004). Noen perspektiver på ny dramatikk, kanapéteater og imperfeksjon. 6 sider.
  • Vis forfatter(e) (2004). Marginality, pop-ambient and mainstream jamming in new forms of theatre. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2004). Estetisk forvandling i KIT. 6 sider.
  • Vis forfatter(e) (2003). The thesis of expressing a sense of nomadic connection and geocultural understanding of art/Teser for å uttrykke en nomadisk forbindelse og en geokulturell forståelse i kunsten/Tezi opisujace pojecie nomadycznego i geo-kultuowego rouzumienia sztuki. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2003). Skandinavien. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2003). Konfrontasjon og speil for et nytt teater: BIT Teatergarasjen. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2001). Visuel Dramaturgi og ny energier i post-mainstream teatret. 10 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 10 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2000). Das dokumentarische Drama: Gattung oder Problem? 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). TgStan og Rosas spiller Heiner Müllers "Quartett". 5 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). Skuespillerkunst og bevegelse. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). Scenekunstnere og billedkunstnere i tverrfaglig utveksling. 2 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). Hybridität und kulturelle Identität: Post Main Stream in Theater und Performance. 10 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). Bergens fargerike teaterhistorie. Scenekunst fra Kylekop til Bentein Baardson. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (1998). The fulfillment of the tramp messenger. A text about Robert Sot as an artist/Den omstreifende budbringers oppfyllelse. En tekst om Robert Sot som kunstner/Wypelnieni misji poslanca - wlóczegi....
  • Vis forfatter(e) (1998). Teaterartikler på land.
  • Vis forfatter(e) (1998). Store Norske Leksikon. Artikler på land.
  • Vis forfatter(e) (1998). Store Norske Leksikon. Artikler på land.
  • Vis forfatter(e) (1998). Cecilie Løveid og ny dramaturgi. Et vendepunkt i ny norsk dramatikk og teater, eksemplifisert med Balansedame på Den Nationale Scene i 1986. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (1997). Teaterartikler på land, vol. 9.
  • Vis forfatter(e) (1997). Teaterartikler på land, vol. 8.
  • Vis forfatter(e) (1997). Teaterartikler på land, vol. 10.
  • Vis forfatter(e) (1997). Teaterartikler på land, vol 7.
  • Vis forfatter(e) (1997). Teaterartikler på land, vol 6.
  • Vis forfatter(e) (1997). Teaterartikler på land, vol 10. I Store Norske Leksikon.
  • Vis forfatter(e) (1997). Ny-mimetisk lek med det postmoderne/New-mimetic play with postmodernity. 2 sider.
  • Vis forfatter(e) (1997). New Norwegian Dance In The Even Newer Mimetic Mirror, an essay. 3 sider.
  • Vis forfatter(e) (1997). Eine visuelle Form der Dramaturgie: Projekttheater in Skandinavien. Visual kind of dramaturgy: Project theatre in Scandinavia. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (1996). Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
  • Vis forfatter(e) (1996). Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
  • Vis forfatter(e) (1996). Landartikler om teater for følgende land: Bulgaria, Canada, Chile, Colombia, Cuba, Danmark.
  • Vis forfatter(e) (1996). Hybride teaterformer. Post-Mainstream i Nordnorsk og arktisk teater. -5 sider.
  • Vis forfatter(e) (1995). Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
  • Vis forfatter(e) (1995). Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
  • Vis forfatter(e) (1995). Hybridität und Kulturelle Identität: Post main Stream in Theater und Performance. -6 sider.
  • Vis forfatter(e) (1994). Profesjonelt teater I Nord-Norge.
  • Vis forfatter(e) (1994). Kabaretdramaturgi og drømmespillteknikk.
  • Vis forfatter(e) (1992). Teater. Internasjonalt.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Vis forfatter(e) (2011). Pop-kulturelt teater i kropp og landskap. (Bergen): Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 110-111.
  • Vis forfatter(e) (2011). Gruppe 66, Co-ritus og kunsten som samhandling. Kunst Pluss. 8-10.
  • Vis forfatter(e) (2009). Das Bild und seine Geschichte: herumhängen am Nordkap. Ballett International-Tanz Aktuell. 2 sider.
  • Vis forfatter(e) (2007). Performancehelg i Kunstbanken på Hamar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 23-25.
  • Vis forfatter(e) (2007). Hammerfest: 70´40´N/Knut Ove Arntzen über die nördlichste Tanzgruppe der Welt. Ballett International-Tanz Aktuell. 55-55.
  • Vis forfatter(e) (2007). "Tiden er vårt hjem", anmeldelse av oppsetting av Lars Noréns drama på Den Nationale Scene i Bergen, Småscenen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 125-125.
  • Vis forfatter(e) (2007). "Faderen", anmeldelse av oppsettingen av August Strindbergs drama på Den Nationale Scene, Store Scene, i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 106-107.
  • Vis forfatter(e) (2007). "Eg er vinden", anmeldelse av Jon Fosses drama på Festspillene i Bergen, fra Nationaltheatret i Oslo. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 71-71.
  • Vis forfatter(e) (2006). Spiraldramaturgi og nomadisme: Beaivvás Sámi Téather. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 118-119.
  • Vis forfatter(e) (2006). Kristian Smeds´spirituelle realisme. En presentasjon av Kristian Smeds og Houkka Bros. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 44-44.
  • Vis forfatter(e) (2006). Istanbul Internasjonale Teaterfestival. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 76-77.
  • Vis forfatter(e) (2006). Ambient regikunst: Gob Squad og illusjonens dilemma. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 106-107.
  • Vis forfatter(e) (2004). En bok om Forced Entertainment: Not even a game anymore. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 54-56.
  • Vis forfatter(e) (2004). Bergen: "Pop-boulevard" Forced Entertainment og opplevelsens teater: BLOODY MESS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 56-57.
  • Vis forfatter(e) (2004). - Bergen er kraftsenter i norsk scenekunst. Knut Ove Arntzen i intervju med Jan H. Landro, Eirik Brekke (foto). Bergens Tidende. 41-41.
  • Vis forfatter(e) (2002). Preface - Theatrical Illusion and the Text. Aspects of New Turns in Scenic Spaces from Premodern to Postmodern. Nordic Theatre Studies. 54-6.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2012). Nordwindfestival: Det ville og eksotiske nord. Kommentar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 67-70.
  • Vis forfatter(e) (2010). Grenseløse Kirkenes! En kommentar til en tverrkunstnerisk festival i Kirkenes, Barents Spektakel, 3.-7. februar 2010. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 58-60.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.