Hjem
Kristine Jørgensens bilde
Foto:
Zulfikar Fahmy, UiB
  • E-postKristine.Jorgensen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 41 13
  • Besøksadresse
    Fosswinckels gt 6
    5007 Bergen
    Rom 
    613
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen

Kristine Jørgensen forsker innen dataspillstudier. Hun er interessert i brukerorienterte perspektiver og har forsket på hvordan spillere opplever grenseoverskridende spillinnhold, lyd i dataspill, og interaksjon med grenseflater i spill.
Hun har også en interesse for produksjons- og bransjestudier og har i den sammenheng forsket på den norske spillbransjen. I perioden 2015-2019 ledet hun forskningsprosjektet Games and Transgressive Aestethics, som fokuserer på hva spillere opplever som grenseoverskridende i spill, og hvordan de håndterer dette i spillesituasjonen. 

Kristine Jørgensen er også leder for UiBs tverrfaglige forskergruppe for dataspill.

Hun er også medforfatter for The Paradox of Transgression in Games (med Torill Elvira Mortensen), forfatter av Gameworld Interfaces og A Comprehensive Study of Sound in Computer Games: How Audio Affects Player Action, og medredaktør for Transgression in Games and Play (med Faltin Karlsen).



 

Games and Transgressive Aesthetics-prosjektet: http://gta.b.uib.no/

Underviser på studieprogrammene i Medie- og interaksjonsdesign i Media City Bergen.

  • Vis forfatter(e) 2021. "Norway". . I:
    • Vis forfatter(e) 2021. Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming, 2nd Edition.
  • Vis forfatter(e) 2020. The Paradox of Transgression in Games.
  • Vis forfatter(e) 2019. Understanding War Game Experiences: Applying Multiple Player Perspectives to Game Analysis. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) 2019. Public game funding in the Nordic region. The International Journal of Cultural Policy.
  • Vis forfatter(e) 2019. Dead Rising and the Gameworld Zombie.
  • Vis forfatter(e) 2018. When Is It Enough? Uncomfortable Game Content and the Transgression of Player Taste. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) 2018. Transgression in Games and Play. MIT Press.
  • Vis forfatter(e) 2018. Introduction: Playful Transgressions. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) 2017. Newcomers in a Global Industry: Challenges of a Norwegian Game Company . Games and Culture. 660-679.
  • Vis forfatter(e) 2017. From hobbyists to entrepreneurs. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 457-476.
  • Vis forfatter(e) 2017. "Emphatic and Ecological Sounds in Gameworld Interfaces". 13 sider.
  • Vis forfatter(e) 2016. The positive discomfort of spec ops: The line. Game Studies.
  • Vis forfatter(e) 2016. Gameworld Interfaces as Make-Believe. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) 2015. From hobbyists to entrepreneurs: On the formation of the Nordic game industry. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 1-20.
  • Vis forfatter(e) 2015. Dark Play in Dishonored. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) 2014. Mediepanikk eller medieskepsis? En analyse av dataspilldebatten etter 22. juli. Norsk Medietidsskrift. 42-62.
  • Vis forfatter(e) 2013. Mellom næring og kultur: en studie av norsk spillpolitikk. Norsk Medietidsskrift. 5-28.
  • Vis forfatter(e) 2013. Gameworld interfaces.
  • Vis forfatter(e) 2013. "Estetikk og spillelementer: Utfoldelse og lekenhet med digital medieteknologi". Norsk Medietidsskrift. 241-260.
  • Vis forfatter(e) 2012. Kva er dataspel? Folkeopplysning for professorar. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) 2012. Combining think aloud and comic strip illustration in the study of augmented reality games. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) 2012. Between the game system and the fictional world. A study of computer game interfaces. Games and Culture. 142-163.
  • Vis forfatter(e) 2011. Time for new terminology? Diegetic and nondiegetic sounds in computer games revisited. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) 2011. Framing the Game : Four game-related approaches to Goffman's frames. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) 2011. "Players as co-researchers: Expert Player Perspective as an Aid to Understanding Games". Simulation & Gaming.
  • Vis forfatter(e) 2010. Game characters as narrative devices : a comparative analysis of Dragon Age: Origins and Mass Effect 2. Eludamos - Journal for Computer Game Culture. 315-331.
  • Vis forfatter(e) 2009. Dataspill og interaktivitet. 151-164. I:
    • Vis forfatter(e) 2009. Medievitenskap. Bd. 3: Mediebruk. Fagbokforlaget.
  • Vis forfatter(e) 2009. Conan eller Josefine? Politikk og økonomi i den norske spillbransjen. Norsk Medietidsskrift. 317-343.
  • Vis forfatter(e) 2009. A comprehensive study of sound in computer games: How audio affects player action.
  • Vis forfatter(e) 2008. Left in the Dark. Playing Computer Games with the Sound Turned Off. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) 2008. Audio and Gameplay: An Analysis of PvP Battlegrounds in World of Warcraft. Game Studies.
  • Vis forfatter(e) 2007. On Transdiegetic Sounds in Computer Games. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook. 105-118.
  • Vis forfatter(e) 2006. Lyd som grensesnitt: når dataspillets lyd blir funksjonell. Mediekultur. 44-52.
  • Vis forfatter(e) 2003. Aporia & Epiphany in context : computer game agency in Baldur's Gate II & Heroes of Might & Magic IV.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

For komplett liste over publikasjoner, se kristinejorgensen.b.uib.no.