Hjem
  • E-postKristine.Jorgensen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 41 13
  • Besøksadresse
    Media City Bergen
    Lars Hilles gate 30
    5008 Bergen
    Rom 
    02.111
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen

Kristine Jørgensen forsker innen dataspillstudier. Hun er interessert i brukerorienterte perspektiver og har forsket på hvordan spillere opplever grenseoverskridende spillinnhold, lyd i dataspill, og interaksjon med grenseflater i spill.
Hun har også en interesse for produksjons- og bransjestudier og har i den sammenheng forsket på den norske spillbransjen. I perioden 2015-2019 ledet hun forskningsprosjektet Games and Transgressive Aestethics, som fokuserer på hva spillere opplever som grenseoverskridende i spill, og hvordan de håndterer dette i spillesituasjonen. 

Kristine Jørgensen er også leder for UiBs tverrfaglige forskergruppe for dataspill.

Hun er også medforfatter for The Paradox of Transgression in Games (med Torill Elvira Mortensen), forfatter av Gameworld Interfaces og A Comprehensive Study of Sound in Computer Games: How Audio Affects Player Action, og medredaktør for Transgression in Games and Play (med Faltin Karlsen).



 

Games and Transgressive Aesthetics-prosjektet: http://gta.b.uib.no/

Faglig leder for studieprogrammene i Medie- og interaksjonsdesign i Media City Bergen.

  • 2020. The Paradox of Transgression in Games.
  • 2019. Understanding War Game Experiences: Applying Multiple Player Perspectives to Game Analysis. 16 sider.
  • 2019. Public game funding in the Nordic region. The International Journal of Cultural Policy.
  • 2019. Dead Rising and the Gameworld Zombie.
  • 2018. When Is It Enough? Uncomfortable Game Content and the Transgression of Player Taste. 15 sider.
  • 2018. Transgression in Games and Play. MIT Press.
  • 2018. Introduction: Playful Transgressions. 9 sider.
  • 2017. Newcomers in a Global Industry: Challenges of a Norwegian Game Company . Games and Culture. 660-679.
  • 2017. From hobbyists to entrepreneurs. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 457-476.
  • 2017. "Emphatic and Ecological Sounds in Gameworld Interfaces". 13 sider.
  • 2016. The positive discomfort of spec ops: The line. Game Studies.
  • 2016. Gameworld Interfaces as Make-Believe. 11 sider.
  • 2015. From hobbyists to entrepreneurs: On the formation of the Nordic game industry. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 1-20.
  • 2015. Dark Play in Dishonored. 16 sider.
  • 2014. Mediepanikk eller medieskepsis? En analyse av dataspilldebatten etter 22. juli. Norsk Medietidsskrift. 42-62.
  • 2013. Mellom næring og kultur: en studie av norsk spillpolitikk. Norsk Medietidsskrift. 5-28.
  • 2013. Gameworld interfaces.
  • 2013. "Estetikk og spillelementer: Utfoldelse og lekenhet med digital medieteknologi". Norsk Medietidsskrift. 241-260.
  • 2012. Kva er dataspel? Folkeopplysning for professorar. 16 sider.
  • 2012. Combining think aloud and comic strip illustration in the study of augmented reality games. 14 sider.
  • 2012. Between the game system and the fictional world. A study of computer game interfaces. Games and Culture. 142-163.
  • 2011. Time for new terminology? Diegetic and nondiegetic sounds in computer games revisited. 20 sider.
  • 2011. Framing the Game : Four game-related approaches to Goffman's frames. 18 sider.
  • 2011. "Players as co-researchers: Expert Player Perspective as an Aid to Understanding Games". Simulation & Gaming.
  • 2010. Game characters as narrative devices : a comparative analysis of Dragon Age: Origins and Mass Effect 2. Eludamos - Journal for Computer Game Culture. 315-331.
  • 2009. Dataspill og interaktivitet. 151-164. I:
    • 2009. Medievitenskap. Bd. 3: Mediebruk. Fagbokforlaget.
  • 2009. Conan eller Josefine? Politikk og økonomi i den norske spillbransjen. Norsk Medietidsskrift. 317-343.
  • 2009. A comprehensive study of sound in computer games: How audio affects player action.
  • 2008. Left in the Dark. Playing Computer Games with the Sound Turned Off. 14 sider.
  • 2008. Audio and Gameplay: An Analysis of PvP Battlegrounds in World of Warcraft. Game Studies.
  • 2007. On Transdiegetic Sounds in Computer Games. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook. 105-118.
  • 2006. Lyd som grensesnitt: når dataspillets lyd blir funksjonell. Mediekultur. 44-52.
  • 2003. Aporia & Epiphany in context : computer game agency in Baldur's Gate II & Heroes of Might & Magic IV.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

For komplett liste over publikasjoner, se kristinejorgensen.b.uib.no.