Hjem
  • E-postLaila.Aase@uib.no
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Lærebok
  • Lorentsen, Svein; Streitlien, Åse; Tarrou, Anne-Lise Høstmark; Aase, Laila. 1998. Fagdidaktikk : innføring i fagdidaktikkens forutsetninger og utvikling. Universitetsforlaget.
Vitenskapelig artikkel
  • Aase, Laila; Kaspersen, Peter. 2012. Den nordiske skolen - fins den? Norsklæreren. 35-45.
  • Aase, Laila. 1991. Den resonnerende stilen, hvordan arbeider vi med den? Skriving i skolen.
Rapport
  • Ongstad, Sigmund; Aase, Laila; Beacco, Jean-Claude; Byram, Michael; Cavalli, Marisa; Coste, Daniel; Crisan, Alexandru; Fleming, Michael; Maradan, Olivier; Pieper, Irene; Samihaian, Florentina; Vollmer, Helmut; Van de Ven, Piet Hein. 2009. LANGUAGES IN EDUCATION, LANGUAGES FOR EDUCATION. .
Populærvitenskapelig foredrag
  • Aase, Laila. 2007. Lesekompetanse og den litterære samtalen.
  • Aase, Laila. 2007. Danning og kompetanse- ulike målsetninger for skole og lærerutdanning.
  • Aase, Laila. 2007. Competences at the end of compolsory education, a comparative study.
  • Aase, Laila. 2006. Âmnesdidaktik og skoleutveckling i Norge.
  • Aase, Laila. 2006. Tekst og lesar. Musikk fra en blå brønn i eit didaktisk perspektiv.
  • Aase, Laila. 2006. Norskplanen i Kunnskapsløftet.
  • Aase, Laila. 2006. Norskplanen i Kunnskapsløftet.
  • Aase, Laila. 2006. Norskplanen i Kunnskapsløftet.
  • Aase, Laila. 2006. Norskplanen i Kunnskapsløftet.
  • Aase, Laila. 2006. Lesing, danning og tekstkompetanse.
  • Aase, Laila. 2006. Hva er fagdidaktikk?
  • Aase, Laila. 2006. Elevtekst og skriveforskning- noen utviklingslinjer i norsk skrivepedagogikk.
  • Aase, Laila. 2006. Convergencies between L1 and L2?
  • Aase, Laila. 2006. Assessment and self-assessment.
  • Aase, Laila. 2006. Aims in the teaching and learning of language in Education.
  • Aase, Laila. 2005. Norskfaget i kunnskapsløftet.
  • Aase, Laila. 2005. Læreplanen i norsk.
  • Aase, Laila. 2005. Lesing i skolen.
  • Aase, Laila. 2005. Det moderne prosjektet fra opplysningstiden via realismen til i dag.
  • Aase, Laila. 2005. Danning demokrati og tekstkompetanse.
  • Aase, Laila. 2005. Convergencies between L1 and L2 in Norwegian Curriculum.
  • Aase, Laila. 2005. Approaches to teaching and learning.
Vitenskapelig foredrag
  • Aase, Laila. 2007. Literary dialogue in a lower secondary classroom. Staging verbal interaction.
  • Aase, Laila. 2006. "Det doble livet: Skjult og åpent i norskfaget fra Rosted til Clemet".
  • Aase, Laila. 2003. Åpningsforedrag: Norsklærerens selvforståelse.
  • Aase, Laila. 2003. Retorisk perspektiv på Lyder Sagen og hans tid.
  • Kolstø, Stein Dankert; Ulvik, Marit; Fenner, Anne-Brit; Helleve, Ingrid; Skulstad, Aud Solbjørg; Aase, Laila. 2003. IKT og prosessorientert læring - Hvordan kan rammer hemme og fremme det faglige fokus?
  • Aase, Laila. 2003. Den lærde skolens morsmålsfag- retorikk og estetikk.
  • Aase, Laila. 2003. Cultural competence - a base for participation in society.
  • Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2003. Autonomy and Cultural Competence.
  • Aase, Laila. 2002. Skrivekurs på helsefag hovedfag.
  • Aase, Laila. 2002. Lærerroller og veilederroller.
  • Aase, Laila. 2001. sammenhenger mellom morsmål og fremmedspråk.
  • Aase, Laila. 2001. Teaching, learning and experiencing literature through dialogue.
  • Aase, Laila. 2001. Danningsperspektiver på norskfaget.
  • Aase, Laila. 2000. Sammenhenger mellom tekstkompetanse i morsmål og fremmedspråk.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Nicolaysen, Bjørn; Aase, Laila. 2005. Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv. Det Norske Samlaget.
  • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.
Fagbok
  • Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik; Aase, Laila. 2005. Kulturmøte i tekstar. Det Norske Samlaget.
  • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget.
  • Aase, Laila. 2002. Norskfaget blir til. Den lærde skoles morsmålsundervisning og danningstradisjoner fram til 1870. Fagbokforlaget.
  • Aase, Laila. 1991. Skriveopplæring og sjanger. Universitetsforlaget.
  • Aase, Laila. 1991. Kolon. Lærebok i norsk for videregående skole. Det Norske Samlaget.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aase, Laila. 2012. Skriveprosesser som danning. 1 sider.
  • Aase, Laila. 2012. Fagdidaktisk refleksjon som balansepunkt i sprikende profesjonsforventninger. 23 sider.
  • Aase, Laila; Hägerfeth, Gun. 2012. Dannelse/ bildning i et skandinavisk perspektiv. 23 sider.
  • Aase, Laila. 2010. Norskfagets mange kunnskapsformer. 18 sider.
  • Aase, Laila. 2009. Formalisme som støtte eller fallgruve i en danningsorientert skriveopplæring- det tradisjonelle dilemma. 10 sider.
  • Mikalsen, Øyvind; Rognaldsen, Svein; Aase, Laila. 2007. Ny organiseringsmodell - ny og bedre lærerutdanning? 11 sider.
  • Aase, Laila. 2007. Fagdidaktikk og skoleutvikling i Norge. 10 sider.
  • Aase, Laila. 2007. Elevtekst og skriveforskning-noen utviklingslinjer i norsk skrivepedagogikk. 12 sider.
  • Aase, Laila. 2007. Convergences between first language and second language? Theoratical and practical implications. 12 sider.
  • Aase, Laila. 2005. Skolefagenes ulike formål-danning og nytte. 14 sider.
  • Aase, Laila. 2005. Norskfagets danningspotensial i fortid og samtid. 14 sider.
  • Aase, Laila. 2005. Norskfaget- skolens fremste danningsfag? 15 sider.
  • Aase, Laila. 2005. Litterære samtalar. 19 sider.
  • Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik; Aase, Laila. 2005. Føreord om føremålet.
  • Aase, Laila. 2005. Borgerskolene- spydspiss for allmenndanningen. 15 sider.
  • Aase, Laila. 2004. Nordahl Rolfsen - leseboken som folkeskolens ideologibærer. 22 sider.
  • Aase, Laila. 2003. Lærerroller og veilederroller- fagbaserte kompetanseområder?

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.