Line Torbjørnsen Hilt
Professor, Leder av forskningsgruppen GRUNNPED: Grunnspørsmål i pedagogikken
- E-postLine.Hilt@uib.no
- Telefon+47 55 58 48 45+47 452 59 495
- BesøksadresseChristies gate 13, Vektergården 4. etg.5015 Bergen
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Forskningsarbeid innenfor pedagogisk filosofi, utdanningspolitikk, lærerplan, innvandring og integrering, inkludering/ekskludering, globalisering av utdanning, diskurser/semantikker innenfor utdanning, 21st century skills, moralfilosofi og karakterdanning. Har arbeidet mye med Luhmanns systemteori, diskursteoretiske perspektiver, samt nykommunitaristisk filosofi.
Utvalgte publikasjoner
- 2022. 21st Century Skills and Nordic Educational Reforms. Kapittel, sider . I:
- 2022. The Oxford Encyclopedia of School Reform. Oxford University Press. 1024 sider. ISBN: 9780197626795.
- 2022. How to frame standards and standardisation in education. Chapter 1, sider 3-25. I:
- 2022. Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. 239 sider. ISBN: 9781800715905.
- 2022. Mastering life through skills: risk prevention through "standards of the self" in health and life-skills education. Chapter 8, sider 143-163. I:
- 2022. Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. 239 sider. ISBN: 9781800715905.
- 2022. How not to be governed by social and emotional standards. Chapter 11, sider 197-217. I:
- 2022. Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. 239 sider. ISBN: 9781800715905.
- 2022. Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. 239 sider. ISBN: 9781800715905.
- 2021. Hybrid forms of education in Norway: a systems theoretical approach to understanding curriculum change. Journal of Curriculum Studies. 20 sider. doi: 10.1080/00220272.2021.1956596
- 2022. The Purpose of Education and the Future of Bildung. I:
- 2022. Rethinking Education in Light of Global Challenges. Scandinavian Perspectives on Culture, Society and the Anthropocene. Routledge. 256 sider. ISBN: 9781032108193.
- 2022. Amor Mundi (Love of the World) in the Anthropocene: Arendt and the Question of Sustainable Education. I:
- 2022. Rethinking Education in Light of Global Challenges. Scandinavian Perspectives on Culture, Society and the Anthropocene. Routledge. 256 sider. ISBN: 9781032108193.
- 2021. Hva er bærekraftig utdanning? Grønne dyder og karakterdanning i den antropocene tidsalder. kapittel 3, sider 69-94. I:
- 2021. Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget. 389 sider. ISBN: 9788245035476.
- 2021. Hvordan bør skolen sørge for fellesskapsdanning i et flerkulturelt samfunn? kapittel 2, sider 45-68. I:
- 2021. Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget. 389 sider. ISBN: 9788245035476.
- 2021. Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper. kapittel 5, sider 121-150. I:
- 2021. Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget. 389 sider. ISBN: 9788245035476.
- 2021. Hvordan bør skolen tilrettelegge for elevenes moralske danning? Kapittel 7, sider 169-198. I:
- 2021. Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget. 389 sider. ISBN: 9788245035476.
- 2021. Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget. 389 sider. ISBN: 9788245035476.
Pedagogisk filosofi og idehistorie
Vitenskapsfilosofi
Lærerutdanning
BA/MA Utdanningsvitenskap
Interkulturell pedagogikk
Examen Philosophicum
- (2022). Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited.
Myten om det Postindustrielle Norge (2007-2008)
Arbeidsmiljø på flerkulturelle arbeidsplasser (2008-2010)
Inkluderingens Grenseland - Phd prosjekt (2011-2016)
EDSTAND - Educational Standardisation in a diverse world (2017-2020)
Kompetansefelt