- E-postlucas.jeno@uib.no
- BesøksadresseChristiesgate 12Bjørn Christiansens hus5015 BergenRom335
- PostadressePostboks 78075020 Bergen
Lucas M. Jeno er Førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen. Jeno forsker på hvordan motivasjon tilrettelegges, og hvordan motivasjon igjen påvirker læring, frafall og psykologisk velvære.
Jenos interesse for motivasjon har pågått siden Bachelor avhandlingen hans, og hans interesse og tilnærming har blitt utarbeidet og vokst konvergent. Jeno begynte å forske på hvordan læreres motivasjonsstiler påvirker elevenes motivasjon og læring (BSc- og MSc-avhandlinger), og videre til å undersøke ulike faktorer som bidrar til studentenes autonome motivasjon (PhD-avhandling), teknologiens rolle i motivasjon og læring (Postdoc-prosjekt), og rollen som underviseres motivasjon og læringsmetoder og studenter psykologiske velvære- og læringsprosesser (nåværende forskningslinje).
Jeno er Prosjektleder for DIKU-prosjektet "MOVUL: Mobilbasert læring som vurdering", der målet er å utvikle og teste et mobilbasert vurderingsverktøy for biologistudenter. Jeno er også prosjektpartner i ett DIKU-prosjekt og ett NFR-prosjekt, der hans rolle er å anvende motivasjonsprinsipper og statistiske teknikker for å undersøke studentens motivasjon og læring.
Kommende prosjekter: Med internasjonale samarbeidspartnere undersøker vi hvordan WhatsApp kan redusere angst for å lære fremmedspråk. Med en stor gruppe internasjonale forskere utvikler vi en taksonomi for motivasjonsteknikker for å styrke studentenes motivasjon. Med min PhD kandidat, undersøker vi hvordan motivasjon og trivsel varierer i en undervisningsøkt ved hjelp av dagbokmetoder, og hvordan undervisningsøkter kan lages for å bli mer relevante for å øke interessen og motivasjonen. Med min Master-kandidat undersøker vi effekten av ulike teknologier på studentenes motivasjon og læring. Jeg har blitt bedt om å skrive to bokkapitler: 1) om motivasjon i høyere utdanning, og 2) om motivasjon og teknologi. Til slutt, et narrative litteraturgjennomgang som snart vil bli sendt inn, integrerer feltet mobil læring fra en motivasjonsperspektiv. Denne studien forventer jeg vil lede feltet mobillæring i årene som kommer på grunn av omfanget av studien, og dens nyskapende tilnærming.
Jeg har totalt 13 populærvitenskapelige kronikker og intervjuer i media. I disse har jeg formidlet problemstillinger knyttet til: læring og motivasjon i høyere utdanning, utdanningsutvikling, studieteknikker for studenter under pandemien (https://www.vaergodmotdegselv.no/en/study-techniques), og hvordan man skal prestere før eksamen.
Jeg har også brukt min kompetanse i statistikk og læring for å evaluere og forbedre det nasjonale spørreskjemaet for studentevaluering, og har blitt invitert av NOKUT til å presentere mine forslag og anbefalinger (https://www.nokut.no/arrangementer/hoyere-utdanning/studiebarometeret--seminar/).
Til slutt, på sosiale medier (Twitter), sprer jeg forskning, metoder og prosjektaklevant informasjon for et pågående prosjekt (@ArtsApp1) og min egen forskning (@lucas_jeno).
Undervisning:
Jeg underviser i ulike emner i universitetspedagogikk som jeg har utviklet eller med-utviklet. Disse kursene inkluderer:
- Smågruppeundervisning
- Universitetspedagogikk for Ph.D-kandidater
- Teambasert læring
- Statistikk
- Introduksjon til universitetspedagogikk
- Studentmotivasjon
Veiledning
Jeg tilbyr veiledning for studenter i pedagogikk, motivasjon og læring, ved hjelp av kvantitative og kvalitative metoder. Se nedenfor for tidligere og nåværende studenter jeg veileder:
PhD-veiledning (*Hovedveileder)
Marius Ole Johansen* 2018-
Oddfrid T. Kårstad Førland 2019-
Yuliia Sharapenko 2023-
Masterveiledning (*Hovedveileder):
Brigt Roar Skeie* 2022-2024
Emilie Andreassen* og Roso Andrea Johansen* 2022-2023
Kjetil Grotle Rundereim* 2021-2022 i prosjektet "ArtsApp"
Sara Madeleine Kristensen* 2016-2017 i prosjektet "Veier til frafall"
Workshops:
Jeg tilbyr workshops i bruk av aktivlæring og teknologi for å støtte læring i undervisningen, og motivasjon.
- (2023). A Classification System for Teachers’ Motivational Behaviours Recommended in Self-Determination Theory Interventions. Journal of Educational Psychology.
- (2022). Using WhatsApp increases language students' self-motivation and achievement, and decreases learning anxiety: A self-determination theory approach. Journal of Computer Assisted Learning.
- (2022). A qualitative investigation of psychological need-satisfying experiences of a mobile-learning application: A Self-Determination Theory approach. Computers & Education Open (CAEO). 11 sider.
- (2021). The Within-Person Effect of Psychological Distress on Social Self-Efficacy: A Random Intercept Cross-Lagged Panel Model . Journal of Research on Adolescence.
- (2021). Testing the METUX Model in Higher Education: Interface and Task Need–Satisfaction Predict Engagement, Learning, and Well-Being. Frontiers in Psychology.
- (2021). Motivational Determinants of Students’ Academic Functioning: The Role of Autonomy-support, Autonomous Motivation, and Perceived Competence. Scandinavian Journal of Educational Research. 1-19.
- (2020). The effects of a goal-framing and need-supportive app on undergraduates´ intentions, effort, and achievement in mobile science learning. Computers & Education. 1-14.
- (2020). Gender gaps in the performance of Norwegian biology students: the roles of test anxiety and science confidence. International Journal of STEM Education. 1-10.
- (2019). Are Autonomously Motivated University Instructors More Autonomy-Supportive Teachers? International Journal for the Scholarship of Teaching & Learning. 1-14.
- (2018). The effects of m-learning on motivation, achievement and well-being: A Self-Determination Theory approach. British Journal of Educational Technology (BJET). 1-15.
- (2018). Testing the novelty effect of an m-learning tool on internalization and achievement: A Self-Determination Theory approach. Computers & Education. 398-413.
- (2018). A prospective investigation of students’ academic achievement and dropout in higher education: a Self-Determination Theory approach. Educational Psychology. 1163-1184.
- (2017). The relative effect of team-based learning on motivation and learning: a self-determination theory perspective. CBE - Life Sciences Education. 1-12.
- (2017). The effect of a mobile-application tool on biology students' motivation and achievement in species identification: A Self- Determination Theory perspective. Computers & Education. 1-12.
- (2014). A self-determination theory perspective on autonomy support, autonomous self-regulation, and perceived school performance. Reflecting Education. 1-20.
- (2014). A motivational model of autonomy-support, autonomous motivation, and perceived school performance: A self-determination theory perspective. Reflecting Education. 1-20.
- (2016). bioCEED Survey 2015. 1. 1. .
- (2022). Pedagogy for group work.
- (2022). Gruppelederopplæring: Undervisning og tilbakemelding.
- (2021). Videreutvikling av Studiebarometeret.
- (2020). Studentaktiv læring - hva, hvordan, hvorfor.
- (2018). Using Self-Determination Theory (SDT) to inform professional development, understand why active learning works, and forster the Scholarship of Teaching and Learning (SoTL).
- (2018). Team-Basert Læring.
- (2018). Active learning.
- (2017). Hvordan bruke teknologi i undervisningen for å motivere og lære.
- (2017). Digital resources in teaching activities.
- (2017). Developing the bioCEED Survey 2015.
- (2016). Utdanningskvalitet i biologikurs - Fra underviserkultur til læringskultur.
- (2016). Hvilken effekter har teknologi på studentenes læring og motivasjon?
- (2022). Fluctuation of autonomy and functioning within a teaching lesson: An Experience-Sampling Method approach.
- (2019). Perceived novelty is not enough: the effect of need-support in m-learning on internalization and achievement.
- (2018). How mobile learning can support student motivation and achievement.
- (2018). A Self-Determination Theory approach to understanding the motivational dynamics of Team-Based Learning.
- (2017). The effects of technology on learning.
- (2017). Strategies for documenting the implementation of active learning in the Department of Biology.
- (2017). Hvordan teknologi kan bidra til aktiv læring.
- (2017). Hvordan teknologi bidrar til biologistudenters motivasjon og læring.
- (2015). Shift from teacher-centered to student-centered learning. Bottom-up and top-down changes in an institution.
- (2015). ArtsApp – et verktøy for enklere artsidentifikasjon.
- (2022). Effekten av digitale identifiseringsverktøy på videregående elevers motivasjon og læring ved artsidentifisering: Et selvbestemmelsesteoretisk perspektiv. 1.
- (2013). En motivasjonsmodell av autonomistøtte, autonom motivasjon og oppfattet skoleprestasjoner: Et self-determination theory perspektiv.
- (2022). AI: Et gode eller et problem? Khrono.no.
- (2020). Vi vil ha full revolusjon: Studiebarometeret 2.0! Khrono.no.
- (2020). Relevans, lissom? Khrono.no.
- (2019). Hvis klimakonkurransen skal fungere, er det noen ting man bør tenke på. Khrono.no.
- (2017). God undervisning kommer ikke fra hjertet. Studvest.
- (2017). Belønning og økt status kan gi bedre forelesere. Forskning.no.
- (2016). Vi bør gjøre noe med undervisningen. Bergens Tidende.
- (2016). Mer enn forelesninger. Forskerforum. 39-39.
- (2016). Hvordan lese til eksamen? Klassekampen. 18-19.
- (2016). Hvordan du faktisk presterer under press. Studvest.
- (2015). Vanskelig å komme i gang? Motivasjonstips til deg som er student . Studvest.
- (2018). The antecedents and consequences of students´ autonomous motivation. The relation between need-support, motivation, and academic achievement.
- (2022). Mobilteknologien som gjør gresset grønnere for studentene.
- (2021). Mistet motivasjonen? Her er ekspertens beste tips.
- (2016). Søk hjelp så fort du kan.
- (2016). Hvordan forberede seg til eksamen.
- (2020). Webinar om Studiebarometeret – videreutvikling.
- (2016). NOKUT-frokostmøte. Rom for mer læring?
- (2018). The motivational dynamics of Team-Based Learning .
- (2017). Gender gaps in Norwegian students: Confidence, self-efficacy, motivation and participation.
- (2016). The effect of a mobile-application tool on intrinsic motivation, perceived competence and achievement.
- (2015). Why higher education should encourage learner-centered education.
- (2013). Why autonomy-support and self-determined motivation is important for school.
- (2015). Encouraging Active Learning in Higher Education: A Self-Determination Theory Perspective. International Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE). 716-721.
- (2022). Studenter ble motivert til å lære av en app. https://forskning.no/.
Jeg samarbeider og leder flere prosjekter. Se nedenfor for en oversikt over nåværende og tidligere prosjekter:
DEVELOP: Developing evidence-based mentoring for better STEM work placements. DIKU finansiert med 4 688 362 NOK. Prosjektnummer: ARB-2021/10151 (Prosjektperiode: 2022-2025). Rolle: Prosjektpartner
bioCEED: Senter for fremragende utdanning i biologi. NOKUT/DIKU-finansiert med 4 000 000 kroner i året (2014-2024). Rolle: Prosjektpartner
ArtsApp: Hvordan teknologi påvirker motivasjon og interesse for læringsarter. NFR-finansierte med 8 000 000 kroner. Prosjektnummer: 275681 (Prosjektperiode: 2018-2022). Rolle: Prosjektpartner
MOVUL: Mobilbasert læring som vurdering. DIKU-finansiert med 550 000 kroner. Prosjektnummer DIG-2020/10014 (Prosjektperiode: 2020-2022). Rolle: Prosjektleder