- E-postMari.Eide@uib.no
- Telefon+47 55 58 94 59
- BesøksadresseSydnesplassen 7HF-bygget5007 Bergen
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Min forskning handler om hvordan engelsklærere nærmer seg og opplever diskusjoner av kontroversielle tema i engelskfaget. Jeg intervjuer og observerer lærere i timer hvor kontroversielle tema står på agendaen, og er interessert i hvilke tema som tas opp, hvordan lærere og elever samhandler rundt slike tema, og hvilken læring det potensielt kan ligge i å diskutere kontroversielle tema på engelsk.
Jeg er også interessert i kjønnsnøytrale pronomen på norsk og engelsk, og formidler ofte om dette.
Besøk gjerne podcasten min Forskning til Folket hvor jeg intervjuer ivrige formidlere om hvordan de driver med forskningsformidling: https://www.forskningtilfolket.no
- Podcast: Forskning til Folket - en podcast om god forskningsformidling
- Workshop: Inviterte skoleklasser til å diskutere kontroversielle tema
- Blogginnlegg: Why should early-stage PhD candidates bother disseminating their research?
- Kronikk: Forsker møter formidler: Seks råd for bedre samarbeid
- Podcast: Hvem bør formidle forskningen?
- Blogg: Hen, men også they, zie, ze and ey
- Nyhetssak: A world in refuge
Jeg underviser hovedsaklig lektorstudenter i engelsk fagdidaktikk, både på 200- og 300-nivå.
Jeg har også undervist i introduksjon til engelsk lingvistikk, akademisk skriving og arbeid med kildehenvisning.
- (2020). Han, hun, men ikke hen - hvorfor det, egentlig? REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. 20-27.
- (2023). The perks of engaging systematically with previous research in your field: SystematISH literature review in your dissertation.
- (2023). Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema i ulike skolefag? Refleksjoner fra forskningsprosjekt.
- (2022). Discussing controversial issues in the EAL classroom: what do we know, what don't we know, and what can we assume?
- (2021). Å utdanne den demokratiske borgeren: Verdien av å inkludere kontroversielle tema i engelskundervisningen.
- (2021). Assessing the role of the Global Compacts for Refugees and Migration in Europe: Discourses and Synergies .
- (2023). FØLELSER OG KONTROVERSER I ENGELSKFAGET: RISIKOFYLT LÆRING?.
- (2022). Om 'hen' i språket.
- (2022). Hva lærer elever av å være uenige? Diskusjon av kontroversielle tema i engelskfaget.
- (2022). Discussion workshop: inviting students to explore controversial issues.
- (2021). Hvorfor formidle forskning til folk? .
- (2019). Om pronomenet hen.
- (2023). “Like, I wouldn’t go to jail for it” - Student discourses on the use of civil disobedience as a protest tool in climate activism .
- (2023). Emotional engagement with controversies: a pendulum between intercultural learning and risk-taking? The case of the English subject .
- (2023). Emotional responses to controversial issues in the EAL classroom: exploring potentials for intercultural learning.
- (2021). Rocking the binary boat: studying attitudes towards, and the use of gender-neutral pronouns in Australia.
- (2018). Shaping the Discourse of Gender-Neutral Pronouns in English: A Study of Attitudes and Use in Australia.
- (2023). Hen - vårt korte og kontroversielle kjønnsnøytrale pronomen. Språkprat. Et populærvitenskapelig tidsskrift.
- (2023). De - en kjønnsnøytral utfordrer til hen. Språkprat: et populærvitenskapelig tidsskrift.
- (2019). Hen, men også they, zie, xe og ey – kjønnsnøytrale pronomen i norsk, svensk og engelsk. Språkprat.
- (2023). Ny podcast om forskningsformidling.
- (2023). Forskning på øret: Podcast som formidlingskanal .
- (2023). Forskar skal hjelpa forskar.
- (2022). Slik kan forskere nå ut til flere med forskningen sin.
- (2022). Ny forskergruppe diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever.
- (2022). Kjønnsnøytrale pronomen skaper debatt: – Toleransen min slutter når folk skal lage sin egen grammatikk .
- (2022). Hvordan kan kommunikasjonsrådgivere støtte forskere i møter med media? .
- (2022). GendHER/HIMclusive-Language (a podcast on gender-neutral language).
- (2021). Debatt: – Dette er det aller viktigste tiltaket for å sikre flyktningers rettigheter.
- (2023). Undervisning som formidling.
- (2023). Nå ut til flere med sosiale medier.
- (2023). Mediehåndtering for forskere.
- (2023). Formidling fra forskningsprosjekter.
- (2023). Det gode foredraget.
- (2021). Akademisk Lunch: Hvem skal formidle forskningen?
- (2022). Hen, N-debatten, og politisk korrekt språk.
- (2022). Forsker møter formidler: seks råd for bedre samarbeid.
- (2022). Five reasons why early-stage PhD candidates should bother disseminating their research.
- (2021). Syria-krigen 10 år: 5,6 millioner syrere har flyktet ut av landet.
- (2021). Syria at 10: the refugee crisis at a glance.
- (2021). Academics & the Media: Taking on the expert role.
- (2021). A world in refuge.
- (2020). Who is (un)protected by the law?
- (2020). EU puts ‘Dublin to bed’ and launches New Pact on Migration and Asylum.
- (2020). Aldri før har flere mennesker vært på flukt.
Jeg er medlem i flere forskergrupper:
Jeg er også medlem av følgende forskerskoler: