Hjem
Marianne Gundersons bilde

Marianne Gunderson

Ph.d.-kandidat, Machine Vision-prosjektet (ERC)
  • E-postMarianne.Gunderson@uib.no
  • Besøksadresse
    Sydnesplassen 7
    HF-bygget
    5007 Bergen
    Rom 
    302
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2023). Machine vision situations: Tracing distributed agency. Open Research Europe.
  • Vis forfatter(e) (2022). Representations of Machine Vision Technologies in Artworks, Games and Narratives: Documentation of a Dataset. Data in Brief.
  • Vis forfatter(e) (2021). Populærkulturelle forestillinger av utvidet virkelighet: Makt og (u) leselige identiteter når verden blir en skjerm. Tidsskrift for kjønnsforskning. 89-104.
  • Vis forfatter(e) (2020). Toward a fannish methodology: Affect as an asset. Transformative Works and Cultures.
  • Vis forfatter(e) (2019). Mapping Cultural Representations of Machine Vision: Developing Methods to Analyse Games, Art and Narratives. ACM Hypertext Proceedings. 97-101.
  • Vis forfatter(e) (2017). Other Ethics: Decentering the Human in Weird Horror. Kvinder, Køn og Forskning. 12-24.
Rapport
  • Vis forfatter(e) (2020). Machine Vision Creepypasta: Surveillance Devices in Digital Horror. .
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2022). An algorithm of one’s own: TikTok’s For You Page algorithm and the self.
  • Vis forfatter(e) (2021). Tiktok’s algorithmic mirror.
  • Vis forfatter(e) (2021). The Internet of Eyes: Lively Devices in Digital Horror.
  • Vis forfatter(e) (2021). Identifying, Deceiving, Protecting and Hunting: What Fictional Machines and Humans Do with Machine Vision Technologies.
  • Vis forfatter(e) (2021). Feeling seen: TikTok's Uncanny Ocular Powers.
  • Vis forfatter(e) (2020). THE INTERNET OF EYES: MACHINE VISION IN DIGITAL HORROR.
  • Vis forfatter(e) (2020). Når virkeligheten blir en skjerm: Populærkulturelle forestillinger av AR-syn.
  • Vis forfatter(e) (2020). HOW DOES IT FEEL TO BE SEEN BY A MACHINE: LIVELY DEVICES IN DIGITAL HORROR.
  • Vis forfatter(e) (2019). Your camera has detected motion.
  • Vis forfatter(e) (2019). The Internet of Eyes – hostile devices in digital horror stories.
  • Vis forfatter(e) (2019). Mapping Cultural Representations of Machine Vision: Developing Methods to Analyse Games, Art and Narratives.
  • Vis forfatter(e) (2019). Haunted Cameras and the Agency of Technology .
Annen presentasjon
  • Vis forfatter(e) (2021). Sivilisasjonens venterom.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2020). Et hjem i løse lufta. Vinduet.
  • Vis forfatter(e) (2019). Hinsides Skapet. Vinduet.
Mastergradsoppgave
  • Vis forfatter(e) (2021). Å se verden på en ny måte: Laiv som pedagogisk verktøy i maskinsynsetikk.
  • Vis forfatter(e) (2017). What is an omega? Rewriting sex and gender in omegaverse fanfiction.
Intervju
  • Vis forfatter(e) (2019). Lager rollespill på museet.
Museumsutstilling
  • Vis forfatter(e) (2021). Maskinsyn: Ditt digitale liv - Smart eller overvåket?
Sammendrag/abstract
  • Vis forfatter(e) (2020). HOW DOES IT FEEL TO BE SEEN BY A MACHINE: LIVELY DEVICES IN DIGITAL HORROR. Selected Papers of Internet Research, SPIR.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). Ekte mennesker. Vinduet.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.