Hjem
Ole J. Mjøss bilde

Ole J. Mjøs

Professor, medievitenskap
  • E-postole.mjos@uib.no
  • Telefon+47 55 58 41 26+47 416 82 178
  • Besøksadresse
    Fosswinckels gate 6
    Lauritz Meltzers hus
    5007 Bergen
    Rom 
    526
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen

Ole J. Mjøs er professor i medievitenskap og forfatter. Han spesialiserer seg innen feltene internasjonal kommunikasjon og globale medier, med fokus på medie- og kommunikasjonsindustri.

Høsten 2023, lanserte og ledet Ole det nye masteremnet MEVI301: Det globale medielandskapet

Ole arbeider med en ny forskningsmonografi, Schibsted: A Nordic Giant in A Global Context, for Routledge sin serie Global Media Giants

Hans siste bok er An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (Bloomsbury Academic, 2022). Bokanmelder i European Journal of Communications skriver: "The book makes a strong contribution to the contemporary domain of knowledge on global media by drawing on a wide range of theoretical approaches to illustrate the diversity of media systems around the world." (25. august, 2023) 

Ole er medforfatter av The Media Welfare State: Nordic Media in the Digital Era (University of Michigan Press, 2014). Bokanmelder i European Journal of Communications skriver: "The book will likely become a standard reference for researchers and students who work with media in this region, and that will be well-deserved." (8 February, 2016) Boken har rundt 600 siteringer ifølge Google Scholar.

Ole er også eneforfatter av forskningsmonografiene Music, Social Media and Global Mobility (Routledge, 2012), og Media Globalization and the Discovery Channel Networks (Routledge, 2010)

Arbeidet hans har blitt publisert i tidsskrifter som Media, Culture and Society, First Monday, International Communication Gazette og Communication Research and Practice, og han presenterer på internasjonale konferanser jevnlig. Han er medlem av det internasjonale rådgivende styret for tidsskriftet Global Media and Communication.

Han har vært gjesteforsker ved Center for Mobilities Research, Lancaster University, UK, og Visiting Scholar ved Center for Global Communication Studies, Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania, USA.

Hans tidligere praktiske erfaring innen media og kreative sektor inkluderer arbeid med TV-dokumentarproduksjon, og bidrag på mange plater innen den brede sjangeren elektronisk musikk.

Ole fikk sin PhD i medier og kommunikasjon fra University of Westminster, England, og en MA i transnasjonal kommunikasjon og globale medier fra Goldsmiths College, University of London.

Lærebok
  • Vis forfatter(e) (2022). An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century. Bloomsbury Academic.
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2020). Research director, colleague, schoolmaster? Preferred and experienced supervising styles of PhD-Students at four faculties. UNIPED. 187-204.
  • Vis forfatter(e) (2018). The welfare state and the media system: The role of media and communications in the evolution and transformation of Scandinavian welfare states. Scandinavian Journal of History. 601-623.
  • Vis forfatter(e) (2015). International communication and global media: continuety of critical concerns. Communication Research and Practice. 267-274.
  • Vis forfatter(e) (2014). The functions of buzzwords: A comparison of 'Web 2.0' and 'telematics'. First Monday.
  • Vis forfatter(e) (2011). Marriage of convenience? Public service broadcasters’ cross-national partnerships in factual television. International Communication Gazette. 181-197.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2013). Writing a monograph and getting it published.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2013). The Media Welfare State: The Informational, Cultural and Democratic Safety Net of the Nordic Model?
  • Vis forfatter(e) (2013). The Media Welfare State: Nordic Media in the Era of Globalization.
  • Vis forfatter(e) (2013). Global Social Media and the Challenge to European Audiovisual Regulatory Frameworks.
  • Vis forfatter(e) (2013). Defining and studying the relationship between media and globalization.
  • Vis forfatter(e) (2012). Social Media: New Spaces for Global Mobility?
  • Vis forfatter(e) (2011). Rethinking Localization in the Era of Global Social Media.
  • Vis forfatter(e) (2010). The Functions of Buzzwords: A Comparison of Web 2.0 and Telematics.
  • Vis forfatter(e) (2010). Music, Social Media, and Global Mobility.
  • Vis forfatter(e) (2010). Music, Social Media, and Global Mobility.
  • Vis forfatter(e) (2010). Discovery Channel and the Factual Television Genre: Using ‘the Spectacular’ to reach a global and local television audience.
Leder
  • Vis forfatter(e) (2010). The symbiosis of children’s television and merchandising: comparative perspectives on the Norwegian children’s television channel NRK Super and the global Disney Channel. Media, Culture and Society. 1031-1042.
Vitenskapelig monografi
  • Vis forfatter(e) (2014). The Media Welfare State. Nordic Media in the Digital Era.
  • Vis forfatter(e) (2011). Music, Social Media and Global Mobility. 7.
  • Vis forfatter(e) (2010). Media globalization and the discovery channel networks. 4.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2016). The Media Welfare State: Nordic Media in Times of Change. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2013). The arm's length principle in Nordic public broadcasting regulation. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2010). News corporation’s MySpace.com and the digital challenges to audiovisual regulations. 14 sider.
Poster
  • Vis forfatter(e) (2011). A Marriage of Convenience? European Public Broadcasters’ Cross-National Partnerships in Factual Television.
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) (2016). The Icelandic Public Service Broadcaster RÚV’s Teletext Service Textavarpið and Media Change. 151-166. I:
    • Vis forfatter(e) (2016). Teletext in Europe: From the Analog to the Digital Era. Nordicom.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.