Hjem
  • E-postOlga.Dysthe@uib.no
  • Telefon+47 480 96 674
  • Besøksadresse
    Christiesgt. 13
    Rom 
    424
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 Bergen
    • Læring og undervisning
    • Skriving
    • Tilbakemelding og vurdering
    • Veiledning (i høyere utdanning)
    • Språk, kommunikasjon og læring
    • Teknologi og læring
    • Dialogbasert kunstpedagogikk

      NYE PUBLIKASJONER

      Bok:

      Dysthe, O; Bernhardt, N; Esbjørn, L. (2012) Dialogbasert undervisning. Kunstmuseet som læringsrom. Oslo: Fagbokforlaget. LNUs skriftserie (189) ISBN 978-82-450-1333-7) 256 s.

      Dansk utgave: København: Skoletjenesten 2012.

       

      Oversettelser:

      Dysthe, O; Bernhardt, N; Esbjørn, L. (2013) Dialoguebased Teaching. The Art Museum as a Learning Space.

      Copenhagen: Skoletjenesten. Tanslation: Russel Dees. ISBN 978-87-91663-11-6

       

      Dysthe, O; Bernhardt, N; Esbjørn, L. (2013) Enseñanza basada en el dialogo. El Museuo de Arte como Espacio de Aprendizaje. Skoletjenesten. Traduccion: Avanti Gruppen. ISBN 978-91663-12-3.

       

      Nye artikler 2011-13

      Dysthe, O. (2011) Opportunity spaces for dialogic pedagogy in test-oriented achools. A case study of teaching and learning in high school. In M. Peters & J. White (Eds.) Bakhtinian Pedagogy: Opportunities and challenges for research, policy and practice in education across the globe. Peter Lang Publisher. 69-90

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2011) Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(1), 63-79 

      Dysthe, O. (2011) Museenes særlige læringspotensiale i et dialogisk og flerstemmig perspektiv.(The particular learning potential in museums in a dialogical and multivoiced perspective) Unge Pædagoger  (1) s. 23-31

      Dysthe, O; Lillejord, S; Wasson, B; Vines, A. (2011) Productive e-feedback in higher education - Some critical issues. In S. R. Ludvigsen, R. Säljö, I. Rasmussen & A. Lund  Learning across sites: new tools, infrastructures and practices. Cambridge University Press 2011 ISBN 978-0-415-58176-9. 243-258

      Dysthe, O.(2011) "What is the Purpose of Feedback when Revision is not Expected?" A Case Study of Feedback Quality and Study Design in a First Year Master's Programme. Journal of Academic Writing 2011 ;Volum 1.(1) s. 126-134

      Dysthe, O. (2012) Multivoiced classrooms in higher education academic writing. In M. Castelló & C. Donahue (Eds.) University writing: Selves and Texts in Academic Societes. Emerald Group Publishers.

      Dysthe, O. (2012) Medborgerskap og dialogens muligheter og begrensninger. (Citizenship and the possibilites and restrictions of dialogue) MiD Magasin Nr. 26. s (16 – 19) Museumsformidlere i Danmark.

      Dysthe, O.& Lillejord, S. (2012) From Humboldt to Bologna: Using peer-feedback to foster productive writing practices among online master students. International Journal of Web Based Communities 2012; Volum 4.(8) s. 471-485

       

      Havnes, A.; Smith, K.; Dysthe, O.; Ludvigsen, K. (2012) Formative assessment and feedback: Making learning visible. Studies in Educational Evaluation; Vol. 38. s. 21-27

      Hertzberg, F. & Dysthe, O. (2012) Prosesskriving – hvor står vi I dag? I S. Matre, D. K. Sjøhelle, R. Solheim (red) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Oslo: Universitetsforlaget, s 59-72.

      Dysthe, O. (forthcoming) The art museum as a learning space – Fostering Broad Educational Goals. In D. Rugaard, L. Sattrup & S. Brovall Villumsen (Eds.) Cultural institutions & cultural citizenship, GB: Common Ground Publishing. 

       

      TIDLIGERE PUBLIKASJONER

      Bøker

      Dysthe, O. (1987) Ord på nye spor. Innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. Oslo: Det Norske Samlaget. Ny og utvidet utgave m.. Mari-Ann Igland1993. Dansk oversettelse 2006, Århus:Klim

      Dysthe, O. (1995) Det flerstemmige klasserommet. Oslo: Ad Notam/Gyldendal 1995, 246 sider. (Svensk oversettelse: Det flerstämmiga klassrummet, Lund: Studentlitteratur 1996, Dansk oversettelse: Det flerstemmige klasserommet, KLIM 1997)

      Dysthe, O. (1996) red. Ulike perspektiv på læring og læringsforskning. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

      Dysthe, O., Hertzberg, F, Hoel, T. Løkensgard (2000) Skriving for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt forlag. Svensk oversettelse: Studentlitteratur 2002, Danisk oversettlese: Klim 2002

      Dysthe, O. (2001) red. Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt forlag. Svensk oversettelse: Studentlitteratur 2003, Dansk oversettelse: Klim 2003.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. red. (2003) Mapper som lærings- og vurderingsredskap. Oslo: Abstrakt forlag. Dansk og svensk utgave 2004.

      Dysthe, O. & Samara, S. red. (2006) Forskningsveiledning på master- og doktorgradsnivå. Oslo: Abstrakt forlag.

      Dysthe, Olga., Hertzberg, Frøydis & Hoel; Torlaug Løkensgard (2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt forlag. Revidert og utvidet utgave.

       

      Artikler i fagfellebedømte internasjonale tidskrift og bøker

      Dysthe, O. (1996) "The Multivoiced Classroom". Written Communication 13 (3), Sage Publications, 385-425.

      Dysthe, O. (1999) Dialogue theory as a tool for understanding interactive learning processes", Literacy and Numeracy. Sidney, Australia, 2, 39-65.

      Dysthe, O. (2002) Writing at Norwegian universities in an international perspective: From indirect strategies of strengthening writing to the Quality Reform. I G. Rijlaarsdam, L. Björk, G. Bräuer, L. Rienecker & P. Stray Jorgensen. Studies in Writing, Vo. 12: Teaching Academic Writing in European Higher Education. Amsterdam: Kluwer Academic Publisher.

      Dysthe, O. (2002) The learning potential of a web-mediated discussion in a university course. Studies in Higher Education 25, 339-352.

      Dysthe, O. (2002) Professors as mediators of academic text culture. An interview study with advisors and master degree students in three disciplines in a Norwegian university. Written Communication, Sage publications 19 (4), 485-536.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2004) Portfolios and assessment in teacher education in Norway: a theory-based discussion of different models in two sites. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29 (2), 239-258.

      Dysthe, O.; Samara, A; Westrheim, K. (2006) Multivoiced supervision of Master's students: a case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher Education, 31 (3), 299-319.

      Dysthe, O. (2007) How a reform affects writing in higher education. Studies in Higher Education. 32 ( 2), 237-252.

      Dysthe, O. (2007) The challenges of assessment in a new learning culture. In A. Havnes & L. McDonald: Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. Routledge:15-32.

      Dysthe, O., Engelsen, K. S., Madsen, T., & Wittek, L.: (2007) Criteria in portfolio assessment from student perspectives. The balance between explicitness and negotiation. In A. Havnes & L. McDonald: Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. Routledge: 121-132.

      Dysthe, O. & Tolo, A. (2007) Digital portfolios and feedback practices in a traditional university course. In M. Kankaanranta & P. Linnakylä (eds): Perspectives on e-Portfolios. Jyväskylä , Fi: Agora Center, University of Jyväskylä Press:107-133.

      Dysthe, O. (2007) From the contested field of testing in the US: The case of the university placement exam in writing. In C. Carlsen & E. Moe (Eds) A human touch to language testing. Oslo: Novus: 157-172.

      Wake, J. D., Dysthe, O., & Mjelstad, S. (2007). New and changing teacher roles in a digital age. Educational Technology & Society 10 (1), 40-51.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2008) Portfolios and assessment in teacher education in Norway, a theory-based discussion of different models in two sites. In P. Murphy & K. Hall: Learning and practice. Agency and identites. London: Sage.

      Lillejord, S. & Dysthe, O., (2008) Productive Learning Practice - A Theoretical Discussion. Journal of Education and Work, 21(1) 75-89.

      Dysthe, O. (2009) What factors influence the improvement of academic writing practices? A study of reform of undergraduate writing in Norwegian higher education. In C. Bazerman, R.Krut, K.J. Lunsford, S.Null, P.M. Rogers, & A.Stansell (Eds.), Traditions of writing research. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis.

      Vines, A. & Dysthe, O. (2009) Productive learning in the study of law:The role of technology in the learning ecology of a law faculty. L. Dirckinck-Holmfeld, C. Jones, B. Lindstrøm (Eds) Analysing networked learning practices in higher education and continuing professional development. Sense Publishers.

      Dysthe, O. (2009) Evaluering i klassen til støtte for læring. KvaN: et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen 2009, 29(4), 43-60.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2010) Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education. 02 Oct 2009 Accessible preprint version

      Dysthe, O., Lillejord, S., Vines, A., Wasson, B. (2010) Productive E-feedback in higher education – Some critical issues. S. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen & R. Säljö). Learning across sites: New tools, infrastructures and practices. Oxford, UK: Pergamon Press.

      Dysthe, O. & Webler, W-D. (2010) Pedagogical issues from Humboldt to Bologna. The case of Norway and Germany. Higher Education Policy, 23, s 247-270.

       

      Utvalg av artikler publiserte i norske, svenske og danske tidsskrift og bøker

      Dysthe, O. (1990) Prosessorientert skrivepedagogikk - utviklingsoptimisme eller formalisme?” Norsk Pedagogisk Tidskrift, 1.

      Dysthe, O. (1993/ 2009) Skriving og samtale som reiskap for læring i religion. Religion og livssyn.

      Dysthe, O (1993) Alternativ elevurdering i norsk". Skrivepedagogisk fornying, red. Inge Moslet og Lars Sigfred Evensen, Ad Notam/Gyldendal, 1993, 18 s.

      Dysthe, O. (1995) Om problempunkt og høgdepunkt i hovudoppgåveskriving" Replikk.

      Dysthe, O. (1996) "Det skrivna ordet skapar dialog før flera røster" Pedagogiska Magasinet 3.

      Dysthe, O., Foss, H. & Haldorsen, G. (1996) "Jeg vet hva jeg kan bra, hva jeg kan bedre og hva jeg kan mindre bra". Forsøk med mappevurdering i norskfaget i ungdomsskolen. Kaare Skagen red. Karakterboka. Om karakterer og vurdering i ny skole, Oslo: Universitetsforlaget.

      Dysthe, O. (1997) "Leiing i eit dialogperspektiv". I Otto Laurits Fuglestad & Sølvi Lillejord (red.) Pedagogisk ledelse, Fagbokforlaget 1997, 77- 99.

      Dysthe, O. (1997) . Det flerstemmige klasserommet. Eller å lære gjennom dialog KVAN 47: Muntlighet, Århus, 31-46.

      Dysthe, O. (1997) "Skriving sett i lys av dialogisme. Teoretisk bakgrunn og konsekvensar for undervisning med utgangpunkt i Bakhtin”. I L. S. Evensen og T. L.Hoel (red) Skriveteorier og skrivepraksis, red. Oslo: LNU/Cappelen Akademisk Forlag, 33 sider.

      Dysthe, O. (1998) Mikhail Bakhtin - ei dialogisk tilnærming til mennesket, språket og litteraturen. Impuls 1, 24-36.

      Dysthe, O. (1999) Mappevurdering som læringsform og samanhengen med kunnskaps- og læringssyn. O.L. Fuglestad, S. Lillejord, J. Tobiassen (red) Reformperspektiv på skole-og elevvurdering. Bergen: Fagbokforlaget, s 181-209.

      Dysthe, O.(1999) ”Undervisning i høgare utdanning - like viktig som forskning? Undervisningsportefølgje som reiskap for å vurdere og utvikle lærardugleik” Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2, 12s

      Dysthe, O. (2000) "Mitt ansvar er å gi elevene de redskaper de trenger for å lykkes" Om lærerens rolle i det dialogiske og flerstemmige klasserommet. I K. Esman, A. Rasmussen & L. Birde Wiese (red). Dansk i dialog. København: Dansklærerforeningen forlag; s 15-47.

      Dysthe, O. (2000) ”Den store teksten" Hovudfagsoppgåva som kjelde til frustrasjon og glede” Sissel Lie: Fagskriving som dialog. Oslo: Gyldendal, s 58-73.

      Dysthe, O. (2000) Om førhållandet mellan individ och grupp I portföljprosessen. I H. Anderson red. Att bedöma eller döma. Skolverket: 91-108.

      Dysthe, O. (2003) Rettleiing av hovudfagsstudentar: Undervisning, partnerskap eller lærlingskap? I J.I. Nergåd & S. Nesset (red) Det gjenstridige. Edmund Edvardsen 60 år. Oplandske Bokforlag, 163-175.

      Dysthe, O.(2005) Ulike syn på dialog. I K. Skagen m.fl. Festskrift for Tom Tiller. Oplandske Bokforlag.

      Engelsen, K.S., Dysthe, O. & Lima, I.( 2006 ) Mapper på veg inn i høgare utdanning. Resultat frå ei spørjeundersøking i fire institusjonar. UNIPED nr 1.

      Dysthe, O. & Hertzberg, F. (2006) ”Skriv alt du vet om …”. Bruk av mikro-oppgaver i undervisningen. I H. Strømsø, K. Hofgaard Lycke & P. Lauvås (red) Når læring er det viktigste. Undervisning i høyere utdanning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

      Dysthe, O. (2006) Bakhtin og pedagogikken - kva ein tidlegare ukjend artikkel fortel om Bakhtins pedagogiske praksis. Norsk pedagogisk tidsskrift 2006, 90.(6) 456-469.

      Dysthe, O. (2006) Mappevurdering som opplæringsform. I S. Tveit (red) Vurderingssystemet i norsk skole. Oslo: Universitetsforlaget, s.133-142.

      Dysthe, O. (2007) Læring og læringsformer i Kunnskapsløftet. I H. Hølleland (red.) På vei mot Kunnskapsløftet. Begrunnelser, løsninger og utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

      Dysthe, O. (2007) Pedagogiske endringar etter Kvalitetsreformen og konsekvensar for læring. Utfordringar og strategiar vidare. UNIPED, nr. 3, 29-45.

      Dysthe, O. & Hertzberg, F. (2008) Den nyttige tekstresponsen – hva sier nyere forskning?. I: Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Oslo: Universitetsforlaget 2009, s. 35-43.

      Dysthe, O. (2009) Læringssyn og vurderingspraksis. I J. Frost (red.): Evaluering i et dialogisk perspektiv. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Oversettelse: Dansk psykologisk forlag 2010: s. 39-59.

      Dysthe, O. (2009) Evaluering i klassen til støtte for læring. KvaN: et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen 2009, 29.(4), 43-60.

       

      Utvalg av forskningsrapporter

      Dysthe, O. & Kjeldsen, J. (1997) "Hovudoppgåveskriving - ei situasjonsskildring" Program for læringsforskning Rapport nr. 2, Universitetet i Bergen.

      Kjeldsen, J. & Dysthe, O. (1997)Skrivegrupper på hovudfagsnivå - analyse av responssamtalar, PLF Rapport nr. 3, UiB, 25 s.

      Dysthe, O.& Kjeldsen, J. (1997) Fagskriving og rettleiing i faget religonsvitskap. Holdningar blant lærarar og studentar PLF Rapport nr. 5. UiB. 76 s.

      Dysthe, O. (red) The dialogical perspective and Bakhtin. PLF Rapport nr 2, UiB, 113 s.

      Dysthe, O. & Breistein, S. (1999) Fagskriving og rettleiing ved universitetet. Intervjustudie ved Institutt for administasjon og organisasjonsvitenskap ved UiB. PLF Rapport nr 3, UiB, 82 s.

      Dysthe, O. & Lied, L. I.: Fagskriving og rettleiing ved universitetet. Intervjustudie ved Institutt for fiskeri- og marinbiologi. PLF Rapport 2, UiB. 52 s.

      Dysthe, O., Raaheim, A., Lima, I., Bygstad, A. (2006) Undervisnings- og vurderingsformer. Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen. Delrapport 7. Oslo: Norges Forskningsråd, Rokkansenteret, NIFU Step.

      Dysthe, O. (2010) Kunstmuseum som alternative læringsrom. 7 casestudier. København: Skoletjenesten/KUAS.

       

      Internasjonale konferansepresentasjoner

      • Dysthe, O. & Lillejord, S. (2009) Using feedback to foster productive writing practices among master students. Paper presented at the Higher Education Special Interest Group Invited Symposium, EARLI Conference: “Fostering communities of learners”, Amsterdam Aug. 2009.
      • Havnes, A. & Dysthe, O, (2009) Assessment, feedback and the advancement of learning. A cross-country comparison of feedback practice and policy in higher education. Paper presented at the Assessment and Evaluation Special Interest Group Invited Symposium, EARLI Conference : “Fostering communities of learners”, Amsterdam Aug. 2009.
      • Dysthe, O. & Engelsen, K.S . (2008) Development, purposes and practices of portfolios in higher education in Norway in an international perspective. What have been shaping factors at macro, meso and micro level?. EARLI/Northumbria Assessment Conference 2008 (ENAC, Potsdam, 2008)
      • Dysthe, O. (2008) Productive learning in view of two strands in dialogism: one focusing on intersubjectivity and interaction as sharing and consensus, the other on difference and controversy. Rommetveit seminaret; 2008-06-12 Høgskolen Stord Haugesund.
      • Dysthe, O. (2009) “What’s the purpose of feedback when revision is not expected?” A case study of feedback practices and study design in a first year master programme .5th EATAW Conference, Coventry, GB June 30. - July 2. 2009
      • Dysthe, O., Engelsen, K.S.,Sjo, A. K.,Allern, M: Variations in higher education portfolio assessment. Discussion of quality issues based on a survey in Norway across institutions and disciplines. EARLI 2007, Budapest 28 Aug -1 September.
      • Samara, A. & Dysthe, O. Three Cases of Postgraduate Peer Learning Practices – Crucial Factors of Success. EARLI 2007, Budapest 28 Aug -1 September.
      • Dysthe, O. Electronic feedback in higher education. Presentation at The 4th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing.30.6- 2.7, 2007 Ruhr- Universität Bochum, Germany.
      • Dysthe, O. What do(n't) we know about feedback? Symposium at 4th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing.30.6- 2.7, 2007 Ruhr- Universität Bochum, Germany
      • Dysthe, O.: Dialogic postgraduate supervision – characteristics, constraints and affordances. ”Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin: Applications in Psychology, Art, Education and Culture” The University of Crete, Rhetymnion, 25.-27. May 2007.