Hjem
Pedro Vincent Dias Bergheims bilde
Foto:
Christiane Huseklepp

Pedro Vincent Dias Bergheim

Stipendiat
  • E-postpedro.bergheim@uib.no
  • Telefon+47 55 58 48 66
  • Besøksadresse
    Christies gate 12
    5015 Bergen
    Rom 
    321
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 Bergen

Jeg er stipendiat i pedagogikk, medlem av forskningsgruppen Grunnspørsmål i pedagogikken (GRUNNPED), utdannet lektor i filosofi og fransk, og godkjent filosofisk praktiker gjennom Norsk selskap for filosofisk praksis (NSFP).

Mitt PhD prosjekt omhandler forbindelsen mellom dannelsesbegrepet og filosofiundervisning i den norske skole. Jeg er særlig interessert i forskning tilknyttet pedagogisk filosofi, læreplanstudier og filosofididaktikk.

Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2023). Signifiers of Bildung, the Curriculum and the Democratisation of Public Education. Studies in Philosophy and Education. 91-106.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2022). Hvordan kan man forstå elevaktive arbeidsformer? To forslag til teoretiske perspektiver.
  • Vis forfatter(e) (2022). Hvordan gjennomføre en filosofisk samtale.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2023). Hvordan blir danning og filosofiundervisning forstått i læreplanen i Norge?
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2023). Philosophy as Bildung-Promoting Teaching in the Norwegian National Curriculum.
  • Vis forfatter(e) (2023). Inclusion as Horizon: A Radical Democratic Approach to Nordic Bildung.
  • Vis forfatter(e) (2022). Philosophy Education as Bildung-Promoting: On the Challenges and Possibilities of Philosophical Practice in Schools.
  • Vis forfatter(e) (2022). Bildung as an Empty Signifier in Curricula.
Poster
  • Vis forfatter(e) (2023). Competence-Oriented Curricula and Bildung - the case of philosophy teaching in Norwegian policy documents.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Forskergrupper