Hjem
  • E-postsamer@uib.no
  • Besøksadresse
    HIB - Thormøhlens gate 55
    5006 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7803
    5020 Bergen

Hei! Jeg er software ingeniør og fast ansatt ved Computational Biology Unit (Institutt for Informatikk, UiB). Jeg betjener gruppene ledet av Nathalie Reuter, Susanna Röblitz og Markus Miettinen.

Før det fullførte jeg ph.d.-programmet ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiB, med fokus på heltallsprogrammering og kombinatorisk optimering. Du kan lese mer i den tilhørende pressemeldinga.

__

Utvalgte publikasjoner
  • Samer, Phillippe; Haugland, Dag. 2021. The unsuitable neighbourhood inequalities for the fixed cardinality stable set polytope. Paper 87, sider 107-116. I:
    • Gentile, Claudio; Stecca, Giuseppe; Ventura, Paolo. 2021. Graphs and Combinatorial Optimization: from Theory to Applications - CTW2020 Proceedings. Springer. 240 sider. ISBN: 978-3-030-63071-3.
  • Samer, Phillippe; Cavalcante, Evellyn; Urrutia, Sebastián; Oppen, Johan. 2018. The matching relaxation for a class of generalized set partitioning problems. Discrete Applied Mathematics. 253: 153-166. doi: 10.1016/j.dam.2018.05.033
  • Oppen, Johan; Cavalcante, Evellyn; Samer, Phillippe; Urrutia, Sebastián. 2016. Combinatorial relaxation bounds and preprocessing for berth allocation problems.

Ved UiB har jeg vært undervisningsassistent på kursene

  • MNF130: Diskrete strukturer (2019/Vår, 2020/Haust)
  • INF270: Lineær programmering (2019/Vår, 2020/Haust)

I 2021 underviste jeg hele kurset

  • INF271: Kombinatorisk optimering

Jeg beundrer dypt Federico Ardila, en matematiker og professor ved både Universidad de Los Andes og San Francisco State University. Essay hans "Todos Cuentan" (Notices of the AMS, 2016) er et inspirerende uttrykk for hans pedagogiske og transformative innsats.

Jeg stoler på hans tilnærming til å takle underrepresentasjonsproblemene i matematikk og naturfag. Ideene hans bygger på følgende grunnleggende aksiomer.

  • Aksiom 1. Matematisk potensial er fordelt likt mellom ulike grupper, uavhengig av geografiske, demografiske og økonomiske grenser.
  • Aksiom 2. Alle kan ha gledelige, meningsfulle og styrkende matematiske opplevelser.
  • Aksiom 3. Matematikk er et kraftig, formbart verktøy som kan formes og brukes annerledes av ulike samfunn for å dekke deres behov.
  • Aksiom 4. Hver elev fortjener å bli behandlet med verdighet og respekt.