Hjem
  • E-postRagnhild.Solberg@uib.no
  • Besøksadresse
    HF-bygget
    Sydnesplassen 7
    5020 Bergen
    Rom 
    302
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

Mitt PhD-prosjekt viser hvordan maskinsyn-teknologier (som utvidet virkelighet og virtuell virkelighet, biometri, øyeimplantater, droner o.l.) representeres og fungerer i digitale spill. PhD-prosjektet er en del av et større digital humaniora-prosjekt ved Universitetet i Bergen som er finansiert av ERC, kalt Machine Vision in Everyday Life: Playful Interactions with Visual Technologies in Digital Art, Games, Narratives and Social Media.

Gjesteforsker ved NTNU våren 2021.

Utvalgte publikasjoner
  • Solberg, Ragnhild. 2021. Hologrammer i grenseland: Ikke‑menneskelige aktørers tilstedeværelse og handlingsrom i spill. Norsk Medietidsskrift. 28. 20 sider. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-04-03
  • Solberg, Ragnhild. 2020. Uncovering Machine Vision in Videogames. DiGRA proceedings.
  • Cowan, Yuri; Solberg, Ragnhild. 2013. Playing Puppets: Agency, Immersion, and the Fictional Realities of Sabbath's Theater and Portal. NTNU, Trondheim. 56 sider.
  • Vis forfatter(e) (2022). Representations of Machine Vision Technologies in Artworks, Games and Narratives: Documentation of a Dataset. Data in Brief.
  • Vis forfatter(e) (2022). Playing posthumanism: Cyborg visions, non-human agency, and playing with digital games.
  • Vis forfatter(e) (2022). Immersion by proxy: Imaginaries of virtual reality in digital games.
  • Vis forfatter(e) (2022). (Always) Playing the Camera: Cyborg Vision and Embodied Surveillance in Digital Games. Surveillance & Society. 142-156.
  • Vis forfatter(e) (2021). Hvordan ser samfunnet på spill?

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.