Hjem
Rune Johan Krumsviks bilde

Rune Johan Krumsvik

Professor, Dr. philos.
  • E-postRune.Johan.Krumsvik@uib.no
  • Telefon+47 55 58 48 07+47 959 31 739
  • Besøksadresse
    Christiesgt. 13
    Rom 
    477
  • Postadresse
    Postboks 7807
    5020 Bergen

Bakgrunn og forskningsprofil:

  • Cand. Mag.    (1993), Elverum Lærerhøgskole
  • Cand. Scient. (1996), Norges Idrettshøgskole
  • Dr. Philos.      (2006), Universitetet i Bergen
  • Høgskolelektor, Volda Lærerhøgskule/Høgskulen i Volda (1993-2003)
  • Seksjonsleder, Kroppsøvingsseksjonen, Høgskulen i Volda (1998-2000)
  • Styreleder i Studentsamskipnaden i Volda (SiVolda) (1995-1997).
  • Førsteamanuensis, Universitetet i Bergen (2003-2010)
  • Professor (2010-d.d.), Universitetet i Bergen
  • Forsker i PILOT-prosjektet (1999-2003), Høgskulen i Volda/Kunnskapsdepartementet
  • Forskningsleder for Rogalandsstudien (2009-2011), UiB/Rogaland Fylkeskommune/Kunnskapsdepartementet
  • Instituttleder ved Institutt for pedagogikk (2010-2017), Universitetet i Bergen
  • Professor II, Høgskulen Stord/Haugesund (2010-2016)
  • Forskningsleder for SMIL-studien (2012-2013)
  • Styremedlem (vara) i høgskulstyret, Høgskulen i Volda (2014-2016) 
  • Forskningsleder for Digital kompetanse i skole og høyere utdanning (2013-d.d.)
  • Forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap (2007-d.d.): http://www.uib.no/fg/dlc
  • Forskerskoleleder for The Western Norway Graduate School of Educational Research II (2017-d.d.): https://www.uib.no/iped/111879/western-norway-graduate-school-educational-research-ii-wnger-ii
  • Redaktør for Nordic Journal of Digital Literacy (2019-d.d.), Universitetsforlaget
  • Professor II, Høgskulen i Volda (2016-d.d.)
  • Honorary Research Fellow, University of Bristol (2014-d.d.).

 

Forskningsområder:

  • Veiledning
  • Digitalisering og adaptiv læring
  • Klasseledelse i den digitale skolen
  • IKT-støttet vurdering i skolen og høyere utdanning
  • Digital kompetanse i skolen og høyere utdanning
  • Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner 
  • Fysisk aktivitet, friluftsliv og helse
  • Doktorgradsutdanning

 

 

Kronikker (Chronicles):

Krumsvik, R.J. (2019). Trenerne i den akademiske maraton. Forskerforum, desember 2019. Kronikk. Oslo: Forskerforum

Krumsvik, R.J., Berrum, E. & Jones, L. (2018). Digital hverdagsundervisning – innføring av nettbrett i norske grunnskoler. En undersøkelse av utfallsmål og læringsutbytte i den første kohorten. Utdanningsforskning (https://utdanningsforskning.no/artikler/everyday-digital-schooling--impl...).

Krumsvik, R. J. (2018). VM-straffer i en digital tidsalder. Dagbladet, 13. juni. Kronikk. Oslo: Dagbladet

Krumsvik, R.J. (2018). Facebooks jordskjelv. Dagbladet, 8. mai 2018. Kronikk. Oslo: Dagbladet

Krumsvik, R. & Jones, L. (2017). Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning. Utdanningsforskning (https://utdanningsforskning.no/artikler/utdanningsledelse-og-digitale-la...).

Krumsvik, R.J. (2017). Digital kompetanse i høyere utanning. På Høyden - nettavis for Universitetet i Bergen: UiB

Krumsvik, R.J (2017). Digital kompetanse i høyere utdanning. Utdanningsforskning.no 2017. Oslo: Utdanningsforbundet

Krumsvik, R.J. (2017). Når hiphop kom til Norge. Dagbladet. 1. november 2017. Oslo. Dagbladet

Krumsvik, R.J. (2017). Trenerne i den akademiske maraton. Utdanningsforskning.no. Oslo: Utdanningsforbundet.

Krumsvik, R. J. (2016). Vil du bli psykologilektor? Psykologisk.no (Scandinavian psychologist). 25. Oktober. Oslo: Psykologisk.no/Scandinavian Psychologist.

Krumsvik, R., Jones, L., Øfstegaard, M. & Eikeland. O.J. (2016). Hvilke lærere har mest digital kompetanse? Utdanningsforskning (https://utdanningsforskning.no/artikler/upper-secondary-school-teachers-...).

Krumsvik, R.J., Hesjedal, E., Furnes, B. & Øen, K. (2016). Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse. Dag og Tid, 12. februar. Kronikk. Oslo: Dag og Tid.

Krumsvik, R. J. (2016). Kommentar til bokanmeldelsen "Ikke dekkende for phD i medisin". Tidsskrift for den Norske Legeforening, 23-25 (136), 2025.

Kongsgården, P. & Krumsvik, R.J. (2016). Use of tablets in primary and secondary school – a case study. Utdanningsforskning (https://utdanningsforskning.no/artikler/use-of-tablets-in-primary-and-se...).

Egelandsdal, K. & Krumsvik, R. J. (2016). Responsteknologi i universitetsforelesninger. Psykologisk tidsskrift, 3 (20), 41-46.  

Krumsvik, R.J. & Jones, L. (2016). Hvorfor dropper "kronjuvelen" ut. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 12(53), 1022-1024

Krumsvik, R (2014). Straffesparket og livets skule. Dagbladet, 8. juli 2014.

Krumsvik, R (2014). Omvendt undervising. Forskning.no, 26. juni 2014.

Krumsvik, R & Sarastuen, N. (2014). Snu klasserommet! Bergens Tidende, 26. juni 2014.

Krumsvik, R (2014). Omvendt undervising. Klassekampen, 25. juni 2014.

Krumsvik, R.J. (2014). Kommentar til bokanmeldelsen "Best som muntlig fortelling". Tidsskrift for den Norske Legeforening, 18 (134), 1772.

Krumsvik, R. (2013). Digitale skilje i skulekvardagen. Bergens Tidende, 25. mai 2013.

Krumsvik, R. (2012). Klasseleiing og elevane sin digitale livsstil. Bergens Tidende, 10. februar 2012

Krumsvik, R. (2012). Indikatorar for IKT og læringsutbytte. Kronikk. Lektorbladet, 6/2012.

Krumsvik, R. (2012). Skjermtid og digital danning. Kronikk. Barnevakten 4/2012.

Krumsvik, R. (2012). Plenumsforelesninger og læringsutbytte. Skolemagasinet, 3, 14-15.

Krumsvik, R. (2012). Sjå opp for digital Matteus-effekt. Bergens Tidende. 11. april.

Krumsvik, R. (2012). Inn med nybrotsførelesinga. Klassekampen. 16. februar.

Krumsvik, R. (2012). Klasseleiing og elevane sin digitale livsstil. Kronikk. Bergens Tidende. 10. februar.

Krumsvik, R. (2011). Fysisk klasseskilje. Kronikk. Dagens Næringsliv. 22. juli.

Krumsvik, R. & Jones, L. (2011). Digital Matteus-effekt? Kronikk, Klassekampen. 21. juli.

Krumsvik, R. (2011). Skule og samfunn i digitale trongsteg. Kronikk. Dag og Tid. 1. juli.

Krumsvik, R . (2007). Digital danning. Kronikk. 03.07. Verdens Gang.

Krumsvik, R. (2007). Digital danning. Kronikk. 08.07. Bergens Tidende.

Krumsvik, R. (2004): Digital læringsrevolusjon?, Bergens Tidende, Kronikk, 5. mars

Krumsvik, R. (2003). PILOT inn for landing, kronikk i Sunnmørsposten. Mai

Krumsvik, R. (2002). Fjella sitt år og helsevinst, kronikk i Sunnmørsposten, mars.

Krumsvik, R. (2003): Fysisk fostring på anbod?, Bergens Tidende, Kronikk, september.

Erstad, O. & Krumsvik, R. (2003): Godøy skule - ein unik skulekultur? Sunnmørsposten, Kronikk, mars.

Krumsvik, R. (2002): Ekstremsporten VM-fotball, Aftenposten, Kronikk, juli.

Krumsvik, R. (2002): Ekstremsporten VM-fotball, Bergens Tidende, Kronikk, juli.

Krumsvik, R. (2001): Vår sosialt konstruerte risikokultur, Aftenposten, Kronikk, juli

Krumsvik, R (1999): Samhandling og ungdomsskulen, Bergens Tidende, Kronikk, juni

Krumsvik, R. (1998): Ekstremsport og jakta på det gode liv, Verdens Gang, Kronikk, juli

Krumsvik, R.  (1996). Samhandling aktuelt i ungdomsskolen. Bergens Tidende. 8. juli.

Krumsvik, R. (1994). Quest for exitement...?. Møre. 3-4.

Artikler i fag-og populærvitenskapelige tidsskrift (Articles in popular scientific journals):

Krumsvik, R. (2007). Ein grenselaus generasjon. Ny Tid. 33(55), 30-31

Krumsvik, R. (2004). Digital kompetanse i morgondagens skule. Utdanning.

Krumsvik, R. (2004): Internettet – læringsarena eller søppeldunge? Fotefar, 26, 1, 12-17.

Krumsvik, R. (2004): PILOT inn for landing. Utdanning, 7.

Krumsvik, R. (2003): Slipp PC'en til ved eksamensbordet. Utdanning, 20.

Krumsvik, R. (2003): Gir bruk av data flinkare elevar? Bedre skole, 1, 65 - 60

Krumsvik, R. (2003): Digital kompetanse i morgendagens skule. Fotefar, 25, 4, 43 - 50

Krumsvik, R. (2002): Pedagogisk "E"-revolusjon som lovar godt for framtida. Utdanning, 5.

Krumsvik, R. (1999): En anakronistisk eller innovativ ungdomsskole? Skolefokus (mai 1999).

Krumsvik, R. (1992). Telemark og jenter,-ja, kvifor ikkje?. Skisport, 14-15.

Formidling i media og via sosiale medier:

https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?action=sok&etter...

https://www.facebook.com/pg/Western-Norway-Graduate-School-of-Educationa...

https://www.facebook.com/WNGERII/

https://www.facebook.com/klasseledelse/

https://www.facebook.com/kvalitativmetode/

https://www.facebook.com/kvalitativmetode2/

 

Undervisningserfaring (Teaching experience):

  • 3 years as teacher at upper secondary schools in Norfjordeid and Volda (1987-1991)
    • Teaching within health, physical activity and sport in upper secondary school
  • 10 years as assistant professor at University College of Volda (1991-2003)
    • Teaching experience within pedagogy, health and physical activity at different levels
  • 16 years as associate professor and professor at University of Bergen (2003-d.d.)
    • Teaching experience from the teacher education programs at UiB (Bachelor/master-level, 16 years)
    • Course leader and lecturer in qualitative methods in bachelor in health promotion, pedagogy and psychology (7 years) 
    • Lecturer in qualitative methods in the psychology program (first year) (7 years)
    • Lectures in master in pedagogy (2006 -2013), UiB
    • Course leader and lecturer for qualitative methods for master in organizational psychology (2007-2011)
    • Teaching and supervision at master in ICT and learning, University college of Stord/Haugesund (professor II, 2010-2016).
    • Annual lectures about supervision at the Dentist education, Faculty of Medicine, UiB (2012-d.d.    
    • Teaching in doctoral education at UiB and WNGER II:
      • 11 PhD-courses in Writing the synopsis of the PhD-thesis (2010-d.d.)
      • 7 PhD-courses in qualitative methods at PhD-level (2010-d.d.)
      • 3 PhD-courses in writing scientific articles (2010-d.d.)
      • 5 PhD-courses in Literature Review on doctoral level
      • 1 PhD-course in Meta Analysis
      • 7 PhD-courses in Mixed Method Research

 

Doktorgradsveiledning (Supervision on doctoral level):

Hovedveileder (Main supervisor) for:

Rune Herheim (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=933090)

Aslaug G. Almås (completed,  https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=297273)

Ingrid Helleve (completed,  https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=297321)

Vigdis Vangsnes (completed,  https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1136141)

Fredrik M. Røkenes (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1366655)

Kjetil Egelandsdal (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1583038)

Petter Kongsgården (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1651815)

Kristine Ludvigsen (in process, disputation in 2019)

Synnøve Moltudal, HVO/UiB (started January 2015, disputation in 2020).

Eli-Karin Sjåstad, HVO (started august 2018, disputation in 2021)

Minttu Johler, UiS (started in august 2018, disputation 2021)

Stig Løland, HVO/UiB (starts January 2020, disputation 2023)

Kristian Øen, UiB (started 01.08.2019, disputation 2023)

 

PhD, biveileder (co-supervisor) for:

Kirsten Vennebo, UiO (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1366777)

Torill Aagaard (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1370093)

Morten Kronstad (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1513759)

Sigve Høgheim (UiB) (completed, https://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1524862)

Hanne Bingen (VID, in process, disputation 2020).

Han Han, NTNU (started 01.08.2019)

Veiledning på masternivå (supervision at master level):

Main supervisor for 14 master students from 1998-2015 (all completed).

Veiledning på bachelornivå (supervision at bachelor level):

Main supervisor for 12 bachelor students from 2002-2016 (all completed).

Vitenskapelige foredrag:

https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?action=sok&etter...

Vitenskapelige artikler (scientific articles):

53. Egelandsdal, K. & Krumsvik, R.J. (2019). Clicker Interventions at University Lectures and the Feedback Gap. Nordic Journal of Digital Literacy, 1-2

52. Moltudal, S., Krumsvik, R., Jones, L. Eikeland, O.J. & Johnson, B. (2019). The relationship between teachers’ perceived classroom management abilities and their professional digital competence: Experiences from upper secondary classroom. Designs For Learning, 11(1), 80–98.

51. Krumsvik, R.J. (2019). Gutter er gutter. Nytt Norsk Tidsskrift, 2(36), 115-132.

50. Bingen, H. M, Tveit, B., Krumsvik, R.J., Steindal, S. A. (2019). Nursing students’ experiences with the use of a student response system when learning physiology. Nordic Journal of Digital Literacy 2019, 1-2.

49. Bingen, H. M., Steindal, S. A., Krumsvik, R.J. & Tveit, B. (2019). Nursing students studying physiology within a flipped classroom, self-regulation and off-campus activities. Nurse Education in Practice, 55, 55-62.

48. Kongsgården, P. & Krumsvik, R. J. (2019). Vurdering for læring i teknologirikt læringsmiljø – en kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole. Nordic Studies in Education 2 (39), 137-158.

47. Krumsvik, R.J., Berrum, E. & Jones, L. (2018). Everyday Digital Schooling – implementing tablets in Norwegian primary school. Examining outcome measures in the 1st cohort. Nordic Journal of Digital Literacy 3 (12), 152-176.

46. Krumsvik, R.J., Jones, L., Leer-Salvesen, K., Høydal, K., & Røkenes, F. (2019). Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course. Uniped, 2(42), 194-214.

45. Egelandsdal, K. & Krumsvik, R.J. (2018). Peer discussions and response technology: short interventions, considerable gains. Nordic Journal of Digital Literacy 12.(1-2), 19-30

44. Krumsvik, R.J & Jones, L.Ø (2017). Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning. Uniped, 1 (40), 18-37.

43. Kongsgården, P. & Krumsvik, R.J. (2016). Use of tablets in primary and secondary school - a case study. Nordic Journal of Digital Literacy, 4(11), 248-270.

42. Røkenes, F.M. & Krumsvik, R.J. (2016). Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers and Education, 97, 1-20.

41. Krumsvik, R., Jones, L. & Eikeland, O.J. (2016). Upper Secondary School Teachers' Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics. Nordic Journal of Digital Literacy, 3(11)), 143-164.

40. Krumsvik, R. & Jones. L. (2016). Flipped Classroom i naturfag. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 1(100), 61-73.

39. Krumsvik, R. J. (2015). Increasing teaching quality in teacher education. Nordic Journal of Digital Literacy, 1(10), 4–7.

38. Krumsvik, R.J. & Jones, L.Ø. (2015). Digital Learning Aids for Nynorsk Pupils in School - A Politically Sensitive Area or a Question of a Deeper Scientific Understanding of Learning? Seminar.net : Media, technology and lifelong learning, 3(11), 194-208.

37. Krumsvik, R.; Øfstegaard, M.; Jones, L. (2016). Retningslinjer og vurderingskriterier for den artikkelbaserte ph.d-avhandlingen. Uniped, 1(39), 78-94.

36.Egelandsdal, K.& Krumsvik, R.J. (2016). Clickers and Formative Feedback at University Lectures. Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education, 1(22), 55-74.

35.Krumsvik, R.J. & Jones, L.Ø. (2015). Klasseleiing i teknologirike klasserom i vidaregåande opplæring (Rogalandsstudien). Norsklæreren, 3, 36-50.

34. Ludvigsen, K., Krumsvik, R. & Furnes, B. (2015). Creating Formative Feedback Spaces in Large Lectures, Computers and Education, 88, 48-63.

33. Krumsvik, R. (2015). Increasing teaching quality in teacher education. Nordic Journal of Digital Literacy, 1(10), 4-7.

32. Skaar, Ø.O. & Krumsvik (2015). A multimedia discrepancy: The impact of multimodal presentations in plenary lectures as perceived by students. Uniped, 1 (38), 53-73.

31. Røkenes, M. F. & Krumsvik, R.J. (2014). Development of Student Teachers’ Digital Competence in Teacher Education – a literature review. Nordic Journal of Digital Literacy 4(9), 250–280.

30. Kongsgården, P. & Krumsvik, R.J. (2013). Bruk av digitale verktøy i elevers læringsarbeid – med fokus på sammenhengen mellom læring og vurdering for læring. Acta Didactica Norge, 1(7), 1-19.

29. A.G. Nilsen, A.G. Almås og R. Krumsvik (2013). Teaching online or on-campus? - What students say about desktop videoconferencing. Nordic Journal of Digital Literacy, 1(8) 90-106.

28. Krumsvik, R. & Ludvigsen, K. (2013). Theoretical and methodological issues of formative e-assessment in plenary lectures. International Journal of Pedagogies and Learning 2(8), 78-92.

27. Krumsvik, R., Westrheim, K., Sunde, E. & Langørgen. K. (2012). "Teach as we preach" - lærerutdannerens digitale kompetanse. Högre Utbildning, 2(2), 93-108.

26. Krumsvik, R. (2012). Teacher educators' digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 3(58), 269-280.

25. Vangsnes, V., Økland, N.T. & Krumsvik, R. (2012). Computer games in pre-school settings. Didactical challenges when commercial educational computer games are implemented in kindergartens. Computers & Education, 1(58), 1138-1148.

24. Krumsvik, R. & Ludvigsen, K. (2012). Formative e-assessment and learning outcome in higher education. Nordic Journal of Digital Literacy 1(6), 36-54.

23. Krumsvik, R. (2012). Action research and ICT implementation. Research in comparative international education, 2(7), 209-225.

22. Krumsvik, R. (2011). Digital competence in the Norwegian teacher education and school, Högre Utbildning, 1(1), 39-51.

21. Herheim, R. & Krumsvik, R. (2011). Communication in computers settings. Journal of Educational Research Online, 1(3), 29-55.

20. Olivero, F. & Krumsvik, R. (2009). Introduction to the themed articles on videopapers, Technology, Pedagogy and Education, 3(18), 249 – 253.

19. Krumsvik, R. & Smith, K. (2009). Video papers – an attempt to narrow the notorious gap between theory and practise in Teacher Education. Technology, Pedagogy and Education. 3(18) 269-278,

18. Krumsvik, R. (2009). Situated learning in the network society and digitized school. European Journal of Teacher Education, 2(32), 167-185.

17. Krumsvik, R. (2008). Situated learning and digital competence. Education and Information Technology, 4(13), 279-290.

16. Krumsvik, R. (2008). From digital divides to digital inequality. US-China Educational Review, 9 (5), 1-16.

15. Almås, A.G. & Krumsvik, R. (2008). Teaching in Technology-Rich Classrooms: is there a gap between teachers’ intentions and ICT practices? Research in Comparative and International Education 2(3), 103-121.

14. Krumsvik, R. (2008). Educational technology, epistemology and discourses in curricula and school. US-China Educational Review, 5(5), 1-16.

13. Krumsvik, R. (2008). The view of knowledge and the new national curriculum in Norway. US-China Educational Review, 7(5), 13-28.

12. Krumsvik, R. (2008). Situated learning in the Network Society. Seminar.net, Media, Technology & Lifelong Learning, 2(4), 1-6.

11. Jones. L. & Krumsvik, R. (2008). Special needs student in higher education. US-China Educational Review, 3(5), 58-67.

10. Smith, K. & Krumsvik, R. (2007). Video papers - a means for documenting practitioners' reflections on practical experiences: The story of two teacher educators. Research in Comparative and International Education, 2 (4), 272-282.

9. Almås, A.G. & Krumsvik, R. (2007). Digital literate teachers in Leading Edge schools in Norway. Journal of In-Service Education, 4, 479-497.

8. Krumsvik, R. & Jones, L.(2007). Situert læring, digital kompetanse og tilpassa opplæring. Norsk pedagogisk tidsskrift 4(91), 316-328.

7. Krumsvik, R. (2006). Challenges in school and teacher education. FreesideEurope Online Academic Journal, 1(2), 26-37.

6. Krumsvik, R. (2006). Kulturella möteplatser i tid och rum: ICT and innovations in the lower secondary school. Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, Blå (rapport), 2(18), 55-82. 

5. Krumsvik, R. (2006). The digital challenges of school and teacher education – some urgent questions and the search for answers. Education and Information Technologies, 3 & 4(11), 239-256.

4. Krumsvik, R. (2005): ICT and community of practise. Scandinavian Journal of Educational Research, 49, 1, 26-50.

3. Krumsvik, R. (2005): ICT and innovations in lower secondary school. Nordisk Pedagogik, 25(3), 206-233.

2. Krumsvik, R. (2004): Elevar som kunnskapsprodusentar. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 88, 467 – 480.

1. Krumsvik, R. (2003): Når teknologien sit i førarsete. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87, 3-4, 133-145.

 

Scientific reports (selected):

Krumsvik, R.J., Egelandsdal, K., Sarastuen, N., Jones, L., og Eikeland (2013). Sammenhengen mellom IKT og læringsutbytte i videregående opplæring. Oslo: KS/UiB.

Krumsvik, R., Ludvigsen, K. og Urke, H.B. (2011). Klasseleiing og IKT i vidaregåande opplæring. Vitskapleg monografi. Bergen: UiB/DLC.

Krumsvik, R. (2003). Det nasjonale forskningsprosjektet PILOT, 1999-2003. 4 statusrapporter.(http://pilot.ls.no/cgi-bin/pilot/imaker?id=6317&visdybde=3&aktiv=5793)

Evaluation reports (selected):

Krumsvik, R. J., Redelius, K. & Fogelholm, M. (2018). Evaluation of the PhD-program at The Norwegian School of Sport Sciences. Report from the Nordic expert committee. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Krumsvik, R.J. (2010). Ei evaluering av Mighty Milers for Kunnskapsdepartementet. Bergen: UiB

Doctoral dissertation:

Krumsvik, R. (2006). ICT in the school. ICT-initiated school development in lower secondary school . Doktorgradsavhandling, Dr. Philos-graden. Universitetet i Bergen.

Master thesis:

Krumsvik, R. J. (1996). Telemark og personlegdomstrekk i eit sosiokulturelt perspektiv. Hovudfagsoppgåve. Norges Idrettshøgskole

Bachelor thesis:

Krumsvik, R.J. (1991). Skiteknikken telemark i et historisk/empirisk perspektiv. Hovedoppgave (bacheloroppgave). Elverum: Elverum Lærerhøgskole

Chapters/articles in international scientific anthologies (selected):

Krumsvik, R.J., Jones, L., O-J, Eikeland, Røkenes, F.M. & Høydal, K. (in press). Digital competence and digital inequality in upper secondary school. A Mixed Method Study. In S. Doff & J. Pfingsthorn (Eds.), Tagungsband - Abschlusskonferenz der HWK-Fokusgruppe “Media Meets Diversity@School”: Implications and Challenges for Teacher Education. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.

Egelandsdal, K. & Krumsvik, R.J. (in press). Clicker Interventions, promoting student activity and feedback at University Lectures. In A. Tatnall (Ed.), Encyclopedia of Education and Information Technologies. Berlin: Springer.

Tjomsland, H.E., Samdal, O., Wold, B. and Krumsvik, R. (2014). Evaluation research in Health Promotion Schools and related challenges. In Schools for Health and Sustainability - Theory, Research and Practice. London: Springer.

Krumsvik, R. (2012). The digital school and teacher education in Norway. In R. Schultz-Zander, B. Eickelmann, H. Moser, H. Niesyto og P. Grell (Eds), Jahrbuch Medienpädagogik 9 (s. 455-480). Dortmund: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Krumsvik (2012). Feedback clickers in plenary lectures - a new tool for formative assessment? In L. Rowan & P. Bigum, Future Proofing Education: Transformative approaches to new technologies and student diversity in futures oriented classroomss (s.191-216). New York: Springer.

Krumsvik, R. (2009). Preface. In R. Krumsvik (Ed), Learning in the Network Society and the digitized school (pp. 1-20). New York: Nova Science Publishers.

Helleve, I. & Krumsvik, R. (2009). If Information and Communication Technology is the answer - What should the question be? In R. Krumsvik (Ed), Learning in the Network Society and the digitized school (pp. 120-143). New York: Nova Science Publishers.

Krumsvik, R. & Grov, A. (2009). A new digital didactic? In R. Krumsvik (Ed), Learning in the Network Society and the digitized school. (pp. 84-104). New York: Nova Science Publishers.

Krumsvik, R . (2008). The Emerging Digital Literacy among Teachers in Norway (The Story of One Digital Literate Teacher). In, Riko Kobayashi (ed.), New Educational Technology, (pp. 105-125). New York: Nova Science Publishers.

Bøker (books):

Krumsvik, R.J. (2019). Kvalitativ metode i lærarutdanninga. Oslo: Fagbokforlaget

Krumsvik, R.J. (red.) (2016). En doktorgradsutdanning i endring. Et fokus på den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen. Oslo. Fagbokforlaget

Krumsvik, R.J. (Red.) (2016). Digital læring i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget

Krumsvik, R.J. (2014). Klasseledelse i den digitale skolen. Oslo: Cappelen Damm.

Krumsvik, R.J. (2014). Forskingsdesign og kvalitativ metode – ei innføring. Oslo: Fagbokforlaget.

Krumsvik, R. J. (2013). Innføring i forskningsdesign og kvalitativ metode. Oslo: Fagbokforlaget.

Krumsvik, R. & Säljö, R. (2013). Praktisk pedagogisk utdanning – en antologi. Oslo: Fagbokforlaget

Postholm, M.B, Haug, P., Munthe, E., Krumsvik, R.J. (Red.) (2012). Lærere i skolen som organisasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Krumsvik, R. (2011). Den digitale lærar. Oslo: Pedlex.

Postholm, M.B., Haug, P., Munthe, E. & Krumsvik, R.J. (red.) (2011), Elevmangfold. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Postholm, M.B., Haug, P., Munthe, E. & Krumsvik, R.J. (red.) (2010), Lærerarbeid for elevenes læring, 5-10. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Krumsvik, R. (2009) (Red.). Learning in the Network Society and the digitized school. New York: Nova Science Publishers.

Krumsvik, R. (2007) (Red.). Skulen og den digitale læringsrevolusjonen. Oslo: Universitetsforlaget.

(see also: All the books)

Book chapters (selected):

Krumsvik, R.J. (2016). Digital innovasjon i skole og lærerutdanning. I, Krumsvik, R.J. (Red) (2015). Digital læring i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget

Krumsvik, R.J. (2016). Omvendt undervisning i matematikk – en casestudie. I, Krumsvik, R.J. (Red) (2015). Digital læring i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget

Krumsvik, R.J. (2016). Learning Analytics. I, Krumsvik, R.J. (Red) (2015). Digital læring i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget

Krumsvik, R.J. (2013). Klasseleiing i teknologitette klasserom. I R.J. Krumsvik & R. Säljö (red), Praktisk Pedagogisk Utdanning – En antologi. Oslo: Fagbokforlaget

Krumsvik, R.J. (2013). IKT og læring. I R.J. Krumsvik & R. Säljö (red), Praktisk Pedagogisk Utdanning – En antologi. Oslo: Fagbokforlaget

Krumsvik, R.J. (2013). Formativ e-vurdering og læringsutbytte i høyere utdanning – frå intensjon til realitet. Oslo: Norgesuniversitetet.

Krumsvik, R.J. (2012). Nettverkssamfunnet, IKT og skolen. I Postholm, M.B, Haug, P., Munthe, E., Krumsvik, R.J. (Red.), Lærere i skolen som organisasjon (s. 44-87). Oslo: Høyskoleforlaget.

Krumsvik, R, og Ludvigsen, K. (2011). Digital kompetanse i lærarutdanninga. I M.B. Postholm, P. Haug, E. Munthe & R. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring, 5-10 (s. 89-112). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Krumsvik, R. og Ludvigsen, K. (2011). Digital kompetanse i lærarutdanninga. I M.B. Postholm, P. Haug, E. Munthe & R. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring, 1-7. (s. 87-104). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Maagerø, E., Krumsvik, R., Hoem T.F. og Torvanger, D. (2011). Grunnleggende ferdigheter. I M.B. Postholm, P. Haug, E. Munthe & R. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring, 5-10 (s. 143-178). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Maagerø, E., Krumsvik, R., Hoem T.F. og Torvanger, D. (2011). Grunnleggende ferdigheter. I M.B. Postholm, P. Haug, E. Munthe & R. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring, 1-7 (s. 234-286). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Krumsvik, R. (2009). Digital didaktikk. I H. Otnes (red), Digital i alle fag (s. 189-208). Oslo: Universitetsforlaget.

Krumsvik, R. & Jones, L. (2007). Digital kompetanse og tilpassa opplæring. I: R. Krumsvik (red.), Skulen og den digitale læringsrevolusjonen. Oslo: Universitetsforlaget.

Conference papers/proceedings:

Krumsvik, R.J., Jones, L. & Klock, K. (2017). Dentist students’ professional communication skills: Using student response system and peer discussion to raise the awareness of the importance of good professional communication skills in supervision and in practise periods. Nasjonal konferanse om vurdering i høyere utdanning 16-17. oktober 2017 ved UiA. Tilgjengelig her: https://drive.google.com/file/d/15OeIl0L_CGhHLn9jkPfOLN34obKEEhDC/view?u...

Krumsvik, R.J. (1998). Telemark Skiing, Personality and Risk-taking Behaviour. Paper. Norsk Forening for Idrettsforsknings årskonferanse (Høgskulen i Telemark). Høgskulen i Volda. (paper tilgjengelig her: https://drive.google.com/file/d/0B8OYX6setn39VjZOenZnLW5ZOVk/view)

Fagartikler/forskningsnotat (papers)

Krumsvik, R. (2000). Arousal - hypoteser og teorier. Notat 2/2000. Notatserien, Høgskulen i Volda.

Krumsvk, R. J. (1999). Personlighet og utdanning. En undersøkelse om sensation seeking blant allmennlærerstudenter. Notat 9/99. Notatserien. Volda: Høgskulen i Volda

Publications in national current research information system (CRIStin)

Indviduelle undervisningspriser/nominasjoner (Individual academic awards/nominations):

Collective awards/grants:

  • Our research group Productive Learning Practise received The Faculty of Psychology’s Publication Award 2008 (Det psykologiske fakultets publiseringspris 2008).
  • The method course (PSYK306) which my colleagues and I were responsible for (Master's programme in work- and organizational psychology, PSYK306) received the Faculty of Psychology’s Study Quality Award 2009/2010 (Det psykologiske fakultets studiekvalitetspris 2009/2010).

 

Generell prosjektoversikt, se her:

https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/personVis?type=PERSON&instnr=184&bruker=pprrk

Aktuelle prosjekt: doktorgradsutdanning

Krumsvik, R.J. & Jones, L. (2016). Hvorfor dropper “kronjuvelen” ut? (Why do the “crown jewel” drop out?). Tidsskrift for Norsk Psykologforening (The journal of The Norwegian Psychology Association), 12(53), 1022-1024.

Krumsvik, R.J. (2016). The synopsis of article-based theses. In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.

Krumsvik, R.J. & Røkenes, F. (2016). Literature review in the Ph.D.- thesis. In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.

Krumsvik, R.J., Øfstegaard, M. & Jones, L. (2016). Retningslinjer og vurderingskriterier for artikkelbasert ph.d.-avhandling (Guidelines and assessment criteria for article based doctoral thesis) In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen. (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.

Krumsvik, R.J. (2016). Noen betraktninger om forskningsveiledning ph.d.-niva (Some considerations about supervision on doctoral level). In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen. (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.

Krumsvik, R.J., Øfstegaard, M., Jones, L.Ø. (2016). Retningslinjer og vurderingskriterier for den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen. (Guidelines and assessment criteria for article based doctoral thesis). Uniped (Journal of Higher Education in Norway), 39, 78–94.

Krumsvik, R.J. (2017). Trenerene i den akaemiske marathon (The trainers in the academic marathon). Utdanningsforskning (Educational research), 1-3. Oslo: The Educational Association.

Krumsvik, R.J., Jones, L. & Klock, K. (submitted). Dentist students’ professional communication skills: Using student response system and peer discussion to raise the awareness of the importance of good professional communication skills in supervision and in practice periods. 

Krumsvik, R.J., Jones, L., Leer-Salvesen, K., Høydal, K., & Røkenes, F. (2019). Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course. Uniped (Journal of Higher Education in Norway), 2 (42), 194–214.

Krumsvik, R. J., Redelius, K. & Fogelholm, M. (2018). Evaluation of the PhD-program at The Norwegian School of Sport Sciences. Report from the Nordic expert committee. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Krumsvik, R.J. (2019). Evaluering av søknaden til akkreditering av nytt PhD-program ved Universitetet i Stavanger (Evaluation of the University of Stavanger’s application for accreditation of a new PhD-program). Bergen/Stavanger: University of Stavanger