Sigrid Lien
- E-postSigrid.Lien@uib.no
- Telefon+47 55 58 32 01+47 994 85 385
- BesøksadresseSydnesplassen 7HF-bygget5007 BergenRom361
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Sigrid Lien er professor i kunsthistorie ved UiB, hvor hun har vært fast ansatt siden 2002. Lien forsker og underviser i moderne kunst og samtidskunst, og har dessuten kompetanse innenfor feltet museologi. Men det er fotografiets historie og teori som er hennes primære spesialområde. Hun har undersøkt fotografiets rolle i kunsten, men også dets rolle innenfor bredere kulturhistoriske kontekster som nasjonsbygging, migrasjon og postkolonial samtid.
Liens arbeid har i årevis vært sentrert rundt visuell kultur, og spesielt fotografi. I begynnelsen av sin akademiske karriere var hun den første som tilbød fotohistorie og fototeori som universitetskurs i Norge. Hun initierte det første tverrfaglige, nasjonalt finansierte forskningsprosjektet om fotografi, hun skrev det første bindet om norsk fotohistorie og ledet en banebrytende studie om fotografiets rolle i norsk migrasjonshistorie. Fotografiet har også ført henne inn i de internasjonalt ekspanderende feltene museologi og post- og dekoloniale studier.
I Liens nylige prosjekt Negotiating History: Photography in Sámi Culture har hun frontet en ny forståelse av Arktis som et bebodd rom, og hun har samarbeidet mye med store internasjonale forskere på dette feltet. Ikke minst har denne forskningen ført henne til å utforske hvordan fotografi som visuell kultur er innebygd i en bredere kontekst – en klynge av paradokser og konfliktlinjer som skjærer gjennom Arktis. Videre har det gjort henne oppmerksom på nødvendigheten av å overskride vitenskapelige disiplinære og nasjonale grenser – og hun har dermed igangsatt et SFF-initiativ som et første større humanistisk drevet forsøk på å forstå hvorfor og hvordan Arktis har blitt et så potent sted av sammenfallende visjoner om fortid, fremtid og nåtid: Visions of the Arctic.
Lien underviser i moderne kunst og samtidskunst. Hennes primære spesialområde er fotografiets historie og teori.
Veiledning av ph.d.-kandidater:
2014–2017
Veileder for Kjellaug Isaksen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen
2013–2015
Veileder for Pauline Hoath, Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen
2010–2015
Veileder for Tove Haugsbø, Kunsthistorie, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen
2010–2014
Veileder for Anne Hege Simonsen, Kunsthistorie, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen
2007–2011
Veileder Christine Hansen, Kunsthistorie, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen
2008–2012
Veileder for Mathias Danbolt, Kunsthistorie, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen
- (2022). Knowing and Not Knowing: Addressing Chinese Objects in the Art Museum. Oxford Art Journal. 63-82.
- (2021). «Undertrykkelsen har vært motbydelig for meg» Familiefotografi, fornorskning og aktivisme. Kunst og kultur. 41-56.
- (2021). Familiealbumet og de vanskelige fortellingene. Introduksjon til temanummer. Kunst og kultur. 4-7.
- (2020). Ragnhild’s Images: Migration, Settler Colonialism and Photography. International Journal for History, Culture and Modernity. 1-22.
- (2019). ‘Permanent Displays’ as Unsettling Layers of Epistemologies, Politics and Aesthetics. Museum & Society. 439-457.
- (2018). Performing academic Masculinity in the Arctic: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte’s photographic accounts of Sámi peoples and Northern landscapes. Journal of Aesthetics and Culture.
- (2017). Just Loafing Around: Peter Rosendahls Photographs from Spring Grove. Vesterheim Magazine. 13-18.
- (2015). Wandering in the world with a camera: The photographic art of Tom Sandberg. Objektiv. Tidskrift for kamerabasert kunst. 55-57.
- (2014). Not "just another boring tree" - landskapet som identitetsmarkør i norsk og samisk fotografi. Kunst og kultur. 148-159.
- (2014). Norway: Photography. Oxford Art Online.
- (2014). "What's the meaning of it all:" Poetry and Politics in Peter Rosendahl's Photographs from Spring Grove, Minnesota. Norwegian-American Essays. 247-272.
- (2012). Conventional Ethnographic Display or Subversive Aesthetics? Historical Narratives of the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat-Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway. Linköping Electronic Conference Proceedings. 599-616.
- (2012). Absence and Presence: The Works of Photographs in the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat-Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway. Photography and Culture. 295-310.
- (2011). Kolonial skam og borgerlig stolthet : historien om et ukjent maleri. Tidsskrift for kulturforskning. 96-108.
- (2010). Tiden,stedet og historien - Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok. Kunst og kultur. 204-213.
- (2010). Tiden, stedet og historien : Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok. Kunst og kultur. 204-213.
- (2005). «The Wild Duck and other stories. The Discourse of Photography in Nineteenth Century Norway». Konsthistorisk tidskrift. 82-94.
- (2003). Sportsfotografiets estetikk. Nordicom Information. 67-82.
- (2002). “The Aesthetics of Sports Photography”. Nordicom Review. 215-235.
- (2001). "Not the proper way, but many proper ways to think about pictures". Intensjonalitet og historisk rekonstruksjon i Michael Baxandalls Patterns of Intention. Kunst og kultur. 104-119.
- (2000). Stedet som arena for kunstnerisk aktivitet. Kunst og kultur. 238-244.
- (2000). Stedet som arena for kunstnerisk aktivitet. Kunst og kultur. 238-244.
- (2000). "Slap-dash" og sterke bilder: Rock- og popkulturens fotografiske portretter. Svarthvitt. Kulturhistorisk fotografi. 17-21.
- (2014). Blikk på Europa: Kunstnersamtale i forbindelse med åpningen av Fritt Ords arrangement: European Photo Exhibition Award - The New Social - Nobels Fredssenter i Oslo kl. 17.00 mandag 3. mars.
- (2009). Lengselens bilder. Fotografiet i historien om den norske amerikautvandringen. Foredrag.
- (2007). Utviklingen av en tidlig kunstfotografiske praksis i Norge:De første amatørene, kameraklubbene og "de profesjonelle amatørene".
- (2006). «Da kunstfotografiet kom til Bergen».
- (2004). Prosjektpresentasjon av "Lengselens bilder", Setesdalsmuseet,Valle, juni 04.
- (2022). Unesco Memory of the World and the Representations of Sámi peoples in 19th Century Photography Archives: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte.
- (2022). Negotiating research: Studying Sámi Photographs as Norwegian Outsiders .
- (2022). Activating Absences: Methodological Reflections on the Lost Archives of Early Women Photographers in Denmark and Norway.
- (2021). Negotiating research: Studying Sámi Photographs as Norwegian Outsiders.
- (2021). Key-note lecture: Buying an Instrument Does Not Necessarily Make You a Musician: Studio Photography and the Digital Revolution.
- (2021). Key-note foredrag: «Du blir ikke musiker selv om du kjøper deg et instrument»: Studiofotografiet og den digitale revolusjon".
- (2020). «Fotohistoriens blinde felter: Kvinnelige fotografers fravær representert gjennom historien om Solveig Lund».
- (2020). Kolonial arv og dekolonial aktivisme – fotografiforskningens nye utfordringer.
- (2020). Key-note: Colonial Heritage and Decolonial Activism: New Challenges in Photography Research.
- (2020). Fotopionéren Ole Tobias Olsen - i fotohistorisk sammenheng.
- (2019). When the Archive becomes a Shrine and the Archivists Hagiographers: The Institutional Afterlife of Sophus Tromholt’s Photographs of Sámi Peoples.
- (2019). The Institutional Afterlives of Photographs of Sámi Peoples.
- (2019). Striving for independence: Women Photographers in Nordic Studio Culture, 1860-1920. .
- (2018). “The Politics of Silence in Marja Helander’s Photography and Film Production”.
- (2017). “With a nervously beating heart”: Aesthetics and Politics in the Works of the Norwegian pioneer photographer Solveig Lund.
- (2017). Utvikling- sett i relasjon til museets utstillingsfortellinger.
- (2017). Silence of Lost Knowledge – The Sámi Artist Marja Helander’s “Jaskes eatnamat”.
- (2017). Presentasjon av "Museumsforteljingar: Vi og dei andre i kulturhistoriske museum".
- (2017). Pictures of Longing: Migration photographs as grass-root stories.
- (2017). Norges dokumentarv og internasjonal forskning: Fotografier fra Sápmi – noen forskningsperspektiver .
- (2017). Fotografiet i samisk kultur.
- (2017). Colonial Shame and Bourgeois Pride: The Story of an Unknown Painting.
- (2017). Colonial Pasts and Forbidden Love: Historical Fictions spurred by an unknown painting.
- (2017). Camera Encounters: Norwegian Bourgeois Women's Adventures in Sámi Areas.
- (2016). Sáminess seen from Berlin: The Photographic Archive of Museum Europäischer Kulturen II. .
- (2016). Sáminess seen from Berlin: The Photographic Archive of Museum Europäischer Kulturen.
- (2016). Multi-Layered Museum Stories: Exhibitions in the Intersection between Academic Disciplinary History, Politics and Aesthetics .
- (2016). Imagining Sámi people through the camera: Abundance and photographic messiness as in a German museum archive .
- (2015). “Time journeys”: Encountering photographs of Sámi peoples/ «Des Lapons" in French Collections.
- (2015). “Assimilating the Wild and Primitive: Lajla and other Sámi Heroines in Norwegian fin de siècle-photography”.
- (2015). Sámi pasts – industrial presence: Spatial and poetic negotiations of history in Bente Geving’s work Down Under Up North.
- (2015). Scrutinizing Lives and Bodies: Photography between Nation-building and Ethnology.
- (2015). Performing Academic Masculinity: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte's phtographic accounts of Sámi People and Northern Landscapes.
- (2014). “The New Social”: Reflections on the Power of Speaking Through Photography.
- (2014). “Last Seen Alone on the Prairie”: Migration, Invisible Women Photographers, and Historiographical Challenges.
- (2014). ‘We Only Have These Marks in the Landscape:’ The Poetics and Politics of Contemporary Landscape Photography in Sámi Nation Building.
- (2014). Visions of the Past: Mapping and Reading Historical Photographs of Sámi people.
- (2014). Visions of the Past: Mapping and Reading Historical Photographs of Sámi People.
- (2014). Sami people as seen through the early photographic work of Marcus Selmer (1819-1900).
- (2014). Norway's radical Other - or just one of many others? Sámi people in the photographs by Marcus Selmer.
- (2013). The Beauty in the Frame: Ballet Russe in Scandinavian Visual Culture.
- (2013). "PhotoClec – noen erfaringer fra et museologisk forskningsprosjekt?".
- (2012). Tracing narratives in the museum space: Contemporary Sami art as an Arena for Post-colonial Experiences.
- (2012). Tema fra Lengselens bilder - fotografiet i historien om norsk amerikautvandring.
- (2012). Museumsfortellinger: Tale og taushet i kulturhistoriske utstillinger. Keynote-forelesning.
- (2012). Museet som sted for alternative historiefortellinger. Utstillingspraksisen ved RDM/SVD.
- (2012). Konvensjonell etnografisk utstilling eller subversiv estetikk? Historiefortelling ved samiske museer i Norge.
- (2012). Key-note foredrag: Museumsfortellinger: Tale og taushet i norske kulturhistoriske utstillinger.
- (2012). Fravær og nærvær: bruken av fotografi i det samiske museet i Karasjok.
- (2012). Fortellingen om Norge som museal konstruksjon: estetikk, narrasjon og historiesyn i "Langsomt ble landet vårt eget" på Maihaugen, Lillehammer.
- (2011). ”The meaning of it all': Poetry and politics in Peter Rosendahl’s photographs from Spring Grove, Minnesota”.
- (2011). ”Shame and Pride: Colonial Past exhibited in Bergen”.
- (2011). ”Samekvinnen i monteren: Fotografiets rolle i den museale representasjon av samisk historie og identitet”.
- (2011). “Boats or forbidden love? Exhibiting colonial past in the museum”.
- (2011). Conventional Ethnographic Display or Subversive Aesthetics? Historical Narratives of the Sami National Museum in Norway.
- (2010). ”Lengselens bilder. Fotografiet i historien om den norske amerikautvandringen”.
- (2010). Stories told through images: Photography as an entrance to the colonial past.
- (2010). Kunsten å gå på kunstutstilling.
- (2009). Lengselens bilder. Fotografiet i historien om den norske amerikautvandringen.
- (2009). Josefas album.Fra prosjektet Lengselens bilder.
- (2009). Faglig ansvarlig for konferanse i NordForsknettverket "Visions of the past", Solstrand, Bergen, 04.09-07.09.09.
- (2009). Daguerreotypi i Bergen.
- (2009). Amerikabilder.
- (2008). The presence of the past and the sense of belonging: Peter Rosendahl’s photographs from Spring Grove, Minnesota.
- (2008). Lengselens bilder.
- (2008). Alene på prærien. Fotohistoriens usynlige kvinner.
- (2007). «Om å skrive Norsk Fotohistorie».
- (2007). Stories about invisibility and stardom. Accounting for the position of female photographers in the Norwegian History of Photography.
- (2007). Revisions of the History of Photography as we already Know it? Reflections on the Issue of Writing Local or National Histories of Photography.
- (2007). Prosjektpresentasjon: "Lengselens bilder - en studie av Amerikafotografiet".
- (2007). Pictures of Longing: A Study of "Amerikafotografiet".
- (2007). Pictures of Longing. The Photographic Culture of Norwegian US Immigrants.
- (2007). On writing a Norwegian History of Photography.
- (2007). Last seen alone on the prarie": The history of photography and the invisible women.
- (2006). «Norsk fotohistorie frå daguerreotypi til digitalt bilde».
- (2006). «Memories of Grandma's Place: The visual family chronicle as an entrance to the history of the Norwegian U.S Emigration».
- (2006). «Fra marginalisering til kanon - tendenser i nyere norsk fotokunst».
- (2006). «Fotografi som estetisk objekt og historisk dokument: Andreas Larsen Dahls fotografier av norske utvandrere i Wisconsin».
- (2006). « From the margins to canonisation: Photography in the Norwegian art arena 1971-2005».
- (2006). Fotografi som estetisk objekt og historisk dokument: Andreas Larsen Dahls fotografier av norske utvandrere i Wisconsin».
- (2005). «Lengslens bilder: Amerikafotografiet som inngang til emigrasjonshistorien».
- (2005). «Just another Boring Tree? Landscape Photography in Norway and the Concept of Photographic Specificality».
- (2004). Fotohistoriske tema.
- (2004). "Vær så God og send os deres Pottreter. Relasjonen amerikabilde-og brev".
- (2004). "The Wild Duck and other Stories - The Discourse on Photography in Nineteenth Century Norway".
- (2004). "The Spesifically Norwegian about Norwegian Histories of Photography".
- (2003). Lengselens bilder. Om å forske på Amerikabildet.
- (2003). America in the Photographs of Andreas Larsen Dahl.
- (2003). "Vær saa God og send os deres Pottreter..." -relasjonen Amerikabilde- og brev.
- (2002). The Aesthetics of Sports Photography.
- (2001). Prosjektbeskrivelseskurs.
- (2001). "Der energiene strømmer": Refleksjoner omkring fotografiets posisjon i samtidskunsten.
- (2000). Øyeblikksbilder. Noen nedslag i fotografiets historie.
- (2000). Reklameestetikk og idolbilder.
- (2000). Kurs i fotohistorie.
- (2000). Fotohistorie som forskningsobjekt og undervisningsemne.
- (2000). Fotografiet som forskningsobjekt og undervisningsemne.
- (2000). "Slap-dash and Strong Pictures. The Aesthetics of Rock and Pop Portraiture".
- (2018). Negotiating the past: addressing Sámi Photography. Journal of Aesthetics and Culture.
- (2019). Torild Gjesvik: Fotograf Knud Knudsen: Veien, reisen, landskapet. Kunst og kultur. 122-124.
- (2017). Leirbål og reinsdyrskrotter: Essay om utstillingen "Subsistence", Galleri Nord-Norge, Harstad, Festspillutstilling, festspillene i Nord-Norge, 2017. Klassekampen. 24-25.
- (2017). Fargens skrift og fargens klang: Essay om Therese Christensens utstilling i Kunstgarasjen, Bergen, mai 2017. Klassekampen.
- (2010). Sverige - sett med amerikanske øyne. Anmeldelse av Jeff Werner(2008): Medelvägens estetik. Tidsskrift for kulturforskning. 58-61.
- (2003). Verk og ord. Billedkunst (Oslo).
- (2021). Contact Zones: Photography, Migration, and the United States. Leuven University Press.
- (2021). Adjusting the Lens. Indigenous Activism, Colonial Legacies, and Photographic Heritage. University of British Columbia Press.
- (2014). Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs. Ashgate.
- (2010). Talende bilder. Tekster om kunst og visuell kultur. Scandinavian Academic Press.
- (2008). Det historiske maleriet. Levende Historie. 40-41.
- (2008). Derfor skriver jeg bok: Kunsten å lese bilder. Bedre Skole. 88-89.
- (2022). Plyndring og heft - om Kinasamlingen ved KODE, Bergen. Klassekampen.
- (2021). Bilder fra glemselens dyp. . Klassekampen. 30-31.
- (2019). Det som står på spill. Essay om Per Addes utstilling "Per Adde: Liv og virke", Kunstgarasjen, Bergen, august-september 2019. Klassekampen. 2 sider.
- (2017). Kunsten å skrive om kunst. Bergens Tidende. 40-40.
- (2017). Blinde flekker i kolonihistorien. Klassekampen. 2 sider.
- (2015). Prostitusjon, prakt og elendighet. Essay om utstillingen "Splendeur & miséres i Musée d'Orsay, Paris, september 2015. Klassekampen.
- (2015). Fotojournalistisk sannhetsvitne: Om en utstilling av Germaine Krulls fotografier i Jeu de Paume, Paris, september/oktober 2015. Klassekampen. 28-29.
- (2015). De beksvarte krigsårenes kunst: Essay om Hamburger Bahnhofs store ustilling om krigstidens kunst i Hitlers Tyskland, november 2017. Klassekampen. 26-26.
- (2007). Fotografiet i historien - historien i fotografiet. HIFO-nytt. 32-33.
- (2001). Det magiske virkelighetsbilde. Forskning om fotografiet. Atrium, Studentmagasinet for HF-fakultetet, UIB. 43-45.
- (2019). A Photographic View from Below. A Soldier's Story from the Mandates of Iraq and Palestine 1922-1926.
- (2015). Fortida gjennom notida. Nikolai Astrups kunst i nye perspektiv.
- (2013). Touching history. Art, Performance, and Politics in Queer Times.
- (1999). "Slap-dash" og sterke bilder. En studie i punk-og postpunkperiodens estetikk. -.
- (2009). Åkre så langt øyet kunne se.
- (2009). På fotojakt i det norske Amerika.
- (2009). Lengselens bilder fra Amerika.
- (2009). Intervju i tilknytningen til åpningen av utstillingen Lengselens bilder ved Haa Gamle Prestegård 25.04.2009.
- (2009). Intervju i forbindelse med åpningen av utstillingen Lengselens bilder ved Haa Gamle Prestegård den 25.04.2009.
- (2009). Bilder fra Amerika.
- (2009). Amerikadrømmens bakside.
- (2008). Lengselsbildene.
- (2008). Kunstens gleder: I serien høstens gleder av Lise May Spissøy.
- (2008). De første fotofeministene.
- (2008). "Nå reiser jeg til vakre Amerikaland".
- (2007). Samler norsk fotohistorie.
- (2007). Norsk fotohistorie hos Preus.
- (2007). Intervju på TV 2's "God Morgen Norge".
- (2007). "Portrettfoto til heider og spott".
- (2007). "Ny bok om norsk fotohistorie. Forfatterene svarte leserene" Intervju, Dagbladets nettavis.
- (2007). "Ett års turboturnéliv på veggene".
- (2004). Prosjektpresentasjon, Fædrelandsvennen.
- (2004). Prosjektpresentasjon i avisen "Setesdølen".
- (2021). Negotiating Research: studying Sámi photographs as Norwegian Outsiders.
- (2021). Introduction: Coloniality, Indigeneity and Photography. 18 sider.
- (2021). Camera Encounters: Bourgeois Settler Women's Adventures in Sámi Areas of Norway. 27 sider.
- (2020). Sámi Silence Visualized: Indigenous Loss Negotiated in Contemporary Art.
- (2017). Assimilating the wild and primitive: Lajla and other Sámi heroines in Norwegian fin-de-siècle photography. 16 sider.
- (2015). "Last Seen Alone on the Prairie" Migration, Photography and the Invisibility of Women. 23 sider.
- (2014). The Aesthetics of the Bear Hunt: Contemporary Photography in the Ecology of a Sámi Museum. 18 sider.
- (2014). Museums and the Work of Photographs. 15 sider.
- (2014). Museet som sted for alternative historiefortellinger. 16 sider.
- (2013). ‘Buying an Instrument Does Not Necessarily Make You a Musician’: Studio Photography and the Digital Revolution. 21 sider.
- (2013). Nordic Documentary Photography - Pictorial Practices in Transition? 8 sider.
- (2012). Margit Ellinors bilder - samisk samtidsfotografi som arena for postkoloniale erfaringer. 22 sider.
- (2010). Tiden,stedet og historien. 4 sider.
- (2010). The History of Norwegian Photography 1900-1938. 16 sider.
- (2010). Stories about Invisibility and Stardom: Accounting for the position of female photographers in the Norwegian history of photography. 18 sider.
- (2010). Stars as Human Beings - and Timeless Icons: Pennie Smith's and Anton Corbijn's Artist Portraits. 17 sider.
- (2010). Kunsten å gå på kunstutstilling: Et møte med den vanskelige samtidskunsten. 21 sider.
- (2007). Varm visuell retorikk i kald krig: Noen kunsthistoriske betraktninger omkring etterkrigstidens russiske plakatkunst. 8 sider.
- (1999). "Personlighet til skue: Kay A. Bergs fotografi og det moderne karakterportrettets tradisjon". 4 sider.
- (2010). Innledning. 5-10.
- (2013). "Jovisst skal jeg frem" Kvinner bak kamera i Hardangerfjordområdet. Katalog til utstilling med samme tittel. Utstillingen var en del av Baroniet i Rosendals markering av stemmerettsjubileet 2013.
- (2010). Bilder som sier om seg selv at de snakker sant: Norsk dokumentarfotografi i bokform. Prosa - tidsskrift for skribenter. 56-60.
- (2021). Searching for Oleana: Contemporary Photographic Negotiations of Migrations and Settler-Colonial Tropes. 231-256. I:
- (2021). Contact Zones: Photography, Migration, and the United States. Leuven University Press.
- (2021). Introduction: Contact Zones: Photography, Migration, and the United States. 11-26. I:
- (2021). Contact Zones: Photography, Migration, and the United States. Leuven University Press.
- (2017). Photography in Norway. 2 sider. I:
- (2017). Grove Art Guide to Photography. Oxford University Press.
- (2016). Norwegian Photography 1970-2000. 22 sider. I:
- (2016). The History of European Photography 1970-2000. The Central European House of Photography/ Eyes On.
- (2016). Ballerinaen i fotografens studio: Waldemar Eides fotografier av Vera Fokina/The Ballerina in the Photographer's Studio: Waldemar Eide's Photographs of Vera Fokina. 49-70. I:
- (2016). Waldemar Eide - Kamerakunst.
- (2014). The New Social: Photographic Explorations of Contemporary Europe. 9-11. I:
- (2014). European Photo Exhibition Award 02 The New Social.
- (2010). Questionnaire: Hva er visuell kultur? Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 41-42.
Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.
Ti større publikasjoner:
Liens publikasjoner har mottatt følgende nominasjoner og priser: Brageprisen 2007, Det norske Samlagets fagbokpris for 2007 og 2011.
- 2022 Sigrid Lien and Hilde Wallem Nielssen, “Knowing and not Knowing: Addressing Chinese Objects in the Art Museum”, Oxford Art Journal, vol.45, Issue 1.
- 2021 Sigrid Lien and Hilde Wallem Nielssen, “Negotiating research: Studying Sámi Photographs as Norwegian Outsiders”, in: Laura Junka-Aikio, Veli-Pekka Lehtola, Jukka Nyyssönen, Sami Research, Abingdon: Routledge, (forthcoming).
- 2021 Sigrid Lien: «Sámi silence visualised: Indigenous loss negotiated in contemporary art», in: Øivind Fuglerud et al (eds), Negotiating Memory from the Romans to the 21st Century — Damnatio Memoriae, Abingdon: Routledge.
- 2020 Sigrid Lien: “Ragnhild’s Images: Migration, Settler Colonialism and Photography”, International Journal for History, Culture and Modernity, 1-22.
- 2019 Sigrid Lien and Hilde Wallem Nielssen: “Permanent Displays’ as Unsettling Layers of Epistemologies, Politics and Aesthetics”, Museum & Society, 17(3).
- 2018 Sigrid Lien: “Performing academic masculinity: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte’s photographic accounts of Sámi people and northern landscapes”, Journal of Aesthetics and Culture, No 4 Special issue: Uses of Photography in Nordic and Arctic Indigenous Communities, guest editors: Sigrid Lien & Hilde Nielssen.
- 2017 Sigrid Lien: ”Assimilating the Wild and Primitive: Lajla and other Sámi Heroines in Norwegian fin-de-siècle photography”, in Disturbing pasts: Memories, controversies and creativity, Manchester University Press.
- 2015 Sigrid Lien: “Last seen alone on the prairie”: migration, photography, and the invisibility of women, in: Tanya Sheenan, Photography, History, Difference to Dartmouth College Press.
- 2014 Sigrid Lien: “The Aesthetics of the Bear Hunt: Contemporary Photography in the Ecology of a Sámi Museum”, in Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs. London: Ashgate.
- 2012 Sigrid Lien and Hilde Nielssen: “Absence and Presence: The Work of Photographs in the Sami Museum, Norway”, Photography & Culture, Special Issue: Photographic Legacies: Addressing the Colonial Past in Europe (guest editors: Sigrid Lien, Elizabeth Edwards, Susan Legene), Vol.5, Issue 3, Nov.2012.
Forskningsprosjekter (nylige):
2018–2020
Co PI: Photography as Contact Zone: Migration & Cultural Encounters in America (finansiert av Terra Foundation). Publikasjon, workshop og konferanse
2014–2017
Prosjektleder: Negotiating History: Photography in Sámi Culture (finansiert av Norges Forskningsråd).
2010–2012
Prosjektleder for det norske teamen: PhotoClec, Photographs, Colonial Legacy and Museums in Contemporary European Culture (et HERA-finansiert EU-prosjekt).
2003–2007
Prosjektmedlem/ prosjektleder: Fotografiet i kulturen (finansiert av Norges Forskningsråd).
2014
Stipend fra INHA (Institut national d’histoire d’art, Paris) som del av deres "Chercheur invité"-program for året 2015
2014
Stipend fra International Scholarship program, Staatliche Museen zu Berlin for året 2015
2011
Samlagets fagbokpris (with Hilde Nielssen) for prosjektet Museumsforteljingar. Vi og dei andre.
2009
Boken Lengselens bilder. Fotografiet i norsk utvandringshistorie, ble rangert som en av de beste ked as one of the best sakprosabøkene i 2009 av magasinet PROSA.
2007
Nominert (med Peter Larsen) for Brageprisen (årets beste sakprosabok) for Norsk fotohistorie. Frå daguerreotype til digitalisering.
INSTITUSJONELT ANSVAR
2019
Medlem av komiteen for Universitetet i Bergen sin strategi om forskning i Nordområdene.
2018
Medlem av komiteen for utvikling av forskningsstrategi ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen.
2014–2015
Initiativtaker/ medlem av arrangementkomiteen for tverrfaglige seminaret "Museologilunsj" ved Universitetesmuseet i Bergen.
2011–2015
Juryleder for Holbergprisen i skolen, Universitetet i Bergen.
VERV
2019
Medlem av nettverk for prosjektet Voicing Arctic Others, UiT Norges arktiske universitet.
2019–2021
Medlem av evalueringskomité, internationalt rådgivende styre i forskningsprosjekt om nordisk kolonialisme ved Universitetet i København (finansiert av Carlsbergfondet).
2015–2017
Evaluator. Ekstern sensor, Dún Laoghaire Institute of Art, Design & Technology, Dublin, Ireland.
2012–2013
Medlem av Kulturrådet i Norge, komité for forskning og utvikling.
2012–
Medlem av evalueringskomité, European Science Foundation College of Expert Reviewers.
2010
Medlem av evalueringskomité, internasjonal evalueringskomié for Danmarks Frie Forskningsfond.
2010–2015
Evaluator: Medlem av evalueringskomiteen for Riksbankens Jubileumsfond: The Swedish Foundation for Humanities and Social Sciences.
2003–2011
Medlem av ledergruppen i NordForsk nettverk Nordic Network for the History and Aesthetics of Photography Visions of the Past: Images as Historical Sources and the History of Art History.
2008
Medlem av redaksjonsrådet, Photography & Culture, Bloomsbury Academic, London.
REDAKTØRVERV
2011–2015
Juryeleder av Holbergprisen i skolen
2012–2013
Medlem av Kulturrådets komité for forskning og utvikling
2008
Medlem av redaksjonsrådet Photography & Culture, Bloomsbury Academic, London
KURATERING
2013
Kurator for utstillingen Jovisst skal jeg frem! Kvinner bak kamera i Hardangerfjordområdet. Utstilling i anledning jubileet for allmenn stemmerett for kvinner i Norge.
2009–2010
Kurator for utstillingen Pictures of Longing. Photography in the History ofthe Norwegian US Emigration. Haa Gamle Prestegård, Stavanger, Bryggens Museum, Bergen, Setesdalsmuseet i Valle, Vestnorsk Utvandringssenter, Radøy.
2007
Kurator for utstillingen Norsk fotohistorie). Norges nasjonale fotomuseum, Preus (med Peter Larsen).