Hjem
Sigrid Liens bilde

Sigrid Lien

Professor, kunsthistorie, visuell kultur, fotografi
  • E-postSigrid.Lien@uib.no
  • Telefon+47 55 58 32 01+47 994 85 385
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
    Rom 
    361
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

SIGRID LIEN er professor i kunsthistorie ved universitetet i Bergen, der hun har vært fast ansatt siden 2002. Lien forsker og underviser i moderne kunst og samtidskunst, og har dessuten kompetanse innenfor feltet museologi. Men det er fotografiets historie og teori som er hennes primære spesialområde. Hun har undersøkt fotografiets rolle i kunsten, men også dets rolle innenfor bredere kulturhistoriske kontekster som nasjonsbygging, migrasjon og postkolonial samtid.

Utvalgte publikasjoner
  • Lien, Sigrid; Nielssen, Hilde. 2014. Museet som sted for alternative historiefortellinger. Foredrag og hilsener, del 3, sider 53-68. I:
    • Gaup, Karen Elle; Sara, Marit Gunhild. 2014. Sámiid Vuorká-Dávvirat 40 Jagi/ De Samiske Samlinger 40 år 1972-2013. 156 sider. ISBN: 978-82-997941-3-8.
  • Lien, Sigrid. 2015. "Last Seen Alone on the Prairie" Migration, Photography and the Invisibility of Women. Chapter five, sider 104-127. I:
    • Sheenan, Tanya. 2015. Photography, History, Difference. Dartmouth College Press, UPNE. 272 sider. ISBN: 978-1-61168-647-0.
  • Lien, Sigrid. 2014. Norway: Photography. Oxford Art Online.
  • Lien, Sigrid. 2014. The Aesthetics of the Bear Hunt: Contemporary Photography in the Ecology of a Sámi Museum. Kapittel 6, sider 122-140. I:
    • Lien, Sigrid; Edwards, Elizabeth. 2014. Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs. Ashgate. 282 sider. ISBN: 978-1-4094-6489-1.
  • Lien, Sigrid. 2014. Not "just another boring tree" - landskapet som identitetsmarkør i norsk og samisk fotografi. Kunst og kultur. 97: 148-159. doi: 10.18261/issn.1504-3029-2019-02-04
  • Lien, Sigrid; Edwards, Elizabeth. 2014. Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs. Ashgate. 282 sider. ISBN: 978-1-4094-6489-1.
  • Lien, Sigrid. 2014. "What's the meaning of it all:" Poetry and Politics in Peter Rosendahl's Photographs from Spring Grove, Minnesota. Norwegian-American Essays. 14: 247-272.
  • Lien, Sigrid. 2014. The New Social: Photographic Explorations of Contemporary Europe. Innledningskapittel, sider 9-11. I:
    • Flemming, Gösta. 2014. European Photo Exhibition Award 02 The New Social. 188 sider. ISBN: 978-91-981253-7-5.
  • Lien, Sigrid. 2013. ‘Buying an Instrument Does Not Necessarily Make You a Musician’: Studio Photography and the Digital Revolution. 7, sider 133-154. I:
    • Larsen, Jonas; Sandbye, Mette. 2013. Digital Snaps: The New Face of Photography. I.B. Tauris. 288 sider. ISBN: 9781780763323.
  • Lien, Sigrid; Hansen, Christine. 2013. Nordic Documentary Photography - Pictorial Practices in Transition? Kapittel 2, sider 17-24. I:
    • Kragelund, Camillla; Strand, Nina; Shakya, Hannamari. 2013. Nordic Now! 263 sider. ISBN: 978-952-292-005-8.
  • Lien, Sigrid. 2013. "Jovisst skal jeg frem" Kvinner bak kamera i Hardangerfjordområdet. Katalog til utstilling med samme tittel. Utstillingen var en del av Baroniet i Rosendals markering av stemmerettsjubileet 2013. 48 sider. ISBN: 978-82-7326-109-0.
  • Lien, Sigrid; Nielssen, Hilde. 2012. Conventional Ethnographic Display or Subversive Aesthetics? Historical Narratives of the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat-Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway. Linköping Electronic Conference Proceedings. 078. 599-616. doi: 10.2752/175145212x13415789392965
  • Lien, Sigrid. 2012. Margit Ellinors bilder - samisk samtidsfotografi som arena for postkoloniale erfaringer. Kapittel, sider 98-120. I:
    • Knapskog, Karl; Hovden, Jan Fredrik. 2012. Hunting High and Low. Skriftfest til Jostein Gripsrud. Scandinavian Academic Press. 859 sider. ISBN: 978-82-304-0090-6.
  • Lien, Sigrid; Nielssen, Hilde. 2012. Absence and Presence: The Works of Photographs in the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat-Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway. Photography and Culture. 5: 295-310. doi: 10.2752/175145212X13415789392965
  • Lien, Sigrid. 2011. Kolonial skam og borgerlig stolthet : historien om et ukjent maleri. Tidsskrift for kulturforskning. 10: 96-108.
  • Lien, Sigrid. 2010. The History of Norwegian Photography 1900-1938. Kapittel 21, sider 434-449. I:
    • Macek, Vaclav. 2010. The History of European Photography 1900-1938. 750 sider. ISBN: 9788085739558.
  • Lien, Sigrid. 2010. Tiden, stedet og historien : Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok. Kunst og kultur. 93: 204-213.
  • Lien, Sigrid. 2010. Tiden,stedet og historien. Innledningsessay, sider 8-11. I:
    • Apneseth, Oddleiv. 2010. Jølster 2008. Skald forlag. 335 sider. ISBN: 978-82-7959-149-8.
  • Lien, Sigrid. 2010. Questionnaire: Hva er visuell kultur? Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 41-42.
  • Lien, Sigrid. 2010. Sverige - sett med amerikanske øyne. Anmeldelse av Jeff Werner(2008): Medelvägens estetik. Tidsskrift for kulturforskning. 3. 58-61.
  • Lien, Sigrid. 2010. Bilder som sier om seg selv at de snakker sant: Norsk dokumentarfotografi i bokform. Prosa - tidsskrift for skribenter. 05: 56-60.
  • Lien, Sigrid. 2005. «The Wild Duck and other stories. The Discourse of Photography in Nineteenth Century Norway». Konsthistorisk tidskrift. 74: 82-94.
  • Lien, Sigrid. 2007. Varm visuell retorikk i kald krig: Noen kunsthistoriske betraktninger omkring etterkrigstidens russiske plakatkunst. kapittel 2, sider 12-19. I:
    • Thu, Ragnhild; Gjølme, Anne Marie; Helgeland, Lisa Reime; Eva, Watne. 2007. La oss hauste den store avlinga. Russiske plakatar 1945-65. 31 sider. ISBN: 8290813287.
  • Lien, Sigrid. 2010. Stars as Human Beings - and Timeless Icons: Pennie Smith's and Anton Corbijn's Artist Portraits. Kapittel, sider 145-162. I:
    • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. Coverscaping : discovering album aesthetics. Museum Tusculanums Forlag. 210 sider. ISBN: 9788763507745.
  • Lien, Sigrid. 2010. Stories about Invisibility and Stardom: Accounting for the position of female photographers in the Norwegian history of photography. Artikkel, sider 37-54. I:
    • Mankell, Bia; Reiff, Alexandra. 2010. Contemporary Feminist Studies and its Relation to Art History and Visual Studies. Proceedings from a Conferende in Gothenburg, March 28-29, 2007. 197 sider. ISBN: 978-91-7346-647-9.
  • Lien, Sigrid. 2010. Kunsten å gå på kunstutstilling: Et møte med den vanskelige samtidskunsten. Kapittel 14, sider 258-278. I:
    • Lien, Sigrid; Serck-Hanssen, Caroline. 2010. Talende bilder. Tekster om kunst og visuell kultur. Scandinavian Academic Press. 303 sider. ISBN: 978-82-304-0056-2.
  • Lien, Sigrid. 2009. Lengselens bilder : fotografiet i norsk utvandringshistorie. Scandinavian Academic Press. 320 sider. ISBN: 978-82-304-0040-1.
  • Lien, Sigrid; Larsen, Peter. 2007. Norsk fotohistorie : frå daguerreotypi til digitalisering. Det Norske Samlaget. 343 sider. ISBN: 978-82-521-6291-2.
  • Lien, Sigrid; Larsen, Peter. 2008. Kunsten å lese bilder. Spartacus. ISBN: 978-82-430-0393-4.
  • Lien, Sigrid; Serck-Hanssen, Caroline. 2010. Talende bilder. Tekster om kunst og visuell kultur. Scandinavian Academic Press. 303 sider. ISBN: 978-82-304-0056-2.

EDITORIAL BOARDS/ DIRECTORSHIPS:

2008 Member of the editorial advisory board, Photography & Culture, Bloomsbury Academic, London

2012-2013 Member of The Arts Council Norway: committee for Research and Development

2011- 2015 Juryleader of the Holbergprize in Schools

CURATORIAL WORK:

2007 Curator for the exhibition Norsk fotohistorie (Norwegian History of Photography). The National Museum for Photography, Preus, Horten, Norway (with Peter Larsen).

2009-2010 Curator for the exhibition: Pictures of Longing. Photography in the History ofthe Norwegian US Emigration. Haa Gamle Prestegård, Stavanger, Bryggens Museum, Bergen, Setesdalsmuseet i Valle, Vestnorsk Utvandringssenter, Radøy.

2013 Curator for the exhibition: Jovisst skal jeg frem! Kvinner bak kamera i Hardangerfjordområdet. Utstilling i anledning jubileet for allmenn stemmerett for kvinner i Norge (“Surely shall I go forth!”: Women Behind the Camera in the Hardanger Fjord area, exhibition in the occasion of the celebration of the 100th anniversary of suffrage for women in Norway).

SUPERVISION OF PHD-STUDENTS:

2014-2017 Supervisor for Kjellaug Isaksen, Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies (LLE), University of Bergen, Norway.

2013 -2015 Supervisor for Pauline Hoath, Department for Information and Media Studies, University of Bergen, Norway.


2010-2015 Supervisor for Tove Haugsbø, Phd student, Art history, Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies (LLE), University of Bergen, Norway.

2010-2014 Supervisor for Anne Hege Simonsen, Phd student, Art history, Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies (LLE), University of Bergen, Norway.

2007- 2011 Supervisor Christine Hansen, Phd student Art history , Department of Linguistic, Literary and Aesthetic Studies (LLE), University of Bergen, Norway.

2008-2012 Supervisor for Mathias Danbolt, Phd student, Art history, Department ofLinguistic, Literary and Aesthetic Studies (LLE), University of Bergen, Norway.

Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) 2021. «Undertrykkelsen har vært motbydelig for meg» Familiefotografi, fornorskning og aktivisme. Kunst og kultur. 41-56.
  • Vis forfatter(e) 2021. Familiealbumet og de vanskelige fortellingene. Introduksjon til temanummer. Kunst og kultur. 4-7.
  • Vis forfatter(e) 2020. Ragnhild’s Images: Migration, Settler Colonialism and Photography. International Journal for History, Culture and Modernity. 1-22.
  • Vis forfatter(e) 2019. ‘Permanent Displays’ as Unsettling Layers of Epistemologies, Politics and Aesthetics. Museum & Society. 439-457.
  • Vis forfatter(e) 2018. Performing academic Masculinity in the Arctic: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte’s photographic accounts of Sámi peoples and Northern landscapes. Journal of Aesthetics and Culture.
  • Vis forfatter(e) 2017. Just Loafing Around: Peter Rosendahls Photographs from Spring Grove. Vesterheim Magazine. 13-18.
  • Vis forfatter(e) 2015. Wandering in the world with a camera: The photographic art of Tom Sandberg. Objektiv. Tidskrift for kamerabasert kunst. 55-57.
  • Vis forfatter(e) 2014. Not "just another boring tree" - landskapet som identitetsmarkør i norsk og samisk fotografi. Kunst og kultur. 148-159.
  • Vis forfatter(e) 2014. Norway: Photography. Oxford Art Online.
  • Vis forfatter(e) 2014. "What's the meaning of it all:" Poetry and Politics in Peter Rosendahl's Photographs from Spring Grove, Minnesota. Norwegian-American Essays. 247-272.
  • Vis forfatter(e) 2012. Conventional Ethnographic Display or Subversive Aesthetics? Historical Narratives of the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat-Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway. Linköping Electronic Conference Proceedings. 599-616.
  • Vis forfatter(e) 2012. Absence and Presence: The Works of Photographs in the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat-Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway. Photography and Culture. 295-310.
  • Vis forfatter(e) 2011. Kolonial skam og borgerlig stolthet : historien om et ukjent maleri. Tidsskrift for kulturforskning. 96-108.
  • Vis forfatter(e) 2010. Tiden,stedet og historien - Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok. Kunst og kultur. 204-213.
  • Vis forfatter(e) 2010. Tiden, stedet og historien : Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok. Kunst og kultur. 204-213.
  • Vis forfatter(e) 2005. «The Wild Duck and other stories. The Discourse of Photography in Nineteenth Century Norway». Konsthistorisk tidskrift. 82-94.
  • Vis forfatter(e) 2003. Sportsfotografiets estetikk. Nordicom Information. 67-82.
  • Vis forfatter(e) 2002. “The Aesthetics of Sports Photography”. Nordicom Review. 215-235.
  • Vis forfatter(e) 2001. "Not the proper way, but many proper ways to think about pictures". Intensjonalitet og historisk rekonstruksjon i Michael Baxandalls Patterns of Intention. Kunst og kultur. 104-119.
  • Vis forfatter(e) 2000. Stedet som arena for kunstnerisk aktivitet. Kunst og kultur. 238-244.
  • Vis forfatter(e) 2000. Stedet som arena for kunstnerisk aktivitet. Kunst og kultur. 238-244.
  • Vis forfatter(e) 2000. "Slap-dash" og sterke bilder: Rock- og popkulturens fotografiske portretter. Svarthvitt. Kulturhistorisk fotografi. 17-21.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) 2014. Blikk på Europa: Kunstnersamtale i forbindelse med åpningen av Fritt Ords arrangement: European Photo Exhibition Award - The New Social - Nobels Fredssenter i Oslo kl. 17.00 mandag 3. mars.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) 2009. Lengselens bilder. Fotografiet i historien om den norske amerikautvandringen. Foredrag.
  • Vis forfatter(e) 2007. Utviklingen av en tidlig kunstfotografiske praksis i Norge:De første amatørene, kameraklubbene og "de profesjonelle amatørene".
  • Vis forfatter(e) 2006. «Da kunstfotografiet kom til Bergen».
  • Vis forfatter(e) 2004. Prosjektpresentasjon av "Lengselens bilder", Setesdalsmuseet,Valle, juni 04.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) 2020. «Fotohistoriens blinde felter: Kvinnelige fotografers fravær representert gjennom historien om Solveig Lund».
  • Vis forfatter(e) 2020. Kolonial arv og dekolonial aktivisme – fotografiforskningens nye utfordringer.
  • Vis forfatter(e) 2020. Fotopionéren Ole Tobias Olsen - i fotohistorisk sammenheng.
  • Vis forfatter(e) 2019. The Institutional Afterlives of Photographs of Sámi Peoples.
  • Vis forfatter(e) 2019. Striving for independence: Women Photographers in Nordic Studio Culture, 1860-1920. .
  • Vis forfatter(e) 2018. “The Politics of Silence in Marja Helander’s Photography and Film Production”.
  • Vis forfatter(e) 2017. “With a nervously beating heart”: Aesthetics and Politics in the Works of the Norwegian pioneer photographer Solveig Lund.
  • Vis forfatter(e) 2017. Utvikling- sett i relasjon til museets utstillingsfortellinger.
  • Vis forfatter(e) 2017. Silence of Lost Knowledge – The Sámi Artist Marja Helander’s “Jaskes eatnamat”.
  • Vis forfatter(e) 2017. Presentasjon av "Museumsforteljingar: Vi og dei andre i kulturhistoriske museum".
  • Vis forfatter(e) 2017. Pictures of Longing: Migration photographs as grass-root stories.
  • Vis forfatter(e) 2017. Norges dokumentarv og internasjonal forskning: Fotografier fra Sápmi – noen forskningsperspektiver .
  • Vis forfatter(e) 2017. Fotografiet i samisk kultur.
  • Vis forfatter(e) 2017. Colonial Shame and Bourgeois Pride: The Story of an Unknown Painting.
  • Vis forfatter(e) 2017. Colonial Pasts and Forbidden Love: Historical Fictions spurred by an unknown painting.
  • Vis forfatter(e) 2017. Camera Encounters: Norwegian Bourgeois Women's Adventures in Sámi Areas.
  • Vis forfatter(e) 2016. Sáminess seen from Berlin: The Photographic Archive of Museum Europäischer Kulturen II. .
  • Vis forfatter(e) 2016. Sáminess seen from Berlin: The Photographic Archive of Museum Europäischer Kulturen.
  • Vis forfatter(e) 2016. Multi-Layered Museum Stories: Exhibitions in the Intersection between Academic Disciplinary History, Politics and Aesthetics .
  • Vis forfatter(e) 2016. Imagining Sámi people through the camera: Abundance and photographic messiness as in a German museum archive .
  • Vis forfatter(e) 2015. “Time journeys”: Encountering photographs of Sámi peoples/ «Des Lapons" in French Collections.
  • Vis forfatter(e) 2015. “Assimilating the Wild and Primitive: Lajla and other Sámi Heroines in Norwegian fin de siècle-photography”.
  • Vis forfatter(e) 2015. Sámi pasts – industrial presence: Spatial and poetic negotiations of history in Bente Geving’s work Down Under Up North.
  • Vis forfatter(e) 2015. Scrutinizing Lives and Bodies: Photography between Nation-building and Ethnology.
  • Vis forfatter(e) 2015. Performing Academic Masculinity: Sophus Tromholt and Roland Bonaparte's phtographic accounts of Sámi People and Northern Landscapes.
  • Vis forfatter(e) 2014. “The New Social”: Reflections on the Power of Speaking Through Photography.
  • Vis forfatter(e) 2014. “Last Seen Alone on the Prairie”: Migration, Invisible Women Photographers, and Historiographical Challenges.
  • Vis forfatter(e) 2014. ‘We Only Have These Marks in the Landscape:’ The Poetics and Politics of Contemporary Landscape Photography in Sámi Nation Building.
  • Vis forfatter(e) 2014. Visions of the Past: Mapping and Reading Historical Photographs of Sámi people.
  • Vis forfatter(e) 2014. Visions of the Past: Mapping and Reading Historical Photographs of Sámi People.
  • Vis forfatter(e) 2014. Sami people as seen through the early photographic work of Marcus Selmer (1819-1900).
  • Vis forfatter(e) 2014. Norway's radical Other - or just one of many others? Sámi people in the photographs by Marcus Selmer.
  • Vis forfatter(e) 2013. The Beauty in the Frame: Ballet Russe in Scandinavian Visual Culture.
  • Vis forfatter(e) 2013. "PhotoClec – noen erfaringer fra et museologisk forskningsprosjekt?".
  • Vis forfatter(e) 2012. Tracing narratives in the museum space: Contemporary Sami art as an Arena for Post-colonial Experiences.
  • Vis forfatter(e) 2012. Tema fra Lengselens bilder - fotografiet i historien om norsk amerikautvandring.
  • Vis forfatter(e) 2012. Museumsfortellinger: Tale og taushet i kulturhistoriske utstillinger. Keynote-forelesning.
  • Vis forfatter(e) 2012. Museet som sted for alternative historiefortellinger. Utstillingspraksisen ved RDM/SVD.
  • Vis forfatter(e) 2012. Konvensjonell etnografisk utstilling eller subversiv estetikk? Historiefortelling ved samiske museer i Norge.
  • Vis forfatter(e) 2012. Key-note foredrag: Museumsfortellinger: Tale og taushet i norske kulturhistoriske utstillinger.
  • Vis forfatter(e) 2012. Fravær og nærvær: bruken av fotografi i det samiske museet i Karasjok.
  • Vis forfatter(e) 2012. Fortellingen om Norge som museal konstruksjon: estetikk, narrasjon og historiesyn i "Langsomt ble landet vårt eget" på Maihaugen, Lillehammer.
  • Vis forfatter(e) 2011. ”The meaning of it all': Poetry and politics in Peter Rosendahl’s photographs from Spring Grove, Minnesota”.
  • Vis forfatter(e) 2011. ”Shame and Pride: Colonial Past exhibited in Bergen”.
  • Vis forfatter(e) 2011. ”Samekvinnen i monteren: Fotografiets rolle i den museale representasjon av samisk historie og identitet”.
  • Vis forfatter(e) 2011. “Boats or forbidden love? Exhibiting colonial past in the museum”.
  • Vis forfatter(e) 2011. Conventional Ethnographic Display or Subversive Aesthetics? Historical Narratives of the Sami National Museum in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2010. ”Lengselens bilder. Fotografiet i historien om den norske amerikautvandringen”.
  • Vis forfatter(e) 2010. Stories told through images: Photography as an entrance to the colonial past.
  • Vis forfatter(e) 2010. Kunsten å gå på kunstutstilling.
  • Vis forfatter(e) 2009. Lengselens bilder. Fotografiet i historien om den norske amerikautvandringen.
  • Vis forfatter(e) 2009. Josefas album.Fra prosjektet Lengselens bilder.
  • Vis forfatter(e) 2009. Faglig ansvarlig for konferanse i NordForsknettverket "Visions of the past", Solstrand, Bergen, 04.09-07.09.09.
  • Vis forfatter(e) 2009. Daguerreotypi i Bergen.
  • Vis forfatter(e) 2009. Amerikabilder.
  • Vis forfatter(e) 2008. The presence of the past and the sense of belonging: Peter Rosendahl’s photographs from Spring Grove, Minnesota.
  • Vis forfatter(e) 2008. Lengselens bilder.
  • Vis forfatter(e) 2008. Alene på prærien. Fotohistoriens usynlige kvinner.
  • Vis forfatter(e) 2007. «Om å skrive Norsk Fotohistorie».
  • Vis forfatter(e) 2007. Stories about invisibility and stardom. Accounting for the position of female photographers in the Norwegian History of Photography.
  • Vis forfatter(e) 2007. Revisions of the History of Photography as we already Know it? Reflections on the Issue of Writing Local or National Histories of Photography.
  • Vis forfatter(e) 2007. Prosjektpresentasjon: "Lengselens bilder - en studie av Amerikafotografiet".
  • Vis forfatter(e) 2007. Pictures of Longing: A Study of "Amerikafotografiet".
  • Vis forfatter(e) 2007. Pictures of Longing. The Photographic Culture of Norwegian US Immigrants.
  • Vis forfatter(e) 2007. On writing a Norwegian History of Photography.
  • Vis forfatter(e) 2007. Last seen alone on the prarie": The history of photography and the invisible women.
  • Vis forfatter(e) 2006. «Norsk fotohistorie frå daguerreotypi til digitalt bilde».
  • Vis forfatter(e) 2006. «Memories of Grandma's Place: The visual family chronicle as an entrance to the history of the Norwegian U.S Emigration».
  • Vis forfatter(e) 2006. «Fra marginalisering til kanon - tendenser i nyere norsk fotokunst».
  • Vis forfatter(e) 2006. «Fotografi som estetisk objekt og historisk dokument: Andreas Larsen Dahls fotografier av norske utvandrere i Wisconsin».
  • Vis forfatter(e) 2006. « From the margins to canonisation: Photography in the Norwegian art arena 1971-2005».
  • Vis forfatter(e) 2006. Fotografi som estetisk objekt og historisk dokument: Andreas Larsen Dahls fotografier av norske utvandrere i Wisconsin».
  • Vis forfatter(e) 2005. «Lengslens bilder: Amerikafotografiet som inngang til emigrasjonshistorien».
  • Vis forfatter(e) 2005. «Just another Boring Tree? Landscape Photography in Norway and the Concept of Photographic Specificality».
  • Vis forfatter(e) 2004. Fotohistoriske tema.
  • Vis forfatter(e) 2004. "Vær så God og send os deres Pottreter. Relasjonen amerikabilde-og brev".
  • Vis forfatter(e) 2004. "The Wild Duck and other Stories - The Discourse on Photography in Nineteenth Century Norway".
  • Vis forfatter(e) 2004. "The Spesifically Norwegian about Norwegian Histories of Photography".
  • Vis forfatter(e) 2003. Lengselens bilder. Om å forske på Amerikabildet.
  • Vis forfatter(e) 2003. America in the Photographs of Andreas Larsen Dahl.
  • Vis forfatter(e) 2003. "Vær saa God og send os deres Pottreter..." -relasjonen Amerikabilde- og brev.
  • Vis forfatter(e) 2002. The Aesthetics of Sports Photography.
  • Vis forfatter(e) 2001. Prosjektbeskrivelseskurs.
  • Vis forfatter(e) 2001. "Der energiene strømmer": Refleksjoner omkring fotografiets posisjon i samtidskunsten.
  • Vis forfatter(e) 2000. Øyeblikksbilder. Noen nedslag i fotografiets historie.
  • Vis forfatter(e) 2000. Reklameestetikk og idolbilder.
  • Vis forfatter(e) 2000. Kurs i fotohistorie.
  • Vis forfatter(e) 2000. Fotohistorie som forskningsobjekt og undervisningsemne.
  • Vis forfatter(e) 2000. Fotografiet som forskningsobjekt og undervisningsemne.
  • Vis forfatter(e) 2000. "Slap-dash and Strong Pictures. The Aesthetics of Rock and Pop Portraiture".
Leder
  • Vis forfatter(e) 2018. Negotiating the past: addressing Sámi Photography. Journal of Aesthetics and Culture.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) 2019. Torild Gjesvik: Fotograf Knud Knudsen: Veien, reisen, landskapet. Kunst og kultur. 122-124.
  • Vis forfatter(e) 2017. Leirbål og reinsdyrskrotter: Essay om utstillingen "Subsistence", Galleri Nord-Norge, Harstad, Festspillutstilling, festspillene i Nord-Norge, 2017. Klassekampen. 24-25.
  • Vis forfatter(e) 2017. Fargens skrift og fargens klang: Essay om Therese Christensens utstilling i Kunstgarasjen, Bergen, mai 2017. Klassekampen.
  • Vis forfatter(e) 2010. Sverige - sett med amerikanske øyne. Anmeldelse av Jeff Werner(2008): Medelvägens estetik. Tidsskrift for kulturforskning. 58-61.
  • Vis forfatter(e) 2003. Verk og ord. Billedkunst (Oslo).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vis forfatter(e) 2014. Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs. Ashgate.
  • Vis forfatter(e) 2010. Talende bilder. Tekster om kunst og visuell kultur. Scandinavian Academic Press.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) 2008. Det historiske maleriet. Levende Historie. 40-41.
  • Vis forfatter(e) 2008. Derfor skriver jeg bok: Kunsten å lese bilder. Bedre Skole. 88-89.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) 2021. Bilder fra glemselens dyp. . Klassekampen. 30-31.
  • Vis forfatter(e) 2019. Det som står på spill. Essay om Per Addes utstilling "Per Adde: Liv og virke", Kunstgarasjen, Bergen, august-september 2019. Klassekampen. 2 sider.
  • Vis forfatter(e) 2017. Kunsten å skrive om kunst. Bergens Tidende. 40-40.
  • Vis forfatter(e) 2017. Blinde flekker i kolonihistorien. Klassekampen. 2 sider.
  • Vis forfatter(e) 2015. Prostitusjon, prakt og elendighet. Essay om utstillingen "Splendeur & miséres i Musée d'Orsay, Paris, september 2015. Klassekampen.
  • Vis forfatter(e) 2015. Fotojournalistisk sannhetsvitne: Om en utstilling av Germaine Krulls fotografier i Jeu de Paume, Paris, september/oktober 2015. Klassekampen. 28-29.
  • Vis forfatter(e) 2015. De beksvarte krigsårenes kunst: Essay om Hamburger Bahnhofs store ustilling om krigstidens kunst i Hitlers Tyskland, november 2017. Klassekampen. 26-26.
  • Vis forfatter(e) 2007. Fotografiet i historien - historien i fotografiet. HIFO-nytt. 32-33.
  • Vis forfatter(e) 2001. Det magiske virkelighetsbilde. Forskning om fotografiet. Atrium, Studentmagasinet for HF-fakultetet, UIB. 43-45.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) 2019. A Photographic View from Below. A Soldier's Story from the Mandates of Iraq and Palestine 1922-1926.
  • Vis forfatter(e) 2015. Fortida gjennom notida. Nikolai Astrups kunst i nye perspektiv.
  • Vis forfatter(e) 2013. Touching history. Art, Performance, and Politics in Queer Times.
  • Vis forfatter(e) 1999. "Slap-dash" og sterke bilder. En studie i punk-og postpunkperiodens estetikk. -.
Intervju
  • Vis forfatter(e) 2012. Kulturnytt.
  • Vis forfatter(e) 2012. "Hvor er alle menneskene".
  • Vis forfatter(e) 2010. Koloniale erfaringer i Norge.
  • Vis forfatter(e) 2010. Intervju på NRK-Vestlandsrevyen om Oddleiv Apneseths fotoprosjekt Jølster 2008.
  • Vis forfatter(e) 2010. Bør dette vernes for ettertiden? Vern av grafittikunst.
  • Vis forfatter(e) 2009. Åkre så langt øyet kunne se.
  • Vis forfatter(e) 2009. På fotojakt i det norske Amerika.
  • Vis forfatter(e) 2009. Lengselens bilder fra Amerika.
  • Vis forfatter(e) 2009. Intervju i tilknytningen til åpningen av utstillingen Lengselens bilder ved Haa Gamle Prestegård 25.04.2009.
  • Vis forfatter(e) 2009. Intervju i forbindelse med åpningen av utstillingen Lengselens bilder ved Haa Gamle Prestegård den 25.04.2009.
  • Vis forfatter(e) 2009. Bilder fra Amerika.
  • Vis forfatter(e) 2009. Bestefar var cowboy i Amerika.
  • Vis forfatter(e) 2009. Amerikadrømmens bakside.
  • Vis forfatter(e) 2008. Lengselsbildene.
  • Vis forfatter(e) 2008. Kunstens gleder: I serien høstens gleder av Lise May Spissøy.
  • Vis forfatter(e) 2008. De første fotofeministene.
  • Vis forfatter(e) 2008. "Nå reiser jeg til vakre Amerikaland".
  • Vis forfatter(e) 2007. Samler norsk fotohistorie.
  • Vis forfatter(e) 2007. Norsk fotohistorie i et knips.
  • Vis forfatter(e) 2007. Norsk fotohistorie hos Preus.
  • Vis forfatter(e) 2007. Intervju på TV 2's "God Morgen Norge".
  • Vis forfatter(e) 2007. "Portrettfoto til heider og spott".
  • Vis forfatter(e) 2007. "Ny bok om norsk fotohistorie. Forfatterene svarte leserene" Intervju, Dagbladets nettavis.
  • Vis forfatter(e) 2007. "Malerne jukset", intervju i VG.
  • Vis forfatter(e) 2007. "I snakkehjørnet:Sigrid Lien".
  • Vis forfatter(e) 2007. "Fotografen som lokal historieforteljar".
  • Vis forfatter(e) 2007. "Ett års turboturnéliv på veggene".
  • Vis forfatter(e) 2007. "En norsk fotohistorie er skrevet", intervju i Billedkunst.
  • Vis forfatter(e) 2004. Prosjektpresentasjon, Fædrelandsvennen.
  • Vis forfatter(e) 2004. Prosjektpresentasjon, Agderposten.
  • Vis forfatter(e) 2004. Prosjektpresentasjon i avisen "Setesdølen".
  • Vis forfatter(e) 2004. Intervju om bilder som historisk kilde, WOK, NRK, P2.
  • Vis forfatter(e) 2003. Sliv levde vi i draumelandet.
  • Vis forfatter(e) 2003. I amerikafotografenes fotspor.
  • Vis forfatter(e) 2003. De som elsket Amerika.
  • Vis forfatter(e) 2002. Fotografiet i samtidskunsten.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) 2020. Sámi Silence Visualized: Indigenous Loss Negotiated in Contemporary Art.
  • Vis forfatter(e) 2017. Assimilating the wild and primitive: Lajla and other Sámi heroines in Norwegian fin-de-siècle photography. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) 2015. "Last Seen Alone on the Prairie" Migration, Photography and the Invisibility of Women. 23 sider.
  • Vis forfatter(e) 2014. The Aesthetics of the Bear Hunt: Contemporary Photography in the Ecology of a Sámi Museum. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) 2014. Museums and the Work of Photographs. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) 2014. Museet som sted for alternative historiefortellinger. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) 2013. ‘Buying an Instrument Does Not Necessarily Make You a Musician’: Studio Photography and the Digital Revolution. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) 2013. Nordic Documentary Photography - Pictorial Practices in Transition? 8 sider.
  • Vis forfatter(e) 2012. Margit Ellinors bilder - samisk samtidsfotografi som arena for postkoloniale erfaringer. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) 2010. Tiden,stedet og historien. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) 2010. The History of Norwegian Photography 1900-1938. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) 2010. Stories about Invisibility and Stardom: Accounting for the position of female photographers in the Norwegian history of photography. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) 2010. Stars as Human Beings - and Timeless Icons: Pennie Smith's and Anton Corbijn's Artist Portraits. 17 sider.
  • Vis forfatter(e) 2010. Kunsten å gå på kunstutstilling: Et møte med den vanskelige samtidskunsten. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) 2007. Varm visuell retorikk i kald krig: Noen kunsthistoriske betraktninger omkring etterkrigstidens russiske plakatkunst. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) 1999. "Personlighet til skue: Kay A. Bergs fotografi og det moderne karakterportrettets tradisjon". 4 sider.
Innledning
  • Vis forfatter(e) 2010. Innledning. 5-10.
Utstillingskatalog
  • Vis forfatter(e) 2013. "Jovisst skal jeg frem" Kvinner bak kamera i Hardangerfjordområdet. Katalog til utstilling med samme tittel. Utstillingen var en del av Baroniet i Rosendals markering av stemmerettsjubileet 2013.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) 2010. Bilder som sier om seg selv at de snakker sant: Norsk dokumentarfotografi i bokform. Prosa - tidsskrift for skribenter. 56-60.
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) 2017. Photography in Norway. 2 sider. I:
    • Vis forfatter(e) 2017. Grove Art Guide to Photography. Oxford University Press.
  • Vis forfatter(e) 2016. Norwegian Photography 1970-2000. 22 sider. I:
    • Vis forfatter(e) 2016. The History of European Photography 1970-2000. The Central European House of Photography/ Eyes On.
  • Vis forfatter(e) 2016. Ballerinaen i fotografens studio: Waldemar Eides fotografier av Vera Fokina/The Ballerina in the Photographer's Studio: Waldemar Eide's Photographs of Vera Fokina. 49-70. I:
    • Vis forfatter(e) 2016. Waldemar Eide - Kamerakunst.
  • Vis forfatter(e) 2014. The New Social: Photographic Explorations of Contemporary Europe. 9-11. I:
    • Vis forfatter(e) 2014. European Photo Exhibition Award 02 The New Social.
Intervju tidsskrift
  • Vis forfatter(e) 2010. Questionnaire: Hva er visuell kultur? Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 41-42.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

RECENT PUBLICATIONS:

BOOKS:

2016: Sigrid Lien and Hilde Nielssen: Museumsforteljingar. Vi og Dei andre. (Museum Stories: We and the Others), Oslo: Det Norske Samlaget.


2014: Elizabeth Edwards, & Sigrid Lien (ed.), Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs, London: Ashgate.


2010: Sigrid Lien og Caroline Serck-Hanssen (ed.): Talende bilder (Speaking Images: Texts about Art and Visual Culture), Oslo: Spartacus Forlag.


2009 Sigrid Lien: Lengselens bilder. Fotografiet i norsk utvandringshistorie (Pictures of Longing. Photography in the History of the Norwegian US emigration). Oslo: Spartacus Forlag.


2008 Peter Larsen & Sigrid Lien: Kunsten å lese bilder (The Art of Reading Images), Oslo: Spartacus Forlag.

2007 Peter Larsen and Sigrid Lien: Norsk fotohistorie. Frå daguerreotype til digitalisering. (Norwegian History of Photography – from Daguerrotype to Digitization), Oslo: Det norske Samlaget.

ARTICLES/ESSAYS IN ANTHOLOGIES:

2015 Sigrid Lien: “Last seen alone on the prairie”: migration, photography, and the invisibility of women, in: Tanya Sheenan Photography, History, Difference to Dartmouth College Press.

2014 Sigrid Lien: The Aesthetics of the Bear Hunt: Ecologies of Sightings in a Sami Museum, in: Elizabeth Edwards, & Sigrid Lien, Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs, London: Ashgate.

2014 Sigrid Lien og Hilde Nielssen: Museet som sted for alternative historiefortellinger, i: Sámiid Vuorká-Dávvirat 40 Jagi/ De Samiske Samlinger 40 år 1972-2013. Karasjok: RiddoDuottarMuseat, s. 53-68.

 

2013 Sigrid Lien: ‘Buying an instrument does not necessarily make you a musician’ Studio photography and the digital revolution, in Mette Sandbye and Jonas Larsen, Digital Snaps. The New Face of Photography, London: IB Tauris.

2012 Sigrid Lien: ” Margit Ellinors bilder - samisk samtidsfotografi som arena for postkoloniale erfaringer, Hovden, J. F. og Knapskog, K. (ed.): Hunting high and low. Skriftfest til Jostein Gripsrud på 60-årsdagen. Oslo: Scandinavian Academic Press.

2010 Sigrid Lien: “Norwegian Photography 1900-1938” i Zuzana Lapitkova (red.) The History of20th Century European, FOTOFO, Bratislava.

2010 Sigrid Lien: “Kunsten å gå på kunstutstilling. Et møte med den vanskelige samtidskunsten”, i: Sigrid Lien og Caroline Serck-Hanssen (red.): Talende bilder: Tekster om kunst og visuell kultur. Oslo: Spartacus Forlag.

2010 Sigrid Lien: “Stars as Human Beings - and Timeless Icons: Pennie Smith's and Anton Corbijn's Artist Portraits”, i Coverscaping : discovering album aesthetics. Museum Tusculanums Forlag, s. 145-162

 

2010 Sigrid Lien: “ Stories about Invisibility and Stardom: Accounting for the position of female photographers in the Norwegian history of photography”, i: Contemporary Feminist Studies and its Relation to Art History and Visual Studies. Proceedings from a Conferende in Gothenburg, March 28-29, 2007. Göteborg: Göteborgs universitet. Konst- och bildvetenskapliga institutionen,  s. 37-54

 

ARTICLES

2015 Sigrid Lien, “Wandering in the world with a camera: The photographic art of Tom Sandberg”, Oslo: Objektiv. Tidsskrift for kamerabasert kunst 11.

2014 Sigrid Lien: ““Not ”just another boring tree”– landskapet som identitetsmarkør i norsk og samisk fotografi”, Kunst og kultur 3- 2014.

2014 Sigrid Lien: “The New Social: Photographic Explorations of Contemporary Europe” in: Gösta Fleming (ed.), European Photo Exhibition Award 02: The New Social, Stockholm: Journal.

2014 Sigrid Lien: "What's the meaning of it all:" Poetry and Politics in Peter Rosendahl's Photographs from Spring Grove, Minnesota. Norwegian-American Essays 2014 ;Volum 14. s. 247-272.

 

2013 Sigrid Lien and Christine Hansen: “Nordic Documentary Photography: Pictorial Practices in Transition”, in: Camilla Kragelund, Hannamari Shakya and Nina Strand (ed.), Nordic Now, a special issue published by Filter, Objektiv and Photo Raw, Helsinki: Aalto University, School of Art, Design and Architecture.

2012 Sigrid Lien and Hilde Nielssen: Absence and Presence: The Work ofPhotographs in the Sami Museum, RiddoDuottarMuseat- Sámiid Vuorká-Dávvirat (RDM-SVD) in Karasjok, Norway, Photography & Culture, Special Issue: Photographic Legacies: Addressing the Colonial Past in Europe (guest editors: Sigrid Lien, Elizabeth Edwards, Susan Legene),Vol.5, Issue 3, Nov.2012.

2012 Sigrid Lien and Hilde Nielssen: Conventional Ethnographic Display or Subversive Aesthetics? Historical Narratives of the Sami National Museum in Norway. open access publication, Linköping University Press: http://www.eunamus.eu/outcomes.html.

2011 Sigrid Lien: ”Kolonial skam og borgerlig stolthet: historien om et ukjent maleri”, Tidsskrift for kulturforskning, 2-3, 2011, s.96-108.

2010 Sigrid Lien: “Tiden, stedet og historien : Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok”. Kunst og kultur 2010; Volum 93.(4) s. 204-213.

2010 Sigrid Lien, ”Bildersom sier om seg selv at de snakker sant: Norsk dokumentarfotografi i bokform”, Prosa, vol. 05.(10) s. 56-60.

2005 Sigrid Lien, «The Wild Duck and other stories. The Discourse of Photography in Nineteenth Century Norway». Konsthistorisk Tidskrift, Volum 74.(2) s. 82-94.

 

CATALOGUE TEXTS:

2013 Sigrid Lien: “”Jovisst skal jeg frem, " Kvinner bak kamera i Hardangerfjordområdet.” Katalog til utstilling med samme tittel. Utstillingen var en del av Baroniet i Rosendals markering av stemmerettsjubileet i 2013. Rosendal: Baroniet i Rosendal 2013 (ISBN 978-82-7326-109-0) 48 s.

 

2007 Sigrid Lien: Varm visuell retorikk i kald krig: Noen kunsthistoriske betraktninger omkring etterkrigstidens russiske plakatkunst, i: La oss hauste den store avlinga. Russiske plakatar 1945-65. Hå gamle prestegård: Hå gamle prestegard/ Skule- og kulturetaten i Hå, s. 12-19.

RESEARCH PROJECTS (RECENT):

May 2014 – 2017: Project leader: Negotiating History: Photography in Sámi Culture (funded by the Norwegian Research Council), http://samiphotography.b.uib.no

2010-2012: Project leader for Norwegian team: PhotoClec, Photographs, Colonial Legacy and Museums in Contemporary European Culture, a HERA-funded, European project, http://photoclec.dmu.ac.uk/

2003-2007: Project member/ project leader: Fotografiet i kulturen, funded by the Norwegian Research Council. http://solstorm.infomedia.uib.no/fotografiet/

PRIZES/ GRANTS/ AWARDS:

2014 Stipend from INHA (Institut national d’histoire d’art, Paris) as part of their “Chercheur invité”-program for the year 2015

2014 Stipend from International Scholarship program, Staatliche Museen zu Berlin for the year 2015

2011 Prize: Samlagets fagbokpris (with Hilde Nielssen) for the outline of Museumsforteljingar. Vi og dei andre. (Museum Stories: We and the Others).

2009 Lengselens bilder. Fotografiet i norsk utvandringshistorie, ranked as one of the best non-fictional books in 2009 by the magazine PROSA:
http://www .prosa.no/prosa-lista/prosa-lista_detalj.asp?ID=531

2007 Nominated (with Peter Larsen) for the Brageprize (best non-fictional book of the year) for Norsk fotohistorie. Frå daguerreotype til digitalisering (Norwegian History of Photography. From Daguerreotype to Digitization).