Hjem
Sigrun Åsebøs bilde

Sigrun Åsebø

Førsteamanuensis, kunsthistorie
  • E-postSigrun.Asebo@uib.no
  • Telefon+47 55 58 32 00+47 416 83 977
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • 2015. ”Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen? Om fire kunstutstillinger laget i forbindelse med det norske stemmerettsjubileet 2013”. Passepartout - Skrifter for kunsthistorie. 97-116.
  • 2014. Travelling Huts and Invading Space Ships: Marianne Heske, Tiril Schrøder, and Norwegian Romantic Landscapes. Romantik: Journal for the Study of Romanticisms. 51-78.
  • 2010. Femininitet, kropp og landskap. Kunst og kultur. 248-259.
Faglig foredrag
  • 2019. Lovnader om lykke: Mari Slaattelid og rekonseptualiseringen av maleriet.
  • 2019. Feminisme på dagens kunstscene.
  • 2018. Kvinnebilder hos Munch og Gauguin.
  • 2015. ”Modernitetens kvinnelige kunstnere”.
  • 2015. Nettverk for arbeid med likestilling og mangfold i kunstmuseene.
  • 2015. Marit Victoria Wulff Andreassens kunstnerskap.
  • 2013. Teaching with Gender.
  • 2013. Samtidskunstens forhold til landskapstradisjonen.
  • 2012. ”Landskapsmaleriet i et samtidsperspektiv”.
Populærvitenskapelig foredrag
  • 2019. Feministisk bokprat: Aslaug Juliussen, Skjæringspunkter.
  • 2013. Innleder og moderator ved "100 år! Kunsten å åpne dører".
  • 2012. "Samtidskunsten og landskapstradisjonen".
  • 2011. Kunstnersamtale mellom Marianne Heske og Anne Katrine Dolven.
  • 2011. Hijab - krav, plikt eller rettighet.
  • 2010. ”Feminisme i kunsten: Aktuelt?
  • 2010. Kvinnelige kunstnere i det moderne.
  • 2008. "Picassos kvinner".
  • 2006. ”Feminisme, kropp og kjønn på kunstscenen”.
  • 2005. ”Kvinnelighetens (u)mulighet? Feministisk teori og samtidskunst”.
  • 2003. ”Nordiske kvinnelige kunstnere 1880-1900: mellom tradisjonelle og nye kvinneroller”.
  • 2003. ”Kvinnelighetens rom. Nordiske kvinnelige kunstneres interiører og fremstillinger av den dannede dame.”.
Vitenskapelig foredrag
  • 2019. National versus Global Paradigms in the National Gallery, or, How Indigenous, Feminist and Queer Perspectives Risk Eternal Invisibility in Spite of Current Visibility.
  • 2019. Indigenous, Feminist and Queer Perspectives Risk Eternal Invisibility in the Art Museum in Spite of Current Visibility. A few Norwegian Examples. .
  • 2017. Visual cultures of (in)hospitality? Equality and Diversity in Art Museums.
  • 2014. ”Time and Stillness in the Videos of A K Dolven”.
  • 2014. ”Norske kvinnelige kunstnere og landskapstradisjonen”.
  • 2014. ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”.
  • 2013. Sonia Delaunay: between Russian Folk Art and ”la Femme Moderne.
  • 2013. Marianne Heske.
  • 2013. Gender, Sexual Difference and the “woman artist” on the Norwegian Art Scene.
  • 2011. "The Spaces of Femininity and the Re-Reading of Norwegian Landscapes.".
  • 2009. Femininity, Landscape and National Identity.
  • 2009. Femininity, Canonicity and Contemporary Art.
  • 2005. ”Fornuft og følelser. Kvinnekroppens plass hos utvalgte kunstnere”.
Leder
  • 2019. Introduction - Travelling Narratives and Images in Times of Migration. Borderlands e-journal.
Leserinnlegg
  • 2015. Givergledens klamme hånd. Bergens Tidende.
Annen presentasjon
  • 2015. Paneldeltaker kritikersamtale - Festspill.
  • 2015. Paneldeltaker i kritikersamtale.
  • 2014. Paneldeltaker Kritikersamtale.
Anmeldelse
  • 2019. Brita Brenna og Marit Anne Hauan (red.): Kjønn på museum. Kunst og kultur. 125-128.
  • 2016. ”Fremmedgjørende linjer”. Numer : tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst.
  • 2016. «Selv-refleksiv triennaleåpning». Billedkunst (Oslo).
  • 2015. ”Sammensauset politikk”. Billedkunst (Oslo).
  • 2015. ”I gapet mellom performativitet og materialitet”. Billedkunst (Oslo).
  • 2015. ”Den snille stalkingens kunst”. Billedkunst (Oslo).
  • 2015. «Kunsthallen som Wunderkammer». Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Mellom fortelling og kroppslig erindring”. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Kroppens vandringer i geometri og materialitet. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Fortetting, men av hva?”. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. ”Bærekraftig utvikling og relasjonelle prosjekter.”. Billedkunst (Oslo).
  • 2014. «Kunsten skal åpne sjelene!». Billedkunst (Oslo).
  • 2014. Filateliens imperialiseme. Billedkunst (Oslo).
  • 2013. Svenneprøver med mesterpotensiale. Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Retroestetikk med mening.". Bergens Tidende.
  • 2012. "Overveldende om sex og økonomi.". Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Masterutstilling på høyt nivå.". Bergens Tidende.
  • 2012. "Interessant, uten tilstrekkelig meningsoverskudd.". Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Grundig utforskning av holmen som sted.". Billedkunst (Oslo).
  • 2012. "Det offentlige rom som kunst". Billedkunst (Oslo).
  • 2011. Stort og godt. Bergens Tidende.
  • 2011. Samlergeniets pasjon for det konkrete. Billedkunst (Oslo).
  • 2011. Mellom maktforhold og tilpasningskunst. Billedkunst (Oslo).
  • 2011. Maleriske løfter. Billedkunst (Oslo). 1 sider.
  • 2011. "Lykken ved tittekasser og perlemor". Bergens Tidende.
  • 2010. Vakker utforskning av kulturens grenser. Bergens Tidende.
  • 2010. Tresnittets muligheter. Bergens Tidende.
  • 2010. Når det å bygge bare delvis gir mening. Billedkunst (Oslo).
  • 2010. Landskap, borrelås og andre eksistensielle spørsmål. Billedkunst (Oslo). 1 sider.
  • 2010. Kunst for de små grå. Bergens Tidende.
  • 2010. Hjemlengsel du ikke helt tror på. Bergens Tidende.
  • 2010. Ganske bra, men helt uten drama. Bergens Tidende.
  • 2010. Det spennende møtet med verden utenfor. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Vaklende globaliseringsdebatt”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Skjønnheten og udyret i ordenes egen verden”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”På grensen mellom Jotun og Antarktis”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”My little pony møter legevitenskapen”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Interessant ide, middels resultat”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”En diskret tagger”. Bergens Tidende.
  • 2009. ”Både velkjent tematikk og nyskapende uttrykk”. Bergens Tidende.
  • 2008. ”Ubehagelig tiltrekkende avfall”. Bergens Tidende. 27.
  • 2008. ”Tvetydigheter med potensiale”. Bergens Tidende.
  • 2008. ”Nasjonalikoner og kroppslig sårbarhet”. Billedkunst (Oslo). 25.
  • 2008. ”Inderlighetens estetikk”, om Vestlandsutstillingen 2008. Bergens Tidende. 30.
  • 2008. ”Fest med alvorlige undertoner”. Bergens Tidende. 31.
  • 2008. ”Anstendig, men velkjent maleri”. Bergens Tidende. 38.
  • 2008. “Utfordrende og litt platt”. Bergens Tidende.
  • 2008. Fine bilder, lite snert. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Varierende om oss selv og oss andre”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Variabel malerisk topografi”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Uhyggelig kunstnerisk sampling”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Troende til litt av hvert”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Titt-titt i det offentlige rom”. Billedkunst (Oslo).
  • 2007. ”Med froskeperspektiv på livets eksistensielle spørsmål”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Kunstneriske nullpunkt”. Bergens Tidende.
  • 2007. ”Herlig kunsterisk overflod”. Bergens Tidende.
  • 2007. “Fruktbar kritikk uten opposisjon”. Bergens Tidende.
  • 2006. ”Antropologisk hviskelek i sober form”. Kunstjournalen B-post.
  • 2005. ”Tidvis overtydelig velfredsmoro”. Billedkunst (Oslo).
  • 2005. ”Grenseløse rammebetingelser”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”Systematisert surrealisme”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”På sporet av den tapte tid”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”Der veggene har øyne”. Billedkunst (Oslo).
  • 2004. ”Dekonstruerende undring i streng ramme”. Billedkunst (Oslo).
  • 2003. ”Postidentitetens politikk”. Billedkunst (Oslo).
  • 2002. ”Kunstneriske vignetter”. Bergens Tidende.
Populærvitenskapelig artikkel
  • 2010. Reaksjonære gudinner eller tidsriktige kyborger? Billedkunst (Oslo). 1 sider.
  • 2009. Elles@centrepompidou og det evige spørsmålet om hva vi skal gjøre med alle de kunstnerne som tilfeldigvis er kvinner. Billedkunst (Oslo). 1 sider.
Kronikk
  • 2017. Kunsten å skrive om kunst. Bergens Tidende. 40-40.
Doktorgradsavhandling
  • 2011. Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser. Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid.
Intervju
  • 2009. "De følsomme kvinnene".
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • 2012. The Female Body, Landscape and national Identity. 21 sider.
  • 2008. Griselda Pollock. 7 sider.
  • 2007. ’Bad Girls’, postfeminisme og humørløs kvinnesak i 1990-tallets kunst. 7 sider.
  • 2002. "Lesende kvinner, 'kvinnelig' lesning?". 11 sider.
Innledning
  • 2008. Kunst og film. 260-264.
Utstillingskatalog
  • 2012. "Art, Sexuality and Gender".
Faglig kapittel
  • 2018. Abjection, Embodiment, and Difference. 86-91. I:
    • 2018. Aslaug M. Juliussen: Intersections.
  • 2017. Kitty Kiellands stemmer. 79-91. I:
    • 2017. Kitty Kielland. Stavanger kunstmuseum.
  • 2015. Kjønnet som gordisk knute. 57-72. I:
    • 2015. Marit Victoria Wulff Andreassen: Through the Woods.
  • 2014. ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”. 32-49. I:
    • 2014. Aase Texmon Rygh: Modernism forever!
Intervju tidsskrift
  • 2010. Sigbjørn Bratlie i øyeblikket. Billedkunst (Oslo).

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Artikler og vitenskapelige publikasjoner:

  • ”Kitty Kiellands stemmer”/”The Voices of Kitty Kielland” (med Janeke Meyer Utne), i Inger M. L. Gudmundson (red.), Kitty Kielland - Fri Luft, Stavanger Art Museum, 2017.
  • ”Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen? Om fire kunstutstillinger laget i forbindelse med det norske stemmerettsjubileet 2013”, i Passepartout, #36, Aarhus University Press, 2015. (ss. 97-116)
  • ”Kjønnet som gordisk knute”, i Vibece Salthe (red.), Marit Victoria Wulff Andreassen - Through the Woods, utstillingskatalog, Stavanger Kunstmuseum, 2015 (s. 57-68).  
  • “Travelling Huts and Invading Spaceships – Marianne Heske, Tiril Schrøder, and Norwegian Romantic Landscapes”, i Romantik: Journal for the Study of Romanticisms,#3, Århus University Press, 2014. (s. 51-78).
  • ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”, i Randi Godø og Marianne Yvenes (red.) Aase Texmon Rygh – Modernisme for alltid, utgitt i forbindelse med utstilling på Nasjonalmuseet – Avdeling for samtidskunst, Oslo, 2014 (s. 32-49)
  • ”The Female Body, Landscape and National Identity”, in Helge Vidar Holm, Sissel Lægreid, Torgeir Skorgen (ed.), The Borders of Europe. Hegemony, Aesthetics and Border Poetics, Aarhus University Press, Århus, 2012 s. 197-218.
  • ”Art, Sexuality and Gender”, artikkel i katalogen til utstillingen Desire, Bergen Kunstmuseum, 14. Juni-16. September 2012, s. 14-17.  
  • Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser: Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid. Avhandling til PhD-graden, innlevert 2. september 2010. Disputas 8. april 2011. (322 s.)
  • ”Femininitet, kropp og landskap ”, Kunst og kultur, #4, 2010, s. 248-259
  • Kapitlene ”Kunst og film” og ”Griselda Pollock”, i  Ellen Mortensen, Cathrine Egeland, Randi Gressgård, Cathrine Holst, Kari Jegerstedt, Sissel Rosland og Kristin Sampson (red.) Kjønnsteori, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 2008. s. 260-64 and 272-78.
  • ”’Bad Girls’, postfeminisme og humørløs kvinnesak i 1990-tallets kunst”, i Humaniora i nasjonen, nasjonen i humaniora. Det Historisk-Filosofiske Fakultets bidrag til hundreårsmarkeringen Norge 1905-2005,  Bergen,. 2007, s. 75-81.
  • "Lesende kvinner, 'kvinnelig' lesning?", i Når kvinder fortæller. Kvindelige malere i Norden 1880-1900, utstillingskatalog utgitt av Kunstforeningen i København, august 2002, s. 99-109.

Kortere formidlingstekster

  • ”Reaksjonære gudinner eller tidsriktige kyborger?”, Intervju med kuratorene Randi Godø og Andrea Kroksnes i forbindelse med utstillingen ”Stir Heart – Urolig Hjerte. Kvinner som bevegere kunsten I”, i Billedkunst #2, 2010.
  •  ”elles@centrepompidou, og det evige spørsmålet om hva vi skal gjøre med alle de kunstnerne som tilfeldigvis er kvinner”, tema-spalten, Billedkunst, #7, 2009.