- E-poststein.dankert.kolstoe@uib.no
- Telefon+47 55 58 48 39
- BesøksadresseAllégaten 555007 Bergen
- PostadressePostboks 78035020 Bergen
Forskningsleder i prosjektet Allmenndannende Realfag Gjennom Utforsking Med Ekte og Nære Tall = ARGUMENT, støttet av NFR. Et samarbeidsprosjekt ledet av Bergen Kommune.
ARGUMENT vil gjennomføre klasseromsforskning som undersøker effekten av elevers arbeid med nære og ekte tall knyttet til samfunnsaktuelle kontroverser. Resulatene blir satt inn i et systematisk program for skoleutvikling. Gjennom et tett samarbeid mellom forskere og lærere, vil vi utvikle undervisningsressurser og metoder som tar med elevene i et løp rettet mot erfaringsbasert utvikling av kompetanser knyttet til utforskning, argumentasjon og kritisk tenkning i kombinasjon med faglige kompetanser i naturfag og matematikk. ARGUMENT er en integrert del av Bergen kommunes kontinuerlige skoleutviklingsarbeid. Prosjektet legger ut informasjon om prosjektets innhold og aktiviteter og skisser til læringsløp.
Intervju om Utforskende læringsdialoger i naturfagundervisning i podcasten til naturfagdidaktiker Mari Sjøberg, publisert 11. oktober 2022.
Kolstø, S. D. (2022). Fysikk - et ideelt fag for opplæring i kritisk tenkning. Invitert innlegg på Landskonferansen om fysikkundervisning. Orkdal: Norsk fysikklærerforening, 10.08.2022
Fremtidens medborgere. Invitert innlegg til debatt på HELL-konferansen, Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning, Trondheim, 17.11.2021
Kolstø, S. D. (2021). Utforsking og kritisk tenkning for dybdelæring i naturfag (Inquri and critical thinking for deeper learning in science). Digitalt innlegg på Lærernes dag arrangert av Universitetet i Bergen. Bergen 29.02.2021.
Kolstø, S. D., Stadler, M., Kvam, O. V., Thorsheim, F., Mestad, I., Lie, J., . . . Tangen, J. (2021). ARGUMENT-modellen for samfunnsrelatert utforskende læring i realfagene. 5. Retrieved from https://argument.uib.no/modellen/
Kolstø, S. D., Stadler, M., Kvam, O. V., Thorsheim, F., Mestad, I., Lie, J., . . . Tangen, J. (2021). Hjelp til kritisk tenkning. Læringsressurser for ungdomsskole. Retrieved from https://argument.uib.no/kritisk-tenkning/
Kolstø, SD.: Fagfornyelsen. Utforskende arbeidsmåter og kritisk tenkning. Heldagsseminar for lærere ved Laksevåg Videregående skole og Begen Maritime videregående skole. Planleggingsdag på Salem konferansesenter, Bergen, 30. januar 2020.
Kolstø, SD.: Utforskende læring. Prinsipper illustrert med eksempel fra ungdomsskoleprosjekt om elektromagnetisme. Digitalt kurs for lærere ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Bergen. Bergen 29.04.2020
Kolstø, SD., Mestad, I., Stadler, M., Arildsen, J. og Akselsen, H.: Hvordan sikre faget i utforskende tverrfaglig samarbeid? Naturfagkonferansen 2020. Digital konferanse: Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo, 10.10.2020
Kolstø, SD.: Elevaktive undervisningsformer. Prinsipper og eksempler. Digitalt kurs for lærere ved friskolene i gamle Hordaland. Hordalands fagnettverk i naturfag, Bergen 23.09.2020
Kolstø, SD.: ARGUMENT – Allmenndannende Realfag Gjennom Utforsking Med Ekte og Nære Tall. Invitert foredrag på den nasjonale HELL-konferansen, Nasjonalt nettverk for naturfag. 11.11.2020.
Kolstø, S.D.: Dybdelæring og kritisk tenkning i naturfag. Kurs for naturfaglærere i regi av nettverk for realfag i Hordaland Fylke. Bergen katedralskole 8.november 2019
Knain, E., & Kolstø, S. D. (2019). Elever som forskere i naturfag (2. utgave. ed.). Oslo: Universitetsforlaget.
Angell, C., Bungum, B., Henriksen, E. K., Kolstø, S. D., Persson, J., & Renstrøm, R. (2019). Fysikkdidaktikk (2. utgave. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Kolstø, S.D. Dybdelæring og kritisk tenkning. Presentasjon på Kick-off-dag for Fagfornyelsen for friskoler 13.august 2019
Kolstø, S.D., F. Thorsheim og O.V. Kvam: Allmenndannende Realfag Gjennom Utforsking Med Ekte og Nære Tall = ARGUMENT. Et samarbeidsprosjekt ledet av Bergen Kommune. Presentasjon på Faglig pedagogisk dag ved Universitetet i Bergen 1. Februar 2019.
Kolstø, S.D.: Fagfornyelsen: Ny læreplan i naturfag. Innledning til debatt på møte i Realfagpartnerskapet. Universitetet i Bergen 24. Oktober 2018
Kolstø, S.D.: Perspektiver på argumentasjon. Presentasjoner på kurs for lærerutdannere i regi av Naturfagsenteret. Gardermoen 3. desember 2018
Thorsheim, F., Kolstø, S. D., & Andresen, M. U. (2016). Erfaringsbasert læring. Naturfagdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Kolstø, S.D.: Hvordan sikrer vi oss at elevene lærer noe når de jobber utforskende? Invitert plenumsforedrag på Nysgjerrigperkonferansen, Oslo 10. november 2017
Kolstø, S.D.: Utvikling av undervisning: bruk av studentaktiverende spørsmål under forelesninger. Seminar for Institutt for fysikk og teknologi på Solstrand, Os 5. oktober 2017
Dybdelæring i fag. Heldagsseminar for grunnskoler i Austrheim kommune 14. august 2017
Kolstø, S.D.: Faglig produktiv tenkning gjennom muntlige aktiviteter – med eksempler fra naturfag. Invitert foredrag på Nasjonal konferanse om lesing, Sola, Stavanger 3. april 2017
Kolstø, S.D.: Veiledning for læring i utforskende prosjekt. Seminar for lærere ved Rothaugen skole. Bergen, 27. mars 2017
Jeg underviser i fysikkdidaktikk og naturfagdidaktikk ved lektorutdanningen og på ett-årig praktisk-pedagogisk utdanning.
Min tenkning og praksis som lærerutdanner har jeg forsøkt å formulere i en "pedagogiske portefølje" tilgjengelig nedenfor.
- (2022). Problem solving in basic physics: Effective self-explanations based on four elements with support from retrieval practice. Physical Review Physics Education Research.
- (2021). The Covid-19 shutdown: when studying turns digital, students want more structure. Physics Education.
- (2021). Students’ reasoning when faced with test items of challenging aspects of critical thinking. Thinking Skills and Creativity.
- (2021). Integrating effective learning strategies in basic physics lectures: A thematic analysis. Physical Review Physics Education Research.
- (2020). Retrieval practice of a hierarchical principle structure in university introductory physics: Making stronger students. Physical Review Physics Education Research. 5 sider.
- (2018). Use of dialogue to scaffold students' inquiry-based learning : . Nordic Studies in Science Education. 154-169.
- (2016). Use of online weather information in everyday decision-making by laypeople and implications for communication of weather information. Meteorological Applications. 650-662.
- (2016). Characterizing students’ attempts to explain observations from practical work: intermediate phases of understanding. Research in Science Education. 1-22.
- (2015). Scaffolding open inquiry: How a teacher provides students with structure and space. Nordic Studies in Science Education. 223-237.
- (2015). Proposing an evaluation framework for interventions: focusing on students’ behaviours in interactive science exhibitions. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement (IJSE).
- (2014). Using the concept of zone of proximal development to explore the challenges of and opportunities in designing discourse activities based on practical work. Science Education. 1054-1076.
- (2014). How do laypeople evaluate the degree of certainty in a weather report? A case study of the use of the Web service yr.no. Weather, Climate, and Society. 399-412.
- (2014). Exhibitions as learning environments : a review of empirical research on students' science learning at Natural History Museums, Science Museums and Science Centres. Nordic Studies in Science Education. 90-104.
- (2009). Vektlegging av lesing i naturfaget. Del 2: Hvordan fremme elevens kompetanse i å lese naturfaglige tekster? Nordic Studies in Science Education. 76-88.
- (2009). Vektlegging av lesing i naturfaget. Del 1: Vil den nye norske læreplanen i naturfag øke elevenes lesekompetanse? Nordic Studies in Science Education. 61-75.
- (2008). Science education for democratic citizenship through the use of the history of science. Science & Education. 977-997.
- (2006). Science students' critical examination of scientific information related to socio-scientific issues. Science Education. 632-655.
- (2006). Patterns in students' argumentation confronted with a risk-focused socio-scientific issue. International Journal of Science Education. 1689-1716.
- (2006). Et allmenndannende naturfag. Fagets betydning for demokratisk deltagelse. Nordic Studies in Science Education. 82-99.
- (2006). An investigation of Zimbabwe High School Chemistry Students'Laboratory Work-Based Images of the Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching. 127-149.
- (2004). Danning, informasjonsvurdering og argumentering i naturvitenskap. Acta Didactica. 82 sider.
- (2001). Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. Science Education. 291-310.
- (2001). ''To trust or not to trust, ... '' pupils' ways of judging information encountered in a socio-scientific issue. International Studies in Science Education.. 877-901.
- (2000). Using IT-tools in the teaching of physics in Norwegian upper secondary schools: - intentions, expectations and practice. Acta Didactica. 1-86.
- (2000). Consensus Projects: Teaching Science for Citizenship. International Journal of Science Education. 645-664.
- (1995). Hva gjør kunnskapen med elevene? Norsk pedagogisk tidsskrift. 51-58.
- (2016). Utforskende elevsnakk rundt praktisk utforskning som vei til engasjement og læring.
- (2016). Metoder for å fremme læring gjennom å resonnere faglig og snakke seg inn i stoffet.
- (2016). Energi - et nyttig men underlig begrep!
- (2016). Elevaktiverende dialoger og skriving med forankring i praktisk utforskning.
- (2014). Fagdidaktiske utfordringer i naturfagklasserommet.
- (2013). Utforskende arbeidsmåter - læring med utgangspunkt i praktisk utforskning.
- (2013). Naturfag som allmenndanning - GrF som vei til deltagelse.
- (2013). Forutsetninger for elevers læring i naturfag.
- (2022). Critical thinking practices in two science classrooms: Varying quality but relevant practices and valuable enculturation?
- (2021). Why Trust Science and Science Education?
- (2021). Supporting students to produce evidence-based arguments related to SSI: two case studies.
- (2021). Students’ critical thinking – test results, classroom practices, and a new teaching framework [Symposium].
- (2021). Kvalitativ analyse av elevdeltagelse og faglig fremdrift i læringsdialoger.
- (2021). Integrating critical thinking and learning in science – a renewed epistemology.
- (2021). INTEGRATING CRITICAL THINKING AND DIALOGIC LEARNING IN SCIENCE.
- (2021). Hvordan vektlegge kritisk tenkning og korrekt fysikkfaglig forståelse samtidig?
- (2021). Fremtidens medborgere.
- (2021). Explorations of students’ critical thinking test results: Challenging categories of critical thinking and students’ reasoning when facing those categories.
- (2021). Elevdeltagelse og faglig læring i utforskende dialoger.
- (2021). Do they keep up? Characterizing different whole class dialogues in an inquiry based teaching programme – a case study.
- (2021). Det samfunnsaktuelle naturfaget - paneldebatt.
- (2020). Providing learning opportunities based on cognitive psychology and PER: Student adoption, attitudes, and results in introductory mechanics .
- (2019). Enabling students to produce evidence-based arguments related to SSI: two case studies.
- (2018). Factors increasing student participation in subject focused learning dialogues.
- (2018). Design principles fostering students´ participation in dialogic activities - during the many phases of scientific inquiry and construction of arguments.
- (2017). Viewing students’ attempts to explain observations from practical work as part of a learning process.
- (2017). Hvordan sikrer vi oss at elevene lærer noe når de jobber utforskende?
- (2017). Faglig produktiv tenkning gjennom muntlige aktiviteter – med eksempler fra naturfag.
- (2017). A prescriptive model for how to use dialogues to stimulate students' learning processes in inqiury-based and traditional science teaching.
- (2017). A framework for how to use dialogues to stimulate students' learning processes in inquiry-based science teaching.
- (2016). Ulike typer utforskende læringsdialoger – inspirert av Deweys teori om dobbel refleksjonsprosess.
- (2016). Tre foredrag om læring og bruk av naturfag i tverrfaglige prosjekt.
- (2016). Muntlighet i naturfag: begrepsutvikling gjennom dialog og analyse av elevers faglige snakk på vei mot økt forståelse.
- (2016). Identifying different functions of IRE-dialogues based on contextual characteristics.
- (2016). Hvordan knytte sammen teori og data og gjennomføre FOU-prosjekter.
- (2015). Vurderingskriterier ved praksisbesøk.
- (2015). Students’ development of deep understanding and the challenges of ZPD and authentic language use.
- (2015). Kjennetegn på hybrid snakk og interanimering i effektive læringsdialoger i naturfag.
- (2015). Kjennetegn på elevers underveissnakk i læringsdialoger i naturfag.
- (2015). Kjennetegn på elevers underveissnakk i effektive læringsdialoger i naturfag.
- (2015). Characteristics of hybrid talk and interanimation in effective learning dialogues.
- (2015). Begrepsutvikling gjennom dialog: analyse av elevers faglige snakk på vei mot økt forståelse.
- (2014). Using Dewey’s concept of double reflection to analyse dynamics of learning processes.
- (2014). Bruk av dialog kan / kan ikke fremme elevers deltagelse og læring i naturfag!
- (2013). Utkast til justert læreplan i naturfag: Tydligere grunnleggende ferdigheter i kompetansemål?
- (2013). Scientific reasoning in students’ lab-reports: Quality, genres and task spesifications.
- (2013). Læring knyttet til praksis - innspill til diskusjon.
- (2013). Implementering av det nye kvalifikasjonsrammeverket - Bevissthet rundt bruken av nye læringsutbyttebeskrivelser og sammenheng med undervisnings- og evalueringsformer. Kvalitetssikring av utdanning på MatNat i forkant av NOKUT-evalueringen.
- (2013). Fagdidaktikk ved MN-fak: Hvor vil vi?
- (2013). Conceptual learning in science: Challenges and Principples.
- (2012). Undervisning for ansvarlig deltagelse i SSI.
- (2012). Science-related literacy competences and participation in complex issues with a science dimension.
- (2012). Interpretation and use of Internet weather forecasts.
- (2012). Inspirasjon fra læringsteori - utfordringer og muligheter.
- (2011). Økt engasjement gjennom utforskende arbeidsmåter - interesse gjennom mestring.
- (2011). Økt engasjement gjennom utforskende arbeidsmåter - interesse gjennom mestring.
- (2011). Å lære vitenskapsteori gjennom rapportskriving.
- (2011). Vurderingsformer - hensiktsmessighet ift læringsutbytte.
- (2011). Utforsking som undervisingsmetode og som læringsmål.
- (2011). Utforskende læring i SUN-prosjektet.
- (2011). Skriving av læringsutbytte: Utfordringer og muligheter knyttet til sammenheng og helhet. Erfaringer fra Universitetet i Bergen.
- (2011). Rapportskriving i utforskende arbeidsmåter. Lære å argumentere vitenskapelig.
- (2011). Rapporter fra utforskende arbeid: Økt læringsutbytte gjennom "fagfellevurdering".
- (2011). Praktisk arbeid gir læring når det kombineres med læringssamtaler.
- (2011). Naturvitenskapens egenart gjennom førstehånds kunnskap.
- (2011). Naturfag og rapportskriving som opplæring i ukritisk tenkning.
- (2011). Læringsutbyttebeskrivelser i studieplanene. Eksempel fra Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Bergen.
- (2011). Læringsutbyttebeskrivelser i studieplanene.
- (2011). Korleis få til fagleg snakk?
- (2011). Elever som forskere i naturfag - en oppsummering.
- (2011). Competencies to deal with the complexity of SSI: Inquiry based method as the way and as the goal.
- (2011). "Kunnskaping".
- (2010). Comments on ”Inquiry-based science in Seeds of Science Roots of Reading ”.
- (2009). Undervisning for kritisk deltagelse i miljøsaker – krever utforskende arbeidsmåte?
- (2009). Students’ arguments: Complexities in argumentative situations.
- (2009). Reading scientific texts: What should science teaching focus on in order to develop students’ reading comprehension?
- (2009). Kan skriving i naturfagets sjangre fremme både læring og allmenndannelse?
- (2008). Sosio-vitenskapelige kontroverser som forskningsområde innen naturfagdidaktikk.
- (2008). How to stimulate students to reflect on theory to be learned when engaged in activities in the classroom?
- (2007). The role of language and citizenship in the Norwegian science curriculum.
- (2007). Science education for citizenship – through language competence.
- (2007). Lab-reports as a base for learning through writing in scientific genres.
- (2007). Konstruktivisme og læring i relafag.
- (2007). Demokratisk deltagelse gjennom kritisk vurdering i sosio-vitenskapelige kontroverser.
- (2007). Demokratisk deltagelse gjennom kritisk vurdering av naturvitenskapelige argumenter.
- (2006). Kvalitet i kvalitativ analyse - eksemplifisert ved analysen bak en publisert artikkel.
- (2006). Grunnleggende ferdigheter – Naturfag i yrke og hverdag.
- (2005). Zimbabwean high school chemistry students' science epistemological beliefs and perceptions of laboratory instructions.
- (2005). The relevance of values for coping with socioscientific issues in science education.
- (2005). Science students' critical examination of scientific information related to socio-scientific issues.
- (2005). Qualitative analysis in practice.
- (2005). Attenuation, equilibrium and laboratory ecological interactions: A study of A-level Chemistry students’ laboratoty work experiences and beliefs about the nature of science.
- (2004). Utvikling av analyseverktøy og kategorisering av studenters informasjonsvurderinger.
- (2004). Science students' critical examination of scientific information related to socioscientific issues.
- (2004). Science students' critical examination of scientific information related to socioscientific issues.
- (2004). Læring på kjemilaboratoriet i Zimbabwe.
- (2004). Analyse av kvalitative data.
- (2003). gen-etikk: presentasjon av et IKT-prosjekt i ungdomsskolen.
- (2003). Science Disapears.
- (2003). Learning about the nature of scientific knowledge:The imitating science project.
- (2003). IKT som mediator for prosessorietert læring – styring eller overstyring?
- (2003). IKT og prosessorientert læring - Hvordan kan rammer hemme og fremme det faglige fokus?
- (2003). Elevers bruk av naturvitenskapelige begreper i tekster relatert til genteknologiske kontroverser.
- (2003). ''Hvis vi får tid!'' Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring.
- (2002). Åpne forsøk og argumentering i naturfag.
- (2002). Yrkesretting av undervisning i naturfag grunnkurs.
- (2002). Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
- (2002). Kritisk vurdering av naturvitenskaplige påstander i media.
- (2002). Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på?
- (2002). Gøy med EXCEL!
- (2002). Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger.
- (2002). Aanalysis of qualitative data.
- (2002). 4. Bruk av IKT i undervisningen.
- (2001). What place is there for the history of science in a science curriculum for citizenship?
- (2001). What place is there for the history of physics in a physics curriculum for citizenship?
- (2001). The Social Practice of Science in School Science.
- (2001). Students' argumentation: knowledge, values and decisions.
- (2001). Om integrering teori-praksis ved IPP.
- (2020). NorDiNa editorial 1/2020. Nordic Studies in Science Education. 1-3.
- (2019). Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget.
- (2011). Elever som forskere i naturfag. Universitetsforlaget.
- (2011). Fra elevenes til fagets begrepsverden - en undervisningsmodell for forskerspiren. Naturfag. 50-52.
- (2010). Karseprosjektet. Undervisning i Forskerspiren med to klasser på 8.trinn. Naturfag. 72-77.
- (2010). Elevforsk: Utforskende arbeidsmåter. Naturfag. 71-73.
- (2008). Energi for enhver pris? – 22 elevers argumentering i "høyspentledningsaken". Naturfag. 12-13.
- (2007). Læring av naturfag og matematikk gjennom prosjekter i teknologi og design. Naturfag. 72-73.
- (2006). Læring av matematikk gjennom prosjekter i teknologi og design. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. 4 sider.
- (2006). Lese, skrive og samtale om naturvitenskapelige emner. Naturfag. 12-14.
- (2004). Socio-scientific issues and the trustworthiness of science-based claims. School Science Review. 59-66.
- (2002). Hva er fysikk? Fra Fysikkens Verden. 71-72.
- (2019). Må forstå sammenhengene. Dagsavisen.
- (2022). Challenging aspects of critical thinking: A mixed-methods study of students’ test results, students’ reasoning, and teaching strategies.
- (2021). Integrating Cognitive Learning Strategies into Physics Instruction : Developing students’ approaches to physics and learning.
- (2017). Learning science in interactive exhibitions. Frameworks for design and evaluation of material for exploratory learning experiences.
- (2016). The bouncing ball bounced highest because it had larger bouncability. Practical work and explorative discourse activities in school science.
- (2016). Oh no, it’s raining! A study of how information in online weather reports is interpreted, integrated, and used in everyday decision-making by laypeople.
- (2009). Dubito ergo sum? - Ni jenter møter naturfaglig kunnskap.
- (2001). Dr.grad fra Universitetet i Oslo. 116.
- (2021). Kommentarer til bokens resultater og diskusjoner. 26 sider.
- (2021). Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. 54 sider.
- (2020). Teaching Robust Argumentation Informed by the Nature of Science to Support Social Justice. Experiences from Two Projects in Lower Secondary Schools in Norway. 23 sider.
- (2019). Vurdering ved bruk av utforskende arbeidsmåter. 41 sider.
- (2019). Utvikle faglig innsikt gjennom snakk, skriving og visuelle uttrykk.
- (2019). Utforskende arbeidsmåter - en oversikt.
- (2019). Rammer og støttestrukturer i utforskende arbeidsmåter.
- (2019). Hvordan lykkes med utforskende arbeidsmåter.
- (2019). Fra klasseromsdebatt til didaktisk verktøy. 22 sider.
- (2018). Enacting Citizenship in Ordinary School Science Through Deliberative Communication. 20 sider.
- (2014). Teachers’ beliefs, classroom practices and professional development towards socio-scientific issues. 15 sider.
- (2012). Naturfag som forbereder til demokratisk deltakelse. 37 sider.
- (2011). Vurdering ved bruk av utforskende arbeidsmåter. 46 sider.
- (2011). Utforskende arbeidsmåter - en oversikt. 43 sider.
- (2011). Rammer og støttestrukturer i utforskende arbeidsmåter. 42 sider.
- (2011). Hvordan lykkes med utforskende arbeidsmåter. 29 sider.
- (2011). Begrepslæring gjennom snakk og skriving. 45 sider.
- (2008). The Rationale for Science and Education, Curriculum Change and Reform in Sub-Saharan Africa: The Case of Zimbabwe. 23 sider.
- (2008). Social aspects of argumentation. 20 sider.
- (2008). Practice-Related Underachievement in Science Education: The Case of Malawi. 17 sider.
- (2005). Science education for citizenship: Introducing the discussion of socio-scientific issues into the curriculum. 16 sider.
- (2005). Learning about the nature of scientific knowledge: the imitating-science project. 11 sider.
- (2005). Hvilke verdier er dannende i naturfaget? 20 sider.
- (2005). Assessing the science dimension of environmental issues through environmental education. 18 sider.
- (2004). Students' argumentations: Knowledge, values and decisions. 14 sider.
- (2004). Kritisk vurdering av naturvitenskapelige påstander i media. 16 sider.
- (2003). Et allmenndannende naturfag. Fagets betydning for demokratisk deltakelse. 27 sider.
- (1997). Naturvitenskap og demokrati: Hva kan skolefaget bidra med? 26 sider.
- (1991). Atomkjerner og virkelighet. Jan Sigurd Vågen i samtale med Stein Dankert Kolstø. 16 sider.
- (2021). Klimaendringer – Blir det mer nedbør eller mer tørke? .
- (2021). Antibiotikaresistens – Hva gjør vi med problemet? .
- (2013). SPISS - Tidsskriftet av og for ToF-elever. Nr.5.
- (2012). SPISS - Tidsskriftet av og for ToF-elever. Nr.4.
- (2010). SPISS 2010.
- (2009). SPISS - Læring om forskning gjennom rapportskriving og publisering.
- (2011). Utforskende arbeidsmåter i naturfag - uenighet og tvil som grunnlag for læring. Bedre Skole. 33-37.