Hjem
Steinar Sætres bilde
Foto:
Barbro Raknes

Steinar Sætre

Førstelektor, prosjektleder for CABUTE (NORHED II)
  • E-postSteinar.Satre@uib.no
  • Telefon+47 55 58 69 77+47 404 62 354
  • Besøksadresse
    Lars Hilles gate 3
    Rom 
    310
  • Postadresse
    Postboks 7800
    5020 Bergen

Steinar Sætre sitt forskningsarbeid er i all hovedsak knyttet til jazzutdanning, hvor han forsker på ulike perspektiver på institusjonalisering av læringspraksiser i jazz. Dette arbeidet tar utgangspunkt i amerikansk jazzutdanning på universitetsnivå. Utenom dette jobber han med jazzhistoriske problemstillinger, samt kunstnerisk utviklingsarbeid (arrangør/komponist/jazzutøver). 

Steinar Sætre er i perioden 2021-2026 også knyttet til Institutt for pedagogikk som prosjektleder for CABUTE, et NORAD-finansiert prosjekt for kapasitetsbygging i ugandisk lærerutdanning under NORHED II-programmet.

Steinar Sætre er knyttet til to studier ved Griegakademiet - Institutt for musikk: Hoveddelen av hans undervisning ligger i instituttets PPU, der han underviser i ulike emner innen pedagogikk og fagdidaktikk. Ved jazzstudiet underviser han i jazzhistorie og jazzteori (arrangering/komponering), og har hatt hovedansvar for alle studieturene for jazzstudentene.

 

  • Vis forfatter(e) (2020). Louis Armstrong. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Vis forfatter(e) (2019). Developing a National Curriculum in Music - Comparing Developments in Uganda and Norway.
  • Vis forfatter(e) (2017). Special 500-year Anniversary jazz mass concert for Luther Reformation, Fyllingsdalen Congregation, Bergen, Norway (October 15, 2017). David Hebert, soloist on trumpet and voice with Bønes Brass, led by Steinar Satre.
  • Vis forfatter(e) (2017). Amerikanske jazzbyer på 1920/30-tallet - et konsertforedrag med Louisiana Washboard Five, David Skinner m.fl..
  • Vis forfatter(e) (2016). Professor Hot Stuff.
  • Vis forfatter(e) (2016). Bønes Brass senior community band’s 30th anniversary concert, with Bergen Brass Band. Steinar Sætre, the main conductor, conducted most pieces, some of which were his own arrangements, and played solo improvisations on saxophone and clarinet. David Hebert sang a solo (bass baritone) “Ol’ Man River”, and was conductor for two pieces (Troldhaugen concert hall, home of Edvard Grieg, Bergen, Norway, November 19, 2016).
  • Vis forfatter(e) (2015). “Symposium on Informal Music Learning”, Co-hosted by Silje Valde Onsrud and David Hebert, Center for Arts, Culture, and Communication, Bergen University College, Norway (February 12, 2015).
  • Vis forfatter(e) (2015). You Taught My Heart to Sing: Konsert for Stein Bakke.
  • Vis forfatter(e) (2015). Teaching Improvisation for Real – philosophical and didactical issues related to the process of teaching students how to be high-skilled jazz improvisers.
  • Vis forfatter(e) (2015). Steinar Saetre and David Hebert, “Rethinking the Institutionalization of Jazz Learning,” Ninth International Symposium on the Sociology of Music Education, Loyola University, New Orleans, USA (June 14-17, 2015).
  • Vis forfatter(e) (2015). Shannon Powell and his Norwegian Quintet feat. Tricia Boutté.
  • Vis forfatter(e) (2015). Reconsidering improvisation (Summarizing session).
  • Vis forfatter(e) (2012). What is the function of books as artifact in jazz education?
  • Vis forfatter(e) (2012). Jazz, læring og kommunikasjon (konsertforedrag).
  • Vis forfatter(e) (2012). Jazz, læring og kommunikasjon (konsertforedrag).
  • Vis forfatter(e) (2012). Changes in learning practice in jazz: how do current descriptions on institutionalization of jazz culture and jazz education relate to the practical theory of jazz educators?”.
  • Vis forfatter(e) (2012). Back to New Orleans.
  • Vis forfatter(e) (2010). Changes in Learning Practice in Jazz: Seeing Changes in a Historical Perspective.
  • Vis forfatter(e) (2009). Dikting i ord og tonar - Om komponisten Per Indrehus si tonesetjing av norske dikt.
  • Vis forfatter(e) (2008). Om dikting i ord og tonar. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Jol.
  • Vis forfatter(e) (2008). Jakob Sande-musikken – framhevar eller løyner han dikta?
  • Vis forfatter(e) (2007). Back to New Orleans : Jubileumskonsert for Arna Kyrkjes Kammerkor.
  • Vis forfatter(e) (2005). Skapende arbeid i musikk.
  • Vis forfatter(e) (2005). Kan vi stole på PISA-testen? Haugesunds avis.
  • Vis forfatter(e) (2000). Researching Development of Skills and Knowledge in Jazz Improvisation - Some Methodological Problems.
  • Vis forfatter(e) (1999). Prestasjonsangst og fokusert energi. Musikkorpsavisa.
  • Vis forfatter(e) (1999). "Chicago-jazz i bilder, ord og toner" (konsertforedrag med Louisiana Washboard Five, Sigbjørn Apeland og Tone Lise Moberg).
  • Vis forfatter(e) (1998). Ulike psykologiske strategier for prestasjonsforberedeles i musikkutøving.
  • Vis forfatter(e) (1998). Konsertanmeldelse: Paris All-Star. Haugesunds avis.
  • Vis forfatter(e) (1998). Konsertanmeldelse: John Pizzarelli. Haugesunds avis.
  • Vis forfatter(e) (1998). Konsertanmeldelse: Arne Domnerus. Haugesunds avis.
  • Vis forfatter(e) (1998). Festivalrapport fra Sildajazz. Jazznytt.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

  • CABUTE - Capacity Building for Research-Based Teacher Education - NORHED II-prosjekt for kapasitetsbygging av lærerutdanning i Uganda i fagene engelsk, matematikk, musikk og pedagogikk. Prosjektperiode 2021-2026. (NORAD-finansiert prosjekt).
  • JAZZ AND ARTISTIC RESEARCH - Etablering av samarbeid på master-/PhD-nivå mellom Universitetet i Bergen, Griegakademiet og Loyola University, School of Music, New Orleans, USA. (Finansiert med støtte fra SIU - Senter for internasjonalisering av utdanning.)
  • ARTISTIC RESEARCH AND INTERNATIONAL COOPERATION WITHIN HIGHER EDUCATION - Etablering av jazzkonsortium med Universitetet i Bergen og universiteter i Georgia, Sør-Afrika og USA. (Finansiert med støtte fra SPIRE - Strategig Programme for International Research and Education, UiB.)
  • CHANGES IN LEARNING PRACTICE IN JAZZ - TOWARDS A MORE HOLISTIC APPROACH FOR TEACHING JAZZ IMPROVISATION SKILLS AND KNOWLEDGE. (PhD-prosjekt i pedagogikk ved UiB, Psykologisk fakultet.) Veileder: Professor Arild Raaheim, UiB Biveiledere: Førsteamanuensis Tone Sævi, NLA og David Hebert, HiB.
  •  
  • Professor Hot Stuff, Louisiana Washboard Five/Aurelié Tropez/John Pål Inderberg (Herman Records, 2016)
  • Futuristic Rhythm, Louisiana Washboard Five/Keith Nichols/Matthias Seuffert (Stomp Off Records, 2004)
  • Ace of Rhythm, Louisiana Washboard Five/Keith Nichols (Herman Records, 2000)
  • Doctor Jazz, Louisiana Washboard Five (Herman Records, 1998)

Twitter