Hjem
Thomas Wolds bilde

Thomas Wold

Postdoktor, tilknyttet ViSmedia-prosjektet.
  • E-postThomas.Wold@uib.no
  • Telefon+47 55 58 41 29+47 995 06 289
  • Besøksadresse
    MediaCity Bergen
    Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen

Thomas Wold er tilknyttet det tverrfaglige ViSmedia-prosjektet, som utforsker muligheter og dilemmaer med visuelle overvåkningsteknologier i nyhetsmediene. Han ser særlig på samspillet mellom nyhetsmedier og sosiale medier, publikumsdeltagelse og brukerskapt innhold, medieeksponering av vanlige borgere og visuell overvåkning.

Sosiale medier har blitt en del av infrastrukturen i nyhetsproduksjon. De fleste journalister i vestlige land bruker Twitter og Facebook i sitt profesjonelle virke. Journalister bruker sosiale medier til å distribuere nyheter, til publikumskontakt, til å undersøke mulige saker, til å finne kilder og sitater til bruk i nyhetssaker, og til å promotere egne artikler og spesifikke arrangementer.

Sosiale medier har også blitt et viktig sted for å lese nyheter. Det voksne nyhetspublikummet i Norge har fortsatt sine faste nettaviser som de besøker daglig, samt nyheter på TV og i papiraviser, mens for den yngre garde er sosiale medier det viktigste stedet for å lese eller se nyheter. Samtidig har vanlige borgere bitt mer synlige i media, både i tradisjonelle mediene og i de interaktive mediene. Publikums muligheter for å produsere og publisere innhold har bidratt til en mer sammensatt offentlig sfære. Dermed blir det interessant å se hvilke nyheter som deles på sosiale medier, og hvilke nyheter som lages på grunnlag av materiale fra sosiale medier.

Tidligere forskning:

Thomas Wold skrev hovedfagsoppgave ved Institutt for kunst og medievitenskap, NTNU, om kriminaljournalistikk og politiets forhold til journalister i Trondheim.  Han tok doktorgraden sin ved Psykologisk institutt ved NTNU, om sikkerhetsstyring og kommunikasjon i petroleumsindustrien. Han har tidligere forsket på ulike temaer knyttet til barn og unges bruk av nye medier.

Thomas Wold har undervist i mediepsykologi og kommunikasjon ved NTNU.

Ved UiB underviser han i journalistikk. 

Vitenskapelig artikkel
  • 2020. Har du delt nyhetene i dag? Norsk Medietidsskrift. 1-19.
  • 2015. SAFETY MANAGEMENT SYSTEMS - DEFINITIONS,CHALLENGES FOR USE AND RECOMMENDATIONS FOR IMPROVEMENTS. Safety Science Monitor.
  • 2014. Safety Management Systems as communication in an oil and gas producing company. Safety Science. 23-30.
  • 2012. Sorgen og samholdet 2.0. Psykologisk tidsskrift. 53-57.
  • 2011. Men jeg har da aldri drept noen. Psykologisk tidsskrift. 22-27.
  • 2010. Protection and access: To regulate young people`s internet use. International Journal of Media & Cultural Politics. 63-79.
  • 2010. Livet på nettet. Barn og unges bruk av internett. Psykologisk tidsskrift. 46-51.
  • 2010. Den deilige redselen. Psykologisk tidsskrift. 29-35.
  • 2009. Norwegian Children's Experiences of Cyberbullying When Using Different Technological Platforms. Journal of Children and Media. 349-365.
  • 2008. Tilsyn og tilretteleggelse kontroll av barn og unges internettbruk. Norsk Medietidsskrift. 105-124.
Faglig foredrag
  • 2014. Pro-anoreksi og jakten på perfeksjon.
  • 2014. Personlighetens utstillingsvindu. Vis meg dine updates og jeg skal si deg hvem du er.
  • 2014. Nye medier som ressurs og risiko. Løsning eller problem for ensomhet og omsorgssvikt?
  • 2014. Barn og sosiale medier (spill, blogg, facebook, instagram). Mobbing på nett.
Populærvitenskapelig foredrag
  • 2017. Hva er greien med sosiale medier?
  • 2014. Paneldebatt om sosiale medier.
  • 2014. Når ungdom er mest opptatt av sosiale medier og mindre av den sosiale arbeideren.
  • 2013. Barns bruk av medier: Medier som ressurs og risiko.
  • 2012. «Status: tilgjengelig for chat».
  • 2012. Sosiale medier.
  • 2012. Er det sant det du ser? Om digital retusjering av bilder.
  • 2011. Holder sammen i tynt og tynnere: Pro-anoreksi på nettet.
  • 2011. Farlig popkultur: Hvorfor må Donald Duck sensureres?
Vitenskapelig foredrag
  • 2019. Sosiale medier, bildedeling og viralitet.
  • 2019. Resepsjonsforskning og sosiale medier.
  • 2019. Kulturstudier og ideologi i popkultur.
  • 2019. Barn og ungdoms bruk av sosiale medier.
  • 2019. Audience engagement and the two-step agenda.
  • 2019. Alternative news and social media.
  • 2018. User-generated virality.
  • 2018. Sosiale medier i nyhetene.
  • 2018. Social media and news production.
  • 2018. Nye medier som ressurs og risiko.
  • 2018. Have you shared the news today?
  • 2018. Har du hørt? Har du delt? Deling av nyheter i sosiale medier. .
  • 2018. En visuell kultur. mobiltelefoner og bildedeling.
  • 2018. Det aktive publikum i nye medieomgivelser.
  • 2018. Communication theory and safety technology.
  • 2017. Safety Management as communication in high risk industries.
  • 2017. Ordinary people go viral.
  • 2017. Communications theory and implications for safety management in high risk industries.
  • 2016. Styringssystemer og kommunikasjon i petroleumsindustrien.
  • 2014. End User Involvement in the Development of Procedures and Safety Management Systems.
  • 2014. Digital mobbing.
  • 2013. Ungdommene er seg selv like.
  • 2013. Trender i sosiale medier.
  • 2013. Safety Management Systems as Communication.
  • 2013. Digital dømmekraft.
  • 2013. Barn og media: Nye medier som ressurs og risiko.
  • 2012. Ër det så farlig? Nye medier som ressurs og risiko.
  • 2012. Visuelle medier og ungdomskulturen Hva har ny medieteknologi, mediekultur og mediebruk gjort med ungdomstiden?
  • 2012. Procedures and practice.
  • 2011. Risk Literacy.
  • 2011. Gøy på nettet - om mediegenerasjonen.
  • 2011. Censorship in democratic countries.
  • 2010. Journalist om dagen og redaktør om natta. Journalisters bruk av Twitter.
  • 2009. Medieetikk.
  • 2009. Can media have an effect on eating disorders? A presentation of body images in popular media and pro-anorexia websites.
  • 2008. Protection and access. Children and the Internett.
  • 2008. Protection and access.
  • 2008. Electronic Bullying and harassment in a high use and high risk country. ISBN: 978-84-490-2570-6.
  • 2008. Digital bullying and harassment.
  • 2008. Cyberbullying and Online Harassment in a Risk Perspective.
  • 2008. Children`s use of digital media: Mediation by parents, teachers and peers.
  • 2007. ”Adequate communication? The use of communication strategies and new technologies to improve inclusion in a changing work life.”.
  • 2007. ”Adequate communication? The use of communication strategies and new technologies to improve inclusion in a changing work life.”.
  • 2007. Is Media Defining the Truth?
  • 2006. Protection and Access: To Regulate Young Peoples Internet Use.
Anmeldelse
  • 2014. Velkommen hjem, Tony. Adresseavisen.
  • 2014. TNT. Adresseavisen.
  • 2013. Tight band og god lyd. Adresseavisen.
  • 2013. Siste kveld med gjengen. Adresseavisen.
  • 2013. Barndom i skjermmedienes tid. Bokanmeldelse av "Medialisert barndom. Digital kultur i barnehagen. Norsk Medietidsskrift. 81-83.
  • 2012. Strålende avskjed med festivalsommeren. Adresseavisen.
Populærvitenskapelig artikkel
  • 2018. Dristighet er en dyd. Vox publica.
  • 2018. Don't change the story to fit the medium. ViSmedia.
  • 2017. Medieeksponering og psykisk påkjenning: Intervju med Fanny Duckert og Kim Karlsen. Vox publica.
  • 2017. Medieeksponering og psykisk påkjenning. Vox publica.
  • 2014. Skap deg selv. Humanist : tidsskrift for livssynsdebatt. 68-84.
  • 2012. Farlig populærkultur. Humanist : tidsskrift for livssynsdebatt. 4-27.
  • 2011. Holder sammen i tynt og tynnere. Om pro-anorektiske nettsider og jakten på kontroll og perfeksjon. Humanist : tidsskrift for livssynsdebatt. 4-20.
  • 2005. Slemme barn. M : tidsskrift for kunst- og medieforskning. 14-18.
  • 2005. Ideologisk populærkultur. Psykologisk tidsskrift. 25-29.
Kronikk
  • 2014. Gjør det triste til en positiv kraft. Bergens Tidende.
  • 2010. Kroppens signaler. Trønder-avisa. 3-3.
  • 2008. Mobile normer. Om barn og unges forhold til mobiltelefon. Adresseavisen. 1 sider.
  • 2007. Ytringens grenser. Adresseavisen.
  • 2006. Nødvendig å være så sint? Adresseavisen.
  • 2006. Det enkleste er forbud. Adresseavisen.
  • 2006. Barns ytringsfrihet. Adresseavisen.
  • 2005. Tortur i kampen mot terrorisme. Adresseavisen.
Doktorgradsavhandling
  • 2016. Procedures coming every day: Safety Management Systems and safety communication in high-risk industries.
Intervju
  • 2014. – Vanskelegare å vere ung i dag.
  • 2014. Tenker du på smarttelefonen også når du ikke bruker den?
  • 2014. Logg av!
  • 2014. Fikk Kreftomsorgens hederspris: – En superinnsamler.
  • 2014. Det koster å være størst.
  • 2014. Blogger om kreft.
  • 2014. - Facebook tar døden tilbake til samfunnet.
  • 2014. - Dette kan bli Facebooks akilleshæl.
  • 2013. – La barna spille data i påsken!
  • 2013. – Jeg ante ikke at det gikk an å tjene penger på det.
  • 2013. – Er jeg stygg eller pen?
  • 2013. – Bare sunt å bli skremt litt.
  • 2013. Vær så snill å se meg.
  • 2013. Vrøvl fra en stormannsgal taper.
  • 2013. Ungdom blir snillere men sliter psykisk.
  • 2013. Titt tei, her er jeg.
  • 2013. Støtter straff for grov hets i sosiale medier.
  • 2013. Sosial ensomhet.
  • 2013. Sjanseløse mot netthets.
  • 2013. Psykolog: Matbilder på Instagram kan være faresignal Norsk forsker: Man viser frem hva man er opptatt av.
  • 2013. Nettåpent for døden.
  • 2013. Nakenbildene blir spredd på skolen.
  • 2013. Mye ensomhet bak skjermene.
  • 2013. Matfotobonanza i restaurant-Oslo.
  • 2013. Justin stor på sosiale medier.
  • 2013. Fra dagboknotater til markedsføring.
  • 2013. Dette er den såkalte «plastikk-looken».
  • 2013. Derfor er disse videoene så farlige.
  • 2013. DUCKFACEGENERASJONEN - Om vi har tatt duckface-bilder? Ja!
  • 2013. Blogginnlegg finnes på nett - tross rettens pålegg om sletting.
  • 2013. - Fjernar tabu om døden.
  • 2012. «Kony 2012»-fenomenet: - Det spilles mer på følelser enn informasjon.
  • 2012. Youtube video har en halv milliard klikk.
  • 2012. Vi skryter stadig mer på sosiale medier.
  • 2012. Tenk deg om før du "liker".
  • 2012. Sørger for suksess med dokumentar.
  • 2012. Storslått og effektfullt.
  • 2012. Stanser Facebook-konkurranse.
  • 2012. Sorgreaksjoner.
  • 2012. Sorgens andre kapittel.
  • 2012. Slakter kjøkkenbutikkens barmhjertige kreftkampanje.
  • 2012. Skummelartig er sunt.
  • 2012. Sigrid Saken: Facebookprofilen til siktet 37-åring ble stengt etter drapstrusler.
  • 2012. Politiker la ut sovebilder av kolleger på Spaniatur.
  • 2012. Kritisk til modellaudition for barn.
  • 2012. Kjendisene lar seg lure av "Lillyhammer"-kjeft.
  • 2012. Kaller frem kollektiv sympati.
  • 2012. Joseph Kony-aksjonen.
  • 2012. Johnny Depp utsatt for dødsrykter.
  • 2012. Internettklemma. Ikke så privat som mange tror.
  • 2012. Interaktiv avhengighet.
  • 2012. Ingen kampanje mot rosabloggere.
  • 2012. Ingen fjelltur uten Facebook.
  • 2012. Hva er det med Justin Bieber.
  • 2012. Her blir svensk jente angrepet av sint mobb.
  • 2012. Hatytringer mot drapssiktet i sosiale medier.
  • 2012. Gratishaugen.
  • 2012. Får ulike støtte når folk blir borte.
  • 2012. Får kritikk for Facebook-bilder.
  • 2012. Frakoblet frihet.
  • 2012. Foreldre er reddere for å la barna gå ut alene.
  • 2012. Facebook sperret profilen til drapssikter 37-åring.
  • 2012. Edvartsen: - Må leve med «du er et jævla rasshøl».
  • 2012. Duppedingsfri aften.
  • 2012. Den nødvendige frykten.
  • 2012. Bruker Facebook til å fange massemorder.
  • 2012. Barn bretter ut privatlivet sitt på nytt nettsamfunn.
  • 2012. Anonymt motepoliti henger ut moteredaktørene.
  • 2012. Adrian (14) sluttet med skytespill etter 22. juli.
  • 2012. -Ingen kampanje mot rosabloggerne.
  • 2012. - Åh, no blir eg varm i håvve!
  • 2012. - Gruppepsykologi på sitt verste.
  • 2012. - Fantastisk å se hvor flinke folk er til å hjelpe hverandre.
  • 2011. – Lomheim som en pessimistisk, eldre mann.
  • 2011. Uttrykker sorgen gjennom sosiale medier.
  • 2011. Twitter som terapi.
  • 2011. Sørger på sosiale medier.
  • 2011. Spill heller sammen med barna.
  • 2011. Sosiale medier gir utløp for sorgen.
  • 2011. Om Linnea Myhres nett-Tvserie og onlinegenerasjonen.
  • 2011. Norske jenter kler av seg på Facebook.
  • 2011. Hvorfor blogger vi?
  • 2011. Hurtigruta - en uventet suksess.
  • 2011. Fan oppskriften på giverglede.
  • 2011. En av disse sparkes fra finalen«Paradise Hotel»-deltakeren lurte alle for å redde seg selv.
  • 2011. Derfor vinn vi realityseriar.
  • 2011. Amundsen stenger siden etter hatske utspill.
  • 2011. - Spill heller sammen med barna.
  • 2011. - Handler om å få et kick.
  • 2011. - Får ingen TV-karriere med reality.
  • 2011. "Monsterbarn" for enkelt.
  • 2010. Slår til kjæresten på TV: - Ting settes på spissen.
  • 2010. Minnesider på Facebook.
  • 2010. Eliten trives best i kvitreklubben.
  • 2010. Dataspillvold gjør deg aggressiv.
  • 2010. Dataspill gjør deg aggressiv.
  • 2010. Blogg som betaler seg.
  • 2010. Banden - Om medievold fører til voldsadferd.
  • 2009. Radio Revolt: Kathrasis. Om reality-TV.
  • 2009. Hvem legger lista?
  • 2009. Foreldrene betaler mobilregningen.
  • 2008. Student-TV: Trenger vi medieforskning?
  • 2007. Tiltrukket av døden.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • 2016. End User Involvement in the Development of Procedures and Safety Management Systems. 10 sider.
  • 2009. Inappropriate content. 12 sider.
  • 2008. Mediation by parents, teachers and peers. 12 sider.
Sammendrag/abstract
  • 2012. Procedure and practice. The 14th conference on Social and Community psychology - Conference abstracts. 47-49.
  • 2010. The controlled body in pro-anorexia web-sites. The 12th Coference on Social and Community Psychology - Programme, Conference abstracts, List of participants. 54-55.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Thomas Wold er medlem av ViSmedia-prosjektet, som er finansiert av Norges forskningsråd.