- E-postTom.Osa@uib.no
- Telefon+47 55 58 69 70
- BesøksadresseLars Hilles gate 3
- PostadressePostboks 78005020 Bergen
Kunnskap i utøvende musikk
Wittgenstein - Estetisk praksis
Erkjennelsesteori
Vokal folkemusikk
Strykeorkester
Storband
PPU i utøvende musikk
Musikkdidaktikk
Pedagogikk
Instrumental ensembledidaktikk
Vitenskapelig artikkel
- 2007. Knowledge in Musical Performance: Seeing something as Something. Dutch Journal of Music Theory. 51-57.
- 2000. Om kunnskap i kunst som å sjå noko som noko. Arabesk. 36-39.
Faglig foredrag
- 2018. Intonasjon for blåsere.
- 2017. Romantic Piano Meets the Hardanger Fiddle. Introduction and leader of discussion.
- 2016. Kvalitet i utøvende musikkundervisning av barn - faktorer som medvirker til læringsutbytte og måloppnåelse.
- 2016. Filosofiske perspektiver på musikkpedagogikk.
- 2016. DET STORE SAMSPILLET: KULTURSKOLE – SKOLEKORPS – HJEM – SKOLE – LOKALMILJØ Utfordringer og muligheter.
- 2015. Den virtuose utøveren.
- 2014. Den virtuose utøveren.
Populærvitenskapelig foredrag
- 2018. Ledelse av kafedialog og orientering om forskning og utvikling i kulturskolefeltet.
- 2013. Vurdering for læring og utøvende musikk som estetisk og praktisk kunnskap.
- 2011. PPU i utøvende musikk ved Griegakademiet - Institutt for musikk og utdanning av ensembleledere.
- 2009. Kurt Weill og hans musikk.
- 2005. Kunnskap i musikkutøving - lyssett av kjelder som problematiserer artikulering av kunnskap.
- 2001. Akademitimen: Kunnskap i musikkutøving.
Vitenskapelig foredrag
- 2019. Utøvende musikk som estetiske praksiser – språkspill og grammatikker. En Wittgenstein-tilnærming til kunnskap i utøvende musikk applisert i tre paradigmatiske case-studier fra ulike sjangrer.
- 2018. Language games and grammars in music performance practices.
- 2017. Music Performance Games - A Wittgensteinian Approach to Knowledge in Music Performance applied in three Case Studies.
- 2016. Preliminary Viva Voce: Music performance games - A Wittgensteinian approach to knowledge in music performance applied in three case studies.
- 2016. Music performance games - A Wittgensteinian approach to knowledge in music performance applied in three paradigmatic case studies from different genres.
- 2015. Kvalitativ audiovisuell analyse av musikalske praksiser.
- 2014. Utøvende musikk som estetisk praksis.
- 2013. Ways of playing: A Wittgensteinian approach to music performance.
- 2013. Spillemåter: En Wittgensteintilnærming til utøvende musikk.
- 2013. "–wie eine Klarinette klingt" En Wittgenstein-tilnærming til utøvende musikk.
- 2012. Musical performance as aesthetic practice.
- 2012. Musical performance as aesthetic practice.
- 2012. Key Text Presentation: "How many Wittgensteins?".
- 2012. A Wittgensteinian conception of music education/Wittgenstein og musikkdidaktikk.
- 2011. Kunstutøving som ferdighetskunnskap, fortrolighetskunnskap og påstandskunnskap.
- 2011. Kunnskap i musikkutøving som filosofi og empiri.
- 2011. Genre theory and knowledge in musical performance.
- 2011. Genre Knowledge in Musical performance as Intransitive Understanding and the Practising of Rules.
- 2011. Art, truth, and videotape.
- 2010. Wittgenstein, realms of music and didactic categories.
- 2010. Springar etter bestemor.
- 2010. Sjangerkunnskap i musikkutøving: Wittgenstein, estetikk og et storband.
- 2010. Sjangerkunnskap i musikkutøving: Wittgenstein, estetikk og eit storband.
- 2009. Michael Polanyi: Knowledge as an action that requires skill.
- 2009. Knowledge in Musical Performance: Seeing Something as Something.
- 2006. Wittgenstein and the Philosophy of Psychology. Knowledge in Musical performance: Seeing Something as Something.
- 2005. Kunnskap i musikkutøving - lyssett av kjelder som problematiserer artikulering av kunnskap.
- 2004. Knowledge in musical performance- enlightened by sources who discuss the articulation of knowledge.About the project and excerpts.
Annet produkt
- 2008. Selvoppfatning og musikkundervisning.
- 2008. Instrumentalteknikk og motorisk læring.
- 2008. Didaktikk for korpsinstruktører.
- 2006. A Weill a go – Ei reise i Kurt Weill sin musikk.
Vitenskapelig monografi
- 2005. Kunnskap i musikkutøving - lyssett av kjelder som problematiserer artikulering av kunnskap. 2005:1.
Hovedfagsoppgave
- 2000. Kunnskap i musikkutøving - lyssett av kjelder som problematiserer artikulering av kunnskap.
Lydmateriale
- 1990. Light – Eikanger-Bjørsvik Musikklag.
- 1984. 1984 Brass Band Championship.
Programdeltagelse
- 2012. Topics in the Aesthetics of Music and Sound: Wittgenstein and Music Performance as Aesthetic Practice (Skype-seminar).
Poster
- 2012. Genre knowledge in musical performance (Identifying games).
Visuell kunst
- 2007. A Weill ago. Konsert og foredrag. Faglig-pedagogisk dag 2007, UIB.
Musikalsk framføring
- 2020. Kvinner i vinden – Messingkvintetten Bris med gjester.
- 2019. Tallis Variations – konsert NM brass.
- 2018. Pageantry – konsert NM brass.
- 2015. Diversions on a Bass Theme.
- 2014. Resurgam.
- 2012. Hardingtonar, Geirr Lystrup og messingkvintetten BRIS.
- 2012. Frå Berlin til Broadway.
- 2009. Weills kvinner.
Musikk - komposisjon
- 2008. Youkali for damekor og messingkvintett.
- 2006. Youkali for messingkvintett.
- 2006. Nanna's Lied for mezzosopran og messingkvintett.
Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.
Genre Knowledge in Musical performance as Intransitive Understanding and the Practising of Rules. 34. Internationales Wittgenstein Symposium; 2011-08-07 - 2011-08-12
UiB