Hjem
  • E-postTonje.Sorensen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 22 86
  • Besøksadresse
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
    Rom 
    512
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

 

Tonje Haugland Sørensen jobber med kunst og visuell kultur, med en hovedvekt på resepsjon av historie og historiografiske spørsmål. Hennes doktorgrad omhandlet andre verdenskrig i norske spillefilmer. I tillegg har hun jobbet mye med tysk og norsk kunst på 1800- og tidlig 1900-tall. For tiden jobber er hun post-doc med prosjektet Overview - the art of the aerial, hvor fokuset er luftperspektivet i en større kulturhistorisk sammenheng, og da særlig i forhold til spørsmål om persepsjon og det visuelles plass i moderne krigføring.

 

Bokanmeldelser

Book reviews

Sørensen, Tonje Haugland. 2015. “Dansk film under nazismen” in Historical Journal of Film, Radio and Television, Volum 35.(1) s. 208-210

Sørensen, Tonje Haugland. 2015. “The last western—Deadwood and the end of American empire” in Historical Journal of Film, Radio and Television, Volum 32.(2) s. 394-395

Sørensen, Tonje Haugland. 2014. “Historical Film: a critical introduction" in Historical Journal of Film, Radio and Television 2014 ;Volum 34.(3) s. 490-492.

Sørensen, Tonje Haugland. 2013. "European cinema and intertextuality. History, memory and politics" in Historical Journal of Film, Radio and Television 2013 ;Volum 33.(1) s. 171-172.

Sørensen, Tonje Haugland. 2010. Ameldelse av Siri Meyer: "Hva er et bilde". Billedkunst 2010 (1).

 

Exhibition catalogues

Sørensen, Tonje Haugland. 2020. Smith A., Ljøgodt, K., Sidén, K., Daatland, L. D. 2020. Edward Burne-Jones : prerafaelittene og Norden. Bergen & Stockholm: KODE & Prins Eugens Waldemarsudde.

Sørensen, Tonje Haugland. 2018. «Dahl og det historiske landskapet» in Daatland, L. D., Myrva, T., Ormhaug, K., & KODE. 2018. J.C. Dahl : naturens kraft. Bergen: Kode.

Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2019). Å konstruere et klassisk landskap - refleksjoner rundt det neo-klassiske Athen . Arr - Idéhistorisk tidsskrift. 53-65.
  • Vis forfatter(e) (2019). Proudly Peripheral. Visual Resources. 237-265.
  • Vis forfatter(e) (2018). The Trails of Memory?Remembering the Heavy Water Raid in Norway. Journal of War and Culture Studies. 240-254.
  • Vis forfatter(e) (2015). Å beherske luftrommet - Fallskjermhopperen, slagfeltet og krigens vertikalitet. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 97-108.
  • Vis forfatter(e) (2014). "Reiseskisser fra Norge i det nittende Aarhundrede.". Kunst og kultur. 170-179.
  • Vis forfatter(e) (2012). ”…DISSE GUTTA SOM SELV LIKSOM HAR VOKST OPP AV LANDSKAPET.” – ARNE SKOUEN OG HANS OKKUPASJONSDRAMAER. Nordlit. 1-14.
  • Vis forfatter(e) (2011). Norsk krigsfilm og det erindringsteoretiske perspektiv: Tilfellet Kalde Spor. Norsk Medietidsskrift. 4-18.
  • Vis forfatter(e) (2011). Norsk krigsfilm og det erindringsteoretiske perspektiv : tilfellet Kalde spor. Norsk Medietidsskrift. 4-20.
  • Vis forfatter(e) (2008). "At vort Land var et selvstændig Rige". Rekonstruksjonen av Håkonshallen i Bergen. Bebyggelseshistorisk tidskrift. 41-55.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2016). Kongens nei. Symbolkraft og Haakon VIIs rolle under og etter andre verdenskrig.
  • Vis forfatter(e) (2015). «Det står Skrækk av Navnet» - Dokumentarserien Finnmark mellom øst og vest og kampen mot stereotypiene.
  • Vis forfatter(e) (2014). Berlin Neues Museums’ bruk av landskapsfotografi i tematiseringen av krigshandlingene på østfronten.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2014). Visualitet og nasjonal identitet i bokverket “Norge i det Nittende Aarhundrede”.
  • Vis forfatter(e) (2014). Tessera and Tradition - The Neo-Byzantine chapel of Pope Pius IX in San Lorenzo Fuori le Mura, Rome.
  • Vis forfatter(e) (2014). Museologisk lunsj: Jean Rouch og den surrealistiske linse - refleksjoner rundt etnografi, film og museum.
  • Vis forfatter(e) (2014). Medieval to Modern Transitions.
  • Vis forfatter(e) (2013). Erindringens topografi – Arne Skouen og krigen på film.
  • Vis forfatter(e) (2013). "Airborne - perspectives of a battlefield.".
  • Vis forfatter(e) (2012). “You Must Wake Up”: The Memory of the Scorched Earth in Norwegian films.
  • Vis forfatter(e) (2012). "To Remind One of That Which Has Been Lost--The Art of Viewing and the Legacy of the Scorched Earth in the Norwegian Film, 'Stella Polaris'".
  • Vis forfatter(e) (2011). "The Role of the Mosaic in 19th-Century Germany - Constructing an imperial memory of Byzantium.".
  • Vis forfatter(e) (2011). "Of Silence and Remembrance: Knut Erik Jensen's Film Stella Polaris as re-telling, re-remembering of the Second World War.".
  • Vis forfatter(e) (2010). Remembering a Different Norway - re-enactment and commemoration in the Norwegian war film.
  • Vis forfatter(e) (2010). Krigsminneproduksjon.
  • Vis forfatter(e) (2010). Creating a Visual Representation of the Past.
  • Vis forfatter(e) (2010). Authenticity, mimesis and memoria - visuality and re-enactment Occupation Dramas.
  • Vis forfatter(e) (2009). 'The King Shed Tears Watching Max Manus:' Visual Memory, War Films and Emotion.
  • Vis forfatter(e) (2009). "Visualizing the Fallen: the re-creation of the War Memorial in the Digital age.".
  • Vis forfatter(e) (2009). "Remembrance and Truth? - Heroes of Telemark and The Battle for the Heavy Water".
  • Vis forfatter(e) (2009). "Iraqmemorial.org – Digital War Memorials and the Expanded Memorial Field".
  • Vis forfatter(e) (2008). "Tre perspektiver på Bysants".
  • Vis forfatter(e) (2008). "Barbarossa Awakwes - monuments and civic religion in Wilhwlmine Germany.".
  • Vis forfatter(e) (2007). The visualisation of Religion in Wilhelmine Germany.
  • Vis forfatter(e) (2006). The Creation of a visual memory culture in Germany through monuments.
  • Vis forfatter(e) (2006). "Religion og kulturelt minne".
Annen presentasjon
  • Vis forfatter(e) (2013). “Kalde Spor. Å være gjemt, men ikkje glemt”.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2015). The last western—Deadwood and the end of American empire. Historical Journal of Film, Radio and Television. 394-395.
  • Vis forfatter(e) (2015). Dansk film under nazismen. Historical Journal of Film, Radio and Television. 208-210.
  • Vis forfatter(e) (2014). “Historical Film: a critical introduction.". Historical Journal of Film, Radio and Television. 490-492.
  • Vis forfatter(e) (2014). “Et skår i fjellet”. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 118-120.
  • Vis forfatter(e) (2013). European cinema and intertextuality. History, memory and politics. Historical Journal of Film, Radio and Television. 171-172.
  • Vis forfatter(e) (2010). Ameldelse av Siri Meyer: "Hva er et bilde". Billedkunst (Oslo).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vis forfatter(e) (2020). European Revivals From Dreams of a Nation to Places of Transnational Exchange . Finnish National Gallery.
Vitenskapelig monografi
  • Vis forfatter(e) (2016). Forestillinger om fortid. Historisk fiksjon i film og fjernsyn.
Hovedfagsoppgave
  • Vis forfatter(e) (2006). Bildeprogrammet i Kaiserpfalz Goslar : monumentet som redigert virkelighet.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2009). «- Tårene rant da Kongen så Max Manus». Vox publica.
  • Vis forfatter(e) (2006). Barbablanca og Barbarossa. Historie. 40-47.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) (2016). Hvor virkelig er Kongens nei? Adresseavisen.
  • Vis forfatter(e) (2015). Sterke meninger om Krigen som film. Bergens Tidende. 26-27.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2015). The Second World War in Norwegian film - the topography of Remembrance.
Intervju
  • Vis forfatter(e) (2015). Norgesglasset: – Todelt utfordring å lage krigsfilm.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2019). Aktivisten Johan Christian Dahl - Historie og Kulturminner som felles arv og ansvar. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). Memory, Mosaics and the Monarch: The Neo-Byzantine Mosaics an the Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). “The Mosaics in the Apse: Friedenskirche and the construction of a desired past”. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). The Sanctified Fallen: The War Film as Witness. 15 sider.
Museumsutstilling
  • Vis forfatter(e) (2015). Kysset, igjen og igjen. Rumenske ikoner fra Transylvania 1720-2890.
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) (2014). “Haunted topographies-landscape photography as an act of remembrance in the Neues Museum”. 113-129. I:
    • Vis forfatter(e) (2014). Uncertain Images: Museums and the Work of Photographs. Ashgate.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.