Tonje Haugland Sørensen
- E-posttonje.sorensen@uib.no
- Telefon+47 55 58 22 86
- BesøksadresseSydnesplassen 7HF-bygget5007 BergenRom512
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Tonje Haugland Sørensen jobber med kunst og visuell kultur, med en hovedvekt på resepsjon av historie og historiografiske spørsmål. Hennes doktorgrad omhandlet andre verdenskrig i norske spillefilmer. I tillegg har hun jobbet mye med tysk og norsk kunst på 1800- og tidlig 1900-tall. For tiden jobber er hun post-doc med prosjektet Overview - the art of the aerial, hvor fokuset er luftperspektivet i en større kulturhistorisk sammenheng, og da særlig i forhold til spørsmål om persepsjon og det visuelles plass i moderne krigføring.
Exhibition catalogues
Sørensen, Tonje Haugland. 2020. Smith A., Ljøgodt, K., Sidén, K., Daatland, L. D. 2020. Edward Burne-Jones : prerafaelittene og Norden. Bergen & Stockholm: KODE & Prins Eugens Waldemarsudde.
Sørensen, Tonje Haugland. 2018. «Dahl og det historiske landskapet» in Daatland, L. D., Myrva, T., Ormhaug, K., & KODE. 2018. J.C. Dahl : naturens kraft. Bergen: Kode.
- (2022). Destruction of a Sacrosanct Past: Iconoclasm and Norse Revival in Post-war Norway. European Review. S108-S114.
- (2019). Å konstruere et klassisk landskap - refleksjoner rundt det neo-klassiske Athen . Arr - Idéhistorisk tidsskrift. 53-65.
- (2019). Proudly Peripheral. Visual Resources. 237-265.
- (2018). The Trails of Memory?Remembering the Heavy Water Raid in Norway. Journal of War and Culture Studies. 240-254.
- (2015). Å beherske luftrommet - Fallskjermhopperen, slagfeltet og krigens vertikalitet. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 97-108.
- (2014). "Reiseskisser fra Norge i det nittende Aarhundrede.". Kunst og kultur. 170-179.
- (2012). ”…DISSE GUTTA SOM SELV LIKSOM HAR VOKST OPP AV LANDSKAPET.” – ARNE SKOUEN OG HANS OKKUPASJONSDRAMAER. Nordlit. 1-14.
- (2011). Norsk krigsfilm og det erindringsteoretiske perspektiv: Tilfellet Kalde Spor. Norsk Medietidsskrift. 4-18.
- (2011). Norsk krigsfilm og det erindringsteoretiske perspektiv : tilfellet Kalde spor. Norsk Medietidsskrift. 4-20.
- (2008). "At vort Land var et selvstændig Rige". Rekonstruksjonen av Håkonshallen i Bergen. Bebyggelseshistorisk tidskrift. 41-55.
- (2022). session: Critical Explorations of Nordic Art and Vitalism.
- (2022). A Villa for the World: Prefabricated Houses and National Romanticism in Nineteenth-Century Norway.
- (2021). Emancipated Troll’s- Theodor Kittelsen from a class perspective.
- (2021). Destruction of a sacrosanct past - iconoclasm in the World Wars.
- (2020). Far North in the woods – the forest as a place of mysticism and spirituality in the works of Theodor Kittelsen .
- (2019). From Theotokos to Theodora: the Gendered Reception of Byzantium.
- (2018). Gerhard Munthe and the transnational dynamics of Norwegian national art.
- (2017). Visions and Dreams – Gerhard Munthe and the Draumkvedet (the Dream Lady).
- (2017). Alteration as preservation? The stave church as a museum object.
- (2016). From Antique Craft to Modern Ideology: Mosaics as public art.
- (2015). Meaningless landscape: From national roots to transnational routes.
- (2014). Visualitet og nasjonal identitet i bokverket “Norge i det Nittende Aarhundrede”.
- (2014). Tessera and Tradition - The Neo-Byzantine chapel of Pope Pius IX in San Lorenzo Fuori le Mura, Rome.
- (2014). Museologisk lunsj: Jean Rouch og den surrealistiske linse - refleksjoner rundt etnografi, film og museum.
- (2014). Medieval to Modern Transitions.
- (2013). Erindringens topografi – Arne Skouen og krigen på film.
- (2013). "Airborne - perspectives of a battlefield.".
- (2012). “You Must Wake Up”: The Memory of the Scorched Earth in Norwegian films.
- (2012). "To Remind One of That Which Has Been Lost--The Art of Viewing and the Legacy of the Scorched Earth in the Norwegian Film, 'Stella Polaris'".
- (2011). "The Role of the Mosaic in 19th-Century Germany - Constructing an imperial memory of Byzantium.".
- (2011). "Of Silence and Remembrance: Knut Erik Jensen's Film Stella Polaris as re-telling, re-remembering of the Second World War.".
- (2010). Remembering a Different Norway - re-enactment and commemoration in the Norwegian war film.
- (2010). Krigsminneproduksjon.
- (2010). Creating a Visual Representation of the Past.
- (2010). Authenticity, mimesis and memoria - visuality and re-enactment Occupation Dramas.
- (2009). 'The King Shed Tears Watching Max Manus:' Visual Memory, War Films and Emotion.
- (2009). "Visualizing the Fallen: the re-creation of the War Memorial in the Digital age.".
- (2009). "Remembrance and Truth? - Heroes of Telemark and The Battle for the Heavy Water".
- (2009). "Iraqmemorial.org – Digital War Memorials and the Expanded Memorial Field".
- (2008). "Tre perspektiver på Bysants".
- (2008). "Barbarossa Awakwes - monuments and civic religion in Wilhwlmine Germany.".
- (2007). The visualisation of Religion in Wilhelmine Germany.
- (2006). The Creation of a visual memory culture in Germany through monuments.
- (2006). "Religion og kulturelt minne".
- (2015). The last western—Deadwood and the end of American empire. Historical Journal of Film, Radio and Television. 394-395.
- (2015). Dansk film under nazismen. Historical Journal of Film, Radio and Television. 208-210.
- (2014). “Historical Film: a critical introduction.". Historical Journal of Film, Radio and Television. 490-492.
- (2014). “Et skår i fjellet”. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 118-120.
- (2013). European cinema and intertextuality. History, memory and politics. Historical Journal of Film, Radio and Television. 171-172.
- (2010). Ameldelse av Siri Meyer: "Hva er et bilde". Billedkunst (Oslo).
- (2020). European Revivals From Dreams of a Nation to Places of Transnational Exchange . Finnish National Gallery.
- (2009). «- Tårene rant da Kongen så Max Manus». Vox publica.
- (2006). Barbablanca og Barbarossa. Historie. 40-47.
- (2016). Hvor virkelig er Kongens nei? Adresseavisen.
- (2015). Sterke meninger om Krigen som film. Bergens Tidende. 26-27.
- (2019). Reflective Exhibition Essay.
- (2017). Fontenen med det gyldne taket : Historisme og modernitet i Tyskland og det Ottomanske rike c. 1900. Dragomanen: Årsskrift utgiven av Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul. 45-55.