Hjem
Torgeir  Uberg Nærlands bilde

Torgeir Uberg Nærland

Professor, Postdoktor / Forsker 2 på Rokkansenteret
  • E-postTorgeir.Narland@uib.no
  • Telefon+47 55 58 97 05+47 930 07 079
  • Besøksadresse
    Fosswinckels gate 6
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen

Popular Music; Music and democracy; Documentary Film and Copyright; Public Sphere Theory; Minorities, Audience Studies

Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) 2020. Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship. International Journal of Communication. 4055-4074.
  • Vis forfatter(e) 2019. From pleasure to politics: Five functions of watching TV-series for public connection. European Journal of Communication. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) 2019. Between ritual and information: Three phases of Norwegian news audiences’ sense-making of the election of Donald Trump. Journalism - Theory, Practice & Criticism. 1-17.
  • Vis forfatter(e) 2018. Fictional Entertainment and Public Connection: Audiences and the everyday use of TV-series . Television & New Media. 1-19.
  • Vis forfatter(e) 2017. Altogether now? Symbolic recognition, musical media events and the forging of civic bonds among minority youth in Norway. European Journal of Cultural Studies.
  • Vis forfatter(e) 2016. Right Wing Populism and Hip Hop Music in Norway. JOMEC Journal.
  • Vis forfatter(e) 2016. Music, Ideology, and Emerging Political Elites: Musical Taste and Aesthetic Sensibilities among Young Politicians in Norway. Praktiske grunde. Tidsskrift for kultur og samfunnsvitenskab. 15-36.
  • Vis forfatter(e) 2016. Editors' Introduction: Expressive Culture and Populist Radical Right Parties in Europe. JOMEC Journal.
  • Vis forfatter(e) 2016. Colonizing the academy? Organisational mediatisation and public research institutions. Mediekultur.
  • Vis forfatter(e) 2015. From musical expressivity to public political discourse proper: the case of Karpe Diem in the aftermath of the Utøyamassacre. Popular Communication - The International Journal of Media and Culture. 216-231.
  • Vis forfatter(e) 2014. Rhythm, rhyme and reason: hip hop expressivity as political discourse. Popular Music.
  • Vis forfatter(e) 2014. Hip hop and the public sphere: political commitment and communicative practices on the Norwegian hip hop-scene. Javnost - The Public. 37-52.
  • Vis forfatter(e) 2010. Documentary in a culture of clearance : a study of knowledge of and attitudes toward copyright and fair use among Norwegian documentary makers. Popular Communication - The International Journal of Media and Culture. 46-60.
  • Vis forfatter(e) 2007. Dansebandfeber! REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora.
Rapport
  • Vis forfatter(e) 2021. Sivilsamfunn og integrering. En kunnskapsoppsummering. 2021:03. 2021:03. .
  • Vis forfatter(e) 2017. Mediebruk og offentlig tilknytning:. .
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) 2019. How data visualisation matter for democracy.
  • Vis forfatter(e) 2019. From mainstream to subcultures.
  • Vis forfatter(e) 2017. Fictional entertainment and public connection.
  • Vis forfatter(e) 2015. Sitatrett og dokumentarfilm: Opphavsretten som rammebetingelse for norsk dokumentarfilmproduksjon.
  • Vis forfatter(e) 2015. Danseband, kvalitet og ytringskultur.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) 2018. Ha punk noen politisk betydning?
  • Vis forfatter(e) 2016. Musikk og politikk: Har musikk egentlig noen politisk betydning?
  • Vis forfatter(e) 2013. Svart Debatt!
  • Vis forfatter(e) 2012. Musikk og demokrati.
  • Vis forfatter(e) 2010. Opphavsrett og dokumentarfilmproduksjon: Hvordan kan sitatretten forstås og brukes?
  • Vis forfatter(e) 2010. Guidelines for how to the "right to quote" in Norwegian documentary film production.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) 2020. Cultural consumption, cultural journalism and public connection: a lifestyle perspective.
  • Vis forfatter(e) 2019. The political significance of data visualizations: four perspectives .
  • Vis forfatter(e) 2019. TV-serier og medborgerskap.
  • Vis forfatter(e) 2019. Mediebruk, kulturbruk og frakobling .
  • Vis forfatter(e) 2019. Mediated Recognition, Populism and Identity.
  • Vis forfatter(e) 2019. Mediated (Mis)Recognition and the Formation of Populist Identities.
  • Vis forfatter(e) 2019. Manifest, Everyday and Deep Orientation: Public Connection across and beyond Journalistic Media.
  • Vis forfatter(e) 2019. From pleasure to politics: five functions of TV-series for public connection.
  • Vis forfatter(e) 2018. TV-series and public connection.
  • Vis forfatter(e) 2018. Fictional Entertainment and Public Connection: Audiences and the Everyday Use of TV-series.
  • Vis forfatter(e) 2018. Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship.
  • Vis forfatter(e) 2018. Enabling Cultural Policies? Culture, Capabilities and Citizenship.
  • Vis forfatter(e) 2018. Enabling Cultural Policies?
  • Vis forfatter(e) 2018. Enabling Cultural Policies: Culture and Capabilities.
  • Vis forfatter(e) 2018. Enabled by Humor? Minority Youth, Humor and Public Service Broadcasting in Norway – the Case of Black Humor.
  • Vis forfatter(e) 2018. Annoying clowning far away, world chattering shock and regained stability: Three phases of Norwegians Audiences' Sense-Making of the 2016 US Presidential election.
  • Vis forfatter(e) 2018. Annoying clowning far away, world chattering shock and regained stability: Three phases of Norwegians Audiences' Sense-Making of the 2016 US Presidential election.
  • Vis forfatter(e) 2017. Audiences, expressive culture and public connection: the case of TV-series.
  • Vis forfatter(e) 2017. Audiences and TV-series: Four Functions for Public Connection.
  • Vis forfatter(e) 2016. Victims of the Mainstream Media? Right Wing Populism and Political Debate in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2016. Recognition Through Reception: Hip Hop Music and the Forging of Civic Bonds Among Minority Youth in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2016. Media, Culture and Public Connection: Freedom of Information in the ’Age of Big Data’ – a presentation of the project.
  • Vis forfatter(e) 2016. Expressive culture and public connection across socio cultural difference.
  • Vis forfatter(e) 2015. Popular music, symbolic recognition and civic identity among minority youth in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2015. Music, Ideology, and Emerging Political Elites: A Survey of Musical Taste and Aesthetic Sensibilities Among Young Politicians in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2015. Mediating the welfare state: journalistic representations of institutional dysfunction.
  • Vis forfatter(e) 2015. Mediating the Nordic Welfare Model: Journalistic Representations and Public Attitudes.
  • Vis forfatter(e) 2015. Colonizing the Academy? Organisational Mediatisation and Public Research Institutions.
  • Vis forfatter(e) 2014. What was actually heard? Receptive dimensions of music as political rhetoric.
  • Vis forfatter(e) 2014. Receptive dimensions of music as political rhetoric.
  • Vis forfatter(e) 2014. Organisational mediatisation and public research institutions.
  • Vis forfatter(e) 2014. Music and right wing populism.
  • Vis forfatter(e) 2014. Minority youth,hip hop music and cultural citizenship in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2014. Mediatisation and public research institutions.
  • Vis forfatter(e) 2014. From musical expressivity to public political discourse proper: the case of Norwegian hip hop in the aftermath of the Utøya massacre.
  • Vis forfatter(e) 2014. From musical expressivity to public political discourse proper: the case of Norwegian hip hop in the aftermath of the Utøya massacre.
  • Vis forfatter(e) 2014. Flow som politisk retorikk.
  • Vis forfatter(e) 2013. Rhythm, Rhyme and Reason: Hip Hop Expressivity as Political Discourse.
  • Vis forfatter(e) 2013. Rapping against the populist right: Norwegian hip hip and The Progress Party.
  • Vis forfatter(e) 2013. Rapping against the populist right.
  • Vis forfatter(e) 2013. Musical interventions in the public sphere: hip hop music as political communication.
  • Vis forfatter(e) 2013. Hip hop and the public sphere: political commitment and communicative practices on the Norwegian hip hop-scene.
  • Vis forfatter(e) 2012. Popular music and the political dimension of taste.
  • Vis forfatter(e) 2012. Music, Politics and ideology.
  • Vis forfatter(e) 2012. Music and the public sphere.
  • Vis forfatter(e) 2012. Music and deliberation – the Norwegian hip hop-scene as an arena for the formation of (political) public opinion.
  • Vis forfatter(e) 2012. Music and deliberation.
  • Vis forfatter(e) 2012. Den norske hip hop-scenen som arena for (politisk) meningsdannelse.
  • Vis forfatter(e) 2011. Musical taste and interest in political youth wings in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2011. Facilitating political engagement and orientation: musical taste and interest among young politicians in Norway.
  • Vis forfatter(e) 2010. Popular music in the cultural public sphere - Norwegian dance band-practice as a resource for democratic processes.
  • Vis forfatter(e) 2010. Anbefalte retningslinjer for anvendelse av sitatretten i norsk dokumentarfilmproduksjon.
  • Vis forfatter(e) 2009. Copyright and Fair Use in a Culture of Clearance.
Leserinnlegg
  • Vis forfatter(e) 2010. Sitatrett og monopol. Dagens næringsliv. 50-50.
Vitenskapelig monografi
  • Vis forfatter(e) 2019. Informerte borgere? Offentlig tilknytning, mediebruk og demokrati.
Mastergradsoppgave
  • Vis forfatter(e) 2007. Dansebandfeber! – En analyse av mediale uttrykk for norsk dansebandkultur.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) 2018. Har datavisualiseringer noen politisk betydning? Forskning.no.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) 2019. Can data visualizations matter for politics? From numbers to graphics.
  • Vis forfatter(e) 2018. Kringkastingsrådet, Clemet og Klagekampanjer . VG : Verdens gang.
  • Vis forfatter(e) 2018. Kringkastingsrådet trenger fornyelse. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Vis forfatter(e) 2010. NRK og sitatretten. Vox publica. 1 sider.
  • Vis forfatter(e) 2010. NRK og sitatretten. Dagens næringsliv. 1 sider.
  • Vis forfatter(e) 2008. Ta ansvar på Wikipedia. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) 2015. Music and the public sphere. Exploring the political significance of Norwegian hip hop music through the lens of public sphere theory.
Intervju
  • Vis forfatter(e) 2020. Klimaopprøreren Knut går i krigen.
  • Vis forfatter(e) 2018. Salmer fra skjermen.
  • Vis forfatter(e) 2018. Lørdag samles tusenvis av skrikende barn på Koengen for å se favorittartistene live.
  • Vis forfatter(e) 2017. Valgnatt.
  • Vis forfatter(e) 2017. Så mange dager har du brukt på favoritt-serien din.
  • Vis forfatter(e) 2017. POPMUSIKK RIMER PÅ POLITIKK.
  • Vis forfatter(e) 2016. Popartister protesterer mot flyktningpolitikk.
  • Vis forfatter(e) 2016. Nye stemmer synger ut mot Sylvi Listhaug.
  • Vis forfatter(e) 2016. Musikk og politikk.
  • Vis forfatter(e) 2016. Hvordan høres politisk musikk ut i dag?
  • Vis forfatter(e) 2015. Musikk og valgkamp.
  • Vis forfatter(e) 2015. Karpe Diem slår tibake mot kritiske politikere.
  • Vis forfatter(e) 2015. Fortsatt radikale.
  • Vis forfatter(e) 2014. Du må danse med hjertet.
  • Vis forfatter(e) 2013. Radio-dokumentar: Mette og Stine.
  • Vis forfatter(e) 2013. Politisk oppvarming.
  • Vis forfatter(e) 2013. Partipop.
  • Vis forfatter(e) 2013. Parti-pop skal tenne politikerne.
  • Vis forfatter(e) 2013. FPU loves Partymusikk.
  • Vis forfatter(e) 2012. Splittet syn på Idol-comeback.
  • Vis forfatter(e) 2012. Sei meg kva musikk du høyrer på, så skal eg seia kvar du står politisk.
  • Vis forfatter(e) 2012. Derfor er Bruce mest populær.
  • Vis forfatter(e) 2012. Danseband.
  • Vis forfatter(e) 2011. The Boss ruler i regjeringen.
  • Vis forfatter(e) 2011. Stemmene som ikke blir hørt.
  • Vis forfatter(e) 2011. Musikken i politikken.
  • Vis forfatter(e) 2010. Tør ikke bruke sitatretten.
  • Vis forfatter(e) 2010. Norsk dokumentarfilm mot toppen.
  • Vis forfatter(e) 2010. Demokratisk danseband.
  • Vis forfatter(e) 2010. - Bruk sitatretten!
  • Vis forfatter(e) 2009. Dei fordømde dansebanda.
  • Vis forfatter(e) 2008. Lokka av låg status og stor popularitet.
  • Vis forfatter(e) 2008. Dansebandet som kom inn fra kulden.
  • Vis forfatter(e) 2008. - Klareringskulturen hemmer filmen.
  • Vis forfatter(e) 2007. Et studium i Ole Ivars.
Programdeltagelse
  • Vis forfatter(e) 2015. Musikksmak og radiolytting.
  • Vis forfatter(e) 2013. Valg og musikk.
  • Vis forfatter(e) 2013. Spillerom NRK P2.
  • Vis forfatter(e) 2013. Partipolitikk og musikk.
  • Vis forfatter(e) 2010. Sommeråpent - Intervju med tema dansebandkultur.
  • Vis forfatter(e) 2008. Kulturnytt.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) 2020. The political significance of data visualisations: Four key perspectives. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) 2020. Populism and popular culture: the case for an identity-oriented perspective. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) 2017. Velferdsstatens institusjoner og nyhetsmediene: en komparativ studie av medieinteraksjon i NAV og universitets- og forskningssektoren. 17 sider.
  • Vis forfatter(e) 2017. Journalistiske virkelighetsbilder av velferdsstaten: fremstillingen av det offentlige omsorgsapparatet i «Jannes historie». 21 sider.
  • Vis forfatter(e) 2015. Myte i Blomst: Samspillet mellom musikk og bilder i Bruce Conners The White Rose.
  • Vis forfatter(e) 2015. Flow som politisk retorikk: Lyrisk og rytmisk samspill i Lars Vaulars 'Kem skjøt Siv Jensen'.
  • Vis forfatter(e) 2012. Musikk og offentlighet. 21 sider.
Intervju tidsskrift
  • Vis forfatter(e) 2012. Musikkens politiske dimensjon. Et Intervju med Simon Frith. Norsk Medietidsskrift.
  • Vis forfatter(e) 2009. Psykologisk perfeksjon gjennom eteren. Et intervju med Thomas Johansson. Norsk Medietidsskrift.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Monographies

Moe, H., Hovden, J.F., Ytre-Arne, B., Figenschou, T.U., Nærland, T U., Sakariassen & H., Thorbjørnsrud, K. (forthcoming) Offentlig tilknytning. Mediebruk, demokrati og samfunn. Oslo: Universitetsforlaget.

Edited books/special issues

De Cleen, B., Nærland, T.U. (eds.) (2016) Expressive culture and rightwing populism in Europe, (Introduction) special issue in JOMEC Journal, Issue 9 (forthcoming)

Journal articles

Ytre-Arne, B., Moe, H. & Nærland, T. (forthcoming) Between ritual and information. Three phases of Norwegian news audiences’ sense-making of the election of Donald Trump. Journalism.

Nærland, T.U (forthcoming) From Pleasure to Politics. Five Functions of watching TV-series for Public    Connection. European Journal of Communication.

Nærland, T.U (2018) Fictional entertainment and public connection. Audiences and the everyday use of TV-series, Television and New Media, First Published August 31, 2018; pp. 651–669

Nærland, T.U (2017) Altogether now? Symbolic recognition, musical media events and the forging of civic bonds among minority youth in Norway, European Journal of Cultural Studies [Online] 22(1): 78-94

Nærland, T.U. (2016) Colonizing the academy? Organisational mediatisation and public research institutions, MedieKultur. Journal of media and communication research

Nærland, T.U. (2016) Hip hop music and right wing populism in Norway, in De Cleen, B., Nærland, T.U. (eds.) (2016) Expressive culture and rightwing populism in Europe, special issue in JOMEC Journal, Issue 9

Nærland, T.U. (2016) Music, Ideology and Emerging Political Elites: A Survey of Musical Taste and Aesthetic Sensibilities among Young Politicians in Norway, Praktiske Grunde: Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab

Nærland, T.U. (2015) From musical expressivity to public political discourse proper: the case of Karpe Diem in the aftermath of the Utøya massacre, Popular Communication, 13(3).

Nærland, T.U. (2014) Rhythm, Rhyme and Reason: Hip Hop Expressivity as Political Discourse, Popular Music, 33:3

Nærland, T.U. (2014) Hip hop and the public sphere: political commitment and communicative practices on the Norwegian hip hop-scene, Javnost / The public, Vol.21, No. 1.

Larsen, L.O. and Nærland, T.U (2010) Documentary in a culture of clearance: a study of knowledge of and attitudes toward copyright and fair use among Norwegian documentary makers ,  Popular Communication, Vol. 8, No. 1, 2010

Nærland, T. U (2007) Dansebandfeber!, (Dance band fury!)  Replikk 2007(2)

 

Chapters

Nærland, T.U (forthcoming) Populism and popular culture: a case for identity-oriented research. In Krämer, B. & Holtz-Bacha, C. (eds) Perspectives on populism and the media. Baden-Baden: Nomos

Nærland, T.U. (forthcoming) The political significance of data visualizations: four key perspectives. In Kennedy, H & Engebretsen, M. (red) Data visualization in Society. Amsterdam: University of Amsterdam Press

Nærland, T.U. og Larsen, L.O. (2016) Janne-saken – en analyse av medienes dekning av omsorgssvikt. in D.G Christensen, J. Års & B. Ytre-Arna (eds) Utfallsdemokrati – Hvordan velferdsstaten omformer måten demokratiet fungerer på, Oslo: Universitetsforlaget

Nærland, T.U. og Knudsen, E. (2016) Mediatisering av velferdstjenester? En komparativ analyse av NAV og universitetssektoren. In D.G Christensen, J. Års & B. Ytre-Arna (eds) Utfallsdemokrati – Hvordan velferdsstaten omformer måten demokratiet fungerer på, Oslo: Universitetsforlaget (forthcoming)

Nærland, T.U. (2015) Multimodal flow: rytme og retorikk i norsk hip hop. I  Bjarne Marcussen (ed) (2015)  LYDSPOR. Når musikk møter tekst og bilder, Kristiansand: Portal Forlag

Forsgren, F. og Nærland, T.U.(2015) Myte i blomst: samspillet mellom musikk og bilder i Bruce Conners The White Rose (1965). I Bjarne Marcussen (red)(2015) LYDSPOR. Når musikk møter tekst og bilder, Kristiansand: Portal Forlag

Nærland, T. U. (2012) Musikk og offentlighet. I K.Knapskog, J.F Hovden (eds) Hunting High and Low. Skriftfest til Jostein Gripsrud. Oslo: Scandinavian Academic Press

 

Dissertations

Nærland, T.U. (2015) Music and the public sphere: Exploring the political significance of hip hop music through the lens of public sphere theory, Ph.D. thesis. Universitetet of Bergen

Nærland, T. U (2007) Dansebandfeber! – En analyse av mediale uttrykk for norsk dansebandkultur. (Dance band fury! An analysis of mediations of Norwegian dance band culture). Master thesis, Bergen: Department of information science and media studies, University of Bergen.

Other

Ytre-Arne, Brita; Hovden, Jan Fredrik; Moe, Hallvard; Nærland, Torgeir Uberg; Sakariassen, Hilde; Johannessen, Ingrid Aarseth. (2017). Mediebruk og offentlig tilknytning (Rapport) Universitetet i Bergen, Bergen.

Nærland, T.U (2012) Musikkens politiske dimensjon. Et Intervju med Simon Frith Norsk Medietidsskrift 2012(1)

Nærland, T. U. (2009) Psykologisk perfeksjon gjennom eteren.  Et intervju med Thomas Johansson. Norsk Medietidsskrift 2009 (3)

 

Per i dag jobber jeg med flere ulike prosjekt som omhandler:

-         Medie- og kulturbruk og demokrati (MeCIn)

-          Retoriske dimensjoner ved musikalsk kommunikasjon og resepsjon

-          Ekspressiv kultur og populistiske høyreparti i Europa

-          Mediatisering av norske velferdtjenester

-          Musikk og kulturelt medborgerskap blant minoritetsungdom

- Sitatrett og dokumentarfilmproduksjon (RAM)

Forskergrupper