Hjem
  • E-postTrine.Anker@uib.no
  • Besøksadresse
    Øysteins gate 3
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Utvalgte publikasjoner
  • Anker, Trine. 2017. På tide å si farvel til verdensreligionene? Kapittel 2, sider 25-34. I:
    • Lippe, von der, Marie; Undheim, Sissel. 2017. Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215029078.
  • Anker, Trine. 2017. Med himmelen som tak Ungdom, religion og fandom. Prismet. 68: 133-148. doi: 10.5617/pri.4771
  • Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. 2016. Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning. Prismet. 67: 261-272. doi: 10.5617/pri.4478
  • Schjetne, Espen; Afdal, Hilde Wågsås; Anker, Trine; Johannesen, Nina; Afdal, Geir. 2016. Empirical moral philosophy and teacher education. Ethics and Education. 11: 29-41. doi: 10.1080/17449642.2016.1145498
  • Afdal, Hilde Wågsås; Schjetne, Espen; Anker, Trine; Afdal, Geir; Johannesen, Nina. 2015. Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. Oppdragsrapport (Høgskolen i Østfold). 2015:5. Høgskolen i Østfold, Halden.
  • Anker, Trine; Lippe, von der, Marie. 2015. Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 99: 85-96.
  • Anker, Trine. 2015. Religions- og livssynsfagene i skolen. Prismet. 66: 29-32.
  • Anker, Trine. 2014. Hva skal man lære om religion i skolen? Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. 26: 36-38.
  • Anker, Trine. 2013. Mapping Tasmania: Context as Network. artikkel, sider 131-144. I:
    • Skeie, Geir; Everington, Judith; ter Avest, Ina; Miedema, Siebren. 2013. Exploring Context in Religious Education Research. Empirical, Methodological and Theoretical Perspectives. Waxmann Verlag. 274 sider. ISBN: 978-3-8309-2902-4.
  • Anker, Trine. 2011. Respect and disrespect : social practises in a Norwegian multicultural school. MF Norwegian School of Theology, Oslo. 250 sider.
Lærebok
  • Vis forfatter(e) (2020). Analyse i praksis : en håndbok for masterstudenter. Cappelen Damm Akademisk.
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2018). Relocating respect and tolerance: A practice approach in empirical philosophy. Journal of Moral Education. 48-62.
  • Vis forfatter(e) (2017). Med himmelen som tak Ungdom, religion og fandom. Prismet. 133-148.
  • Vis forfatter(e) (2016). Tid for terror: Læreres håndtering av kontroversielle spørsmål i skolens religions- og livssynsundervisning. Prismet. 261-272.
  • Vis forfatter(e) (2016). Empirical moral philosophy and teacher education. Ethics and Education. 29-41.
  • Vis forfatter(e) (2015). Når terror ties i hjel : en diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 85-96.
  • Vis forfatter(e) (2010). Rettferdige minutter: Fordeling av spilletid i fotballkamper for aldersbestemte klasser. Etikk i praksis. 9-22.
Rapport
  • Vis forfatter(e) (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. 2015:5. 2015:5. .
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2019). Response to A new National Curriculum in Latvia: RE formed from no prior tradition and according to big ideas.
  • Vis forfatter(e) (2019). De nye læreplanene - klare til å dissekeres.
  • Vis forfatter(e) (2017). The Lottery in Babylon. From Theory to Theorizing.
  • Vis forfatter(e) (2017). Språk og kunnskap. Aktuelle utfordringer fra følgeforskningen.
  • Vis forfatter(e) (2017). Profesjonsetikk. Hva er det og hvordan gjøres det?
  • Vis forfatter(e) (2016). Generell del.
  • Vis forfatter(e) (2015). Presentasjon av prosjektet Etikk i pedagogiske praksiser.
  • Vis forfatter(e) (2014). respekt for hvem? Grunnleggende verdier i utdanningen.
  • Vis forfatter(e) (2014). Religion i praksis.
  • Vis forfatter(e) (2014). Mystery as method.
  • Vis forfatter(e) (2014). 22. juli i klasserommet.
  • Vis forfatter(e) (2013). Religionsvitenskap og praksisteori: En vitenskapsteoretisk tilnærming.
  • Vis forfatter(e) (2013). Pakistan, islam og kvinner: En akademisk reiseskildring.
  • Vis forfatter(e) (2013). In a hybrid voice: Latour on religion.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2017). Iran. En akademisk reiseskildring.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2019). The sky is the limit: Youth, religion and fandom.
  • Vis forfatter(e) (2018). Dialogue in the aftermath of terror attacks: The role of school and religious education.
  • Vis forfatter(e) (2017). Controlling the uncontrollable. Halloween in Norwegian Schools and Kindergartens.
  • Vis forfatter(e) (2017). Celebration of Russ in Norway.
  • Vis forfatter(e) (2015). “I stopped crossing the street on red. I am a teacher.” The making of professional ethics in teacher education and teacher practice .
  • Vis forfatter(e) (2015). Teaching Terrorism: A Discussion of 22 July and Religion Education in Norway.
  • Vis forfatter(e) (2015). In a hybrid voice: Latour on Religion.
  • Vis forfatter(e) (2015). Dialogue in times of crisis: A study of how Norwegian upper secondary education deals with 22 July and the case of Anders Behring Breivik.
  • Vis forfatter(e) (2014). dialogue in times of crisis.
  • Vis forfatter(e) (2014). Religion and dialogue in times of societal crisis .
  • Vis forfatter(e) (2014). Reflexivity and Quality in Research.
  • Vis forfatter(e) (2014). Dialogue in times of crisis.
  • Vis forfatter(e) (2013). Religion i dag: Ungdom, religiøs tilhørighet og RLE-fagets betydning.
  • Vis forfatter(e) (2013). Reading against culture: From anthropological reading to informed imagination.
  • Vis forfatter(e) (2012). Learning to count other’s coins, or is education a moral practice?
  • Vis forfatter(e) (2012). Kitchen-table analyses.
  • Vis forfatter(e) (2012). Education for respect and tolerance: An empirical-philosophical contribution.
  • Vis forfatter(e) (2012). Constructions of Norwegians and foreigners in a multicultural school.
  • Vis forfatter(e) (2012). Beyond the pale: Intersections and otherness in a Multicultural school.
  • Vis forfatter(e) (2011). Respect and disrespect: Ph.d-presentation.
  • Vis forfatter(e) (2010). Mapping Tasmania: Context as network when researching social practices.
  • Vis forfatter(e) (2010). Kultur og kjønn.
  • Vis forfatter(e) (2010). Kultur.
  • Vis forfatter(e) (2007). Læringsstrategier.
  • Vis forfatter(e) (2005). Den flerkulturelle lese- og skriveopplæring.
Leder
  • Vis forfatter(e) (2014). Religion i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 299-303.
Leserinnlegg
  • Vis forfatter(e) (2020). Vi svikter våre demente eldre . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). 31-32.
  • Vis forfatter(e) (2019). La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner! Forskning.no.
  • Vis forfatter(e) (2012). Å bli ledet på ville veier. Forskerforum. 40-40.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) (2018). Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. VG : Verdens gang.
  • Vis forfatter(e) (2016). Snakk med ungdom om 22. juli! Agenda Magasin.
  • Vis forfatter(e) (2016). Profesjonsetisk refleksjon i barnehagen. Første steg. 60-62.
  • Vis forfatter(e) (2012). Noen må få spille mer enn andre. Fredrikstad Blad.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2011). Respect and disrespect : social practises in a Norwegian multicultural school.
Intervju
  • Vis forfatter(e) (2019). Østlandssendingen, innslag om 22. juli.
  • Vis forfatter(e) (2019). Østlandssendingen.
  • Vis forfatter(e) (2019). 22. juli - paneldebatt.
  • Vis forfatter(e) (2012). Respekt handler om venner, popularitet og om å bli hørt.
  • Vis forfatter(e) (2012). Noen må få spille mer.
  • Vis forfatter(e) (2011). Respekt.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2020). Science Education Practices: Analysing Values and Knowledge. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2019). Salient or silenced. How religion and terrorism are formatted in school. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Ungdom og religion : tradisjon, nyskaping og individuelle valg. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Empirical moral philosophy and teacher education. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Controversial issues in Religious Education: How Teachers Deal with Terrorism in their Teaching. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Coming to Terms with Terrorism? A Case Study on how Schools are Dealing with the Terror Attacks of 22 July in Oslo and at Utøya. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). På tide å si farvel til verdensreligionene? 10 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Obedience and resistance : school rules, participation and pupils' practices. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Det handlende mennesket og fortellingers etiske potensial. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2013). Mapping Tasmania: Context as Network. 14 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Beyond the pale: Intersections and otherness in a multicultural school. 19 sider.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2018). Med himmelen som tak : Ungdom, religion og fandom. Kirke og kultur. 365-372.
  • Vis forfatter(e) (2018). Hvordan utforme kjerneelementer i KRLE/Religion og etikk? Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. 2-4.
  • Vis forfatter(e) (2017). Kjerneelementer i KRLE/RE. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. 46-47.
  • Vis forfatter(e) (2016). Læreres profesjonsetikk i fokus. Prismet. 87-91.
  • Vis forfatter(e) (2016). Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis. Bedre Skole. 64-67.
  • Vis forfatter(e) (2015). Religions- og livssynsfagene i skolen. Prismet. 29-32.
  • Vis forfatter(e) (2014). Hva skal man lære om religion i skolen? Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. 36-38.
  • Vis forfatter(e) (2013). Mitt funn: Respekt i skolen. Lys og Liv. 15-15.
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) (2014). Religiøst mangfold i skolen. 619-635. I:
    • Vis forfatter(e) (2014). Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.