Prosjekt Energethics
Energethics i norske medier

Energethics-forskere uttaler seg om DNO i Morgenbladet

I nyhetssakene om det norske oljeselskapet DNO sin virksomhet i utlandet, har Morgenbladet snakket med forskere fra Energethics-prosjektet for å belyse kritikkverdig bedriftsetikk i et selskap som har spesialisert seg på operasjoner i risikofylte områder i Midtøsten.

flagg
Det norske, kurdiske og irakiske flagg er representerte ved DNO sitt oljefelt, Tawke.
Synnøve Bendixen

20. april 2018, publiserte Morgenbladet to saker om det norske oljeselskapet DNO sin kritikkverdige virksomhet i Kurdistan Irak og Jemen. De snakket blant annet med sosialantropolog Synnøve Bendixen, som i fjor var i Kurdistan Irak hvor hun undersøkte hvordan DNO praktiserte samfunnsansvar som en del av forskningsprosjektet Energethics. I Morgenbladet forteller hun:

«Beboerne føler at de ikke har fått det de ble lovet: Arbeid, bedre veier og skole. Det eneste de har fått, er dårlige områder for barna å vokse opp i. Det luktet olje og gass i luften, i Norge ville vi aldri tillatt det.»

Professor i sosialantropologi ved Universitetet i Bergen, og leder for forskningsprosjektet Energethics, Ståle Knudsen, deler også sine synspunkter på DNO sin praksis:

«Statoil og Statkraft har jo avdelinger hvor folk er genuint engasjert i å opptre ansvarlig. DNO virker litt mer som et cowboy-firma.»

Les mer om sakene «Det norske cowboyselskapet» og «I Norge ville vi aldri tillatt det» i Morgenbladet. Begge sakene i Morgenbladet er tilgjengelige i ATEKST.